شناسهٔ خبر: 21577840 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دبیرخانه مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی در تهران آغاز به کار کرد

تهران- ایرنا- مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش از آغاز فعالیت دبیرخانه ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی در تهران همزمان با آغاز سال تحصیلی 97-1396 خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، محمدرضا مسیب زاده روز دوشنبه گفت: دبیرخانه مسابقات بین المللی قرآن دانش آموزان، فعالیت خود را مجددا آغاز می‌کند، چند ماهی مشغول جمع‌آوری اطلاعات مسابقات دانش‌آموزی بودیم و فعالیت رسمی دبیرخانه را از آغاز مهرماه در اداره‌ کل قرآن، عترت و نماز دنبال می‌کنیم.
به گفته وی، قرار است مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان به صورت دوسالانه برگزار شود.
پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت بین المللی قرآن کریم دانش‌آموزان، اردیبهشت ماه امسال با رقابت شرکت کنندگانی از 33 کشور در تهران برگزار شد.
مسیب زاده با اشاره به برپایی دومین دوره توانمندسازی کارشناسان قرآن مناطق آموزش و پرورش و استان‌های کشور و مسئولان ادارات قرآن، عترت و نماز، اظهار کرد: طی این مراسم از گزارش جامع چهار ساله دولت تدبیر و امید در حوزه قرآن، عترت و نماز این وزارت رونمایی می‌شود.
وی افزود: وزارت آموزش و پرورش در راستای فرهنگ قرآن، عترت و نماز وظایف ویژه‌ای را در حوزه دانش‌آموزی و فرهنگیان تعریف کرده است.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: فصل تابستان امسال نیز به مانند سال گذشته، زمان خوبی به منظور تجدید قوا و آماده‌سازی برای مهرماه که بهار تعلیم و تربیت است، بود.
وی یادآور شد: امسال مهرماه، رنگ و بوی حسینی گرفته و از طرفی با آغاز ماه محرم و از طرف دیگر با هفته دفاع مقدس و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی و مقاومت همراه شده است.

** زنگ امر به معروف و نهی از منکر در مدارس
مسیب‌زاده گفت: امسال در آغاز سال تحصیلی، زنگ احیای امر به معروف و نهی از منکر را در مدارس و در کنار آن سوگواره «احلی من العسل» را خواهیم داشت و در حوزه فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز به صورت ویژه، دو سالی است کار خاصی را آغاز کرده ایم که در حوزه کارشناسان قرآن، عترت و نماز کشور انجام می‌ شود.
وی ادامه داد: سال گذشته، هزار و 200 نفر از کارشناسان قرآن مناطق آموزش و پرورش و استان‌های کشور و مسئولان ادارات قرآن، عترت و نماز سراسر کشور را در اردوگاه شهید میرزا کوچک‌ خان رامسر گردهم آوردیم و امسال نیز دومین دوره این همایش از 15 تا 18 مهرماه بر اساس فضای توسعه مشارکت که در آموزش و پرورش به آن معتقد هستیم، یعنی با دعوت از تمامی حوزه‌های اثرگذار در حوزه قرآن و عترت و نماز، افرادی از ستاد اقامه نماز و یا شورای توسعه فرهنگ قرآنی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا سازمان اوقاف و امور خیریه و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

** اختتامیه طرح اسراء
مسیب‌ زاده از برگزاری مراسم اختتامیه طرح اسراء (20 تلاوت فاخر از قاریان مشهور جهان اسلام ) که از سال گذشته و از سوی معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش در بین مدارس کشور آغاز شد، در سال جدید تحصیلی خبر داد و افزود: این طرح از سال گذشته با حضور دانش‌آموزان از سراسر کشور رقم خورد و در مراسم اختتامیه با حضور مسئولان قرآنی و فعالان در حوزه عترت و نماز کشور، برترین های مدارس انتخاب خواهند شد.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهداف این گردهمایی، بیان کرد: توسعه مشارکت فعالیت‌های قرآن و عترت و نماز بین دستگاه‌ها و تسری آن در آموزش و پرورش، تجلیل از زحمات فعالان این عرصه در طول سال گذشته و تبیین فعالیت‌های سال آینده از جمله این اهداف این گردهمایی است.
مسیب‌زاده افزود: در این گردهمائی، گزارش جامع چهارساله دولت تدبیر و امید در حوزه قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش تهیه و رونمایی خواهد شد.

** ارسال کتابچه «ندای رحمت» به مدارس
وی گفت: دستور‌العمل «ندای رحمت» به عنوان کتابچه ویژه دستور‌العمل‌ها و شیوه‌نامه‌ها در یک بازه زمانی پنج ساله به مدارس کشور ارسال و در کنار آن 65 عنوان کتابی که در حوزه امام ‌شناسی، حفظ موضوعی آیات الهی، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه، تفسیر و انشای نماز و تجربیات قرآنی تهیه شد و معتقدیم سال گذشته نتوانستیم به بیش از 20 درصد، مدارس کشور این اطلاع‌ رسانی را داشته باشیم.
مسیب‌زاده با تأکید بر اینکه، رساندن این محتوا به بیش از 60 درصد مدارس کشور در هدف گذاری های این مجموعه قرار گرفته است، اظهار کرد: باید این کار را بیش از پیش نشر داد و بهتر است بگوییم شب قدر فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در این گردهمایی رقم می‌خورد.
وی با اشاره به کتاب‌ها و سرفصل‌های قرآنی که به فعالیت‌های دانش‌آموزان اضافه شده است، افزود: در سال جدید و در حوزه انشای نماز به صورت ویژه ورود پیدا کرده‌ایم و کتابچه آموزشی تنظیم شده که تقدیم دانش‌آموزان می‌شود و در حوزه روش تدریس احکام نیز بسته آموزشی مناسب برای روش تدریس احکام آماده شده است.
مسیب‌زاده گفت: این بسته فرهنگی، روش تدریس احکام برگرفته از اجرای برگزیدگان مسابقات احکام و با بهره برداری از نظر علمای حوزه و اساتید دانشگاه است و طی آن روش‌های موفق را معرفی می‌کنیم که در قالب بسته‌ای اعم از کتاب و نرم‌افزار، در دست تهیه است.
فراهنگ 1417**1055
خبرنگار: سیدمهدی حسینی**انتشار: زینب کارگر

نظر شما