شناسهٔ خبر: 21577886 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

لزوم فعالیت های پیشگیرانه برای کاهش بیماران دیالیزی+ فیلم

با انجام مدیریت تغذیه و فرهنگ سازی می توان از دیابت و فشار خون جلوگیری کرد تا فرد به نارسایی کلیه و دیالیز مبتلا نشود.

صاحب‌خبر -
روند رو به رشد شماربیماران دیالیزی انجام  فعالیت های فرهنگی پیشگیرانه ضروری است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان  در جلسه کمیته بیماران خاص در گنبدکاووس گفت:  روند افزایشی شمار  بیماران مبتلا به نارسایی کلیه و دیالیزی در استان نگران کننده است .

عبدالرضا چراغعلی  بابیان اینکه هم اکنون در گلستان افزون بر 800 بیمار دیالیزی زندگی می کنند  گفت: همه اداره ها  ،  نهادها  ،  رسانه ها و تشکل های مردم نهاد وظیفه دارند برای پیشگیری و کاهش بیماری دیالیز و دیگر بیماری های خاص در این استان با هم همکاری داشته باشند.

چراغعلی افزود :  اطلاع رسانی به مردم در باره  بیماریهایی نظیر  دیابت و فشار خون که منجر به از دست رفتن کلیه می شود باید در اولویت برنامه ریزی های دستگاه های مرتبط قرار گیرد.

فرماندار ویژه گنبد کاووس هم  در این جلسه گفت : بیمارن دیالیزی ،تالاسمی ،هموفیلی و ام اس در شرق استان برای دریافت خدمات رایگان به  چهار بیمارستان در گنبد کاووس مراجعه می کنند .

عبدالقدیر کریمی گفت : بیمارستان های گنبد کاووس به بیش از 590 نفر از بیماران خاص شرق استان ، خدمات ارائه می دهند.

او  گفت : نبود متخصص جراحی عروق وهزینه بالای رفت وآمد بیماران به شهرهای بزرگ برای انجام آزمایش های پنل و انجام نشدن عمل پیوند کلیه در استان از مهمترین مشکلاتی است که بیماران خاص با آن دست وپنجه نرم می کنند.

مسئول بیماران خاص دانشگاه علوم پزشکی گلستان  هم  از اجرای طرح غربالگری و درمان بیماری سرطان در گنبدکاووس  خبر دادو گفت : با موافقت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، طرح غربالگری و درمان بیماری های سرطان بزودی در  این شهرستان  اجرا می شود.

مهرنوش نیک سیر، دو بیماری دیابت و فشار خون را از عوامل اصلی بیماری نارسایی کلیه و دیالیز دانست و افزود : با انجام برخی مراقبت ها و مدیریت تغذیه و فرهنگ سازی می توان از دیابت و فشار خون جلوگیری کرد تا فرد به نارسایی کلیه و دیالیز مبتلا نشود.

وی گفت :  هم اکنون علاوه بر انجام آزمایش های پنل ویژه بیماران خاص و فیستول گذاری ویژه این بیماران در بیمارستان  های صیاد شیرازی و پنج آذر شهر گرگان انجام می شود و بیماران نیازی به  مراجعه به شهرهای بزرگ مثل تهران و مشهد ندارند.

هم اکنون 804 بیمار دیالیزی،420 بیمار تالاسمی، 535 بیمار ام اس و 198 بیمار هموفیلی در  گلستان شناسایی و خدمات پزشکی  دریافت می کنند. 
 

نظر شما