شناسهٔ خبر: 21578571 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

مصوبه‌ای که می‌تواند آسمان شهر و جان شهروندان را نجات دهد، اما اجرا نمی‌شود گزارشی درباره عدم توجه و سرمایه گذاری دولت به احیای منابع آب جوی با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی؛

سخنگوی وزارت خارجه: بر اساس تقاضای دولت عراق مرز هوایی با اقلیم کردستان را مسدود کردیم/ احضار سرکنسول ایران در اربیل را تایید نمی‌کنم

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: دیروز بنا به تقاضای دولت عراق و یادداشتی که از وزارت امور خارجه عراق دریافت کردیم، مرز هوایی خود را با اقلیم کردستان مسدود کردیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، بهرام قاسمی صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و شهدا، آزادگان و رزمندگان، فرارسیدن ایام محرم و سوگواری حضرت سیدالشهدا (ع) را تسلیت گفت.

انسداد مرز هوایی ایران و اقلیم کردستان به‌درخواست دولت عراق

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به انسداد مرز هوایی ایران با اقلیم کردستان، آیا ایران در‌ آینده علیه اقلیم کردستان عراق تحریم‌ اعمال می‌کند، گفت: دیروز بنا به تقاضای دولت عراق و یادداشتی که از وزارت امور خارجه عراق دریافت کردیم، مرز هوایی خود را با اقلیم کردستان مسدود کردیم.

تکذیب خبر رسانه‌های غربی درمورد احضار سرکنسول ایران در اربیل

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان احضار سرکنسول ایران در اربیل عراق را تایید نکرد و گفت: آنچه دیروز توسط رسانه‌های غربی منتشر شد، خبر نادرست و غلطی بود. فکر می‌کنم یک فضاسازی در آستانه برگزاری همه‌پرسی بود که اهداف خاصی را دنبال می‌کرد و می‌خواستند ایران را به سمتی سوق دهند. سیاست ایران نسبت به همه‌پرسی و بحث اقلیم کردستان بارها از همین تریبون و تریبون‌های دیگر بیان شده است.

قاسمی ادامه داد: ما به تمامیت ارضی، حاکمیت ملی و روند تحولات دموکراتیک در عراق اصرار داریم و هرگونه اقدام که مغایر با امنیت و تمامیت ارضی عراق باشد، از نگاه ما غلط و نابجاست که می‌تواند موجب تحولاتی باشد که به نفع همه مردم منطقه و به‌ویژه مردم کٔرد که همواره خیرخواه آنها بوده‌ایم، باشد.

مذاکره با آمریکا به‌معنای اعتماد به آن‌ها نیست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید باتوجه به آن‌که ظریف گفته امریکا با بدعهدی‌هایش نشان داد قابل‌اعتماد نیست، آیا وزارت خارجه تا پیش از این به واشنگتن اعتماد داشته است، پاسخ داد: ایران هیچ‌گاه اعتماد نداشته و مذاکره به معنای اعتماد نیست. هیچ کجای دنیا مذاکره به معنای اعتماد نیست؛ بلکه ممکن است طرفین اختلافاتی داشته باشند که برای رفع آن مذاکره می‌کنند.

رایزنی‌های ایران با اقلیم کردستان همچون گذشته در هفته‌های اخیر ادامه یافته است

وی در پاسخ به این سوال که چه رایزنی‌هایی از سوی ایران با مقامات اقلیم کردستان عراق صورت گرفته است و این‌که آیا ایران پیشنهادی به کٔردها ارائه کرده است، یادآور شد: همواره با اقلیم و احزاب کٔردی چه در دوران جدید و چه در گذشته، در تماس بوده و رایزنی‌های مستمری داشته و داریم. این رایزنی‌ها طی هفته‌های گذشته چه از طریق سفارتخانه‌مان در بغداد و چه سرکنسولگری‌مان در اربیل ادامه یافته است. ما همواره رایزنی‌ داشته‌ایم.

