چکیده
هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین سبکهای هویت و دینداری با بلوغ شغلی در میان دانشجویان بود. بدینمنظور، با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، 400 نفر از دانشجویان دانشگاه علّامه طباطبائی در سال تحصیلی 93-92 انتخاب شدند و به سه پرسشنامه سبکهای هویت (ISI-6G) برزونسکی (1998)، عمل به باورهای دینی (معبد) گلزاری (1379) و بلوغ شغلی ساویکاس و پرفلی (2011) پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از روش همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد که بین سبکهای هویت و دینداری، با بلوغ شغلی در سطح p<0/01 رابطه مثبت معنادار وجود دارد. تعهد هویت پیشبینیکننده اصلی (بهصورت مثبت) و سبک هویت سردرگم/ اجتنابی پیشبینیکننده (بهصورت منفی) برای بلوغ شغلی است. دینداری در بعد انجام واجبات، بلوغ شغلی را پیشبینی میکند. علاوه بر این، سبک هویت هنجاری و تعهد هویت، سهم بالایی در پیشبینی دینداری و ابعاد آن بهصورت مثبت دارند. از یافتههای این تحقیق میتوان راهبردهایی جهت غنابخشی به وضعیت هویتی جوانان از طریق تعمیق باورهای دینی و نیز آموزش و کمک به ارتقای سطح بلوغ شغلی آنان استخراج نمود.
کلیدواژهها: بلوغ شغلی، دینداری، سبکهای هویت، دانشجویان.
نویسندگان:
طیبه مدنیفر / کارشناس ارشد مشاوره شغلی دانشگاه علامه طباطبائی
کیومرث فرحبخش / استادیار مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی
محمود گلزاری / استادیار روانشناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبائی
مرضیه مدنیفر / کارشناس ارشد مشاوره شغلی دانشگاه علامه طباطبائی
فصلنامه روان شناسی و دین - سال هشتم، شماره 3 (پیاپی 31)، پاییز 1394.
∎
نظر شما