شناسهٔ خبر: 21557024 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

به قلم: علی اصغر دوستی

مروری بر تاریخچه ۸ سال دوران طلایی دفاع مقدس

در این مقاله تلاش براین است تا قطره ای از دریای بی کران و عظمت لشکریان مخلص خدا در عاشورایی به مدت ۲۸۸۷ روز و در کربلایی به طول ۱۳۵۲ کیلومتر که مردانه، شجاعانه ایستادگی کردند و در غربت با غیرت جنگیدند و عزت و شرف و استقلال را برای ما به ارمغان آوردند؛ نظر و گذری داشته باشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از درسیاهکل، علی اصغر دوستی در یادداشتی نوشت: ضمن تسلیت فرارسیدن ماه حزن و اندوه، ماه پیروزی خون بر شمشیر و گرامیداشت یاد و خاطره دوران طلایی ۸ سال دفاع مقدس و تکریم همه شهدا که به تأسی از فرهنگ هیهات منا الذله عاشورای حسینی، در میدان جنگ جان با باروت، ابتدا بر روی من پا گذاشتند و بعد از مین گذشتند و از راه میان بری به نام شهادت به عند ربهم یرزقون رسیدند.

در این مقاله تلاش براین است تا قطره ای از دریای بی کران و عظمت لشکریان مخلص خدا در عاشورایی به مدت ۲۸۸۷ روز و در کربلایی به طول ۱۳۵۲ کیلومتر که مردانه، شجاعانه ایستادگی کردند و در غربت با غیرت جنگیدند و عزت و شرف و استقلال را برای ما به ارمغان آوردند؛ نظر و گذری داشته باشیم. امید آن دارم که مرضی رضای حق تعالی و شفاعت شهیدان را به دنبال داشته باشد.
جنگ
یکی از روش های قدرت های بزرگ استکباری برای تحمیل اراده خود بر کشور مورد هدف توسل به جنگ است.
تعریف جنگ
۱ لغوی: به معنی جدال، قتال، نبرد، رزم، کشتار جمعی یا هرگونه درگیری خصمانه با قصد ساقط کردن حریف را گویند.
۲اصطلاحی: جنگ بین دو یا چند حکومت که با استفاده از نیرو های مسلح همراه است و هدف نهایی غلبه بر دیگری و تحمیل شرایط مورد نظر کشور مهاجم است.
تعریف لغوی دفاع
از ریشه دَفَعَ می آید که به معنی عقب راندن و پس زدن می باشد.
تعریف لغوی جهاد
جهاد از ریشه جَهد به معنای زحمت، مشقت، کوشش و تلاش بسیار توأم با سختی است. مشخصه بارز جهاد، حرکت در راه خداست.
انواع جنگ ها
۱ براساس هدف: جنگ های عادلانه و غیرعادلانه
۲ براساس مقیاس های جغرافیایی: جنگ های محلی، منطقه ای، فرامنطقه ای
۳ براساس انضباط و تاکتیک: جنگ های منظم(کلاسیک)، نامنظم(چریکی)
۴ براساس سطح جغرافیایی: دریایی، هوایی، زمینی
۵ براساس نوع ابزار: جنگ های متعارف و نامتعارف
۶ براساس قلمرو: جنگ های داخلی و خارجی
۷ از نظر طول زمان: جنگ های محدود، متوسط، نامحدود
۸ ازنظر شدت: جنگ های کم شدت، متوسط، پرشدت
مراجعه به تاریخ
۱٫در تاریخ بشر بیش از ۱۴هزار جنگ به وقوع پیوسته است.
۲٫در تاریخ بشر بیش از ۴میلیارد نفر در جنگ ها کشته شده اند.
۳٫در ۵هزار سال گذشته تاریخ تمدن بشر کره زمینی فقط ۲۹۲ سال بدون جنگ بوده است.
۴٫از سال ۱۹۴۵ میلادی تا حالیه فقط ۳هفته کره زمینی بدون جنگ بوده است.
۵٫آمریکا در ۸۰سال گذشته بیش از ۱۲۰ جنگ علیه ملت ها به راه انداخته است.
نمونه ای از تلفات انسانی در جنگ ها
۱٫در جنگ جهانی اول ۰۰۰/۲۵۰/۱ تن مواد سمی در ۲۲ نوع بر سر ملت ها و نیرو های ریخته شد.
