شناسهٔ خبر: 21577866 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فرماندار دزفول :ایجاد مرکز مطالعات گوزن زرد ایرانی در خوزستان ضروری است

دزفول - ایرنا - معاون استاندار و فرماندار دزفول گفت: برای حفاظت از گونه در حال انقراض گوزن زرد ایرانی ، ایجاد مرکز مطالعات با محوریت حفظ این گونه جانوری نادر در استان خوزستان ضروری است.

صاحب‌خبر -

گوزن زرد ایرانی که زیستگاه اصلی آن جنگل دز در شمال خوزستان است در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از گونه های در خطر انقراض در وضعیت قرمز قرار دارد.
به گزارش خبرنگار ایرنا حبیب اله آصفی روز دوشنبه در اولین نشست کارگروه حفاظت از گوزن زرد ایرانی با حضور انجمن های مردم نهاد افزود: گوزن زرد ایرانی که اکنون تنها حدود 50 راس از آن در جنگل دز باقی مانده نیازمند حفاظت است و این مهم تنها با یاری مردم و سازمان های مردم نهاد امکانپذیر است.
وی آموزش و افزایش سطح آگاهی مردم نسبت به حفظ این گونه مهم جانوری را بسیار مهم دانست و از آموزش و پرورش استان خوزستان خواست تا امکان معرفی این گونه جانوری را در مدارس شهرهای استان به ویژه دزفول و شوش محل زیست گوزن زرد ایرانی فراهم کند.
معاون استاندار با اظهار تاسف از اینکه توجه به محیط زیست در بسیاری از موارد کمرنگ است تاکید کرد: در حفظ محیط زیست نگاه ویژه به سمت مردم است چرا که نقش مردم و سازمان های مردم نهاد در حفظ محیط زیست مهم و اثر گذار است.
آصفی تشکیل دبیرخانه و کارگروه با محور گوزن زرد در استان خوزستان به ریاست استاندار خوزستان و فراخوان نهادهای مدنی استان برای کمک به حفظ این گونه کمیاب را ضروری دانست .
به گزارش ایرنا رئیس اداره حفاظت محیط دزفول نیز در این نشست با بیان اینکه اعتبارات استانی برای نگهداری از سایت گوزن زرد ایرانی در دزفول ناچیز است و باید با نگاه و اعتبار ملی به این موضوع توجه کرد گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه کشور ، گوزن زرد ایرانی در صدر 30 گونه جانوری در خطر انقراض کشور قرار دارد که باید با اجرای برنامه ملی از انقراض آن جلوگیری کرد.
فرهاد قلی نژاد از عوامل طبیعی و نیز بیماری به ویژه میاز به عنوان عوامل تهدید کننده حیات گوزن زرد ایرانی در جنگل های دز و کرخه در شمال خوزستان نام برد و گفت: 2 سال پیش 80 راس گوزن در زیستگاه کرخه و 8 راس در میانرود دزفول بر اثر بیماری میاز تلف شدند.
وی سیل فروردین ماه سال 1395 را دیگر حامل تهدید محل زیست این گونه جانوری نادر برشمرد و گفت: وقوع آتش سوزی های مکرر در جنگل دز دیگر تهدید جدی برای گوزن زرد ایران است که باید با کمک و همیاری مردم و سازمان های مردم نهاد بدرستی مدیریت شوند تا از انقراض نسل گوزن زرد جلوگیری کرد.
قلی نژاد اعتبار مورد نیاز برای تعمیر و بازسازی سایت تکثیر گوزن زرد در پارک ملی و منطقه حفاظت شده دز را که در سیل سال 95 تا 70 درصد تخریب شد و همچنان به دلیل تامین نشدن اعتبار لازم رها شده بیش از 2 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت:برای حفظ گونه در حال انقراض گوزن زرد باید اعتبار ملی به حفاظت و تکثیر آن اختصاص یابد.
وی تعداد گوزن های زرد در منطقه حفاظت شده دز را 35 راس عنوان کرد و گفت:حدود 15راس نیز به صورت وحشی در جنگل دز شمارش شده است.
وی اجرای برنامه های راهبردی حفاظت از گونه نادر گوزن زرد در قالب کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت را شامل تعمیر سایت های تکثیر گوزن زرد ، ارائه آموزش های حفاظت از گونه ، پایش الکترونیک و نصب تابلو های هشدار دهنده عنوان کرد و گفت:در قالب برنامه های میان مدت نیز باید نسبت به توسعه سایت های تکثیر و احیای گوزن زرد و تامین تجهیزات حفاظتی همچنین اجرای اقدامات پیشگیری از بیماری در کنار رهاسازی گونه جانوری از سایت های در جنگل اقدام شود.
جنگل دز زیستگاه اصلی جانوران بسیاری در جلگه خوزستان است که مهمترین آنها گوزن زرد ایرانی است که از گونه های نادر ایران و جهان بشمار می رود.
رودک عسل خوار و گربه جنگلی و نیز بلبل خرما ، لیکو و دراج از دیگر جانوران و پرندگانی هستند که زیستگاه اصلی آنها جنگل دز است.
جنگل دز به مساحت 17 هزار و 533 هکتار و طول حدود 150 کیلومتر از سردار آباد دزفول شروع و در امتداد رودخانه دز به سمت جنوب تا منطقه عنافچه در اهواز امتداد دارد.
جنگل دز تنها باقی مانده جنگل های نیمه گرمسیری در ایران است که در نوع خود بی نظیر است.
6068
خبرنگار:محمدعلی فریدپناه

انتهای پیام /*

نظر شما