شناسهٔ خبر: 21566649 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

دبیر علمی سمینار تازه های براکی تراپی مطرح کرد؛

روش «براکی تراپی» کم عارضه تر از رادیوتراپی

دبیر علمی اولین سمینار تازه های براکی تراپی، گفت: روش براکی تراپی که ماده رادیو اکتیوی را مستقیما وارد بدن بیمار می کند، نتایج خوبی در درمان سرطان دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر فرید نژاد دادگر در آستانه برگزاری اولین سمینار تازه های فیزیک براکی تراپی، افزود: براکی تراپی یکی از روش های موثر و پیشرفته درمان سرطان است و یک نوع خاصی از براکی تراپی پرتو درمانی است.

وی گفت: این درمان متاسفانه در کشور ما پیشرفت لازم را نداشته و توجه کافی در مورد این درمان نسبت به درمان های سرطانی نشده است.

نژاد دادگر افزود: تفاوت این رو ش با رادیوتراپی عادی در این است که ما در رادیوتراپی معمولی اشعه رادیو اکتیو را خارج از بدن بیمار توسط دستگاه های پیشرفته به منطقه بیماری و توموری که در بدن بیمار است، می تابانیم و این روش می تواند به بافت های سالم یک مقدار صدمه بزند.

وی ادامه داد: اما روش براکی تراپی این مزیت را دارد که ماده رادیو اکتیوی که قرار است بیمار را درمان کند مستقیما وارد بدن بیمار می کنیم و در داخل و نزدیک تومور و بافت بیماری قرار می دهیم و نتایج خوبی در درمان سرطان دارد. مثل سرطان های پروستات، مری، دستگاه تناسلی زنان و سرطان های انتهای روده و با روش های جدیدتر در سرطان پستان این روش درمانی موثر است.

نژاد دادگر افزود: در دو سه سال گذشته این روش درمانی یکسری نوساناتی داشته به خصوص بخاطر تحریم ها و نیاز هست دوباره بازنگری و ارتقاء دانش این درمان در کشور ما انجام شود.

دبیر علمی سمینار تازه های فیزیک براکی تراپی اظهار داشت: امیدواریم این تجهیزات به روز وارد کشور شود و نیاز است همکاران پزشک متخصص و فیزیک پزشکی ما که به صورت تیمی این کار را انجام می دهند به آخرین اطلاعات این برنامه دسترسی پیدا کنند.

وی ادامه داد: این سمینار با همکاری و حضور مدرسین خارج از کشور و اساتید داخل کشور انجام برگزار می شود و افراد صاحبنظری را دعوت کرده ایم تا آخرین یافته های علمی خودشان را در اختیار همکاران پزشک و گروه فیزیک پزشکی قرار دهند، چون منافع آن به بیماران کشورمان برخواهد گشت.

نژاد دادگر تاکید کرد: پیشرفت این تکنولوژی نیازمند حمایت وزارت بهداشت و سازمان های ذی ربط است که این تجهیزات به موقع و به درستی در دسترس بخش های درمانی کشور قرار گیرد و این نیاز به حمایت قاطع از طرف وزارتخانه نیاز دارد.

وی در پایان گفت: پیام این کنگره این است که ما از لحاظ علمی به خوبی پشتوانه انجام این کار را داریم فقط نیازمند حمایت تجهیزاتی و سازمانی هستیم که بتوانیم بهترین کیفیت درمان را در اختیار بیماران قرار دهیم.

اولین سمینار تازه های فیزیک براکی تراپی به همت مرکز آموزشی درمانی بوعلی و همکاری انجمن های سرطان، رادیوتراپی انکولولوژی و انجمن فیزیک پزشکی ایران و همچنین، واحد علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی از ۴ تا ۶ مهر ماه ۹۶ در بیمارستان بوعلی تهران برگزار می شود.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

نظر شما