شناسهٔ خبر: 21566089 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تسنیم گزارش می‌دهد

بلاتکلیفی مردم در پروژه شهید انصاری قزوین

R41364/P1361/S6,63/CT6

تقابل میان ۲ دستگاه اجرایی در پروژه شهید انصاری قزوین سبب بلاتکلیفی مردم شده در حالی که برخی از منازل مسکونی در معرض تخریب قرار دارد و جان ساکنان را تهدید می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، سالیان زیادی است که پروژه شهید انصاری قزوین کلید خورده است و اجرای طرح توسط شهرداری قزوین آغاز شده است و برخی از پلاک‌هایی که در محدوده طرح وجود داشت توسط شهرداری خریداری و تملک شده است.

این در حالی است که با وجود اینکه اجرای این طرح در نشست مشترک با میراث فرهنگی توسط مدیران سابق این نهاد امضاء شده است، مدیر کنونی میراث فرهنگی در راستای حفظ بافت تاریخی شهر مخالفت خود را با این پروژه اعلام کرده و طرح به حالت تعلیق درآمده و مردم را در بلاتکلیفی و سردرگمی فرو برده است.

در این میان مردم نه می‌توانند منازل خود را خرید و فروش کنند و نه مجوز ساخت به آنها داده می‌شود و نه توان هزینه برای تعمیر آن را دارند چرا که شاید پس از تعمیر، شهرداری بخواهد ملک آنها را تملک کرده و آنها متحمل خسارت شوند در حالی که برخی از این واحدهای مسکونی قدیمی و در حال تخریب هستند و جان ساکنان آن در خطر است.

رضا شاعری یکی از ساکنان منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: بنده مالک یک خانه قدیمی هستم که در محدوده طرح قرار گرفته است؛ سالهاست که در پی فروش، تعمیر و یا ساخت این خانه هستم در حالی که خانه‌ای که در طرح باشد را کسی خریداری نمی‌کند.

وی ‌اضافه می‌کند: بارها برای برطرف کردن این مشکل به شهرداری مراجعه کرده‌ایم ولی مسئولان پاسخگو نیستند و هنوز مشخص نیست که این طرح اجرا می‌شود یا خیر؛ اگر اجرا می‌شود چرا شهرداری دست روی دست گذاشته است؟ اگر اجرا نمی شود چرا مجوز ساخت صادر نمی‌شود.

شاعری بیان می‌کند: خانه من قدیمی و در معرض تخریب است ولی هیچ چاره‌ای برای من وجود ندارد در بلاتکلیفی و سردرگمی هستم این در حالی است که جان اهل خانواده من در خطر است به ویژه اینکه همسایه در حال ساخت خانه خود است که در طرح نیست و با گودبرداری که انجام داده است هر لحظه امکان ریزش خانه بنده وجود دارد.

این شهروند می‌گوید: پولی هم نداریم که خانه دیگری اجاره کنیم؛ اگر داشتیم حتما این کار را کرده و خانه را تخلیه می‌کردیم چرا که جانمان بیشتر از هر چیز دیگری ارزش دارد.

شاعری خاطرنشان می‌کند: با مسئولان شورای شهر هم که صحبت کرده و طرح شکایت کرده‌ایم ولی می‌گویند از شهرداری، میراث فرهنگی و راه‌وشهرسازی به دادگاه شکایت کنید.

طرح شهید انصاری شرقی به مردم سیلی و به شهر خسارت زده است

یکی از اعضای عضو شورای شهر قزوین در این زمینه می‌گوید: طرح هایی که موجب آزار و اذیت مردم شده، همچون پروژه شهید انصاری شرقی،  چون با برنامه ریزی مناسبی از سوی مسئولان اجرا نشده به شهر آسیب وارد کرده است.