قاسمی افزود: مذاکرات مفصلی درخصوص وضعیت منطقه، ضرورت تمامیت ارضی عراق، ضرورت گفت‌وگو میان اربیل و بغداد داشتیم و خواستیم اگر مشکلاتی میان طرفین وجود دارد، آن را از طریق مذاکره سیاسی حل کنند تا شاید منافع بیشتری ایجاد شود.

سفر ۳ روزه رییس‌جمهوری به نیویورک چهره بهتری از ایران در افکار عمومی ایجاد کرد

وی درباره رایزنی‌های ایران درمجمع عمومی سازمان ملل هم ابراز داشت: رایزنی‌های سیاسی ایران در نیویورک در حد وسیعی از ابتدای مجمع وجود داشت و هم‌اینک نیز ادامه دارد. شاهد سفر ۳ روزه و فشرده آقای روحانی بودیم که توانست چهره بهتری از ایران و سیاست‌های ایران در منطقه وجهان برای افکارعمومی جهان ارائه کند. آقای ظریف هم تا دیروز ۴۲ مذاکره، نشست و مصاحبه مطبوعاتی و سخنرانی در نیویورک داشته و طی روزهای آینده این روند ادامه می‌یابد.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره سیاست‌های دولت امریکا هم بیان کرد: درمورد سیاست‌های امریکا اتفاق جدیدی را مشاهده نمی‌کنیم. امریکا گاهی ماهیت سیاست خارجی خود را در اشکال مختلف نشان می‌دهد.

برگزاری ۲ نشست مشترک کمیسیون برجام در نیویورک

قاسمی درباره نشست کمیسیون مشترک برجام که در نیویورک برگزار شده است، یادآور شد: ما دو نشست یکی در سطح کارشناسی و معاونان و دیگری در سطح وزرا درخصوص برجام در نیویورک داشتیم. بیان بدعهدی‌ها و مشکلاتی که توسط امریکا طی دوران‌های گذشته رخ داده بود، توسط هیات ایرانی با شدت در این اجلاس مطرح شد. حتماً پیگیری‌ها و گفت‌وگوها ادامه خواهد داشت.

فرمان جدید مهاجرتی ترامپ غیرانسانی، بی‌ربط و اشتباه است

وی درباره فرمان جدید مهاجرتی ترامپ هم عنوان کرد: این اقدام، کاری غیرانسانی، بی‌ربط و اشتباه که توسط هیات حاکمه امریکا و رییس‌جمهوری آمریکا رخ داده است. این فرمان، اتفاقی محکوم است که در عصر حاضر افکارعمومی جهان با چنین اقدامات نامربوطی همراهی نمی‌کنند.

برگزاری نشست سه‌جانبه ایران، عراق و ترکیه در نیویورک

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه درباره نشست سه‌جانبه ایران، عراق و ترکیه در سازمان ملل عنوان کرد: این سه کشور مسائل متعددی دارند که لازم است گاهی مواقع آن مسائل را بازبینی و مورد بررسی قرار دهند. تماس‌های این سه کشور و رایزنی‌ها وجود داشته و دارد. یکی از این رایزنی‌ها در نیویورک برگزارشد. در بیانیه پایانی این نشست هم برخی از محورهای مذاکرات و تفاهمات حاصله منتشر شد.

قاسمی درباره احتمال کاهش روابط سیاسی با اربیل گفت: ترجیح می‌دهم امروز در این باره صحبت نکنم.

مخالفت بیشتر کشورهای حاضر در نیویورک با مواضع آمریکا در قبال برجام

وی درباره سخنان رییس‌جمهوری فرانسه در مجمع عمومی سازمان ملل و واکنش غربی‌ها نسبت به آزمایش موشک خرمشهر اظهار داشت:‌ چه در دیدارهایی که در نیویورک رخ داد و چه در جاهای دیگر، بسیاری از کشورها از ادامه اجرای برجام سخن گفتند و مخالفت‌شان را با مواضع امریکا بیان کردند.

