شناسهٔ خبر: 21576065 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

میزگرد ایرنا/ فرهنگ خرید کالای ایرانی گره‌خورده به افزایش کیفیت تولید

سمنان - ایرنا- بهترین کمک شهروند ایرانی به اقتصاد، خرید محصولات داخلی برای رونق تولید و اشتغال است؛ کارشناسان اقتصادی نیز ترویج خرید کالای ایرانی، افزایش کیفیت، برندسازی، کاهش قیمت مواد اولیه و ایجاد رقابت را راه های افزایش خرید کالای داخلی و اشتغال مولد می‌دانند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، بی‌شک بهترین بازار فروش کالای تولید واحدهای صنعتی، بازار داخلی است و به نوعی پیوند نزدیک بازار میان تولیدکننده و مصرف کننده، بهترین کمک به چرخه اقتصادی و رونق تولید است.
وجود واسطه ها و بازار دلالان در تامین مواد اولیه، مشکل کیفیت و قیمت‌نامناسب مواد اولیه برای واحدهای تولیدی خرد که قدرت خرید از بازار بورس را ندارند، به روز نبودن فناوری ها و هزینه های بالای تولید، مشکل عرضه، فقدان مشتری پسندی تولیدات و قابل رقابت نبودن تولیدات داخلی با خارجی، به یکی از معضلات گریبان گیری تبدیل شده است که هم به تولیدکننده و هم به مصرف کننده آسیب وارد می کند.
از نگاه کارشناسان اقتصادی، کیفیت کالای ایرانی، مناسب سازی بسته بندی و در برخی موارد قیمت بالای کالای ایرانی ناشی از قیمت بالای مواد اولیه و هزینه‌های تولید و نبود حمایت های کافی نسبت به کالای مشابه خارجی، مهمترین مباحث درباره کالای تولید داخل کشور است.
از سوی دیگر، قاچاق معضل و رقیب اصلی تولیدات داخلی در مرحله عرضه محصولات است، دولت یازدهم برای کاهش ورود کالای قاچاق به منظور حمایت از تولید داخلی قدم های استوار و هدفمندی برداشت، مهمترین آسیب‌های قاچاق مشکلاتی نظیر کاهش تولیدات داخلی، افزایش بیکاری، گسترش بحران‌های اجتماعی و درنهایت، به خطر افتادن امنیت شغلی است، ولی با اقدامات انجام شده از سوی دولت تدبیر و امید، از جمله استقرار سامانه های هوشمند در گمرک، حجم قاچاق کالا از 250 میلیارد ریال به 120 میلیارد ریال کاهش یافت.
ایجاد اشتغال سالیانه 950 هزار شغل در برنامه پنج ساله که از سوی مجلس شورای اسلامی به شرط سرمایه‌گذاری 770 هزار میلیارد تومانی به تصویب رسیده است نیز از برنامه های دولت دوازدهم در حوزه اشتغال و مسیر حمایت از تولید داخلی است که خرید کالای ایرانی از سوی شهروند ایرانی به آن کمک فراوانی می‌کند.
در سال 92 بیش از 45 درصد واحدهای صنعتی و تولیدی استان سمنان غیرفعال و نیمه فعال بود که با درایت دولت یازدهم، امید برای افزایش اشتغال به سمنان بازگشت، دولت یازدهم در سال 95 در حالی بیش از 404 میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید به واحدهای صنعتی و تولیدی سمنان پرداخت کرد که تعدادی از بانک ها فراتر از ظرفیت اعطای تسهیلات، اعتبار هزینه کردند.
در قالب کمک دولت تدبیر و امید به تولید داخلی و رونق بخشی به واحدهای اقتصادی، در 6 ماه سال 96، هزار و 88 واحد تولیدی استان سمنان به منظور دریافت تسهیلات رونق تولید در سامانه بهین یاب ثبت نام کردند که 507 واحد برای دریافت تسهیلات به ارزش بیش از 336 میلیارد ریال به بانک‌های عامل معرفی شده اند.
استان سمنان یکهزار و 700 پروانه بهره برداری در بخش صنعت و معدن و بیش از 40 هزار بهره بردار در بخش های مختلف کشاورزی دارد، سهم اشتغال استان سمنان در بخش صنعت و معدن بیش از 38 درصد و در کشاورزی بیش از 14 درصد و تولید ناخالص استان سمنان در حدود 18.2 درصد مربوط به بخش کشاورزی و حدود 22 درصد مربوط به بخش صنعت و معدن است.
با توجه به آغاز کار مدارس و نیاز دانش آموزان به نوشت افزار جدید، توجه دادن خانواده ها به خرید کالای ایرانی، برای کمک به چرخه تولید و اقتصاد کشور، نقش مهمی در افزایش اشتغال و رونق‌بخشی داخلی به ویژه در حوزه تولیدات نوشت‌افزار دارد.
سه واحد تولیدی نوشت افزار استان سمنان در سال 27 هزار تن انواع نوشت افزار تولید می کنند و 164 هزار عدد انواع کیف و چمدان نیز در کنار نوشت‌افزار در استان سمنان در حال تولید است که منجر به اشتغال 150 نفر شده است.
یک واحد تولیدی نوشت‌افزار با اشتغال 130 نفر با ظرفیت تولید سالانه 15 هزار تن انواع ورق پلاستیکی، دفترچه و ملزومات اداری و مدرسه، یک واحد تولیدی کاغذ با اشتغال هشت نفر و ظرفیت تولید 12 هزار تن انواع دفترچه و کاغذ، واحد تولیدی کیف و چمدان با اشتغال 12 نفر و ظرفیت تولید سالانه 164 هزار عدد انواع کیف و چمدان در استان سمنان حال فعالیت است.
خانواده‌های ایرانی با خرید هر نوشت‌افزار تولید داخل به ویژه با توجه به آغاز سال نو تحصیلی، می‌توانند در رفع معضل بیکاری جوانان نقش‌آفرین باشند، زیرا که نیاز امروز جامعه خرید کالای ایرانی با هدف رفع معضل بیکاری و ایجاد اشتغال است.
از همین رو، میزگرد «خرید کالای ایرانی همزمان با بازگشایی مدارس» در خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) استان سمنان با هدف بررسی موانع و مشکلات تولید کالای ایرانی به ویژه نوشت‌افزار و راهکارهای ترغیب خانواده‌های ایرانی برای خرید این نوع کالا برگزار شد که در این میزگرد رحمان اعرابی رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، رستم سعداللهی عضو هیات رئیسه انجمن مدیران صنایع استان، سیدعلی پورحسینی معاون برنامه ریزی شرکت شهرک های صنعتی استان، علی اکبر صیادجو رئیس اتاق اصناف استان، مریم عرب مدیر واحد بازرسی و نظارت اتاق اصناف استان و مهدی شاهی مدیر فروشگاه عرضه کننده نوشت افزار و سرگرمی در سمنان حضور داشتند.