۲٫در هیروشیما و ناکازاکی ۰۰۰/۱۰۰ کشته و ۰۰۰/۱۲۰ نفر مسموم شدند.
۳٫در جنگ جهانی دوم ۵۵میلیون نفر کشته و ۵میلیون نفر مفقود شدند.
۴٫در جنگ جهانی دوم ۲۰میلیون نفر ناقص العضو و ۱۹۰هزار مدرسه و دانشگاه ویران شد.
۵٫در جنگ جهانی دوم ۳۹۰ میلیارد گلوله منفجر شده و ۱۷ میلیون لیتر خون از انسان ها ریخته شد.
معاهده الجزایر
۱۵ اسفند ۱۳۵۳ مصادف با ۶ مارس ۱۹۷۵ صدام با وساطت هواری بومدین رییس جمهور وقت الجزایر قراردادی بین ایران و عراق منعقد شد و طرفین متعهد شدند که خط مرزی رودخانه ای(اروند) را تغییر داده، قطعی و دائمی باشد.
صدام چهار روز بعد در ۱۹ اسفند اعلام کرد موافقت ایران و عراق یک رویداد تاریخی بود.
تهاجم عراق به ایران ۳۱/۶/۵۹
۱۹ ماه و ۱۸روز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نگذشته بود که صدام در مقابل دیدگان بین المللی با ملغی دانستن قرارداد ۱۹۷۵ با ۲۲ لشکر تا دندان مسلح به ۵ استان، ۱۰ شهر و ۱۳۶۰ روستا در جبهه ای به طول ۱۳۵۲ کیلومتر، با اهداف زیر حمله کرد.
اهداف عراق و آمریکا از حمله به جمهوری اسلامی ایران
الف) ارضی
۱٫برقراری حاکمیت اروند.
۲٫ تصرف قسمتی از اراضی
۳٫تجزیه استان خوزستان
۴٫استرداد جزایر سه گانه
ب) اهداف سیاسی
۱٫سرنگونی جمهوری اسلامی و انقلاب نوپا
۲٫عهده داری ژاندارمری حوزه خلیج فارس

ج) اهداف آمریکا
۱٫جلوگیری از صدور انقلاب اسلامی
۲٫حل مسئله گروگان ها
۳٫سقوط جمهوری اسلامی یا حداقل موضع سازش
۴٫تضعیف نیروهای ایرانی در نهایت انحراف افکار عمومی از فلسطین
۵٫مصون نگهداشتن حکام مرتجع منطقه
استراتژی عراق در حمله
صدام جنگ را یوم الرعد نامید یعنی جنگ سریع
۳۱/۶/۵۹ اولین روز جنگ: کارتر رییس جمهور آمریکا در یک کنفرانس خبری که با عجله برپا شد!!! گفت: امیدواریم مسئولان ایران برسر عقل آمده باشند.
۱/۷/۵۹ دومین روز جنگ: صدام در یکی از مناطق اشغالی جنوب کشور با خبرنگاران مصاحبه کرد و به چند سوال پاسخ داد و…
گفت: بقیه سوالات را حداکثر یک هفته دیگر در مصاحبه بعدی در تهران پاسخ خواهم داد.
وزارت خارجه عراق: تاریخ۲۸/۶/۵۹ اعلام کرد کشتی هایی که قصد عبور از شط العرب(اروند) را دارند باید پرچم عراق را بر عرشه خود نصب کنند.
سوال
آیا عراق تا قبل از اعلام و آغاز رسمی جنگ علیه ایران تعرضی به ایران داشته است؟پاسخ آن به وضوح روشن است:بله
نمونه ای از تحرکات عراق تا قبل از ۳۱ شهریور ۱۳۵۹
۱٫هشت اسفند ۵۷ یعنی ۱۶ روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی:حمله هوایی در منطقه مرزی کردستان.
۲٫سیزده فروردین ۵۸ یعنی ۵۰ روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی:تجاوز هوایی به شهر مهران.
۳٫چهارده فروردین ۵۸ یعنی ۵۱ روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی:حمله هوایی به تاسیسات نفتی قصر شیرین.
۴٫آبان ۵۸:هلی کوپتر های عراقی، واحد های ارتش و ژاندارمری را در توابع پاوه به گلوله بستند.
