شناسهٔ خبر: 21567259 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان عراق آغاز شد

مراکز رای‌گیری برای همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان عراق، لحظاتی پیش همزمان در داخل و خارج از مرزهای اداری این منطقه، باز شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، لحظاتی پیش مراکز رای‌گیری برای همه پرسی جدایی منطقه کردستان باز شدند و با وجود مخالفت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، قرار است درباره سرنوشت منطقه کردستان، رای‌گیری شود.

به نوشته پایگاه خبری «شفق‌نیوز»، قرار است امروز (دوشنبه)، اهالی استانهای اربیل، دهوک، سلیمانیه، کرکوک و مناطق کردنشین خارج از مرزهای اداری منطقه کردستان، پای صندوق‌های رای حاضر شوند.

کمیته عالی و مستقل انتخابات و همه‌پرسی در منطقه کردستان اعلام کرده بود که زمان رای‌گیری در تمامی این مناطق یکسان است و از ساعت 7 صبح امروز آغاز و تا ساعت 18 عصر ادامه خواهد یافت.

کمیساریای عالی انتخابات 68 مرکز رای‌گیری را برای برگزاری این همه پرسی اعلام کرده‌ است و این روند را 400 ناظر بین‌المللی و 2 هزار ناظر محلی و 159 رسانه خارجی و 500 رسانه داخلی دنبال کنند. همچنین 23 هزار و 564 ناظر سیاسی نیز روند رای‌گیری را رصد خواهند کرد.

برگه رای نیز دارای دو گزینه بله به استقلال و نه به استقلال است که به 4 زبان کردی، عربی، ترکمانی و سریانی نوشته شده است.

 

خبرنگار «العربی الجدید» در اربیل نیز اعلام کرد: همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان تحت تدابیر شدید امنیتی آغاز شده و نیروهای امنیتی کردی در نزدیکی مراکز رای‌گیری مستقر شده‌اند. همزمان از بلندگوهای مساجد صدای تکبیر پخش می‌شود و از شهروندان کرد به زبان کردی خواسته می‌شود که از منازل خود بیرون آینده و در همه‌پرسی شرکت کنند.

بر اساس این گزارش در مناطق مورد منازعه مذکور در بند 140 قانون اساسی عراق، نیز مراکز رای‌گیری باز شده‌اند اما حرکت در این مراکز بسیار ضعیف و کند است.

بیش از 5 میلیون نفر حق مشارکت در این همه پرسی را در 4 استان اربیل، دهوک، سلیمانیه و حلبچه و نیز مناطق مورد منازعه در کرکوک و ...را دارند هرچند که برخی منابع خبری این تعداد را 3 میلیون و 900 نفر اعلام می‌کنند.

انتهای پیام/غ

عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس

 

نظر شما