** حمایت دولت از تولیدکنندگان ایرانی با آسان‌سازی قوانین
رئیس اتاق اصناف استان سمنان با اشاره به این که در حال حاضر دست نیاز تولیدکنندگان به سمت حمایت‌گرفتن از دولت است، افزود: حمایت دولتی از تولیدکنندگان باید در زمینه آسان‌سازی قوانین و مقررات، ایجاد شرایط به روزرسانی فناوری، کاهش هزینه های انرژی مصرفی تولیدکنندگان و حمایت از ورود کالای تولیدی به بازار باید برنامه‌ریزی شود.
علی اکبر صیادجو یاد آور شد: نبود نوآوری در روند تولید، به روز نبودن مراحل تولید، برند نبودن کالاهای ایرانی، گران تمام شدن قیمت تولید کالای ایرانی از دیگر موارد رکود خرید کالای ایرانی است.
رئیس اتاق اصناف استان سمنان تصریح کرد: کمک به چرخه تولید و تامین مواداولیه و به روزرسانی فناوری تولید و حمایت های دولت در قالب پراخت تسهیلات، در بین واحدهای تولیدی رقابت ایجاد می کند.
صیادجو با اشاره به نام گذاری سال 96 از سوی رهبری به نام «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» افزود: برخلاف 24 بند اقتصاد مقاومتی با تاکید بر تولید داخلی، به رویکرد حمایت دولتی نباید تکیه کرد بلکه از طریق ورود فناوری جدید، نیروی انسانی قدرتمند، رقابت با دنیا را به دست آورد و در نتیجه تمام موارد از جمله قاچاق از بین خواهد رفت.
صیادجو بیان داشت: در حال حاضر اقتصاد کشور به صورت جزیره ای و مستقل از دنیا دیده می شود و تعاملات بین الملی بسیار ضغیف است.
رئیس اتاق اصناف استان سمنان گفت: 164 کشور دنیا عضو سازمان تجارت جهانی هستند که بیش از 97 درصد سهم تجارت دنیا را در اختیار دارند.
صیادجو افزود: کشور ایران جز 22 کشوری است که در این سازمان عضویت ندارد و از سال 2005 عضو ناظر این سازمان است، عضویت در این سازمان قدرت رقابت در تولید کالا را افزایش می دهد.
وی بیان داشت: کارشناسان برآورد کرده اند که ایران قابلت تولید چندین برابر محصولات کنونی کشاورزی را دارد که تجهیز به سامانه های نوین آبیاری یکی از راهکارهای افزایش تولید در این حوزه است.
رئیس اتاق اصناف استان سمنان گفت: کشورهای ایران، شیلی و آر‍ژانتین تمام عناصر معدنی موجود در جدول مندلیف را به صورت کامل در خاک خود دارند، اکنون بیش از 70 درصد عناصر جدول مندلیف در استان سمنان وجود دارد.

