شناسهٔ خبر: 21564398 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

میز سیاست

صاحب‌خبر -

موسوی‌لاری: نامزد قدرتمندتر از لاریجانی برای ۱۴۰۰ داریم
ایلنا نوشت: وزیر کشور دولت اصلاحات گفت: مطرح کردن اسم علی لاریجانی یک تست سیاسی است، اصلاح‌طلبان کاندیدای قدرتمندتر از علی لاریجانی دارند که دارای ظرفیت‌های بیشتری از رئیس مجلس است.
حجت الاسلام عبدالواحد موسوی‌لاری در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که با انتشار عکس علی لاریجانی در کنار سیدمحمد خاتمی این شایعه بیش از پیش قوت گرفته است که رئیس مجلس دهم کاندیدایی است که اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ با وی ائتلاف خواهند کرد، گفت: در بیان این نوع اظهارنظرها باید گفت که چند نکته نهفته است؛ نخست این‌که اشخاص مطرح‌کننده این گمانه‌زنی می‌خواهند ببینند اصلاح‌طلبان برای انتخابات برنامه‌ای دارند یا خیر، سپس این‌که از الان می‌خواهند مشاهده کنند نامزدشان برای انتخابات ۱۴۰۰ مورد پذیرش جامعه قرار می‌گیرد؟ وی خاطرنشان کرد: آن چه که مسلم است این است که اظهارنظرها و گمانه‌زنی‌ها یک کار تبلیغاتی است. موسوی لاری تأکید کرد: اصلاح‌طلبان کاندیدا و اشخاصی به مراتب قدرتمندتر از علی لاریجانی دارند که دارای ظرفیت‌های بیشتری است پس دلیلی ندارد بخواهند از جریان رقیب حمایت کنند. بنابراین می‌توان گفت این گونه سخنان یک تست سیاسی از ناحیه جریان مقابل است.

تاجرنیا: عارف از ائتلاف‌های قبلی رنجیده است
همچنین نامه نیوز نوشت: علی تاجرنیا گفت: متاسفانه روال سیاست ورزی در ایران با کشورهای دارای ساختار دموکراتیک تفاوت دارد. در کشورهای پیشرفته احزاب فعالیت‌های سیاسی خود را انجام می‌دهند و عمدتا ائتلاف‌ها بعد از انتخابات انجام می‌شود. یعنی زمانی که وزن‌کشی‌ها انجام شده و نوبت تشکیل دولت است. در این مرحله احزاب ائتلاف کرده تا در فرآیند شفاف دستیابی به قدرت سهم خود را به دست آورند. این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: «ناکارآمدی شورای هماهنگی و شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان موجب شده که انتقاداتی به فرآیند همکاری اصلاح‌طلبان با دیگر گروه‌های سیاسی وارد شود. مشکل این است که همه گروه‌ها و احزاب در فرایند ائتلاف مشارکت می‌کنند بدون این‌که مباحث، سطح مطالبات بعد از انتخابات و میزان تعهد موتلفان شفاف باشد. همین عدم شفافیت بعد از انتخابات رنجش‌هایی ایجاد می‌کند که اکنون در اظهارات آقای عارف پیرامون مسأله ائتلاف شاهد آن هستیم». وی تأکید کرد که علی‌رغم وجود این زمینه‌ها و پیچیدگی‌ها موضوع ائتلاف یا عدم ائتلاف در انتخابات باید مورد اجماع اصلاح‌طلبان قرار گیرد و بعد مطرح شود.

هشدار درباره مصادره کردن دوران دفاع مقدس توسط جریانات سیاسی
خبرآنلاین نوشت: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نسبت به عواقب محدود کردن دوران دفاع مقدس به یک تفکر سیاسی خاص هشدار داد. علیرضا رحیمی از رزمندگان دوران دفاع مقدس و نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از افراط و تفریط‌‌ها در بررسی ابعاد و زوایای دوران دفاع مقدس، گفت: با وجود آن‌که تلاش‌های وسیعی در واکاوی و تحلیل زوایای مختلف جنگ تحمیلی صورت گرفته است اما نمی‌شود منکر این شد که در برخی زمینه‌ها نیاز به پرداختن بیشتر در حوزه سینما، ادبیات و... است. تحلیل وقایع دفاع مقدس و سوال‌هایی که بعضا در ذهن نسل جوان صورت می‌گیرد باید بیشتر مورد توجه مسئولان و فرماندهان جنگ قرار بگیرد و روشنگری بیشتری صورت گیرد. وی با بیان این‌که مصادره کردن سیاسی و جناحی دفاع مقدس مذموم است، بیان کرد: این مسأله مهم‌ترین آسیب را به همبستگی و وحدت ملی می‌زند و شکنندگی قابل توجهی را در نسل جوان ایجاد می‌کند. به تعبیری این خیانت به منافع و امنیت ملی است. این‌که موفقیت‌های دفاع مقدس را انحصارا به یک جناح یا تفکرخاص محدود کنیم، انتهای کج‌سلیقگی است. نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: برخلاف دوره جنگ اکنون در کشور اختلاف دیدگاه و سلیقه وجود دارد و این امری بدیهی است. سیاست هم از این اختلافات مستثنی نیست. اما مهم آن است که این اختلاف‌نظرها را آن‌جاهایی که اجماع وجود دارد تسری ندهیم و در مواردی که توافق ملی وجود دارد بهتر است دوجناح کوتاه بیایند چرا که همبستگی ملی دچار آسیب می‌شود.

مقیمی استاندار تهران شد
دولت| در جلسه دیروز هیأت دولت، با پیشنهاد وزارت کشور و موافقت هیأت وزیران، محمدحسین مقیمی به‌عنوان استاندار تهران انتخاب و معرفی شد.
او درحالی استاندار تهران شده است که از 14 شهریور 1395 به‌عنوان قائم‌مقام وزیر کشور انتخاب شده بود و تا دیروز هم در همین سمت بود.
همچنین در این جلسه مجید خدابخش به‌عنوان استاندار آذربایجان‌شرقی، قاسم سلیمانی ‌دشتکی به‌عنوان استاندار ایلام، هوشنگ بازوند به‌عنوان استاندار کرمانشاه و مصطفی سالاری به‌عنوان استاندار گیلان تعیین شدند.

نظر شما