این دیپلمات عالی‌رتبه وزارت امور خارجه اضافه کرد: برجام چارچوب و محتویات خود را دارد و همه مکانیز‌م‌های لازم را در خود دارد که در دو سال گذشته براساس آن منوال اجرا شده است و ادامه خواهد یافت. برجام بحثی غیرقابل مذاکره و غیرقابل گشودن است.

هیچکس حق دخالت درباره سیاست‌های موشکی بازدارنده و دفاعی ایران ندارد

قاسمی درخصوص مسائل موشکی اظهار داشت: مواضع ما روشن است و تغییری در این باره نداریم. سیاست‌های خود در عرصه دفاعی و بازدارندگی را با شدت ادامه می‌دهیم و دیگران حق دخالت در این باره را ندارند.

طراحی مکانیزم‌هایی برای آمد و شد ایرانیان حاضر در اقلیم کردستان

وی درباره توصیه وزارت امور خارجه به شهروندانی ایرانی حاضر در اقلیم کردستان هم تصریح کرد: به درخواست دولت عراق مرزهای زمینی و هوایی خود را مسدود کردیم. با توجه به همکاری‌ها، همسایگی‌ها و مناسبات خودمان باید این کار را می‌کردیم. من درباره تعداد ایرانیان حاضر در اقلیم آگاهی ندارم ولی برای بازگشت و آمد و شد آنها مکانیزم‌هایی طراحی شده که در زمان لازم توسط نهادهای ذیربط اطلاع‌رسانی خواهد شد.

پیگیری تخلفات آمریکا در مورد برجام

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره رسیدگی به تخلفات امریکا در برجام نیز خاطرنشان کرد: اقدامات لازم را که از طریق کمیسیون‌های طراحی شده، پیگیری کردیم. در هیات نظارت بر برجام در ایران نیز سناریوها و سیاست‌ها تدوین شده و متناسب با رفتار شرکای خودمان در ۱+۵ و نوع رفتار امریکا، آن سیاست‌ها را اجرا خواهیم کرد.

پیگیری سفارت ایران در صربستان درمورد لغو روادید ایرانیان

قاسمی درباره لغو روادید ایران و صربستان هم ابراز داشت: لغو روادید اعلام و اعمال شده است و تعدادی از شهروندان ایرانی درقالب هیات‌های توریستی به آنجا رفته‌اند. البته تعدادی از ایرانیان از کشورهای دیگر به صربستان رفته بودند که به دلیل نداشتن مدارک لازم در فرودگاه توقیف می‌شوند و برخی را به کشور مبدا بازمی‌گردانند. برخی هنوز بلاتکلیف هستند. سفارتخانه ما در صربستان سریعاً به این مسئله ورود کرد و تا حدود زیادی مشکل را حل کرد. من از شهروندان ایرانی می‌خواهم در هنگام سفر مدارک لازم را با خود به همراه داشته باشند.

وی در پاسخ به سوالی درباره سیاست ترکیه درخصوص اقلیم کردستان عراق بیان کرد: با توجه به اشتراک‌مان با ترکیه، رایزنی‌ها و ارتباطات خود را در سطوح عالی داشته و خواهیم داشت. در روابط دو کشور می‌تواند نقاط اشتراک وجود داشته باشد یا نباشد. درباره نظر ترکیه درخصوص اقلیم، نظری نخواهم داد.

با سفر سرلشکر باقری به ترکیه وارد همکاری‌های جدید دوجانبه شدیم

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌‌ای وزارت امورخارجه درباره سفر رییس ستاد مشترک ترکیه و همچنین اردوغان به ایران یادآور شد: روابط دو کشور روند تکاملی طی کرده است. امروز در مسائل سیاسی رایزنی‌های متعدد و مکرری درخصوص مسائل مختلف اعم از دوجانبه و منطقه‌ای و بین‌المللی خواهیم داشت. با سفر سرلشکر باقری به ترکیه وارد همکاری‌های جدیدی شدیم که می‌تواند تلاشی برای تثبیت امنیت و صلح در منطقه باشیم.