وی اضافه می‌کند: طرح هایی در شهر هستند که به جای آبادانی مردم را دچار پریشانی و اذیت کرده‌اند بطور خلاصه برخی از این طرح‌های مردم آزاری که از طریق مدیریت کلان شهر شکل گرفتند چون از ابتدا با برنامه ریزی دقیق همراه نبودند، اجرای پرنقص آنها موجب وارد آمدن خسارت به شهر و مهمتر از آن موجب سردرگمی شهروندان عزیز شده است.

فصیحی رامندی خاطرنشان می‌کند: مردم بزرگترین سرمایه اجتماعی هستند و هر لحظه در طرح های نیمه کاره شهری ما متولیان دچار آسیب می‌شوند از سویی دیگر، نسل امروز به اندازه نسل فردا حق دارد از پیشرفت و آبادانی شهر بهره کافی را ببرد.

مسئولان به مردم بدهکار هستند

وی با تاکید بر اینکه،مسولان باید پاسخ دهند، ادامه می‌دهد: مگر عمر مفید یک طرح یا پروژه چند سال است؟  متاسفانه، پروژه شهید انصاری شرقی طرحی 20 ساله شده است و مردم در بلاتکلیفی و سردرگمی هستند.

 فصیحی رامندی تأکید می‌کند: این طرح باید از طرف مدیریت کلان پیش بینی شده و با نگاه کارشناسانه صحیح، تکمیل، اجرا و به نتیجه برسد، به بیان ساده تر، 20 سال بی سامانی و ابتر بودن این طرح که امنیت ، آسایش، رفاه و سلامت خانواده‌ها را به خطر انداخته و نیاز اولیه  شهروندان است سبب سلب اعتماد مردمی نسبت به مدیران است، در واقع، مسولان را به مردم بدهکار و مردم را نسبت به مسئولان بد گمان کرده است.

این عضو شورای شهر قزوین می‌گوید: اگر مسئولان خودشان را یک لحظه به جای مردم بگذارند،  درک خواهند کرد که مردم آن منطقه چه سختی می‌کشند و با چه شرایطی دست و پنجه نرم می‌کنند؟! چرا که شهروند بی گناهی که این پروژه باعث بدبختی و گرفتاری و تهدیدهای اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی و مهمتر از همه تهدید امنیتی او شده، دست دراز نکرده تا درخواست مساعدت مالی بکند،  بلکه بالعکس او می‌خواهد از این سردرگمی نجات یابد و به حقوق قانونی و حق شهروندی خودش برسد.

انسانیت زیر سوال رفته است!

به گفته فصیحی،دیوار خانه‌هایی که در اجرای پروژه نیمه تمام شهید انصاری شرقی تخریب شده، و اهالی محل و خانواده‌های آبرومند را دچار آسیب می‌کند، باعث سلب اعتماد مردم از مسئولان و به خطر افتادن امنیت جانی خانواده‌ها شده است، با این شرایط، خانواده‌ها چطور فرزندان خود را در منزل به دلیل خطرات احتمالی تنها بگذارند؟ در چنین شرایطی است که انسانیت زیر سوال می رود!

در واقع ناموس شهر یعنی زنان "مادران و دختران" در خطرند این در حالی است که به یقین دولت می‌تواند با تصمیم و تدابیر جدی و عاجل با همدلی مدیران خرد و کلان پاسخ مناسبی به صبوری‌ها و مهربانی و همراهی‌های مردم که در اجرای این چنین پروژه‌ها در دراز مدت به رنج و سختی افتاده‌اند، بدهد.

برطرف کردن تمام مشکلات شهری صرفاً، بر عهده و در توان، مدیران شهری نیست

محسن حق‌شناس دیگر عضو شورای شهر نیز در این زمینه می‌گوید:مدیریت شهری و شورای شهر،درصدد هستند تا مشکلات این منطقه را بر طرف کنند در صورتی که حل کردن تمام مشکلات شهری صرفاً بر عهده، و توان مدیریت شهری نیست بلکه با وحدت، همدلی و همراهی و یکپارچه کردن تمامی نیروها و منابع می‌توان برای آن چاره اندیشی کرد.

