شناسهٔ خبر: 21566166 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

تحلیلگران بزرگ جهان فوتبال مشخص کردند؛

از بین این ۱۴ تیم، بهترین خط تهاجمی جهان متعلق به کدام است؟ + تصاویر

با افزوده شدن نیمار و کیلیان امباپه به خط حمله پاریسن ژرمن، می‌توان انتظار سمی‌ترین خط حمله اروپا در سال ۲۰۱۸ را داشت.

صاحب‌خبر -

سرویس ورزش مشرق- باشگاه‌های مطرح اروپا همیشه دارای بهترین خطوط تهاجمی دنیا بوده‌اند. بازیکنانی که در کنار هم، ماندگارترین مثلث‌های دنیای فوتبال را شکل دادند. گزارش حاضر، به بررسی 14 مثلث تهاجمی باشگاه‌های اروپا می‌پردازد.

پاریسن ژرمن (۹.۵ از ۱۰) / تحلیلگر: آدام وایت

وقتی پاریسن ژرمن ۲۲۲ میلیون یورو برای نیمار پرداخت کرد، نه تنها رکورد گران‌قیمت‌ترین بازیکن تاریخ را زد که یکی از بهترین و موفق‌ترین خطوط حمله تاریخ فوتبال را هم نابود کرد: خط حمله بارسلونا موسوم به MSN. این خط حمله، طی سه سال اخیر، یکی از ترسناک‌ترین مثلث‌های تهاجمی اروپا و جهان بود که با عزیمت نیمار به تیم پاریسی، یکی از طلایی‌ترین اضلاع خود را از دست داد. اندکی بعد، کیلیان امباپه پدیده موناکو خریداری شد و با این حساب، با خلق مثلث MCN (امباپه، کاوانی، و نیمار) قوی‌ترین خط حمله حال حاضر اروپا -البته فعلا بر روی کاغذ- به وجود آمد. لذا، نمره این مثلث، ۹.۵ از ۱۰ خواهد بود.

شاید بتوان بهترین تعریف در مورد کیلیان امباپه را از زبان آرسن ونگر که یک استعدادشناس است شنید: "او می‌تواند پله‌یِ بعدی باشد؛ همه چیز دارد. سرعت وحشتناک، تمام‌کنندگی عالی، و توانایی تغییر مسیر و حرکت در یک لحظه».

حال این استعداد ناب نوظهور فوتبال، در کنار جادوگری نیمار و حرکات نینجاوار کاوانی، توان خلق یکی از بهترین خطوط حمله دنیای فوتبال را دارد. با توجه به اینکه کاوانی امسال کاملا با کاوانی سال گذشته تفاوت پیدا کرده، و نیمار و امباپه هم در اوج قرار دارند، می‌توان باران گل را از این مثلث که ۴۶۵ میلیون یورو می‌ارزد، انتظار داشت. اما دو مشکل هم بر سر راه وجود دارد: اختلاف کنونی نیمار و کاوانی که در صورت کنترل نشدن می‌تواند جرقه یک آتش بزرگ باشد و این حقیقت که تمامی‌ بخش‌های زمین در این تیم آنچنان قدرتمند نیستند که بتوانند حمایت همه‌جانبه از خط حمله داشته باشند. لذا، ممکن است در تورنمنت بزرگی چون لیگ قهرمانان به نیمه‌نهایی هم دست نیابد. در هر حال، خود خط حمله بسیار قدرتمند است.

رئال مادرید (۹ از ۱۰) / تحلیلگر: ثید لُو

زمان آن فرا رسیده که رئال مادرید تکلیف خط حمله خود را مشخص کند. مثلث BBC شامل بیل، بنزما، و کریستیانو رونالدو که تا دو سال گذشته عالی کار می‌کرد، در سال گذشته علیرغم قهرمانی در لالیگا و لیگ قهرمانان اروپا، رسما عملکرد خوبی نداشت. بیل، در سال گذشته ضعیف‌ترین سال فوتبالی خود را گذراند و در این فصل هم تا بدین لحظه، اندک پیشرفتی داشته است. در هر حال، اگر واقع‌بین باشیم، می‌توان تضعیف مثلث BBC در فصل گذشته را به خاطر مصدومیت‌های پیاپی بیل دانست ولی این دلیل کافی برای این فصل نیست.