۵٫فروردین ۵۹: عراقی ها با سلاح سنگین و سبک تاسیسات نفتی و پاسگاه ژاندارمری نفت شهر را زیر آتش گرفتند، ۸ هواپیمای عراقی به حریم هوایی ایران در دو مرحله تجاوز کردند و دو لشکر عراق در مرز ایلام مستقر شد.
۶٫خرداد۵۹: توپ های عراقی قصر شیرین را زیر آتش گرفتند و با ۲۵۰ تانک حملات فرسایشی علیه ایران را آغاز کردند و هواپیمای عراقی به حریم خوزستان و آذربایجان غربی تجاوز کردند. تا قبل از ۳۱ شهریور ۵۹ عراق حدود ۲۲۵۷ مورد تحرک، تجاوز و عملیات زمینی، هوایی و دریایی انجام داد.
آغاز رسمی جنگ تحمیلی از ۳ جبهه
۱٫جبهه جنوبی: با ۶ لشکر و ۲ تیپ مستقل برای تصرف آبادان، خرمشهر، اهواز، بستان، سوسنگرد، شوش، دزفول و دهلران
۲٫جبهه میانی: با ۵ لشکر برای تصرف مهران، سومار، قصر شیرین، نفت شهر و گیلانغرب
۳٫ جبهه غربی: با یک لشکربرای تصرف نوسود و ارتفاعات مرزی مهران
دفاع مقدس طولانی ترین جنگ قرن
صدام که استراتژی جنگ خود را یوم الرعد نامیده بود و وعده تصرف یک هفتگی تهران را داده بود، در تاریخ ۶/۷/۵۹ پیشنهاد آتش بس را داد.
مواضع امام خمینی(ره) در مقابل درخواست صدام
صدام حسین دستش دراز کرده، برای اینکه با ما مصالحه کند. ما با او مصالحه ای نداریم. تکلیف ما این است که از اسلام صیانت کنیم و حفظ کنیم اسلام را!!! کشته شویم تکلیف را عمل کرده ایم. بکشیم تکلیف را عمل کرده ایم.
مختصری از رویداد های ۸ سال دفاع مقدس
۱٫هجوم
ساعت ۱۲ به وقت بغداد روز ۳۱/۶/۵۹ عراق با ۱۹۲ فروند جنگنده بمب افکن برای انهدام پایگاه های هوایی، فرودگاه ها و مراکز حیاتی حمله گسترده ای را آغاز کردند که کاملا عملیات ناموفق بوده و توانستند یک هواپیمای جنگنده و یک هواپیمای مسافربری را منهدم کنند و در مقابل یک فروند هواپیمای بمب افکن سنگین از نوع توپولف۱۶ را از دست دادند.
۲٫دفاع
پس از آغاز حمله رسمی عراق دفاع از خاک نظام مقدس جمهوری اسلامی آغاز شد که یکی از حوادث مهم جنگ در خرمشهر رقم خورد.
خرمشهری که قبلا در سال های ۱۲۵۴ و ۱۲۷۳ توسط انگلیسی ها اشغال شده بود و در سال ۱۳۲۰ در جریان جنگ جهانی دوم که روس ها از شمال تا نزدیکی تهران آمده بودند، انگلیسی ها از جنوب تا اهواز آمدندیکبار دیگر خرمشهر مورد تهاجم سنگین رژیم بعثی عراق قرار گرفت و صدام که وعده فتح ۳ روزه خرمشهر را داده بود و در ۴، ۱۹ و ۲۴ مهر ۵۹، سه بار تا دروازه خرمشهر رسیدند اما دوباره با مقاومت رزمندگان اسلام مجبور به عقب نشینی شدند. خرمشهر پس از ۳۵ روز مقاومت سقوط کرد. عراقی ها پس از فتح خرمشهر روی دیوار شهر نوشتند:جِعنا لِنبقی…آمده ایم تا بمانیم…خرمشهر با دلاوری رزمندگان اسلام پس از ۵۵۵ روز در عملیات بیت المقدس آزاد شد.
۳٫ تثبیت
بعد از حمله عراق به خاک جمهوری اسلامی و پیشروی تا عمق ۸۰ کیلومتر در جنوب و تصرف ۳۰۰۰۰ کیلومترمربع از خاک ایران، رزمندگان دلیر و شجاع ایران در میدان نبرد تن به تانک زدند و از زمستان ۱۳۵۹ تا تابستان ۱۳۶۰ مواضع خود را در جبهه ها تثبیت کردند و از نفوذ بیشتر دشمن جلوگیری کردند.
۴٫ حمله به دشمن
با تقویت نیرو های نظامی و سپاه پاسداران و حضور نیروهای داوطلب جان برکف بسیجی این آمادگی پیدا شد تا به دشمن حمله کنیم که هجوم به به دشمن به ۲ صورت انجام گرفت:
الف) حمله کلاسیک: که در این روش عِدّه و عُدّه دشمن ونیرو های خود را مقایسه و در صورت برتری حمله انجام میگیرد که بنی صدر هم اصرار بر اداره جنگ با استفاده از نیرو های ارتش را داشت که در محور دزفول، هویزه و…عملیات انجام و منجر به شکست شد. در ۲۳/۷/۵۹ در غرب رودخانه کرخه(پل نادری) که لشکر ۲۱ حمزه ماموریت داشت با تقدیم ۱۰۲ شهید و ۱۶۱ مجروح، هفت کیلومتر پیشروی کند. بعد با ازدست دادن چندین تانک به مواضع قبلی برگردد.
ب) حمله غیرکلاسیک: در حمله کلاسیک که توانمندی های مردمی و ملی بلا استفاده مانده بود، سپاه پاسداران با استفاده از نیروهای مردمی بسیج به ساماندهی و گسترش سازمان خود مبادرت ورزید و مقاومت مردمی را به خصوص در جنوب و غرب کشور سازماندهی کرد.با برکناری بنی صدر از فرماندهی کل قوا با هماهنگی، همدلی ارتش و سپاه و حضور نیرو های انقلابی و مردمی تحولی در صحنه جنگ به وقوع پیوست.
عملیات ثامن الائمه
امام خمینی(ره) که فرمودند حصر آبادان باید شکسته شوند، در تاریخ ۵/۷/۱۳۶۰ اولین عملیات غیر کلاسیک با نام ثامن الائمه و با رمز نصر من الله و فتح قریب برای شکستن محاصره آبادان انجام گرفت و محاصره آبادان پس از ۳۴۹ روز شکسته شد.۱۵۰ کیلومترمربع از خاک ایران بازپس گیری شد، ۲۰۰۰ نفر عراقی کشته و ۱۸۰۰ نفر اسیر شدند.
۵٫انجام عملیات های غیرکلاسیک در دو جبهه
۱٫عملیات های درون مرزی
عملیات هایی که در درون مرزخاک جمهوری اسلامی برای بازپس گیری و بیرون راندن دشمن انجام گرفت مانند عملیات ثامن الائمه، طریق القدس، فتح المبین، محرم، بیت المقدس که از زمستان سال ۱۳۶۰ به مدت تقریبا ۹ ماه،۹۰% خاک اشغالی از وجود دشمن آزاد شد.
فقط در منطقه عملیات بیت المقدس، عراق ۳۵۰۰ تانک و نفربر و ۴۰۰۰۰ نیروی پیاده و ۵۰۰ قبضه توپ مستقر کرده بود. در اجرای عملیات بیت المقدس با رمز یا علی بن ابی طالب(ع) ۱۹۰۰۰ اسیر و ۱۶۰۰۰ کشته و زخمی، ۵۴۰۰ کیلومترمربع آزاد، ۲۰ هواپیما و ۴۱۸ تانک و نفربر از دشمن منهدم شد.
۲٫عملیات های برون مرزی
عملیات هایی که در داخل خاک دشمن انجام گرفت مانند عملیات های والفجر۸، کربلای ۵، کربلای ۱۰، رمضان و… مجموعا ۵۰ عملیات رزمندگان اسلام در خاک عراق صورت گرفت.
۶٫اوج دخالت شرق و غرب
با ورود رزمندگان اسلام به خاک عراق، شرق و غرب به این نتیجه رسیدند که صدام باید حفظ شود و برای تحقق این کار در اتاق های فکر خود به این نتیجه رسیدند که باید جنگ را تبدیل به جنگ فرسایشی کنند.(مدت دار) که در این مرحله ازجنگ، شرق و غرب ابتدا بطور غیرمستقیم و برحسب ضرورت و احساس خطر از سقوط صدام و شکست عراق مستقیم وارد جنگ شدند و برای تبدیل جنگ به جنگ فرسایشی پیشنهاد توازن قوا را دادند.

