چکیده
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر یادگیری خودتنظیمی بر سبک های حل تعارض دانشآموزان است. بدین منظور،240 نفر با روش نمونهگیری تصادفی خوشها ی چندمرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای خودتنظیمی بوفارد و نسخة دوم شیوة مقابله با تعارض رحیم (ROCI-II) پاسخ دادند. دادههای به دستآمده با رگرسیون چندمتغیری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان می دهد که راهبردهای شناختی و فراشناختی خودتنظیمی بر سبکهای حل تعارض تأثیر معناداری دارند P>0/0001) )؛ ولی راهبرد انگیزشی خودتنظیمی برسبکهای حلتعارض تأثیر معناداری ندارد. راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر سبک همراهانة حل تعارض تأثیر معناداری دارند؛ اما راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر دیگر سبکهای حل تعارض (اجتنابی، مهربانانه، مصالحهگرانه و سلطهگرانه) تأثیر معناداری ندارند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که یادگیری خودتنظیمی، بهترین پیش بینیکنندة سبک حل تعارض سازنده است؛ بنابراین، نهادهای آموزشی باید برای آموزش و اعتلای یادگیری خودتنظیمی کوشش اساسی و جدی کنند.
کلیدواژه ها: یادگیری خودتنظیمی؛ سبکهای حل تعارض؛ دانشآموزان؛ دورة راهنمایی؛ تأثیر
نویسندگان:
نرگس انتظامی بیان: کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
قدسی احقر: دانشیار پژوهشکده تعلیم و تربیت، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
حسن شعبانی گیل چالان: عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
دو فصلنامه رویکردهای نوین آموزشی - دوره 12، شماره 1 - شماره پیاپی 25، بهار و تابستان 1396.
∎
نظر شما