شناسهٔ خبر: 21565867 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

داستان‌های تاریخ فوتبال

نوکمپ ۱۵۰ هزار نفری در حضور ۹۳ هزار تماشاگر افتتاح شد

71549

ورزشگاه نوکمپ که قرار بود ۱۵۰ هزار نفر ظرفیت داشته باشد با حضور ۹۳ هزار نفر در سال ۱۹۵۷ افتتاح شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، با شروع دهه ۵۰، بارسلونا هنوز در ورزشگاه لِس کورتس بازی می‌کرد که در ۲۰ می سال ۱۹۲۲ با پیروزی ۲ بر یک آبی‌اناری‌ها برابر سن میرن افتتاح شده بود. لس کورتس ورزشگاه خوبی بود و شرایط خوبی داشت. با این حال در مقابل سانتیاگو برنابئو خیلی کوچک بود. ورزشگاه رئال مادرید میزبانی‌های مهمی را به خود اختصاص می‌داد. از طرفی ورزشگاه لس کورتس انتظارات لادیسلاو کوبالا (ستاره وقت بارسلونا) را برآورده نمی‌کرد. به همین خاطر نیاز به ورزشگاه جدید احساس می‌شد و در نهایت باشگاه بارسلونا زمین‌هایی را میان ریرا بلانکا و ماترنیداد خرید. مسئولان شهرداری محل دیگری را به باشگاه پیشنهاد دادند اما آبی‌اناری‌ها نپذیرفتند. در سال ۱۹۶۲ زمانی که ساخت نوکمپ به پایان رسیده بود و خوسپ ماریا دِ پورسیولس، شهردار جدید بارسلونا شده بود تصمیم گرفت زمین‌های قدیمی لس کورتس را بفروشد. به همین خاطر عضو افتخاری باشگاه بارسلونا شد. با این حال از طرف سازمان دیگری این فروش به تاخیر افتاد. آنها فروش زمین‌ها را تنها با دخالت مستقیم تورکواتو فرناندس میراندا ممکن عنوان کردند. در نهایت بارسلونا توانست از فروش زمین‌های قدیمی‌اش ۲۰۵ میلیون پسو به دست آورد. تورکوآتو فرناندس میراندا هم عضو افتخاری باشگاه شد.

پروژه نوکمپ به عهده دو آرشیتکت به نام های فرانسسک میتیانس میرو و خوسپ سوتراس مائوری بود. شرکت INGAR مسئولیت ساخت آن را بر عهده داشت. هزینه اولیه‌ای که برای ساخت این ورزشگاه تخمین زده شده بود به بالاتر از ۱۰۰ میلیون پسو نمی‌رسید. نخستین سنگ این ورزشگاه با ریاست میرو سانس در ۲۸ مارس ۱۹۵۴ گذاشته شد. هواداران زیادی از این لحظه دیدن کردند. ۲۸ نوامبر ساخت نوکمپ به صورت رسمی آغاز شد. در جریان ساخت هواداران و اعضا از آن دیدن کردند. ورزشگاه جدید بارسا ۲۵۲ میلیون هزینه برداشت.

باشگاه کاتالانی با برگزاری یک دیدار در تاریخ ۲۸ آگوست با ورزشگاه لس کورتس خداحافظی کرد. بازی دو تیم بارسلونا و راسینگ پاریس با تساوی ۲ بر ۲ به پایان رسید.

در نهایت در روز مرسه (جشن بزرگ کاتالونیا) در سال ۱۹۵۷ نوکمپ افتتاح شد. این روز در تاریخ باشگاه جاودانه شد. پس از مراسم افتتاحیه بارسلونا در مقابل ۹۳ هزار و ۵۳ نفر برابر تیم ورشو قرار گرفت. ورزشگاه نوکمپ ۱۵۰ هزاری نفری نشد اما دو برابر لس کورتس ظرفیت داشت. در ترکیب بارسلونا رامایتس، اولیویا، بوروگوئه، سگارا، ورخس، خنسانا، باسورا، ویاورده، اِئولوخیو مارتینس، کوبالا و اواریستو حضور داشتند. سپس گارسیا، فلوتاتس، بوش، ریبیس، ارمس گونسالس، تخادا و سامپدرو وارد زمین شدند. بارسلونا ۴ بر ۲ پیروز شد. گل نخست بازی را اِئولوخیو مارتینس در دقیقه ۱۱ به ثمر رساند. دیگر گل‌های بارسا را تخادا، سامپدرو و اواریستو در نیمه دوم به ثمر رساندند.

انتهای پیام

نظر شما