قاسمی ادامه داد: سفر همتای سرلشکر باقری به تهران نشان می‌دهد روابط عمق زیادی دارد و مسائل زیادی برای رایزنی خواهد بود. پس از آن سفر اردوغان به تهران انجام می‌شود که می‌تواند گامی روبه جلو باشد. امیدوارم این دیدارها مثل گذشته به تعمیق روابط در همه سطوح و مبارزه با تروریسم و صلح و ثبات در منطقه کمک کند.

وی درباره ادعاهای مقامات امارتی و بحرینی علیه کشورمان درخصوص عدم پایندی به برجام و مسائل منطقه‌ای عنوان کرد: بعضی افراد هستند که ورود به همه مسائل در قد و قواره‌شان نیست. کسانی خود را قاضی برجام می‌دانند، لازم نیست به گفتار آن پاسخ داد و اهمیتی قائل شد. کسانی که این ادعا را دارند، در کنار برادر بزرگتر خود درحال خرید و فروش سلاح و سرکوب مردم خود تلاش می‌کنند. حرف‌ این کشورها قابل اعتنا نیست و سخنانشان در حوزه ایران‌هراسی و ایران‌ستیزی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تحریم فروش هواپیما گفت: بحثی که در کنگره مطرح شده، هنوز لایحه است. این لوایح زیاد در کنگره مطرح شده است. شاید ۶۰ لایحه در یکسال گذشته در کنگره مطرح شده که اجرا نشده است. آنچه درخصوص هواپیماها مطرح است، قرارداد میان شرکت‌های ایرانی و امریکایی است که ظرایف فنی آن را باید از دستگاه‌های مربوط سوال کرد ولی فکر می‌کنم این لفاظی در راستای ایران‌هراسی است.

بی‌تردید ایران صدای بلندی در جهان دارد

قاسمی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه وزیر امور خارجه ژاپن در دیدار با محمدجواد ظریف در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل خواستار نقش‌آفرینی تهران برای حل بحران شبه‌جزیره کره شده است. آیا ایران برنامه‌ای برای ورود به این مسئله و حل و فصل بحران موشکی کره دارد، گفت: در این مسئله که ایران صدای بلندی در جهان دارد و می‌تواند خواست‌ها و شعارهای خود را در جهان مطرح کند و جایگاه بهتر و بلندی دارد، تردید نداریم.

گفت‌وگو درباره توسعه روابط دوجانبه در دیدار با مقام‌های ژاپنی

وی با اشاره به دیدارها و رایزنی‌های مقامات ایران و ژاپن در هفته‌های گذشته اظهار داشت: در دیدارهایی که با مقام‌های ژاپنی داشتیم، موضوعات مختلفی اعم از مسائل روابط دوجانبه، همکاری‌های اقتصادی، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی را دستورکار گفت‌وگو داشتیم.

بررسی مسائل شبه‌جزیره کره در دیدار مقام‌های ایران و ژاپن

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه در آن دیدارها مسائل بحران شبه‌جزیره هم مورد بررسی قرار دادیم، تصریح کرد: سیاست ما درخصوص این بحران روشن است. ما خواهان حل و فصل مشکلات از طریق بازگشت به میز مذاکره و تفاهماتی هستیم که می‌تواند از طریق گفت‌وگوهای سیاسی و روش‌های مسالمت‌آمیز صورت بگیرد.

قاسمی تاکید کرد: هرگونه افزایش تنش را در جهان امروز نگران‌کننده می‌دانیم. امیدواریم این بحران از طریق مذاکره و روش‌های مسالمت‌آمیز کاهش یابد و از این روند صعودی در افزایش تنش جلوگیری کنیم.