توازن قوا
۱٫بررسی نقاط قوت و ضعف ایران در جنگ
۲٫بررسی نقاط قوت و ضعف عراق در جنگ
به این نتیجه رسیدند که نقاط قوت ایران حضور نیروهای میلیونی، با انگیزه و جان برکف بسیجی در کنار سایر نیرو های نظامی و نقطه ضعف ایران عدم برخورداری از سلاح های پیشرفته نظامی و در مقابل نقطه ضعف عراق نداشتن نیروهای مردمی و کمبود نیروهای انسانی با انگیزه و نقطه قوت عراق داشتن سلاح های پیشرفته و مدرن.
نتیجه: پاسخ حضور نیروهای میلیونی مردمی در جبهه با سلاح های پیشرفته قابل جبران بوده و بدین گونه با همه توان و امکانات ورود کردند.
۷٫اقدامات سایر کشورها در حمایت و حفظ صدام
۱٫کشتی های جنگی خود را در رویارویی با نیروهای ایران قرار دادند.
۲٫ساقط کردن هواپیمای ایرباس مسافربری ایران
۳٫ کشتار حجاج بیت ا… الحرام
۴٫ارائه اطلاعات ماهواره ای به عراق
۵٫تجهیز عراق جهت زدن ۱۷۰ فروند موشک در اواخر جنگ با ایران
۶٫پشتیبانی سیاسی، اقتصادی، تکنولوژی و تشدید محاصره اقتصادی علیه ایران
۷٫نقش مرتجعین منطقه در حمایت و حفظ صدام
در یک مثال ساده می توان صدام و مرتجعین منطقه را به مثابه بند تسبیح و دانه های آن دانست که جملگی متعهد شدند و اقدامات زیر را انجام دادند.
۱٫اعتبار پولی در خدمت وام دهی به عراق
۲٫دلار های نفتی در اختیار خرید تسلیحات برای عراق
۳٫بنادر در خدمت تخلیه کالاهای عراقی
۴٫جاده های اصلی در خدمت نقل و انتقال و تجهیزات عراق
۵٫پشتیبانی سیاسی از عراق
۶٫پشتیبانی تبلیغاتی از عراق در جهت جنگ طلب بودن ایران و صلح طلب بودن عراق
۸٫نقش گروهک ها
گروهک های داخلی که از انقلاب سهم خواهی داشتند و به دو دسته عمده وابسته به غرب مثل منافقین و وابسته به شرق تقسیم می شدند در اردوگاه دشمن علیه جمهوری اسلامی حضور پیدا کرده که از جمله خیانت های آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱٫نفوذ در رده های بالای نظامی به عنوان ستون پنجم
۲٫ترور نیروهای موثر نظامی مثل شهید قرنی و کلاهدوز و….
۳٫انتخاب جنگل به عنوان افزایش جبهه و سرگرم کردن نیرو ها در این جبهه
۴٫ترور شخصیت ها و مسئولین عالی رتبه نظام جمهوری اسلامی مانند: شهدای حزب جمهوری و نخست وزیری
۵٫ایجاد مشکلات و موانع های داخلی خصوصا در سال ۱۳۶۰
۹٫قبول قطعنامه ۵۹۸ تاریخ ۲۷/۴/۱۳۶۷
دشمنان اسلام با حمایت و پشتیبانی صدام که از نتیجه حمله به ایران و پیروزی در آن اطمینان داشتند و صدام قول یک هفته ای فتح تهران را داده بود،جنگ،۸ سال با مقاومت و ایثارگری رزمندگان اسلام به طول انجامید و طولان ترین جنگ قرن شد و طی ۹۴ ماه یعنی ۲۸۸۷ روز رزمندگان توانستند ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب بشکنند و انقلابمان را به جهانیان صادر کنند و با ایستادگی روی پای خود با تأسی از ارباب بی کفشان و تمسک به حضرت اباعبدالله الحسین(ع) نظام جمهوری اسلامی ایران را از بزرگترین حجمه نظامی دشمن حفظ کنند.هرچند در پذیرش قطعنامه ۵۹۸ امام خمینی(ع) فرمودند: جام زهرمی نوشند. که علت و عوامل پذیرش آن، خود جای بحث و تعمق دارد.
روز وصال دوست داران یاد باد یاد باد آن روزگاران یاد باد
گرچه یاران غافل اند از درد من از من ایشان را هزاران یاد باد

انتهای پیام/

نظر شما