شناسهٔ خبر: 21561213 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

نقوی مطرح کرد؛

بررسی موضوع برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق در کمیسیون امنیت ملی مجلس

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از بررسی موضوع برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق در جلسه عصر امروز کمیسیون متبوعش خبر داد.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، «سیدحسین نقوی»، نماینده مردم ورامین و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی به ارائه گزارشی از جلسه عصر امروز کمیسیون متبوعش پرداخت و اظهارداشت: در ابتدای این جلسه که با حضور «جابری انصاری» معاون وزارت خارجه برگزار شد، «بروجردی» رئیس کمیسیون بحث مفصلی پیرامون موضوع همه‌پرسی در اقلیم کردستان را مطرح کرد و از روند تصمیمات جمهوری اسلامی در این زمینه گزارشی ارائه داد.

وی افزود: بروجردی در این جلسه گفت که همه‌پرسی طرحی صهیونیستی است که به ضرر کردها و اقلیم کردستان در درجه اول و سپس به ضرر منطقه و کشورهای همسایه و عراق خواهد بود؛ در ادامه جابری انصاری گفت که قطعاً ایران، ترکیه و عراق در این زمینه اقدامات لازم را انجام خواهند داد؛ بروجردی در صحبت‌های خود به این موضوع نیز اشاره کرد که اگر جمهوری اسلامی ایران نبود داعش کار دست اقلیم کردستان می‌داد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: قبل از اینکه جابری انصاری وارد بحث اصلی شود، لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به پیمان موّدت و همکاری در جنوب شرقی آسیا با حضور اسماعیلی عضو حقوقدان شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت، شورای نگهبان از این لایحه ایراد گرفته بود که با توجه به برخی شرایط فرهنگی-اجتماعی حاکم در برخی از این کشورها و با عنایت به منوط بودن الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به این پیمان به موافقت کشورهای جنوب شرقی آسیا که در بین آنها کشورهایی وجود دارد که عملاً مورد فشار قرار داده‌اند، اطلاق این مصوبه محل ایراد بوده و خلاف موازین شرع است، ایراد شورای نگهبان به بحث گذاشته شد و با افزایش یک تبصره به ماده واحده رفع ایراد صورت گرفت.

نقوی تأکید کرد: در ادامه این جلسه کمیسیون امنیت ملی وارد بحث اصلی یعنی موضوع سوریه شد و جابری انصاری با تشریح شرایط میدانی سوریه، گفت که مرکز اصلی درگیری با گروه‌های تروریستی و داعش دیرالزور است و تاکنون 85 درصد از دیرالزور آزاد شده و تلاش برای پاکسازی مابقی دیرالزور ادامه دارد؛ در این منطقه، شرق فرات اهمیت زیادی دارد و تلاش برای آزادسازی آن منطقه مهم است.

نقوی همچنین گفت: جابری انصاری در ادامه صحبت‌هایش تاکید کرد که عملیات‌ها و فعالیت‌های جبهه‌النصره در ادلب هم بخش دیگری از تنش‌ها و درگیری‌های شدید بین ارتش سوریه با گروه‌های تروریستی است، ادلب محل تجمع گروه‌های تروریستی جبهه‌النصره و هم‌پیمانان آنان است و دیرالزور محل تجمع گروه‌های تروریستی داعش و هم‌پیمانان آنان.

نقوی اضافه کرد: انصاری در ادامه گفت که در میدان و عرصه سیاسی موضوع سوریه نیز تحولاتی رخ داده است، در ششمین نشست کنفرانس آستانه، محور تصمیم‌گیر اصلی نشست ایران-روسیه و ترکیه هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پس از اظهار نظرات و طرح دیدگاه‌ها، انصاری گفت که همکاری ایران و روسیه باید حفظ شود، همانطور با ترکیه، در تمامی نشست‌ها و اسناد این نشست‌های آستانه بر روی حفظ تمامیت ارضی سوریه تاکید شده است، نشست‌های آستانه یک حرکت بین‌المللی بسیار مؤثری بوده است و دستاوردهای خوبی در پی داشته است.

منبع: فارس

نظر شما