ادامه رایزنی با دولت کانادا در تهران

وی درباره رایزنی‌های وزرای امور خارجه ایران و کانادا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل خاطرنشان کرد: از مدتی قبل رایزنی‌های خود را با دولت کانادا آغاز کرده‌ایم. این رایزنی‌ها ابتدا در کشور ثالث و سپس در تهران صورت گرفت.

دیدار وزرای امور خارجه ایران و کانادا در نیویورک

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با بیان اینکه تماس‌ها میان دو کشور ادامه داشته است، ابراز داشت: طی روزهای گذشته دیداری میان دو وزیر در مجمع عمومی صورت گرفت. در مذاکره میان دو وزیر امور خارجه درخصوص مسائل دوجانبه، همکاری‌ها و آینده روابط و وضعیت کنسولی ایرانیان مقیم کانادا صحبت شد. قرار شد بتوانیم در آینده نه‌چندان دور مذاکرات در سطوح دیگری ادامه بدهیم.

قاسمی اضافه کرد: این توافق خوبی بود که مجدداً هیات‌ها به رایزنی‌ها و مذاکرات خود درخصوص برقراری روابط و مسائل کنسولی ادامه بدهند. در کنار این مسائل، درباره مسائل دیگر ازجمله برجام گفت‌وگو شد. با این حال، آنچه دارای اهمیت بود، وضعیت ایرانیان مقیم کانادا و وضعیت کنسولی آنها بود.

مواضع رژیم صهیونیستی در قبال ایران تکراری و بی‌اهمیت است

وی درباره مواضع مقامات اسرائیل علیه ایران هم بیان کرد: این حرف‌ها تکراری است و همواره زده شده است. توقع دیگری هم از این رژیم نداریم. آنها حرف‌های گستاخانه‌ای را درباره ایران مطرح می‌کنند. مواضع آنها روشن است و اهمیت ویژه‌ای برای ما و دیگران نیز ندارد.

مذاکره سفیر اکردیته ایران با معاون وزیر خارجه میانمار برای ارسال مستقیم کمک‌ها

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص تحولات میانمار هم یادآور شد: از روزهای ابتدای بحران فعالیت خود را داشته‌ایم و با دولت ترکیه باتوجه به ریاست این کشور بر سازمان همکاری اسلامی رایزنی داشته‌ایم. همچنین با دولت میانمار نیز گفت‌وگو کردیم. هفته گذشته سفیر اکردیته ما به میانمار رفته و با معاون وزیر امور خارجه میانمار مفصل صحبت شده و نگرانی‌های ما اعلام شد و خواستار آن شدیم تا مستقیماً کمک‌ها را ارسال کنیم و فکر می‌کنیم نتایجی حاصل شود.

وی افزود: درباره بنگلادش هم تلاش‌ها دنبال شد و اولین کمک‌ها به همراه هیاتی از وزارت خارجه ارسال شد و محموله دوم نیز ارسال شده و هرچند روز یک‌بار نیز این محموله‌ها ارسال می‌شود اما منتظر پاسخ دولت میانمار برای ارسال مستقیم کمک‌ها هستیم.

برای مذاکره با آمریکا نیازی به کشور میانجی نیست

قاسمی در رابطه با علاقه‌مندی عمان برای وساطت بین ایران و عربستان یا امریکا هم عنوان کرد: رایزنی‌ها و تماس‌هایی وجود دارد و دو کشور هرگاه نیاز به همکاری باشد، آماده خواهند بود. درباره آمریکا نیازی به میانجی‌گری نیست اما درباره عربستان هنوز یک نگاه دقیق و روشنی نداریم و صداهایی که از ریاض شنیده می‌شود، متفاوت است و هر از گاهیی هم که درباره ایران صحبت می‌کنند در داخل خودشان تکذیب می‌شود. عربستان باید حتما گام‌های مثبتی را بردارد؛ به‌خصوص درباره یمن که باید آن را به مردم یمن واگذار کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما