شناسهٔ خبر: 21557713 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

مراسم تشییع پیکر نادر گلچین برگزار شد

گلچین از شرایط نامطلوب موسیقی گله و شکایت نکرد/ صدای گلچین وقتی پخش شد که دیگر پزشک‌ها به او اجازه خواندن ندادند

پیکر زنده یاد نادر گلچین خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی دقایقی پیش با حضور جمعی از هنرمندان، مسئولین و مردم از مقابل تالار وحدت تشییع شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، پیکر زنده یاد نادر گلچین خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی دقایقی پیش با حضور جمعی از هنرمندان، مسولین و مردم از مقابل تالار وحدت تشییع شد. گلچین روز جمعه سی و یکم شهریور ماه پس از تحمل یک دوره بیماری،‌دار فانی را وداع گفت. 

گلچین از شرایط نامطلوب موسیقی گله و شکایت نکرد

کامبیز روشن روان آهنگساز در ابتدای مراسم تشییع این خواننده پیشکسوت با بیان این که هر وقت به این محوطه زیبای تالار وحدت می آیم برای تشییع پیکر یکی از هنرمندان شریف کشورمان است، گفت: امیدوارم روزی این محل تبدیل به مکانی برای تجلیل از هنرمندان شود، به هر ترتیب نادر گلچین از معدود شخصیت های موسیقایی ماست که هیچ وقت ندیدم از شرایط نامطلوب موسیقی گله و شکایت کند. او هنرمندی بود که همواره از زیبایی ها سخن می گفت و دوست داشت هنر موسیقی از این زاویه مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: نادر گلچین شعرهای بسیار زیادی را از حفظ بود و من یادم می آید که در همین چند ساله اخیر با چه ظرافت و زیبایی نزدیک به ۱۰۰ بیت شعر را از حفظ می خواند که به نظر من این موضوع در شرایط سنی زنده یاد نادر گلچین، شرایطی حیرت انگیز است که شاید به جهت سابقه تئاتری او ارتباط پیدا می کند. زنده یاد گلچین همواره از آدم های زندگی خود تعریف و تمجید می کرد و من حتی یک بار هم نشنیده ام که از کسی بد بگوید و از آن فرد ابراز ناراحتی کند. به هر حال امیدوارم هنرمندان موسیقی سرزمین ما در جایگاهی قرار بگیرند که منزلت و جایگاه هنرمند به معنای واقعی کلمه است. ما باید به این موضوع همواره تاکید کنیم که یاد هنرمند همواره در دلها زنده است و زنده خواهد ماند.

گلچین سبک موسیقی منحصر به فردی داشت

حمیدرضا نوربخش در ادامه این مراسم پشت تریبون قرار گرفت و ضمن اشاره به مراسم بزرگداشت نادر گلچین در فرهنگسرای ارسباران گفت: ۱۲ سال پیش در یک نوبت که بزرگداشتی برای نادر گلچین از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد، به تفصیل درباره ویژگی های این هنرمند سخن گفتم و یک بار هم در سال گذشته که مراسم نکوداشتی در تالار وحدت به یاد او برگزار شد، پیرامون ویژگی های آوازی زنده یاد گلچین صحبت هایی را ارائه دادم. وقتی ویژگی های آوازی زنده یاد نادر گلچین را موشکافانه و محققانه واکاوی کنیم، خواهیم دید که او یکی از استعدادهای کم نظیر آواز ایران بود که باید قدر او را بیشتر بدانیم.

مدیر عامل خانه موسیقی ادامه داد: نادر گلچین از معدود کسانی بود که آنقدر مکاتب آوازی را درک نکرده بود اما به مرتبه ای رسیده بود که سبک موسیقی منحصر به فردی داشت. او با اینکه استادان زیادی در این عرصه نداشت اما در عین حال صدایش را به بهترین شکل ممکن مدیریت می کرد، چیزی که گمشده موسیقی امروز ماست. می خواهم به دوستان جوان خواننده هشدار بدهم که باید امثال نادر گلچین را به عنوان بهترین الگوی هنری خود مدنظر قرار دهند که بتوانند مانند نادر گلچین که ظرافت های بسیار ارزشمندی را از موسیقی درک کرد، با درک و دریافت و زیرکی که کار هر کسی نیست، فضای متفاوتی را در عرصه موسیقی تجربه کنند. می خواهم به دوستان جوان خواننده هشدار بدهم که باید امثال نادر گلچین را به عنوان بهترین الگوی هنری خود مدنظر قرار دهند که بتوانند مانند نادر گلچین که ظرافت های بسیار ارزشمندی را از موسیقی درک کرد، با درک و دریافت و زیرکی که کار هر کسی نیست، فضای متفاوتی را در عرصه موسیقی تجربه کنند.

