شناسهٔ خبر: 21565319 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

در قالب گواهی سپرده کالایی؛

عرضه ذرت دانه‌ای 5 استان در بورس کالا آغاز شد

با اجرای مصوبه هیات دولت مبنی بر معامله کل ذرت تولید داخلی کشور در بورس کالای ایران در قالب طرح قیمت تضمینی(موضوع ماده 33 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی)عرضه ذرت دانه‌ای پنج استان در قالب گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از بورس کالای ایران، معاملات محصول ذرت دانه ای مشمول ماده 33 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی از استان‌های کرمانشاه، کردستان، قزوین، فارس و خوزستان از 29 شهریور ماه در بورس کالای ایران آغاز شد.به این ترتیب اولین نماد معاملاتی ذرت دانه ای ماده 33 از استان کرمانشاه با نماد 'ذرت9611-60' بازگشایی و 16 تن ذرت به قیمت هشت هزارو 150 ریال برای هر کیلوگرم معامله شد.

پس از گشایش اولین نماد معاملاتی ذرت ماده 33 از انبار صفری کرمانشاه،در روزهای آینده سایر انبارهای در حال پذیرش در بورس کالای ایران در این استان و سایر استان‌های مشمول گواهی سپرده کالایی فعالیت خود را آغاز خواهند کرد. گفتنی است اجرای طرح قیمت تضمینی ذرت در سال 96 در استان‌های کرمانشاه، کردستان، قزوین، فارس و خوزستان به صورت گواهی سپرده کالایی و در استان‌های اردبیل، آذربایجان غربی، همدان، هرمزگان، ایلام، کرمان و لرستان به صورت عرضه در بازار فیزیکی و یا پایلوت تلفیقی دو روش انجام خواهد شد. با جایگزین شدن سیاست قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی، کشاورزان محصول خود را با هر قیمتی که در بورس کشف شد، می‌فروشند و به سرعت به پول خود دست می‌یابند و مابه التفاوت قیمت تضمینی و قیمت کشف شده توسط دولت به کشاورزان پرداخت خواهد شد.«حامد سلطانی نژاد» مدیرعامل بورس کالا گفته بود: سال گذشته ارزش بورس کالا نزدیک به 817 هزار میلیارد ریال بود؛ در حالی که ارزش بورس تهران به 639 هزار میلیارد ریال رسید بنابراین 45 درصد معاملات بازار بورس کالا به بازار فیزیکی اختصاص داشت و 42 درصد محصولات معامله شده مربوط به محصولات صنعتی و معدنی و 31 درصد مربوط به محصولات کشاورزی بود.

همچنین سال گذشته معاملات گواهی سپرده ذرت 82 درصد و گندم 15 درصد رشد کرد و میزان معاملات محصولات کشاورزی 229 درصد از نظر حجم و 199 درصد از نظر ارزش رشد را رقم زد.

نظر شما