شناسهٔ خبر: 21565674 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

۶۵ جانباز مونث گیلانی/ نقش زنان در دوران دفاع مقدس بیشتر از مردان است

خبرگزاری شبستان: مدیر کل بنیادشهید و امور ایثارگران گیلان با بیان اینکه بی شک نقش زنان در دوران دفاع مقدس بیشتر از مردان بوده که متاسفانه کمتر به تصویر کشیده شده است، گفت: باید نقش برجسته ایثارگران و جانبازان مونث را گرامی بداریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، عبدالله پاکاری، مدیر کل بنیادشهید و امور ایثارگران استان گیلان عصر امروز (۲ مهر) در همایش تجلیل از جانبازان  مونث استان که در مجتمع فرهنگی شاهد و  ایثار رشت برگزار شد، با گرامیداشت هفته دفاع مقدس، اظهار کرد: شهدای جنگ تحمیلی و اکنون شهدای حرم در امتداد دفاع مقدس از مرزهای عقیده در فرسنگ ها دورتر از خاک وطن را از اسلام دفاع می‌کنند.

وی عزت و اقتدار امروز ایران اسلامی را مدیون زحمات رو ایستادگی جانبازان و ایثارگران دانست و افزود: با توجه فاصله استان گیلان با میدان جنگ را اما این استان نقش برجسته ای را چه در مقابله  رزمی، چه در پشتیبانی و چه در برگشت مهاجرین جنگی و نگهداری از اسرای جنگی در گیلان، ایفا کرد.

پاکاری با اشاره به بجا گذاشتن کارنامه درخشان گیلانی ها در دوران دفاع مقدس، بیان کرد: امروز هم تقدیم شهدای حرم نشان دهنده همان پویایی و ماندگاری و اثرگذاری روحیه ایثارگری و فرهنگ ایثار و شهادت است.



وی فرهنگ ایثار و شهادت را امانتی عنوان کرد که شهدا از خود برای ما به جا گذاشته اند و ادامه داد: وظیفه امروز ما حفظ و حراست از این فرهنگ و انتقال آن به نسل های بعدی است.

پاکاری اذعان کرد: در این میان زنان و خواهران عزیز ما نیز در تحکیم و شکوفایی انقلاب و دفاع مقدس دوشادوش مردان نقش مهم و برجسته ای را داشتند.

وی با بیان اینکه گرچه در طول تاریخ همواره زنان همانند مردان در تاریخ سازی نقش داشته اند و این نقش به خوبی ضبط و ثبت شده است، افزود: اگر این زنان و خواهران و مادران نبودند شاید آن انگیزه کافی برای مردان نبود که وارد عرصه نبرد شوند.

پاکاری تصریح کرد: نقش شیر زنان ما در اعزام فوری فرزندان‌شان در عرصه های نبرد، نقش مادران شهدا در صبر و استقامت، نقش همسران شهدا در پرورش یادگاران شهدا و نقش همسران جانبازان در همدلی و همراهی با قهرمانان ملی ما و همچنین نقش شیر زنان دیگر به عنوان امدادگران در عرصه های نبرد حق علیه باطل و... نشان می دهد که آنان چه سهم بزرگی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دارند.

وی در ادامه با بیان اینکه بی شک نقش زنان بیشتر از مردان بوده که متاسفانه از دید و زاویه دوربین ها مخفی ماند و کمتر به تصویر کشیده شد، اظهار کرد: بر ما اصل است که این نقش برجسته را گرامی بداریم و مقام ایثارگران و جانبازان. مونث را گرامی بداریم.



پاکاری خاطر نشان کرد: برای جلب رضایت ایثارگران، مهم ترین اصل و هدف این است که با آنان در تعامل باشیم.

وی ارتباط و تعامل با تشکل های ایثارگری را یکی از برنامه هایش محوری بنیاد شهید استان دانست و اذعان کرد: ایثارگران​ ما در عرصه های علمی، فرهنکی، اجتماعی، اقتصادی، اجرایی و...  این نظام حضور برجسته و اثر گذار دارند و می توانند به ما در رسیدگی هر چه بهتر به جامعه ایثارگری کمک کنند.

پاکاری گفت: گرچه با توجه به وضعیت کشور، مشکلاتی در حوزه های اشتغال و معیشت با آن روبرو هستیم اما یکی از اولویت های اصلی بنیاد توجه به مباحث فرهنگی است.

وی با اشاره به اینکه، بنیاد شهید و امور ایثارگران به عنوان یک نهاد فرهنگی و انقلابی در بحث حفظ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تلاش می کند، بیان کرد: بنیاد در حوزه فرهنگی و به ویژه استفاده از ابزارهای هنر به لحاظ ماندگاری و اثرگذاری و گستردگی مخاطبانش، به آن اولویت می دهد.

پاکاری در ادامه از جمع آوری ۲۲۰ اثر از شهدای استان خبر داد که در قالب موضوعات خاص طبقه‌بندی شده اند، تصریح کرد: این طبقه بندی در موضوعات نماز، ازدواج، امر یه معروف و نهی از منکر، ولایت پذیری انجام شده که در مناسبت های مختلف در قالب نمایشگاه به معرض دید عموم گذاشته می شود.

وی همچنین افزود: امروز بیش از سه هزار نفر از خانواده های جامعه ایثارگری استان در عرصه های مختلف قرآنی فعالیت می کنند و خدا را شاکریم که امسال توانستیم در مسابقات کشوری رتبه سوم را کسب کنیم.

پاکاری ادامه داد: همچنین ۲۵۰ نفر از نخبگان بنیاد از فرزندان جانبازان و شهدا هستند  که اختراعات، ابداعات و تالیفات برجسته ای در کارنامه خود، دارند.

گفتنی است، استان گیلان ۶۵ جانباز مونث دارد که ۴۵ نفر از آنان در گیلان حضور دارند.

نظر شما