وی افزود: امروز ما می بینیم خیلی از هنرمندان چندین صفحه پیشینه کاری دارند اما کاری که عرضه می کنند اثر قابل توجهی نیست، پس تا وقتی درک و دریافتی وجود نداشته باشد، موسیقی هم اتفاق نمی افتد. نادر گلچین تلفیق شعر و موسیقی و مدیریت صدا را با هم داشت و از این ۲ ویژگی به بهترین شکل ممکن استفاده کرد. او شخصیت آرام، باوقار، نجیب و طبع بی نیازی داشت که من هرگز ندیدم چیزی را از کسی بخواهد. او انسانی بی نیاز و مهربان بود، من هیچ وقت ندیدم از کسی بدگویی و انتقاد کند و اینها باید برای همه ما درس و الگو باشد.

شهبازیان محفوظات و سواد ادبیات بالایی داشت

فریدون شهبازیان نیز در ادامه با بیان این که ۵۰ سال از رفاقت من و نادر گلچین می گذرد و خوب به خاطرم هست زمانی که مجموعه «گلهای تازه» را تهیه می کردم از او دعوت کردم تا برای اجرا در این برنامه همراه من باشد، گفت: من در این فضا بود که قطعه «گریز» با شعری از هوشنگ ابتهاج را نوشتم و چون عادت به تعریف بیهوده از کسی ندارم، باید بگویم که بهتر از نادر گلچین کسی را سراغ نداشتم که کار را اجرا کند. او آنقدر محفوظات و سواد ادبیات بالایی داشت که هیچ گاه نیاز نداشتم درباره شعر با او صحبت کنم.

وی افزود: به درستی که مرد بزرگی از بین ما رفت. او با اخلاق ترین، نجیب ترین و صمیمی ترین دوست و خواننده ای بود که می شناختم. من این افتخار را داشتم در زمانی که شرکت اوج زیر نظر زنده یاد نادر گلچین اداره می شد، به عنوان ناظر در کنار او باشم و باید بگویم که روزهای بسیار خوبی را همراه او گذراندم. فرزندان نادر با من بزرگ شدند و می توانم بگویم در همه مراحل زندگی او حضور داشتم. متاسفم که این اواخر به دلیل تألمات روحی خودم نتوانستم به او سر بزنم اما باید بگویم ما خواننده ای را از دست دادیم که نظیرش شاید تا سالها و شاید هیچ وقت به وجود نیاید.

همخوانی مرغ سحر

در بخش بعدی مراسم نیز فاضل نظری پشت تریبون قرار گرفت و گفت: نادر گلچین روزی به من می‌گفت چقدر خوب است که در مراسم ختم "مرغ سحر" اجرا شود و من از شما عزیزان می‌خواهم که بخش‌هایی از این کار اینجا همخوانی کنیم.پس از همخوانی "مرغ سحر توسط حاضران مرجانه گلچین نیز به دعوت عباس سجادی و به نمایندگی از خانواده نادر گلچین پشت تریبون قرار گرفت.

صدای گلچین وقتی پخش شد که دیگر پزشک‌ها به او اجازه خواندن ندادند

مرجانه گلچین (برادرزاده نادر گلچین) نیز در ادامه مراسم گفت: خانواده ما از نظر تعداد خانواده کوچکی است؛ اما امروز با وجود همه شما عزیزانی که اینجا هستید دیگر احساس می‌کنم خانواده گلچین خانواده بزرگی محسوب می‌شود. امروز جای دختران استاد و خواهرم اینجا خالی‌است ولی گمان می‌کنم خوشحال‌ترین فرد امروز مرحوم نادیا گلچین دختر استاد است که می‌تواند از او پذیرایی کند. متاسفم که استاد بخش عمده‌ای از عمر خود را ناخواسته خانه‌نشین شد و درست در زمانی که در سلامت کامل قرار داشت و می‌توانست کار کند اجازه فعالیت پیدا نکرد. صدای استاد از زمانی از تلویزیون پخش شد که دیگر پزشک‌ها به دلیل بیماری‌اش به او اجازه خواندن ندادند.

وی افزود: من خوشحالم که استاد گلچین هم مانند بسیاری از بزرگان هنر این مملکت از مکانی تشییع می‌شود که بارها روی صحنه آن مورد تشویق قرار گرفته است. از شما می‌خواهم امروز به قدری که استاد شایسته تشویق هستند ایشان را بدرقه کنید.

مراسم ترحیم زنده یاد نادر گلچین روز چهارشنبه ۵ مهر از ساعت ۱۷ تا ۱۸:۳۰ در مسجد جامع شهرک غرب تهران برگزار می شود.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

نظر شما