شناسهٔ خبر: 21557005 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آمریکا اگر برجام را نقض کند مجلس پاسخی قاطع می‌دهد

پاسخ قاطع به نقض برجام از سوی امریکا؛ صدای واحد نمایندگان ملت در قبال سخنان سخیف اخیر رئیس جمهوری امریکا در مجمع عمومی سازمان ملل بود.

صاحب‌خبر -
صدای واحد نمایندگان ملت در قبال نقض برجام از طرف امریکا نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی امروز در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما؛در پاسخ به اظهارات اخیر رئیس جمهور امریکا در مجمع عمومی سازمان ملل پیامی واحد را مخابره کردند،ایستادگی در قبال زیاده خواهی ها و تاکید بر پاسخ قاطع در قبال نقص برجام از سوی امریکا.

علاالدین بروجردی  نماینده بروجرد ضمن تحلیل اظهارات اخیر رئیس جمهور امریکا در مجمع عمومی سازمان ملل این سخنان را بسیار بد و حاکی از انزوای حقیقی امریکا توصیف کرد و گفت:این سخنان در همه ابعاد بد بود، به طوری که شان امریکا را به عنوان یک کشور بزرگ در عرصه جهانی کاهش داد و همهمه سران کشورها در صحن مجمع عمومی سازمان ملل در قبال آن بخش از سخنان ترامپ که خواستار نابودی کشور کره شمالی با استفاده از بمب اتمی شد؛ نشانگر عکس العمل کشورها در قبال این اظهارات بی خردانه بود .
وی بااشاره به اظهارات ضد ایرانی رئیس جمهوری امریکا نیز گفت :امروز همه جهانیان می دانند که جمهوری اسلامی ایران در خط نخست مبارزه با پدیده شوم تروریسم است و ایران به درخواست دو کشور عراق و سوریه برای مبارزه با تروریسم در این کشورها حضوریافت و کمک مستشاری داد و در این راه شهدایی را تقدیم کرد.
بروجردی با اشاره به نقش بکاری گیری تجارب جمهوری اسلامی ایران در مبارزه باتروریسم در منطقه گفت :همگان می دانند که چنین اتهاماتی به جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه وارد نیست به ویژه اگر از سوی آمریکا به عنوان نماد حمایت از گروه های تروریستی مطرح شود .
وی افزود : نقش امریکایی ها در فراری دادن سران داعش و بقایای این گروهک تروریستی از صحنه درگیری در عراق و سوریه بیانگر این واقعیت است که آنها خواستار حفظ بقایای این گروهک و استفاده از آنها در عرصه های جدید هستند .
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد : در عرصه برجام نام آمریکا به عنوان ناقض این توافق بین المللی به ثبت رسیده است و جمهوری اسلامی ایران به تعهد خود پایبند بوده و هست و اگر آنها بخواهند توافق را به هم بزنند ایران در اسرع وقت می توانند به نقطه اول بازگردند.

حشمت الله فلاحت پیشه  نماینده اسلام آباد غرب خاطرنشان کرد : برخلاف ادعاهای غرب که فقط جهان سوم را برای ظهور دیکتاتورهایی نظیر قذافی که حوزه دیکتاتوری خود را جهانی می بینند ، مستعد است ،اظهارات رئیس جمهور آمریکا نشان داد که دنیای امروز با رفتار و گفتار ترامپ همخوان نیست .
وی با بیان اینکه آمریکایی ها باید از انتخاب چنین رئیس جمهوری شرمسار باشند تاکید کرد: روسای جمهور آمریکا در نشست علنی مجمع عمومی سازمان ملل معمولا ارزشهای آمریکایی را تشریح می کرد اما ترامپ با ادبیاتی گانگستری سخن گفت .
فلاحت پیشه افزود:عملکرد آمریکا در منطقه بر سه معیار بی ثبات سازی ،تزریق سلاح اسلحه است و حمایت از تروریست قابل ارزیابی است،واقعیت میدانی نشان می دهد که امریکا ییها طی سالهای اخیر منطقه را هم به اسلحه و هم به تروریست آلوده کرده است.
وی با اشاره به قراردادهای تسلیحاتی اخیرآمریکا با برخی از کشورهای منطقه گفت: آمریکا امروز تلاش می کند تا بقایای گروهک تروریستی داعش را از محلکه های عراق و سوریه نجات دهد تا برای کار جدیدی جایی دیگر برای آنها تعریف کند.
فلاحت پیشه براین باور است که سخنان ترامپ منجر به وحدت بیشتر مردم ایران شد، و بخوبی روشن شد که مردم ایران با چه دشمنی مواجه است و با چه نفرتی از آنان یاد می کند و در این میان تنها کسی که از این اظهارات ابراز خوشنودی کرد نتانیاهو بود.

