شناسهٔ خبر: 21557389 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اختصاص 2 مدرسه در تهران به دانش آموزان اتیستیک و معلول جسمی حرکتی

صاحب‌خبر -

«اتیسم به اختلالات عصبی شناختی گفته می شود که مبتلایان را از روابط اجتماعی دور ساخته و تخیل، تفکر و تکلم آنان را دچار اختلال می کند.»
شهناز کریمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پیش از این، در منطقه 3 شهر تهران دانش آموزان اتیستیک در کنار دانش آموزان معلول جسمی حرکتی تحصیل می کردند که به دلیل آمار بالای دانش آموزان اتیستیک در این منطقه، مدرسه تراب مناسب سازی شده و به این دانش آموزان اختصاص یافت که در این مدرسه 90 دانش آموز اتیستیک تحصیل خواهند کرد.
وی درباره کادر آموزشی مدارس ویژه دانش آموزان اتیستیک گفت: کادر آموزشی این مدارس مانند سایر مدارس استثنایی است و تفاوتی ندارند، کادر توانبخشی در کنار معلمان به دانش آموزان خدمات ارائه می دهند.
کریمی با اشاره به ویژگی های دانش آموزان اتیستیک اظهار کرد: بهره هوشی برخی از این دانش آموزان عادی است که کتاب های عادی برای آنان تدریس می شود و بهره هوشی برخی دیگر از دانش آموزان اتیستیک همچون دانش آموزان با نیازهای ویژه است که کتاب های درسی مناسب سازی شده دانش آموزان با نیازهای ویژه برای آنان تدریس می شود.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران گفت: امکانات آموزشی برای دانش آموزان اتیستیک در دوره های ابتدایی، دوره اول و دوم متوسطه ارائه می شود که معمولا دانش آموزان اتیستیک با بهره هوشی عادی در دوره متوسطه راهنمایی می شوند که در حوزه تلفیقی و در کنار دانش آموزان عادی تحصیل کنند.
وی با اشاره به اینکه دانش آموزان معلول جسمی حرکتی که پیش از این در مدرسه تراب منطقه 3 تحصیل می کردند، به مدرسه پویش منطقه 4 منتقل شدند، افزود: مدرسه پویش پیش از این مناسب سازی شده و به عنوان کانون دانش آموزان استثنایی مورد استفاده قرار می گرفت.
کریمی اظهار کرد: آمار جمعیت دانش آموزان مدرسه پویش تاکنون 80 نفر است که با توجه به اینکه امسال اولین سال فعالیت این مدرسه است، آمار این دانش آموزان افزایش خواهد یافت.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران گفت: با توجه به حمایت های سازمان آموزش و پرورش استثنایی و سازمان بهزیستی از مدارس تراب و پویش قرار است که خدمات آموزشی با کیفیتی را به دانش آموزان این مدارس ارائه کنیم.
وی افزود: مدارس استثنایی شهر تهران تا حدودی دارای امکانات ورزشی هستند که اگر مشکلی در این حوزه وجود داشته باشد، سازمان آموزش و پرورش استثنایی در این حوزه کمک خواهد کرد.
کریمی از افتتاح مدرسه پیام نو در منطقه 8 تهران خبر داد و گفت: این مدرسه به دانش آموزان کم توان ذهنی اختصاص دارد که هفته دوم مهرماه، افتتاح می شود.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران افزود: با توجه به بهره مندی از کمک خیران و سرانه دولتی برای ساخت این مدرسه، بودجه اختصاص داده شده، مشخص نیست.
وی با اشاره به شرایط ثبت نام دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس استثنایی و خاص افزود: اولیای این دانش آموزان می توانند با توجه به محل سکونت، فرزندان خود را در هر مدرسه ای که تمایل دارند، ثبت نام کنند.
کریمی درباره تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش استثنایی گفت: بهره مندی از نیروی جدید در این نهاد تابع سازمان آموزش و پرورش استثنایی است که برای سال تحصیلی جدید معلمان را ساماندهی کردیم اما اگر به نیرو نیاز داشته باشیم می توانیم از نیروی حق التدریس بهره مند شویم.
به گزارش ایرنا، پنج هزار و 500 دانش آموز با نیازهای ویژه در هفت گروه آسیب دیده بینایی، شنوایی، کم توان ذهنی، جسمی- حرکتی، اتیسم، چند معلولیتی و اختلالات یادگیری در 57 مدرسه و مرکز آموزشی شهر تهران تحصیل می کنند.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی**انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7245//1348

انتهای پیام /*

نظر شما