به گفته وی، وقتی مدیران ما در  شهر و استان با همفکری و همدلی همت کنند در صدد رفع مشکلات مردم برآیند، مدیران در سطح کلان هم در اجرای پروژه‌هایی که به تاخیر افتاده مانع تراشی نکرده با سرعت و دقت نظر لازم همت می‌گمارند.

این عضو شورای شهر درخاتمه تاکید کرد: مسئولان باید فواید و مزایای اجرای طرح‌ها و پروژه‌های شهری را با برنامه مدون که دستخوش تغییرات و تاخیر فاحش نشود و با رعایت تقویم زمانی و با سرعت بخشیدن در اجرای آن، و ذائقه مهربانی به مردم بچشانند و با مردم مهربان باشند.

حکمت الله داودی رئیس شورای اسلامی شهر قزوین نیز با اشاره به این که با توجه به طرح جامع شهر اجرای این طرح ضروری و موثر است اظهارداشت: من از موافقان اجرای این طرح هستم و اعتقاد دارم بازکردن خیابان شهید انصاری از دو سمت می تواند ترافیک هسته مرکزی شهر را روان کند تا جایی که شاید بتوانیم عبور و مرور در خیابان طالقانی را تنها محدود به حرکت ناوگان حمل و نقل عمومی کنیم، البته این به معنای آسیب رساندن به ساختار این ناحیه نیست و برای اجرای طرح قدرت تغییر هم داریم.

پروژه شهید انصاری نقض مصوبه شورای ملی معماری

محمدجواد حضرتی  مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین نیز اجرای طرح را به ضرر شهر دانسته و عنوان کرد: اجرای این پروژه در فاز اول با عنوان پروژه شهید انصاری غربی اقدام درستی نبود و طرح شهید انصاری شرقی نیز نباید انجام شود.

وی با اشاره به تخریب های صورت گرفته در فاز قبلی این طرح که موجب از بین رفتن تعدادی از ابنیه تاریخی شده، تصریح کرد: هم اکنون نیز ابنیه تاریخی متعددی نظیر مدرسه حیدری و عمارت عالی قاپو در معرض خطر تخریب هستند و علاوه بر تملک لازم برای اجرای طرح در فاز شرقی منجر به تخریب منازل و ابنیه تاریخی بسیاری می شود که همگی در ردیف سرمایه های ارزشمند استان و کشور هستند.

حضرتی با اشاره به مصوبه شورای ملی معماری مبنی بر خودداری از هرگونه تخریب در بافت تاریخی اضافه کرد: با توجه به تاثیر نامطلوب این طرح بر ساختار تاریخی شهر ادامه آن بدون اصلاح تخلف محسوب می شود، کما این که تاکنون نیز به صورت غیرقانونی ادامه یافته و به نظر می رسد تا این مرحله در فاز غربی تاثیر چندانی در وضعیت ترافیک شهر نداشته است.

به گزارش تسنیم، متأسفانه این تقابل و عدم هماهنگی میان مدیران و مسئولان شهر قزوین، سبب شده تا مردم این منطقه آسیب‌های جدی دیده و رنج زیادی را در این زمینه متحمل شوند.

حال درخواست صاحبان املاک و مردم این منطقه که 20 سال از عمر با ارزش خود را با بلاتکلیفی گذرانده‌اند و نتوانسته‌اند برای آینده خود برنامه ریزی کنند این است که تکلیف این پروژه را روشن کرده و مردم را از سرگردانی و بلا تکلیفی خارج کنند.

تمام این در خواست‌ها و کش‌وقوس‌ها در حالی صورت می‌گیرد که بناهای مسکونی این منطقه عمر مفید خود را از دست داده و در حال تخریب است و جان مردم در این منطقه را تهدید می‌کند.

به واقع اگر حادثه‌ای در این منطقه اتفاق بیفتد و شهروندی جان خود را از دست بدهد کدام مسئول پاسخگو خواهد بود؟

انتهای پیام/

نظر شما