همین تضعیف بیل و بنزما بود که سال گذشته یکی از روزنامه‌ها «BBC» را به صورت «bbC» نوشت تا با نشان دادن حرف C به شکل بزرگ، به این اشاره کند که فقط رونالدو عالی عمل کرد و در واقع او بار دو نفر دیگر را به دوش کشید و رئال مادرید را در کنار ستارگان مناطق دیگر زمین، به قهرمانی رساند. انصافا هم این روزنامه درست گفته است.

به رئال مادرید زیدان بنگرید: تیمی که از سبک ضدحمله به هافبک‌گرایی و بازی در مرکز زمین سوق پیدا کرده است. نقش ایسکو، در این راستا بسیار تاثیرگذار بوده است. «مارکو آسنسیو» هم پدیده نوظهور حمله میانی و حمله است. لذا، معتقدم که زیدان باید تمرکز خود را صرف «مثلث بنزما، رونالدو، ایسکو» کند. مثلثی که فصل گذشته عالی عمل کرد. اما یک گزینه دیگر هم وجود دارد: با توجه به افت اخیر بنزما و بهتر شدن وضعیت بیل، ممکن است مثلث «بیل، رونالدو، ایسکو» تبدیل به مثلث اصلی شود.

بارسلونا (۹ از ۱۰) / تحلیلگر: ثید لُو

مثلث MSN یکی از قوی‌ترین مثلث‌های دنیای فوتبال بود. با رفتن نیمار، تصور همه این بود که بارسلونا به شدت تضعیف می‌شود. اما «خوزه ماریا بارتومئو» -رییس باشگاه- اعلام کرد که اتفاقا رفتن نیمار موجب تقویت خط هافبک تیم‌اش خواهد شد و تمرکز بر روی هافبک‌های فراموش‌شده تیم بیشتر می‌شود. حالا هم ۱۴۵ میلیون یورو هزینه بازیکنی شده است که بسیاری از منتقدان معتقدند الکی گران بود و هیچگاه نمی‌تواند به سطح نیمار برسد. اما وقتی چند بازی اخیر را می‌نگریم، می‌بینیم که عملکرد دمبله و هماهنگی وی با مسی و سوآرز به عنوان دو ضلع دیگر، خوب بوده است و می‌توان به او امیدوار بود.

مشخص نیست که آیا سوآرز در آینده مثل نیمار ساز جدایی بزند یا نه. از طرف دیگر، نمی‌توان پیش‌بینی کرد که دمبله این روند خوب بودن را حفظ کند. اما در مورد یک ضلع می‌توان مطمئن بود. مسی، همیشه عالی بوده و همه کار برای تیم می‌کند. منطق فوتبال می‌گوید، با توجه به وضعیت فعلی و روند کنونی، باید به این مثلث قوی خوشبین بود.

منچستر سیتی (۹ از ۱۰) / تحلیلگر: جِیمی جکسون

گوآردیولا کار سختی در سیتی دارد. از قضا، در منطقه حمله و هافبک حمله‌ای، رقبا بسیار قدرتمند هستند. در منطقه هافبک حمله‌ای، بالاخره مجبور شده که «داوید سیلوا» را به «کوین دی‌بروین» ترجیح دهد. «گابریل ژسوس» برزیلی که در بال چپ منطقه حمله عالی عمل می‌کند و سمت راست هم که جنجال و رقابت بین «رحیم استرلینگ» و «سرخیو آگوئرو» بیداد می‌کند.

آگوئرو در هفته‌های اخیر، تبدیل به یک نیمکت‌نشین شده بود اما عملکرد عالی او در مقابل لیورپول به منجر به پیروزی غرورآفرین ۵ بر صفر شد، دوباره او را به ترکیب اصلی بازگرداند. بدین ترتیب، معتقدم که مثلث «ژسوس، آگوئرو، سیلوا» می‌تواند مثلث ثابت منچستر سیتی و دارای نمره بسیار خوب ۹ باشد.

یوونتوس (۹ از ۱۰) تحلیلگر: پائولو باندینی

برای خط حمله یوونتوس نمی‌شود مثلث قائل شد. چهار مرد اصلی خط حمله این تیم شامل دیبالا، مانژوکیچ، کوآردادو، و هیگوآین، یکی از بهترین‌های حال حاضر فوتبال است.

پائولو دیبالا که یک پدیده واقعی است. هیگوآین یک شمار ۹ کلاسیک تمام‌عیار، و مانژوکیچ هم یک مهاجم جنجگو و غیرتی. فقط کوآردادو در تکمیل این حلقه قدرتمند کمی ضعیف عمل کرده که آن هم در حال رفع مشکل است.