** لزوم تولید کالای ایرانی مبتنی بر نیاز مصرف کننده
مدیر فروشگاه عرضه کننده نوشت افزار و سرگرمی در شهر سمنان نیز دراین میزگرد گفت: بزرگترین معضل تولید داخلی که باعث دلسردی شهروندان از خرید کالای ایرانی می‌شود بسته بندی نامناسب و در برخی موارد بی‌کیفیتی کالا است.
مهدی شاهی با اشاره به برخی مشکلات تولید اسباب بازی و نوشت افزار ایرانی، گفت: به عنوان نمونه عروسک دارا و سارا متولد شده کانون پرورش فکری و فرهنگی است و زمانی که این عروسک در ایران تولید شد به اندازه ای سنگین بود که یک کودک 6 ساله توان جابه جایی آن را نداشت.
وی تصریح کرد: در کنار تولید عروسک های ایرانی، باید فیلم ها و پویانمایی‌هایی در این رابطه نیز ساخته شود تا بعدها با نقش بستن بر روی نوشت افزارها شاهد فروش بیشتر و در نتیجه افزایش تولید شود.
شاهی با تاکید بر درنظرگرفتن تولیدات نوشت افزار همراه با محتوا و در نظر داشتن گروه سنی کودکان، بیان داشت: در گذشته دفترهای دولتی توزیع می شد که کاهی و بهداشتی نبود اما در حال حاضر کیفیت آنها بهتر شده است.
وی خاطرنشان کرد: بی توجهی به تولید و کیفیت و مقایسه کالا خارجی و ایرانی از سوی مصرف کنندگان با توجه به نوع رنگ آمیزی و جذابیت آنها، در شرایط کنونی خریدار را به سمت و سوی کالای خارجی جذب می کند.
مدیر فروشگاه عرضه کننده نوشت افزار و سرگرمی در سمنان گفت: بازرسان اعزامی به واحدهای صنفی عرضه کالا دارای آموزش کافی نیستند و نیاز به آموزش متناسب با واحدهای صنفی دارند.

