شناسهٔ خبر: 21556984 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

امربه معروف از منظر قرآن حرکت در مسیر سالم سازی جامعه است

گروه اجتماعی: معاون فرهنگ، تحقیقات و آموزش ستاد امر به معروف و نهی از منکر بیان کرد: قرآن کریم درباره امر به معروف و نهی از منکر تعابیر زیادی در جای جای قرآن به‌کار برده و از این اصل مهم با عنوان حرکت در مسیر سالم‌سازی محیط، گسترش رفتارهای تکامل یافته یاد کرده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از همدان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجمال‌الدین میر‌محمدی معاون فرهنگ، تحقیقات و آموزش ستاد امر به معروف و نهی از منکر  یکشنبه 2 مهر در گردهمایی مشترک رؤسا و اعضای ستادهای صیانت از حقوق شهروندی و شورای امر به معروف و نهی از منکر استان همدان، گفت: در فریضه واجب امر به معروف نوعی روان‌درمانی هدایتی نهفته شده است.
وی ادامه داد: قرآن کریم درباره امر به معروف و نهی از منکر تعابیر زیادی در جای جای قرآن به‌کار برده و از این اصل مهم با عنوان حرکت در مسیر سالم‌سازی محیط، گسترش رفتارهای تکامل یافته یاد کرده است.
وی تاکید کرد: وقتی در آیات و روایات اهل‌بیت(ع) از نگاه و سیره عقلا تفکر ‌می‌کنیم، می‌بینم فلسفه امر به معروف و نهی از منکر به زیبایی ترسیم شده و دارای جنبه‌های وحیانی و امر الهی است.
میر‌محمدی با تاکید بر اینکه انسان‌ها موظف هستند خود و جامعه خود را اصلاح و از ظلمت به سمت نور حرکت کنند، اضافه کرد: در فریضه واجب امر به معروف نوعی روان‌درمانی هدایتی نهفته شده است.
وی بیان کرد: اگر این واجب صورت بگیرد همانطور که امام باقر(ع) فرموده‌اند همه راه‌ها در امنیت قرار می‌گیرد، روزی‌ها حلال و در مقابل دشمن عزیز می‌شویم، اگر احزاب سیاسی و جناح‌ها در سایه امر به معروف حرکت کنند جامعه رشد و تکامل پیدا می‌کند اما اگر کنار گذاشته شود در جناح‌ها و احزاب سیاسی تنها تخریب مشاهده می‌کنیم.
معاون فرهنگ ستاد امر به معروف و نهی از منکر مخاطبان امر به معروف در قرآن را سه گروه دولتمردان، نخبگان و علما و مردم جامعه دانست و افزود: حاکمان و دولتمردان در مورد این مهم، وظیفه و رسالت اساسی دارند و باید مدعی اجرای آن باشند و از دولت نیز تقاضا داریم عنایت بیشتری به این امر داشته باشد.
وی تأکید کرد: باید به امر به معروف به عنوان یک وظیفه وجدانی عمل کنیم و بستر و مقدمات آن فراهم شود تا در جامعه ساری و جاری شود به طوریکه اگر به این اصل نگاه علمی و فرهنگی داشته باشیم متوجه اهمیت آن در مسائل اجتماعی و فرهنگی می‌شویم.
میر‌محمدی ادامه داد: در حال حاضر نیازمند فرهنگ‌سازی و جریان‌سازی فرهنگی در این حوزه هستیم تا مردم احساس کنند این یک موضوع فرهنگی است در این صورت این امر را به راحتی قبول خواهند کرد.
وی نگاه ایجابی را یکی از عوامل رشد امر به معروف دانست و اظهار کرد: مسئولان ادارات چقدر از افراد با حجاب در ادارات نسبت به برخورد با افراد بدحجاب تقدیر کرده‌اند بنابراین می‌توان گفت نگاه ایجابی بهتر جواب خواهد داد.
معاون فرهنگ ستاد امر به معروف و نهی از منکر خاطرنشان کرد: امروزه امر به معروف با مشکل تولید محتوا در این حوزه مواجه است پس نیازمندیم مصداق‌ها را با دلیل و برهان بیان و مشخص کرده و کتاب‌های مفصل و قوی در این مورد نوشته شود.
وی ادامه داد: باید فقه تربیتی که امر به معروف و نهی از منکر نیز در آن قرار دارد، گسترش پیدا کند و روش‌های مناسب فرهنگی تبیین و ترویج یابد همچنین نیازمند پشتوانه علمی نخبگان و دانشگاه‌ها هستیم.
میر‌محمدی اظهار کرد: بعد از گذشت 38 سال از انقلاب هنوز آنطور که شاید و باید به سمت این مهم نرفتیم بنابراین باید در جامعه امر به معروف به عنوان یک حرکت ایمانی و وجدانی احساس شود تا بتوانیم در این مسیر حرکت کنیم و مردم نیز آن را بپذیرند.  

نظر شما