شناسهٔ خبر: 21565690 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تسنیم گزارش می دهد

رسانه‌ها و رسالت ابلاغ پیام عاشورا

R41468/P1361/S6,57/CT7

عاشورا پیام جاویدان و مانایی است که طریق حقیقت را نشان می‌دهد، رسانه انقلابی و مکتبی نقش ویژه و موثری در انتقال صحیح فلسفه عاشورا و ممانعت از تحریف این حقیقت بر عهده دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، عاشورا و کربلا مبدا انسانیت و حق و حقیقت است، با عاشورا می‌توان نسبت حق و باطل را سنجید. پیامی که هرگز رنگ کهنگی و مندرسی به خود نمی‌بیند، شعله فروزان و چشمه زلال حق است.

هر حقیقتی به واسطه حقانیت خود با 2 دشواری روبرو بوده است اولی فراموشی آن حقیقت و دومی تحریف. جریان باطل همیشه دوران و لباس و فرمت‌های مختلف، با بزک‌ها و آرایش‌های سرخ و آبی جهد بر آن داشته‌اند که این زلالیت را کدر و تیره کنند.

رسانه‌ها به عنوان واسطه‌های مردمی نقش مهمی در انتقال مفاهیم داشته و دارند و می‌توان به این شکل گفت کربلا در کربلا می‌ماند اگر پیام رسانی چون زینب(س) نبود و این کوتاه واژه اهمیت رسانه در انتقال درست و ماندگار مفاهیم را می‌رساند.

در همین ارتباط محمد افشار کارشناس مسائل فرهنگی و سیاسی اظهار داشت: رسانه‌ها وظیفه سنگینی در نگهبانی از این حقیقت روشن دارند و دشمن امروز دنبال ارائه عاشورای احساسی و بدون محتوای انقلابی است که رسانه ها می‌بایست نسبت به این مسئله حساس باشند.

حضرت زینب(س) الگوی روشن رسانه حسینی و عاشورایی است

وی افزود: رسانه‌های دوران یزید چند ویژگی بارز داشتند اولاٌ همه از سوی دستگاه جباریت اموی تطمیع شده بودند و با شایعهسازی و دروغ بافی دنبال تضعیف نظام علوی بودند. این رسانه همچنین حقیقت را قلب می کردند و کوچکترین قرابتی با حق و حقیقت نداشتند و مثل آب خوردن حقیقت را وارونه جلوه می‌دادند.

این کارشناس مسائل فرهنگی و سیاسی ادامه داد: در مقابل این غول‌های رسانه دروغ پرداز یزید، مظلومیت و گریه و طفلان معصوم و شیرخوار اباعبدالله(ع) رسانه جاویدان خواهد بود و حضرت زیبب(س) رسانه گویای دشت کربلا است که اجازه نمی‌دهد عاشورا در کربلا بماند و با خطبه‌های غرّای خود مظلومیت حسین را فریاد می‌زند و زمینه قیام و سقوط دستگاه اموی را فراهم می‌کند.

نظام ولایت فقیه از برکات نظام عاشورایی هستند

وی بیان کرد: رسانه امروز نباید نسبت به پیام عاشورا بی تفاوت باشد و بلکه باید با شیوه‌های هنری پیام عاشورا را منتقل کند، امروز زیباترین و نزدیکترین تصویر به عاشورا و پیام آن، نظام ولایت فقیه است و سعی کنند برجستگی ها و قابلیت های نظام ولایی را در این دنیای سلطه زده ارائه دهند.

حجت‌الاسلام و المسلمین پیمان علی‌نژاد مسئول بخش فرهنگی دفتر نمایندگی ولی فقیه در استان خوزستان نیز بیان کرد: چنانچه خداوند در قرآن خود مسیر سعادت را نور و مسیر گمراهی ظلمات توصیف می‌کند نشان دهنده این است که راه سعادت یکی و راه گمراهی بسیار وجود دارد و همانا راه سعادت جزء قرآن و اهل بیت(ع) نیست.

مدیر شبکه ماهواره‌ای الاهواز اظهار کرد: اگر فردی رفتار و کردار ائمه(ع) را نصب العین خود قرار دهد بیشک پیروز می‌شود برای مثال می‌توان به حضرت امام خمینی(ره) اشاره کرد، ایشان یک شخص ساده و معمولی بود و با دستان خالی در مقابل رژیمی قرار رفت که دارای قدرتی فراوان بود، نه تنها امام آن طاغوت را در هم شکست بلکه توانست بساط استکبار را در منطقه در هم شکند که نشاندهنده این است که هرکس خود را بر اساس دستورات دین بسازد می‌تواند عالمی را متحول کند، آیت‌الله سید محمدباقر صدر در وصف امام می‌گوید، ذوبوا فی الخمینی کما هو ذاب فی الآسلام یعنی در خمینی ذوب شوید همانگونه که ایشان در اسلام ذوب شده است.

