شناسهٔ خبر: 21564706 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: هنگام | لینک خبر

روایتی از دلیل قطع ارتباط ایران با اقلیم کردستان عراق

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به منع پروازها به مقصد سلیمانیه و اربیل گفت: استقلال کردستان باعث تنش‌های قومی می‌شود.

صاحب‌خبر -
سایت خبری تحلیلی هنگام    Hengamnews.com:

سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در تشریح جلسه امروز (۲ مهرماه) این کمیسیون اظهار کرد: جلسه امروز با حضور حسین جابری انصاری معاون وزارت امور خارجه پیرامون همه پرسی اقلیم کردستان برگزار شد، لذا گزارشی از روند تصمیمات جمهوری اسلامی در این زمینه ارایه گردید. رئیس کمیسیون نیز تاکید کرد که همه پرسی طرحی صهیونیستی است که به ضرر کردها و اقلیم کردستان در درجه اول و بعد به ضرر منطقه و کشورهای همسایه و عراق خواهد بود.

نماینده مردم پیشوا و ورامین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات جابری انصاری مبنی بر اینکه ایران، ترکیه و عراق در این زمینه اقدامات لازم را انجام خواهند داد، تصریح کرد: همکاری جمهوری اسلامی ایران در عدم آسیب داعش به اقلیم کردستان تاثیر داشته است.

عضو شورای نگهبان در کمیسیون امنیت ملی 

وی با یادآوری بررسی لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به بیان مودت و همکاری در جنوب شرقی آسیا با حضور محسن اسماعیلی از اعضای شورای نگهبان در ادامه جلسه، افزود: با توجه به برخی شرایط فرهنگی ـ اجتماعی حاکم در بعضی از این کشورها و باعنایت به منوط بودن الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به این پیمان به موافقت کشورهای جنوب شرقی آسیا که در بین آن ها کشورهایی وجود دارند که عملاً مسلمین را مورد فشار قرار داده اند، اطلاق این مصوبه محل ایراد شورای نگهبان قرار گرفت زیرا بنا به نظر آن ها خلاف موازین شرع می باشد.

نقوی حسینی ادامه داد: ایراد شورای نگهبان به بحث گذاشته و با افزودن یک تبصره به ماده واحده، این ایراد برطرف گردید. در ادامه جلسه موضوع اصلی سوریه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

آزادی 85 درصد دیرالزور؛ اهمیت شرق فرات

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات جابری انصاری در مورد سوریه، گفت: مرکز اصلی درگیری با گروه های تروریستی داعش دیرالزور است و تاکنون حدود ۸۵ درصد دیرالزور آزاد شده و تلاش برای پاکسازی مابقی دیرالزور ادامه دارد. در این منطقه، شرق فرات اهمیت زیادی دارد و تلاش برای آزادسازی آن منطقه مهم است.

قطع ارتباط با اقلیم کردستان به درخواست دولت عراق

نقوی حسینی با بیان اینکه همه پرسی اقلیم کردستان به ضرر کردها خواهد بود، گفت: کردستان عراق است که عظمت و بزرگی دارد و کردستان به تنهایی چیزی برای عرضه ندارد.  

او ادامه داد: استقلال کردستان از عراق همان نقشه ای است که آمریکا و اسرائیل در مسیر خاورمیانه جدید طی می کنند و این تصمیم را برای تجزیه تمام کشورهای خاورمیانه دارند.

نقوی حسینی در ادامه با بیان اینکه کردستان عراق به علت وجود در این کشور عظمت دارد، ابراز داشت: جداسازی آن به نفع ملت کرد نبوده و به نفع عراق و منطقه نیز نیست چرا که تجزیه یک کشور باعث ایجاد تنش قومیتی در کشورهای دیگر می شود و هدف این مسیر در نهایت نابودی خود کردها است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی قطع ارتباط ایران و ترکیه با اقلیم کردستان به درخواست دولت مرکزی عراق را یکی از راه‌های اعلام مخالفت و جلوگیری از برگزاری رفراندوم دانست و خاطرنشان کرد: امروز شورای عالی امنیت ملی تمامی پروازها به منطقه کردستان را ممنوع کرد اما اگر تصمیم کردستان مبنی بر برگزاری رفراندوم ادامه پیدا کند از ابزارهای دیگری استفاده می کنیم چرا که خواهان حفظ تمامیت ارضی تمامی کشورهای منطقه خاورمیانه هستیم.

نمایندگان کرد مجلس شورای اسلامی همه پرسی اقلیم کردستان محکوم کردند

نمایندگان کرد مجلس شورای اسلامی با صدور بیانیه ای برگزاری همه پرسی در کردستان عراق را محکوم کردند.

در بخشی از این بیانیه آمده است، پایبندی کشورها به تمامیت ارضی آنها یکی از اصول بنیادین و پذیرفته شده بین المللی است و طبیعی است که هیچ کشوری اجازه نمی دهد به تمامیت ارضی آن خدشه وارد شود و بخشی از آن به تصرف دیگران درآید و یا نام دیگری برای آن تعیین شود.

این بیانیه می افزاید: در کشور عراق اخیرا جریانی با حمایت اسرائیل در پی برگزاری رفراندوم قومی جهت اعلام استقلال بخشی از عراق است که مجلس نمایندگان عراق این موضوع را مردود اعلام کرده و جهت جلوگیری از این اقدام، موضوع به مقامات قضایی ارجاع شده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: موضع ما نمایندگان کرد مجلس شورای اسلامی دقیقا همان موضع حکیمانه نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

رفراندوم قومی،مذهبی ومنطقه ای در تضاد با قواعد بین المللی، منافع مردم عراق خصوصا مردم کردزبان آن و ثبات و امنیت منطقه است و این اقدام، اقدامی محکوم، غیر اصولی، غیر قانونی و غیر منطقی است.

نظر شما