شناسهٔ خبر: 21577537 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آغاز کشت پاییزه استان تهران در شهرستان ری +گزارش

کشت پاییزه استان تهران با محوریت کشت کلزا در مزرعه نمونه فدک شهرستان ری آغاز شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران درمراسم آغاز  کشت پاییزه گندم، جو و کلزا  در مزرعه کشت و صنعت فدک شهرستان ری با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از 90 درصد از روغن خوراکی کشور از طریق واردات تامین می شود افزود : در سال زراعی 95-94 سطح زیر کشت کلزا در استان تهران  300  هکتار و در سال زراعی 96- 95 سطح زیر کشت کلزا به  2 هزار هکتار  رسید که این سطح زیر کشت در سال زراعی  جدید به 4 هزار هکتار می رسد.
علی اشرف منصوری افزود : در تلاشیم با برنامه ریزی های انجام شده سطح زیر کشت این محصول را در پایان برنامه ششم توسعه  به 10 هزار هکتار افزایش دهیم و 75 درصد نیاز کشور به دانه های روغنی تامین کرده  تا گام بلندی در جهت کاهش واردات روغن خوراکی به کشور برداریم.
وی با تاکید بر اهمیت کشت کلزا در حاصلخیزی خاک و کنترل آفات علف های هرز گفت :  بهترین تناوب برای گندم و جو زراعت کلزا است و علاوه بر مزایای اقتصادی می تواند در استمرار و پایداری تولید بسیار موثر باشد.
منصوری با بیان اینکه  با برنامه ریزی صورت گرفته نهاده های کشاورزی مورد نیاز شامل بذر، کود و سم جهت کشت پائیزه استان تامین و تدارک دیده شده است افزود : در سال جاری بیش از ۷۰ درصد بذر مورد نیاز کشاورزان در قالب بذر های اصلاح شده و عاری از علف هرز و با قابلیت تولید فراوان  تهیه و از طریق مباشرین جهت توزیع بین کشاورزان به  تمام شهرستانهای استان منتقل شده است.
 وی رعایت تناوب ، عمق کاشت، تراکم بذر، آبیاری بموقع و استفاده از ادوات کشت مکانیزه را از جمله عوامل تاثیرگذار تولید بر واحد سطح دانست و گفت :  کشاورزان مسائل فنی را زیر نظر کارشناسان اداره جهاد به دقت رعایت کنند.
 رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تهران افزود : در سال جاری حدود۳۸  هزارهکتاراز زمینهای کشاورزی استان تهران  زیر کشت گندم ،۳۵ هزار هکتار زیر کشت جو و ۴هزار هکتار  زیر کشت کلزا می رود.
مدیر عامل مزرعه نمونه کشت و صنعت فدک نیز گفت : مزرعه کشت و صنعت  نمونه فدک در اجرای برنامه های کشاورزی همواره پیشرو بوده  و با بکار گیری دانش و تکنولوژی روز توانسته علاوه بر ایجاد آبیاری قطره ای در این مزرعه و تولید انواع محصولات باغی مناسب  برای 100 نفر اشتغال ایجاد کند.
روغن کُلزا روغنی است که از دانه‌های کلزا به دست می‌آید و روغن کلزا به دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع نشده و نداشتن کلسترول از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است و  یکی از گیاهان دانه روغنی مهم در مناطق معتدله و دارای طیف نسبتاً وسیعی از سازگاری اقلیمی است
 دانه کلزا دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست است که کلزاهایی که از آنها روغن استخراج می‌شود را کانولا می‌نامند.

نظر شما