حججی‌ها محصول  نظام ولایی است

وی افزود: بعد از رحلت امام نیز رهبر معظم انقلاب رهبری امت را در دست گرفت و علی رقم مشکلات دشمنی‌‌ها و تحریم‌ها نه تنها ایستادگی کرده بلکه به قدرت جهانی تبدیل شده، انقلاب اسلامی مرزها را درنوردیده و صدای امام و رهبری در جای جای دنیا شنیده می‌شود و جوانان اروپا و آمریکا به این مسیر دعوت می‌شوند، اسوه بسیاری از جوانان همچون شهید حججی، حشدالشعبی عراق، انصارالله یمن و حزب‌الله لبنان باشد.

مسئول بخش فرهنگی دفتر نماینده ولی فقیه در استان خوزستان تصریح کرد: عاشورا یک رسانه زیبا و شفاف و گویا است و منبرداران و قلم به دستان باید بتوانند گوشه‌ای از این زیبا ییها را به تصویر بکشند و رسالت اصلی خود یعنی ابلاغ حق و حقیقت را به نحو احسن انجام دهند.

رسانه‌ها در شکل گیری اذهان نسبت به عاشورا نقشی ویژه  دارند

حجت‌الاسلام سید لطف‌الله سپهر رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خوزستان نیز گفت: هنر زبان شیوه و گویایی است که بهترین شیوه برای انتقال مفاهیم است و برای انتقال ارزش‌های دینی و اسلامی می‌بایست هنر را در استخدام ارزش‌ها به کار گیریم.

وی افزود: رسانه‌ها در عصر امروز، ابزارهایی موثر در جهت ایجاد شناخت و آگاهی به مردم هستند. این رسانه‌ها هستند که امروز ذهنیت‌ها را می سازند و در اغلب مواقع، نحوه شکلگیری آگاهیها و ذهنیت افراد نسبت به دنیای اطرافشان، وابستگی مستقیم به عملکرد رسانه ها دارد. برجسته کردن، ضریب دادن و تیتر درشت زدن مفاهیم را ارزش گذاری میکنند.

سپهر بیان کرد: تمدن جاهل مدرن در غرب با در دست داشتن قطب‌های اصلی رسانه‌ای در دنیا به ترویج فرهنگ خود به روش‌های مختلف می‌پردازد و قصد دارد اصالت این فرهنگ را با چسباندن مطالبی ساختگی و در برخی از مواقع غیر واقعی، به جهانیان تفهیم کند و در این راستا از هیچ تلاشی دریغ ندارد.

رسانه‌های غربی دنبال تحریف حقیقت عاشورا هستند

وی تاکید کرد: اسلام هراسی و داعش را اسلام حقیقی نشان دادن یکی از کارکردهای رسانه‌های صهیونیستی است در حالی که اسلام واقعی حسین(ع) و عاشورا است که آزادانه در مقابل لشکر باطل ایستاد و اجازه نداد حقیقت لکهدار شود.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خوزستان خاطرنشان کرد: یکی از رسانه‌های کربلایی و برخواسته از متن عاشورا گریه و سوگواری است که سینه به سینه 14 قرن به صورت شفاهی و مکتوب نقل و نگارش شد، گریه کردن و عزاداری بزرگترین رسانه جهان برای برپایی و حفظ یک ارزش دینی بود و هنوز که هنوز است هر لباس مشکی و هر علمی که در تکیه‌ها برپا می‌شود به زیبایی تصویر عاشورا را توصیف می‌کند.

رسانه‌ها فلسفه عاشورا را بیان کنند

وی بیان کرد: فرهنگ عاشورا امروز زبان و رسانه اسلام و هر وجدان بیداری در دنیا امروز معتقد به فرهنگ و آیین عاشورا است، امروز بسیاری از مسلمانان اهل سنت، هندها و خیلی از مسیحی‌ها در دستگاه و نظام عاشورا زیست می‌کنند.

سپهر گفت: مطابق باورهای دینی ما هر زمانی عاشورا و هر مکانی کربلا است و فعالان رسانه باید بر اساس این متد و روش پیام عاشورا را در قالب‌های مختلف منتقل کنند و با بهره گیری از رسانه‌های انقلابی پیام عاشورا را درست و حقیقی منتقل کنند.

 وی ادامه داد: تحلیل و بیان فلسفه عاشورا دیگر کار ویژه‌ای است که رسانه‌های باید منتقل کنند، فلسفه حقیقی عاشورا که همانا ولایت مداری خواهد بود را ارائه دهند و پایه‌های این نظام ولایی که بر گرفته از عاشورا است را نیز تقویت کنند.

به گزارش تسنیم، رسانه‌ها نقش مهم و موثری در ابلاغ حقیقت عاشورا دارند و هر چند عاشورا آنقدر شفاف و بلیغ جلوه گر شده که خود یک رسانه قوی است که پس از 14 قرن امروز فرهنگ سازی و جریان داری می‌کند.

رسانه مکتبی می‌بایست نسبت به این حقیقت بی‌تفاوت نباشد و با بهرهگیری از متون اصیل و افراد عاشورا پژوه در ارائه تصویری هنری از این واقعه مانا بکوشد.

گزارش از اکبر بهاری

انتهای پیام/

نظر شما