شناسهٔ خبر: 21578273 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

۲۰ توصیه برای ایمنی مساجد، حسینیه‌ها و تکایا

خبرگزاری شبستان: همزمان با ماه محرم، سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، توصیه‌های ایمنی را برای مساجد، حسینیه‌ها و تکایا اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران، این سازمان با شروع ماه محرم و برپایی مجالس عزای سیدالشهدا (ع) توجهی ویژه‌ به ایمنی اماکن مذهبی کرده است.

 

مسئولان سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران، علاوه بر سرکشی و بازدید از اکثر اماکن مذهبی و تامین نیازمندی‌های اولیه آنان برای مقابله با هر نوع حادثه احتمالی، توصیه‌هایی ایمنی را برای تامین سلامت شهروندان عزادار منتشر کرده‌اند که شرح آن‌ها در ادامه می‌آید:

 

۱ـ در فضاهای تجمعی پرتراكم مانند زیارتگاه‌ها، مساجد، حسینیه‌ها، و تكایا به ازای 50 تا 300 نفر دو راه خروجی، از 301 تا 1000 نفر سه خروجی و بیشتر از 1000 نفر چهار خروجی دور از هم كه همواره باز و فاقد هرگونه مانع باشند، لازم و ضروری است.

 

۲ـ رعایت فاصله مناسب سیم‌ها، اتصالات و ادوات برقی از مواد و مصالح قابل اشتعال مانند پرچم، پلاکارد، پرده، فرش، تابلو و ... الزامی است.

 

۳ ـ هر فیوز برق باید استاندارد بوده و از بکارگیری فیوزهای تقویت شده و غیر استاندارد جداً خودداری شود.

 

۴ـ گرفتن انشعابات متعدد از یك پریز برق و وارد آوردن بار بیش از ظرفیت، موجب آتش‌سوزی الكتریكی می‌شود.

 

۵ـ استفاده از لامپ‌های برق ولتاژ بالا، بدون حباب و حفاظ مناسب، خطرآفرین و خسارت بار است.

 

۶ـ قبل از استفاده از وسایل گرمازا از استاندارد و سالم بودن آن‌ها اطمینان حاصل شود.

 

۷ـ در صورت استفاده از بخاری‌های نفتی باید قبل از پر كردن منبع سوخت، بخاری خاموش شود.

 

 ۸ـ به هنگام گرفتن انشعاب از لوله‌كشی گاز حتماً از شیلنگ‌های فشار قوی مخصوص و بست مناسب استفاده شود.

 

 ۹ـ رعایت حداقل یك متر فاصله بین وسایل گرمازا و لوازم قابل اشتعال مانند پشتی، فرش، پرچم و ... الزامی است.

 

۱۰ ـ قبل از استفاده از دستگاه حرارت‌زا مانند: بخاری‌ها، سیستم حرارت مركزی و امثال آن، دودكش آن‌ها را نظافت کنید و از باز بودن مسیر آن‌ها مطمئن شوید.

 

۱۱ـ دودكش‌ها در ناحیه منتهی به فضای باز باید مجهز به كلاهک باشند تا از افتادن اجسام داخل آن‌ها و انسداد‌شان و همچینن كوران هوا در زمان وزش تندبادها مصون باشند.

 

۱۲ـ دودكش‌ها نباید در مجاورت پرده، چادر برزنتی و مواد قابل اشتعال قرار گیرند و از محل كاملاً امن با قابلیت غیرقابل اشتعال عبور داده شوند.

 

۱۳برای افراد سالخورده و اطفال حتماٌ باید مكانی امن در نزدیكترین نقطه به راه خروجی پیش بینی شود.

 

۱۴ـ برای گرم کردن فضای داخل چادرهای تكایا، از بخاری‌های دمنده با استقرار در خارج از چادر كه هوای گرم را به داخل می‌دمند، استفاده شود.

 

۱۵ـ از نگهداری مواد نفتی و مایعات قابل اشتعال در داخل اماکنی که نام برده شدند و نیز محل طبخ غذا خودداری شود.

 

۱۶ـ آغشته کردن چادرهای برزنتی به روغن و مواد نفتی برای جلوگیری از نشت رطوبت باران موجب آتش‌گیری و آتش‌سوزی سریع چادر خواهد شد.

 

۱۷ـ در تمامی قسمت‌ها به ویژه محل طبخ غذا حتماً باید به اندازه كافی كپسول‌های آتش‌نشانی سیار موجود باشد و كاركنان باید نحوه استفاده از آن‌ها را فرا گیرند.

 

۱۸ـ یک دستگاه قرقره آب آتش‌نشانی با استفاده از شیلنگ فشار قوی به متراژ 20 متر و سرلوله مخصوص متصل به شبكه آب موجود در كنار درهای ورودی و خروجی نصب شود.

 

۱۹ـ تمامی مدیران، مسئولان و خدمه مساجد، حسینیه و تکایا با مراجعه به نزدیكترین ایستگاه آتش‌نشانی محل، مسایل ایمنی و نحوه مقابله با آتش‌سوزی‌ها و حوادث را آموزش ببینند.

 

۲۰ ـ از روشن کردن هرگونه شعله روباز در داخل و یا کنار چادر تکایا برای گرم کردن محیط، طبخ غذا، چای و غیره جداً خودداری شود، توصیه می‌شود مکان مناسبی در قسمت دیگری دور از محیط تکایا به این امر اختصاص داده شود.

 

 

 

نظر شما