شناسهٔ خبر: 21575353 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل امور اجتماعی استانداری:

رشد دیالیز در گلستان نگران کننده و کاهش آن نیازمند فرهنگ سازی است

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، عبدالرضا چراغعلی روز دوشنبه در نشست کمیته بیماری های خاص استان گلستان که درمحل فرمانداری ویژه گنبدکاووس برگزار شد، اظهار داشت: مدیریت تغذیه، خودمراقبتی در کنترل بیماری های دیابت و فشار خون که پیش زمینه دیالیز است و اطلاع رسانی، از راهکارهای پیشگیری و کاهش این بیماری است.
وی بابیان اینکه هم اکنون در گلستان افزون بر 800 بیمار دیالیزی وجود دارد که هرساله هزینه درمانی بالایی را بر نظام درمانی تحمیل می کنند، گفت: امروز همه ادارات و نهادها بویژه متولیان امر و نیز رسانه ها و تشکل های مردم نهاد وظیفه دارند برای پیشگیری و کاهش بیماری دیالیز و دیگر بیماری های خاص در این استان با هم همکاری داشته باشند.
چراغعلی از برگزاری همایش اطلاع رسانی درخصوص بیماری دیالیز در همه شهرستان های استان با همکاری تشکل های مردم نهاد خبر داد و اضافه کرد: ارتقای سلامت جامعه بدون آگاهی بخشی و اطلاع رسانی میسر نمی شود.
وی با ابراز گله مندی از کم توجهی برخی ادارات، نهادها و نیز مسئولان گلستانی نسبت به بیماری های خاص، تصریح کرد: اگرچه برخی تلاش ها و اقدامات در این حوزه انجام می شود اما کافی نبوده و مطالبه و انتظارات بیماران و خانواده آنان را برآورده نکرده است.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استاندار گلستان خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی استان به عنوان متولی اصلی حوزه درمان بیماران خاص بایستی با مشارکت دیگر نهادها و ادارات، یک برنامه جامع و کاربردی درحوزه پیشگیری از این بیماری تدوین نماید.
به گزارش ایرنا، معاون استاندار گلستان و فرماندار ویژه گنبدکاووس نیز دراین جلسه با انتقاد از حضور کمرنگ برخی مدیران استانی درجلسه، گفت: توجه و رسیدگی به مشکلات بیماران خاص علاوه بر وظیفه قانونی مدیران، یک وظیفه اخلاقی و انسانی نیز هست که بایستی مورد توجه قرار گیرد.
عبدالقدیر کریمی افزود: برای پیشگیری ازبیماری های خاص، استفاده از ظرفیت تشکل های مردمی، ادارات و نهادها و رسانه ها و نیز ترویج تغذیه مناسب ضروری است و دانشگاه علوم پزشکی گلستان نیز باید تجهیزات درمانی لازم را در همه شهرها مستقر نماید.
وی بااشاره به ارائه خدمات به بیماران خاص ساکن در شرق گلستان در مراکز درمانی درمانی گنبدکاووس، اضافه کرد: درحال حاضر تعداد 171 بیمار دیالیزی، 188 بیمار تالاسمی، 71 بیمار هموفیلی و 160 بیمار مبتلا به ام اس در مراکر درمانی این شهرستان خدمات دریافت می کنند.
به گزارش ایرنا، اسرافیل وزیری فرماندار مینودشت نیز دراین جلسه با قدردانی از تلاش ها و خدمات دولت در اجرای طرح تحول سلامت، برضرورت توجه به درمان و معیشت بیماران خاص تاکید کرد و خواستار راه اندازی بخش دیالیز در بیمارستان فاطمه الزهرا (س) این شهرستان شد.
در این جلسه برخی از شرکت کنندگان نیز به بیان نقطه نظرات خود درخصوص راهکارهای پیشگیری و کاهش بیماری دیالیز، ضرورت توجه به بیماران خاص و مشکلات مالی و معیشتی آنان و ضرورت فراهم کردن تجهیزات درمانی لازم در شهرهای شرق گلستان، پرداختند.
نیمی از جمعیت یک میلیون و 900 هزار نفری گلستان درهفت شهرستان واقع درشرق این استان سکونت دارند.
1860/3039/
خبرنگار : علی لکزانوری ** انتشار دهنده: تاج محمد شیری

انتهای پیام /*

نظر شما