شناسهٔ خبر: 21565549 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

بدرقه نادر گلچین به خانه ابدی

خواننده‌ای که ناخواسته خانه‌نشین شد

صاحب‌خبر -

گروه هنر: جمعیت آمده بود تا نوای «کاروان» را سر دهد و او را تا خانه ابدی بدرقه کند؛ خواننده مرغ سحر، قصه شهر عشق، گریز، نفس باد صبا و زلف بنفشه، جمعه، ۳۱ شهریور، بعد از سال‌ها تحمل بیماری در ۸۱ سالگی درگذشت و حالا، این جمعیت منتظر، آمده بود برای تشییع و خاک‌سپاری‌اش. محوطه تالار وحدت، یکشنبه، دوم مهر، شاهد ازدحام دوستان و دوستداران نادر گلچین، خواننده پیش‌کسوت موسیقی ایرانی، بود. مرجانه گلچین، برادرزاده بازیگر زنده‌یاد نادر گلچین، در این مراسم در سخنانی گفت: «متأسفم که این استاد بزرگوار بخش عمده‌ای از عمر گرانبهایش را ناخواسته خانه‌نشین شد و زمانی را که در سلامتی کامل به‌سر می‌برد و می‌توانست دیگران را از دریای علم و معرفتش سیراب کند در خانه به‌سر برد». 
گلچین افزود: «متأسفانه صدای استاد گلچین زمانی پخش شد که دیگر پزشکان به او اجازه خواندن ندادند، اما خوشحالم که این استاد بزرگ از خانه اولشان، تالار وحدت که سال‌ها در آن به اجرای برنامه پرداخته بودند، به دیار باقی بازمی‌گردند. 
امروز صحنه تالار وحدت جایی شده که استاد گلچین بارها در آن مورد تشویق قرار گرفته و من دوست دارم شما عزیزان با صدای کف‌زدن‌های خود برای آخرین‌بار استاد گلچین را راهی خانه ابدی کنید». او ادامه داد: «در اینجا جای دختران استاد خالی است، اما از همه خوشحال‌تر نادیای عزیز است که امشب ميهمان عزیزی را پذیرایی می‌کند که واقعا جای خوشحالی دارد. من این ضایعه را خدمت جامعه موسیقی کشور تسلیت می‌گویم».
کامبیز روشن‌روان، آهنگ‌ساز، هم در صحبت‌هایش پیش از هر چیز به مکان تشییع این هنرمند اشاره کرد و گفت: «هروقت به این محوطه زیبای تالار وحدت می‌آیم، برای تشییع پیکر یکی از هنرمندان شریف کشورمان است، اما امیدوارم روزی این محل تبدیل به مکانی برای تجلیل از هنرمندان شود».او ادامه داد: «نادر گلچین جزء معدود شخصیت‌های موسیقایی بود که هیچ‌وقت ندیدم از شرایطی که در آن گرفتار است، گله کند. بارها شاهد بودم، او از کسانی تعریف می‌کرد که من تابه‌حال اسم آنها را نشنیده بودم و فکر می‌کردم رابطه آنها با گلچین خوب نیست. من هیچ‌گاه ندیدم او از کسی بد بگوید و اظهار نارضایتی کند. امیدوارم هنرمندان موسیقی سرزمینمان در منزلت و جایگاهی قرار بگیرند که جایگاه واقعی یک هنرمند است».حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی، سخنران بعدی بود. او گفت: «نادر گلچین از معدود کسانی بود که آن‌قدر مکاتب آوازی را درک نکرده بود، اما به مرتبه‌ای رسیده بود که سبک موسیقی منحصربه‌فردی داشت. او با اینکه استادان زیادی در این عرصه نداشت، اما درعین‌حال صدایش را به بهترین شکل ممکن مدیریت می‌کرد؛ چیزی که گمشده موسیقی امروز ماست».
او ادامه داد: «12 سال پیش در یک نوبت که بزرگداشتی برای نادر گلچین از سوی سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران در فرهنگ‌سرای ارسباران برگزار شد، به‌تفصیل درباره ویژگی‌های این هنرمند سخن گفتم و یک‌بار هم در سال گذشته که مراسم نکوداشتی در تالار وحدت به یاد او برگزار شد، درباره ویژگی‌های آوازی زنده‌یاد گلچین صحبت‌هایی را ارائه دادم. وقتی ویژگی‌های آوازی زنده‌یاد نادر گلچین را موشکافانه و محققانه واکاوی کنیم، خواهیم دید که او یکی از استعدادهای کم‌نظیر آواز ایران بود که باید قدر او را بیشتر بدانیم».سخنران بعدی که پشت تریبون قرار گرفت، رفیق 50ساله نادر گلچین بود. فریدون شهبازیان در صحبت‌هایش گفت: «خوب در خاطرم هست زمانی که مجموعه «گلهای تازه» را تهیه می‌کردم. از او دعوت کردم تا برای اجرا در این برنامه همراه من باشد. من در این فضا بود که قطعه «گریز» با شعری از هوشنگ ابتهاج را نوشتم و چون عادت به تعریف بیهوده از کسی ندارم، باید بگویم که بهتر از نادر گلچین کسی را سراغ نداشتم که کار را اجرا کند. او آ‌ن‌قدر محفوظات و سواد ادبیات بالایی داشت که هیچ‌گاه نیاز نداشتم درباره شعر با او صحبت کنم».
شهبازیان افزود: «متأسفم که این اواخر به دلیل تألمات روحی خودم نتوانستم به او سر بزنم، اما باید بگویم ما خواننده‌ای را از دست دادیم.
فاضل جمشیدی، خواننده موسیقی ایرانی، در این مراسم به قطعه ماندگار «مرغ سحر» اشاره کرد که در کنار سرود ملی ما به‌نوعی سرود فرهنگی است. او ادامه داد: «من دوست دارم در مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد نادر گلچین این قطعه را با هم بخوانیم و در دل خود بگوییم حیف که این‌همه صدای خوب در خاک فرو می‌رود».
هنرمندان بسیاری به این مراسم که اجرای آن برعهده عباس سجادی، مدیرعامل بنیاد 
فرهنگی- هنری نیاوران بود، آمده بودند؛ از جمله شهرام ناظری، بیژن بیژنی، ایرج راد، رضا بنفشه‌خواه، علی جهاندار، داوود گنجه‌ای، محمد منتشری، بهرام گودرزی، شهرام صارمی، علی مرادخانی، فرزاد طالبی، علیرضا پورامید، جمشید عندلیبی، عباس عظیمی، حسین اکلیلی، بهرام حصیری، افشین معصومی، رضا شایسته، عبدالحسین مختاباد، خسرو احمدی، محمدعلی بهمنی و... .
مراسم ترحیم آن زنده‌یاد، چهارشنبه، پنجم مهر، از ساعت ۱۷ تا ۱۸:۳۰ در مسجدجامع شهرک غرب تهران برگزار می‌شود.

 

نظر شما