** مشکلات متعدد تولیدکنندگان در مسیر افزایش کیفیت
عضو هیات رئیسه انجمن مدیران صنایع استان سمنان گفت: یکی از بزرگترین مشکلات عمده تولیدات ایرانی وجود دلالان است، وجود واسطه ها میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و از طرفی بازشدن مسیر ورود قاچاق به کشور از مشکلات عمده تولیدکنندگان است.
رستم سعداللهی با اشاره به معضل قیمت بالای مواد اولیه برای واحدهای تولیدی و بیان اینکه بیش از 90 درصد واحدهای تولیدی در استان سمنان واحدهای خرد و متوسط هستند و توانایی خرید 50 یا 100 تن محصولات را از بازار بورس ندارند، افزود: این واحد ها مجبور به خرید از دلالان با قیمت‌ها گزاف می شوند که به تولید، کیفیت کالا ضربه وارد می شود.
وی یاد آور شد: وجود کالای بی کیفیت ایرانی مصرف کنندگان را به سوی خرید کالای خارجی سوق می دهد.
سعداللهی با اشاره به این که ایران هم همانند دیگر کشورها نیاز به واردات و صادرات دارد، یاد آور شد: وارد کردن، اسباب بازی ها و نوشت افزارها ضروری نیست، بلکه نیاز به وارد کردن فناوری و تجهیزات و دستگاه های تولید نوشت افزار و اسباب بازی داریم.
وی افزود: اگر قیمت تمام شده هر محصول داخلی در کشور افزایش پیدا کند، محصول تولید شده ایرانی با قیمت بالاتر به خریدار ارایه می‌شود و این مساله مزیت خرید تولید داخلی نسبت به مشابه خارجی را از بین می برد و در نتیجه منجر به رکود تولید می شود.
وی با تاکید بر اینکه حمایت برای کاهش تعرفه‌های گمرکی برای مواد اولیه تولید کالا از سوی مسوولان در نظر گرفته شود، افزود: با توجه به تولید لوازم صوتی و تصویری ایرانی با کیفیت مناسب در داخل کشور، نگاه مردم به برندهای خارجی است، این مساله در ابتدا نیاز به فرهنگ‌سازی داخلی به منظور ترویج خرید کالای ایرانی و در مرحله دوم نیاز به برندسازی کالای ایرانی دارد.
وی یاد آور شد: برای تولیدکننده داخلی در حال حاضر تامین مواد اولیه و هزینه های تولید کالای ایرانی گران تمام می شود و در نتیجه قیمت تمام شده کالا بالا رفته و قدرت خرید مردم را کاهش می‌دهد.
مدیر انجمن مدیران صنایع استان سمنان گفت: خرید تجهیزات و کالای ایرانی از سوی مدیران و مسوولان برای نهادینه کردن و تقویت باور عمومی به کیفیت و خرید کالای ایرانی در نظر گرفته شود.