سید حسین نقوی حسینی  عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه اظهارات اخیر رئیس جمهورآمریکا برای ملت ایران تازگی ندارد گفت:سخنان سخقیف و سبک رئیس جمهور آمریکا از تریپون سازمان ملل متحد به عنوان تریبونی که باید پیام آور صلح وآشتی و پرهیز از افراطی گرایی باشد موجب تعجب همه جهانیان شد .
وی افزود: اظهارات اخیر رئیس جمهور امریکا هم برخلاف موازین بین المللی و هم برخلاف جایگاه این تریبون بود و زمینه ساز ترویج خشونت و جنگ و درگیری بود ، چراکه که ترامپ در دوران انتخابات گفته بود آمریکا درگیر مسائل غیر آمریکایی نخواهد شد .
نقوی با بیان اینکه اظهارات اخیر ترامپ عملا به فراموشی آمریکایی ها در صحن علنی سازمان ملل شد افزود:اظهارات اخیر رئیس جمهورآمریکا در واقع بیانیه رژیم صهیونیستی بودکه توسط ترامپ از تریبون سازمان ملل متحد بیان شد و حتی بسیاری ازسیاستمداران آمریکایی و مقامات کشورها به آن عکس العمل نشان دادند.
وی تاکید کرد : جمهوری اسلامی ایران مستحکم و مقاوم با برنامه به راه خود ادامه خواهد داد و در حوزه برجام وهسته ای به تعهداد خود پیابند است و انتظار دارد که طرف مقابل هم به تعهدات خود عمل کند .
نمایده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی افزود : ایران در حوزه اقتصاد با اتکای به سیاستهای اقتصاد مقاومتی با قدرت به راه خود ادامه خواهد داد و نگران تحریم و تهدید بیشتر هم نیست و این موضع گیری ها تاثیری در اراده ملت ایران نخواهد داشت.


سید محمد جواد ابطحی  نماینده خمینی شهر هم به خبرگزاری صداوسیما گفت:اظهارات اخیر ترامپ بیانگر عجز و درماندگی نظام سلطه در برابر جمهوری اسلامی ایران است، آمریکایی ها تلاش می کند تا شکست های خود دربرابر مقاومت ایران در عراق ،سوریه و یمن را اینگونه جبران کند و از ایران به عنوان پشتوانه مقامت انتقام بگیرد.
وی افزود: این اظهارات بیانگر ضعف آنها در برابر قدرت جمهوری اسلامی ایران است و لذا تلاش می کنند تا اینگونه بر ترس خود غلبه کند .
ابطحی با بیان اینکه ترامب باید بداند با ملتی پر سابقه فرهنگ و تمدنی مواجه است که سابقه ای بسیار بیشتر از تاریخ 300 ساله این کشور دارد تاکید کرد: ایران پاسخ ترامپ را در میدان عمل خواهد داد و این قبیل اظهارات ذهن مردم را مشغول نخواهد کرد .

رمضانعلی سبحانی فر  نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی هم معتقد است :بی توجهی سران کشورها به سخنان سخیف و بی پایه و اساس رئیس جمهورآمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل در همان جلسه پاسخی مناسب به این اظهارات بود.
وی با اشاره به ادعاهای رئیس جمهورآمریکا در خصوص توافقنامه برجام گفت: همگان شاهد تاکید اعضای 5+1 بر پایبندی جمهوری اسلامی ایران به توافقنامه برجام بوده اند ضمن اینکه این توافقنامه قراداد میان دو کشور نیست که آمریکا بتواند آنرا برهم بزند .
این نمایند مردم درمجلس شورای اسلامی بر آمادگی نمایندگان ملت برای پاسخگویی به هر گونه زیاده خواهی و یاوه گویی های رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد.