بایرن مونیخ (۸.۵ از ۱۰) / تحلیلگر: مارکوس کریستنسن

باواریایی‌ها در خط حمله خود لواندوفسکی، روبن، و ریبری را دارند. ظاهرا کارلو آنچلوتی ترجیح داده که به این مثلث اعتماد کند و ورود «خامس رودریگز» به جمع بازیکنان بایرن مونیخ، می‌تواند وضعیت «توماس مولر»ی که زمانی از بهترین‌های بایرن بود را حتی بدتر از وضع فعلی نماید. مولر، روزهای خوبی را نمی‌گذراند و بازیکن کلمبیایی می‌تواند در منطقه پشت این مثلث تهاجمی، عملکردی عالی داشته باشد.

یکی دیگر از مشکلات بایرن مونیخ عدم میل به هزینه‌کرد برای خریدن استعدادها و ستاره‌های گران‌قیمت است. چندی پیش، رابرت لواندوفکسی باشگاه را به خساست و محدود کردن سقف خریدها تا مرز ۴۰ میلیون یورو متهم کرد که به خاطر این اظهارنظرش از سوی باشگاه تنبیه شد. در هر حال، خط حمله باواریایی‌ها هنوز یکی از بهترین خطوط حمله اروپا محسوب می‌شود.

چلسی (۸.۵ از ۱۰ / تحلیلگر: دومینیک فیفیلد

ظاهرا به عبارتی می‌توان گفت که با نیمکت‌نشین شدن و منزوی شدن «دیه‌گو کاستا»، چلسی از دست وی به عنوان یک مهاجم جنجالی و اعصاب خردکن خلاص شده است. اکنون، دوران طلایی «آلوارو موراتا» فرا رسیده که در نوک پیکان چلسی خودنمایی می‌کند. زمانی پیش از ورود موراتا به چلسی، آنتونیو کونته -مربی این تیم- در منطقه حمله، از هازارد و ویلیان و پدرو در کنار هم استفاده کرد اما یک چیز به نام «عدم وجود عمق» در این منطقه کم بود. موراتا اکنون خلاء عمق در منطقه تمام‌کنندگی را پر می‌کند و می‌تواند در کنار هازارد و ویلیان، یک مثلث خطرناک را به وجود آورد.

لیورپول (۸.۵ از ۱۰) / تحلیلگر: اندی هانتر

لیورپول تیمی است که با ورود «یورگن کلوپ»، دچار تحول شد. شورندگی و رویکرد خاص تهاجمی لیورپول حاصل شخصیت و اندیشه‌های مربی خاص آلمانی است. گاه، مثلا در ۲۱ دقیقه پایانی بازی شاهد درخشش‌هایی از این قرمزها هستیم که منتقدین و ناظران را به تحسین وا می‌دارد.

هوش و ذکاوت «روبرتو فرمینیو» در کنار مهارت‌های فردی «سادیو مانه» و سرعت «محمد صلاح» می‌تواند یکی از کارآمدترین مثلث‌های تهاجمی اروپا به حساب آید. نقش «فیلیپه کوتینیو» را هم باید همچون یک مکمل توانا به آن افزود.

منچستر یونایتد (۸.۵ از ۱۰) / تحلیلگر: جیمی جکسون

۴ بازیکن خط تهاجمی منچستر یونایتد، در ۵ بازی اول لیگ برتر امسال ۱۶ گل به ثمر رسانده‌اند و این امر، ارزش آنها را به اثبات می‌رساند. هر چند که عمق نفوذ «رومرو لوکاکو» کمتر از «زلاتان ابراهیموویچ» است اما حضور وی در کنار «مارکوس راشفورد»، «هنریخ مخیتاریان»، و «آنتونی مارشیال» می‌تواند بسان تیغ برنده‌ای باشد که سایر تیم‌های اروپایی باید از آن وحشت داشته باشند.

منطقه تغذیه مهاجمین، با حضور «نمانیا ماتیچ» معنای دیگری در منچستر به خود گرفته است. از سوی دیگر، زلاتانِ در حال حاضر نیمکت‌نشین، توانایی بالایی در جایگزین شدن با لوکاکو در نوک پیکان حمله در صورت بروز مشکل دارد.

