شناسهٔ خبر: 21557562 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل پیشگیری‌های مردمی قوه قضاییه:

سامانه سجام به دنبال افزایش مسئولیت اجتماعی آحاد جامعه است

نمایندگی یزد

مدیرکل پیشگیری‌های مردمی و مشارکت‌های مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، گفت: طرح دیده‌بان پیشگیری که با سامانه سجام اجرایی می‌شود، مسئولیت اجتماعی آحاد جامعه را افزایش می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، سیدعلی اصغر رفاهی در کارگاه توجیهی آموزشی دیده بانان پیشگیری در استان یزد، افزود: در هر اقدامی که مردم مشارکت پویا و فعال داشته‌اند موفقیت‌های بی‌نظیری حاصل شده است و حال طرح دیده بان پیشگیری طرحی از مردم برای مردم و در جهت کاهش جرائم و آسیب های اجتماعی است.

وی سجام را به سیستم جامع اطلاعات مردمی معنا و بیان کرد: اگر مردم نسبت به حوادث و اتفاقات پیرامون محله و شهر خود حساس باشند و موارد مشکوک را به موقع و از طریق سامانه سجام اطلاع رسانی نمایند، بدون تردید بررسی دقیق، رسیدگی و برخورد با جرائم در همان ابتدای شکل گیری برای مأمورین و مسئولین بسیار آسان تر و برای نظام هم بسیار کم هزینه تر خواهد بود.

این مقام قضایی به تدوین دقیق و اهداف متعالی دیده شده در این طرح اشاره و عنوان کرد: در حال حاضر بسیاری از معتمدین محل و افراد موجه و دلسوز عضو این سیستم هستند و در هر زمینه‌ای که اطلاعاتی داده شود به صورت کاملاً پیش‌بینی شده مسئولین مرتبط و نقش پرداز در مسئله مورد نظر، از مبادی رسمی در جریان امور، جهت اقدام مقتضی قرار خواهند گرفت.

وی از ارائه اطلاعاتی راجع به تعرض به ارضی ملی و یا تغییر کاربری توسط یک دیده بان پیشگیری در منطقه یا شهر به عنوان مثال یاد کرد و گفت: به محض این که اطلاعاتی در این زمینه توسط سیستم سجام ثبت شود بلافاصله در یک فرصت کوتاه و در یک ساز و کار دقیق و پیش‌بینی شده تمام مسئولان و ادارات ذی‌مدخل در امور منابع ملی و اراضی دولتی در جریان قرار خواهند گرفت تا به سرعت اقدامات قانونی در جلوگیری و پیشگیری از جرم زمین‌خواری در منطقه ذکر شده شروع شود.

مدیرکل پیشگیری‌های مردمی و مشارکت‌های مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با اعلام این خبر که در صدد ایجاد بزرگترین تشکل مردمی در کشور هستیم، تصریح کرد: دیده‌بانان پیشگیری در هر موضوع و هر مسئله‌ای که احساس مسئولیت کنند و وارد شوند می‌توانند منشاء اثر و برکت بسیار زیادی باشند.

وی ثبت‌نام دهیاران، اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا، اصحاب رسانه، هیئتی‌ها و بسیجی‌ها را در سامانه سجام خواستار شد و ابراز کرد: عضویت در سامانه سجام و کمک به پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی در جامعه، یک کار خیر و عام المنفعه است که بدون تردید مأجور درگاه الهی نیز خواهد بود.

رفاهی طرح دیده‌بان پیشگیری را یک طرح بی ‎‎ بدیل در جهت افزایش مسئولیت اجتماعی افراد دانست.

وی وجود دیده‌بان پیشگیری در مراکز و کارخانه‌های صنعتی را ضروری ذکر و بیان کرد: اگر یک دیده‌بان پیشگیری، عدم رعایت هرگونه الزامات ایمنی، بهداشتی و حفاظتی را اطلاع دهد، ساز و کار رفع مشکل در یک فرایند کاملاً دقیق دیده شده است و چنانچه در یک فضای بی‌تفاوتی، برای یک کارگر در محیط کاری مشکلی به وجود آید، چند خانواده با از دست دادن نان‌آور و سرپرست خود درگیر می‌شوند، مالک کارخانه به یک شیوه دیگر درگیر می‌شود و فرزندان یتیم از دیگر مواردی است که به اجتماع آوار می‌شود.

کارگاه توجیهی آموزشی دیده‌بانان پیشگیری با حضور بیش از 150 نفر از دیده‌بانان پیشگیری در شهرستان تفت یزد برگزار شد.

انتهای پیام

نظر شما