شناسهٔ خبر: 21565079 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

هشتمین وزنه‌بردار رکوردشکن ایرانی و اولین رکوردشکن دسته 94

مرادی: برای این رکوردشکنی شبانه‌روز تمرین کردم

سهراب مرادی، حالا آخرین رکوردشکن تاریخ وزنه‌برداری ایران است. آخرین و البته اولین وزنه‌بردار دسته 94 کیلوگرم ایران که توانست رکورد جهان را به نام خود به ثبت برساند. تا پیش از آغاز بازی‌های آسیایی داخل سالن در عشق‌آباد، هفت وزنه‌بردار ایرانی موفق به شکستن رکوردهای دنیا شده بودند؛ اول محمود نامجو، دوم محمد نصیری، سوم پرویز جلایر، چهارم نصراله دهنوی، پنجم حسین رضازاده، ششم بهداد سلیمی، هفتم کیانوش رستمی و هشتم سهراب مرادی است؛ کسی که در عشق‌آباد با مهار وزنه‌های 185 کیلوگرم در یکضرب و 228کیلوگرم در دوضرب، به رکورد مجموع 413کیلوگرم رسید و رکورد مجموع دسته 94کیلوگرم جهان را بعد از 18 سال به میزان یک کیلوگرم جابه‌جا کرد.

صاحب‌خبر -

نامجو و نصیری در اوزان 56 کیلوگرم رکورشکنی کردند (البته نصیری در وزن 52 کیلوگرم هم موفق به شکستن رکورد دنیا شده است)، جلایر و دهنوی در وزن 5/67 کیلوگرم رکورد شکستند، رضازاده و سلیمی در فوق سنگین رکورد جهان را زدند و رستمی نیز در وزن 85 کیلوگرم، اما درخشش سهراب مرادی باعث شد‌ وزنه‌برداری ایران برای نخستین بار در وزن 94 کیلوگرم نیز یک رکورددار جهان داشته باشد. در این وزن، کورش باقری هم هست که رکورددار یکضرب المپیک را در اختیار دارد، اما در فهرست رکوردداران جهان، سهراب مرادی اولین ایرانی است که نامش در دسته 94 کیلوگرم به ثبت می‌رسد. او رکوردی را شکست که سال 1999 توسط اسطوره وزنه‌برداری یونان، آکاکیوس کاخیاشویلیس به ثبت رسیده بود و حالا سهراب مرادی است که نامش به عنوان رکورددار در فهرست رکوردهای جهانی دیده می‌شود.

سهراب مرادی خودش می‌گوید، به‌صورت شبانه‌روزی تمرین کرده بودم تا به این لحظه برسم و رکورد جهان را بشکنم. قهرمان المپیک 2016 ریو و دارنده مدال طلای بازی‌های آسیایی داخل سالن، در مورد رکوردشکنی خود در بازی‌های داخل سالن آسیا بیان کرد: در حرکت اول دوضرب عجله کردم. با این حال تمرکزم را از دست ندادم، چراکه شبانه‌روز برای رسیدن به این لحظه تلاش کرده بودم. خدا را شکر بعد از 18 سال توانستم رکورد مجموع جهان را بشکنم.

او در پاسخ این پرسش که برنامه‌اش فقط رکورد شکنی در مجموع بود، تصریح کرد: بله، چون رسیدن به رکورد مجموع سخت است و باید در یک‌ضرب و دوضرب وزنه‌های خوبی زد تا بتوان رکورد مجموع را شکست، اما با تلاش شبانه‌روزی و دعاهای مردم موفق شدم. چند سال پیش هم می‌توانستم نتایج خوبی بگیرم، اما برخی مشکلات نگذاشت‌. الان تلاش می‌کنم بهترین‌ها را رقم بزنم.

مرادی درباره برنامه خود برای مسابقات جهانی گفت: اصل حضورم در این بازی‌ها این بود که خودم را برای مسابقات جهانی محک بزنم تا در آن رقابت‌ها بدون نقطه‌ضعف ظاهر شوم.

تیموری‌؛ آخرین نماینده ایران

رقابت‌های وزنه‌برداری بازی‌های آسیایی داخل سالن، ساعت 17 و 30 دقیقه امروز با برگزاری دسته فوق سنگین به پایان می‌رسد.

نماینده ایران در وزن 105+ کیلوگرم همایون تیموری، وزنه‌بردار 23 ساله البرزی است که همین امسال در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی مدال نقره را به‌دست آورد. در استارت لیست رقابت‌های امروز تیموری با رکورد ورودی 395کیلوگرم در جایگاه چهارم قرار دارد‌. در این وزن، رستم یانگابادئف از ازبکستان و حاج محمت تویچیف از ترکمنستان، مدعیان اصلی کسب مدال طلا هستند و تیموری هم برای ایستادن روی سکو، با رقیبان فوق سنگین خود رقابت می‌کند.

نظر شما