ناپولی (۸ از ۱۰) / تحلیلگر: پائولو باندینی

شاید بتوان مثلث تهاجمی ناپولی را در مقایسه با مثلث‌های بزرگ جهان فوتبال، کمتر حرفه‌ای دانست اما «دریِس مرتنز» به عنوان یک شماره ۹ مدرن در کالبد یک ماشین گلزنی، در کنار «لورنزو اینسینیه» و «خوزه کایخون» نمایش چشمگیری داشته‌اند و اکنون در سری آ اسم و رسمی به هم زده‌اند.

آتلتیکو مادرید (۷.۵ از ۱۰) / تحلیلگر: ثید لُو

«آنتوآن گریزمان» را می‌توان برترین ستاره آتلتیکو مادرید دانست. او اخیرا آتلتیکو مادرید را به این خاطر که در شرایط محرومیت از خرید بازیکن قرار داشت، ترک نکرد و هر گونه پاسخ مثبت به تیم‌های دیگر را «نامردی» خواند. حالا، او از جایگاه ویژه‌تری هم در میان هواداران و مدیران باشگاه برخوردار شده است. اگر قدرت تمام‌کنندگی گریزمان بتواند در این فصل هم در کنار سرعت و نفوذ در عمق «یانیک کاراسکو» و شتاب و قدرت و تمام‌کنندگی «کوین گامیرو» پیش برود، شاهد نمایش باشکوهی از تیم دوم مادرید خواهیم بود.

اکنون باید ببینیم که با بازگشت احتمالی دیه‌گو کاستا به ترکیب آتلتیکو، آیا شاکله خط حمله این تیم دچار تغییر می‌شود و یا سیمئونه ترجیح می‌دهد که با دست به این مثلث نزند و سه بازیکن پر استعداد خود را به میدان بفرستد.

موناکو (۷.۵ از ۱۰) / تحلیلگر: آدام وایت

شاید بتوان گفت تابستان ظاهرا ناخوشایند موناکو، برای این تیم چندان هم بد تمام نشد. عزیمت برناردو سیلوا و کیلیان امباپه شاید یک خبر بزرگ بود و ترس و نگرانی برای هواداران باشگاه فرانسوی به همراه داشت، اما اکنون هم موناکو از سرمایه‌های خوبی برخوردار است.

«توماس لمار» و «رادامل فالکائو»، در کنار بولدوزری چون «بالده کیتا» و جوان مستعدی چون «رانی لوپس» ترکیبی از نشاط جوانی، تکنیک، و قدرت در حرکات هوایی خواهد بود.

دورتموند (۷ از ۱۰) / تحلیلگر: مارکوس کریستنسن

گرچه جدایی «عثمان دمبله» ضربه قابل توجهی برای دورتموند بود اما حالا «کریستین پولیسیک» ۱۸ ساله به خود جرات داده تا در جایگاه جانشین وی توپ بزند. در آن سمت نیز، «ماکسیمیلیان فیلیپ» قرار گرفته و «پی‌یر امریک آبامیانگ» در نوک پیکان حمله قدرت‌نمایی می‌کند. فیلیپ باید همانطور که پولیسیک وظیفه سنگین جانشینی دمبله را دارد، به جای «مارکو رویس» که در دروان مصدومیت به سر می‌برد، عملکرد بسیار خوبی از خود نشان بدهد.

پاسخ منفی تابستان امسال آبامیانگ به آ ث میلان، تحسین «هانس یوآخیم واتزکه» مدیر باشگاه دورتموند را به همراه داشت و او را یک حرفه‌ای به تمام‌عیار خواند. مهاجم گابونی با به ثمر رساندن ۵ گل در ۵ بازی این فصل، ثابت کرده که بازیکن شایسته‌ای است.

رم (۷ از ۱۰) / تحلیلگر: پائولو باندینی

فعلا می‌توان با توجه به شرایط «اوزه‌بیو دی فرانچسکو» مربی جدید باشگاه رم، تخمینی و پیش‌بینی نسبت به مثلث تهاجمی این باشگاه ارائه داد. هنوز کادر تیم، شاکله کاملی به خود ندیده است.

اما به هر حال، ترکیب احتمالی دی فرانچسکو در نوک حمله می‌تواند متشکل از «ادین ژکو» -که آقای گل سری آ در فصل گذشته بود- و «الساندرو فلورنزی» که از پست دفاع کناری و نفوذی به منطقه مهاجم کناری آمده و «پروتی» به عنوان جانشین «محمد صلاح» که چندی پیش رفت، باشد.

منبع:

https://www.theguardian.com/football/2017/sep/12/champions-league-best-forward-lines
https://www.theguardian.com/football/2017/sep/09/manchester-city-liverpool-premier-league-match-report

نظر شما