** لزوم نظارت بر سلامت و تناسب فرهنگی نوشت‌افزار
رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان با اشاره به موج رویکرد مردم به خرید نوشت افزار از پایان تابستان و همزمان با آغاز سال تحصیلی، یاد آور شد: طرح های نظارتی در بخش توزیع و عرضه نوشت افزارها از 15 شهریور 96 آغاز و تا 15 مهر در استان سمنان و با همکاری اتاق اصناف اجرایی می شود.
رحمان اعرابی افزود: علاوه بر قیمت کالا، بر مسایل بهداشت نوشت افزارها و داشتن تناسب فرهنگی نوشت افزارها از نظر نوع تصاویر استفاده شده نظارت می شود.
رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان گفت: در کنار بالا بردن کیفیت کالای تولیدی، فرهنگ سازی استفاده از کالای ایرانی با استفاده از رسانه ها برای مردم، منجر به فعال ماندن واحدهای تولیدی و تثبیت اشتغال مولد خواهد شد.
وی گفت: اگر زنجیره تولید با کیفیت بالا همراه باشد، زمینه صادرات و واردات را فراهم می کند و از سویی، ساختار بخش سازمان صنعت، معدن و تجارت وسایر دستگاهای مرتبط نظارت این است که دلالان را حذف کند.
رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان با اشاره به این که اصناف نقش مهمی در تنظیم و توزیع کالا دارند، افزود: بیکاری ناشی از تعطیلی واحدهای تولیدی ضربه به اقتصاد و عامل ایجاد بسیاری از معضلات اجتماعی است.

** هزینه‌های بالای تولید گریبان‌گیر تولیدکنندگان
معاون برنامه ریزی شرکت شهرک های صنعتی استان سمنان نیز دراین میزگرد گفت: وجود کالای قاچاق منجر به از بین رفتن رقابت بین تولیدکنندگان می شود.
سید علی پورحسینی افزود: در کنار 27 هزار تن نوشت‌افزار، تعداد 164 هزار عدد انواع کیف و چمدان نیز در استان سمنان سالانه در حال تولید است، فعالیت این سه واحد تولیدی منجر به اشتغال 150 نفر شده است.
وی تصریح کرد: تولیدکنندگان ایرانی توان تولید کالای عالی با کیفیت را دارند اما به دلیل این که قیمت تمام شده آنان 2 برابر کالای وارداتی می شود دست به این اقدام نمی زنند، نتیجه اینکه افزایش کیفیت برای تولیدکننده ایرانی ممکن است ولی نیاز به حمایت دارد.
پورحسینی یاد آور شد: رنگ، جذابیت، داشتن برندهای جذاب برای کودکان مانند شخصیت های کارتونی، باعث جذب کودکان به وی‍ژه در بخش نوشت‌افزار می شود.
معاون برنامه ریزی شرکت شهرک های صنعتی استان سمنان یاد آور شد: در دولت دوازدهم و با ورود شرکت های دانش بنیان در فرآیندی مناسب، کاهش قیمت‌ تمام شده نسبت به کالای مشابه خارجی از طریق بهره‌گیری از توان علمی داخلی برنامه‌ریزی شده است.

** نظارت بر اصناف با نگاه اصلاحی
مدیر واحد بازرسی و نظارت اتاق اصناف استان سمنان گفت: از سال گذشته بازرسی و نظارت بر واحدهای صنفی به اصناف واگذار شده و سازمان صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات حکومتی در این روند همراهی می کند.
مریم عرب گفت: با توجه به قوانین فصل هشت قانون صنفی، اتاق اصناف موظف شده با متخلفان برخورد کند، اما نگاه اتاق اصناف اصلاحی است و تاکید بر فرهنگ‌سازی دارد، افرادی که در حال دریافت جواز کسب هستند دوره‌های آموزشی با تاکید بر فرهنگ خرید کالای ایرانی و مبارزه با قاچاق کالا را فرامی‌گیرند.
مدیر واحد بازرسی و نظارت اتاق اصناف استان سمنان گفت: 80 درصد نوشت افزار موجود در ایران کالای خارجی است و از نظر فرهنگی و اقتصادی بهتر است به جای تصاویر خارجی از تصاویر مشاهیر ایرانی استفاده شود.
164 هزار عدد انواع کیف و چمدان نیز در کنار 27 هزار تن نوشت‌افزار در استان سمنان سالانه در حال تولید است، فعالیت این سه واحد تولیدی منجر به اشتغال 150 نفر شده است.
7344/6103 خبرنگار: امیرحسین کاشی منش ** انتشار دهنده: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.

انتهای پیام /*

نظر شما