زهرا ساعی  نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی نیز می گوید:رئیس جمهور آمریکا با این سخنان، خود را در حد سخنگوی اسرائیل در سطح بین المللی تنزل داد و با هدف کسب رضایت لابی صهیونیستها این اظهارات را در مجمع عمومی سازمان ملل بیان کرد و این برای مردم آمریکا مایه تاسف است که رئیس جمهوری انتخاب کرده اند که صحبت هایی دور از شان مردم جهان بیان می کند.
وی افزود:موضع گیری کشورهای مختلف جهان برخلاف نظرات ترامپ بود و جامعه جهانی به این مرحله رسیده است که برای حفظ صلح در جامعه جهانی نیازمند همدلی است .
وی افزود: مجلس با قاطعیت اگر هر جا نیاز باشد آگاه و هوشیار است و با قاطعیت در برابر این ادعاهای بی اساس ایستادگی می کند.
نماینده مردم تبریز خاطرنشان کرد : جمهوری اسلامی ایران با اقتدار در برابر پدیده شوم تروریسم ایستاده است و امروز تنها کشوری در منطقه خاورمیانه که در مقابل تروریست ایستادگی کرده است ایران است .
حمید بنایی نماینده گناباد هم معتقد است : امروز ایران به قدرت منطقه ای تبدیل شده است و سخنان ترامپ پیامد همین شکستها و حاصل ایستادگی مردم ایران طی سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است و مردم همچنان پای انقلاب و آرمانهای آن ایستاده اند.
وی افزود: لحن رئیس جمهور آمریکا هنوز کاسب کارانه است او با ادبیات گانگستری خود هنوز نمی داند که باید ما مردم ایران با احترام سخن بگوید.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید براین نکته که رئیس جمهوری امریکا باید از ملت ایران عذرخواهی کند تاکید کرد : برجام یک موافقتنامه بین الملی است اگر آمریکا بخواهد بیشتر بدعهدی کند به فرموده مقام معظم رهبری اگر آنها برجام را پاره کنند قطعا ما آنرا به اتش خواهیم کشید.

رحیم زارع  نمایند مردم آباده در مجلس شورای اسلامی هم به خبرگزاری صداوسیما گفت:امروز جایگاه جمهوری اسلامی ایران در تمام معادلات تثبت شده است و رهبری اندیشمند و با تدبیر داریم که نقشه راه را می داند.
وی افزود: آمریکا بخوبی نشان داده است که ناقض حقوق بشر است و سیاست جمهوری اسلامی ایران در تمامی هر دولتهای آمریکا مشخس است و این موضع اخیر ترامپ بیانگر جرزنی سیاسی وی است .

شهاب نادری  نماینده مردم پاوه در مجلس شورای اسلامی هم این قبیل موضع گیری ها از سوی مقامات آمریکایی را تکراری و کلیشه ای توصیف کرده و معتقد است :آمریکایی ها خود به عنوان ناقض حقوق بشر و حامی گروه های تروریستی و بد عهد در قبال قراردادهای بین المللی تلاش می کنند تا ایران را به عنوان ناقض حقوق بشر جلوه دهند .
وی افزود: این اظهارات ترامپ موجب تشدید بی اعتمادی جهانیان در قبال امریکا در افکار عمومی شده است به گونه ای که این موضع گیری ها حتی بامخالفت سیاستمداران آمریکایی نیز مواجه شده است .

سید جواد ساداتی نژاد  نمایند مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی نیز سخنان اخیر رئیس جمهوری آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل را نابخردانه توصیف کرده ومی گوید: مردم پاسخ خوبی به این اظهارات داده اند ، اما بهتر است عقلای امریکایی به رئیس جمهوری خود یادآوری کنند که حمایت های آنان در دوران دفاع مقدس از رژیم صدام چه دستاوردی برای آنان داشته است انگاه درک بهتری نسبت به ملت بزرگ ایران برای ترامپ ایجاد خواهد شد .
وی افزود: ملت ایران در سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اثبات کرده است که با انسجام و وحدت تا پای جان مدافع دستاوردهای نظام و انقلاب و رهبری هستند.

سید تقی کبیری  نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی هم ادبیات سخیف رئیس جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل را ناشی از ضعف و درماندگی امریکا دانست و افزود: اگر رئیس جمهور امریکا در موضع قدرت بود با ادبیات دیپلماتیک سخن می گفت به ویژه به سبب تقویت جایگاه جمهوری اسلامی ایران طی ماهها اخیر پیروزی های مقاومت در مبارزه با تکفیری ها ،ترامپ را واداشت تا با لحنی غیر عادی در قبال ایران سخن بگوید.

نظر شما