شناسهٔ خبر: 21556830 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

واگذاری پنج غار دست‌کن برای گردشگری در لرستان

نمایندگی لرستان

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان از شناسایی 250 غار طبیعی، دستکن و پناهگاه در استان خبر داد و افزود: قرار است پنج غار دستکن به موضوع گردشگری اختصاص داده شود.

صاحب‌خبر -

نبی‎الله قائدرحمتی در گفت‎وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: دوم مهر ماه هر سال روز غار پاک نام‎گذاری شده و برنامه‎هایی از جمله بازدید از غارهای سطح استان توسط تشکل‎های مردم نهاد، پاکسازی سطح آنها توسط گروه‎های کوهنوردی و سمن‎های زیست محیطی و... انجام می‎شود.

وی، اطلاع رسانی و نصب بنر در سطح استان و بیان اهمیت غارها و نیز درج مطالب علمی- آموزشی در این مورد در سربرگ مکاتبات اداری را از دیگر اقدامات ویژه این روز برشمرد و افزود: این کارها در راستای معرفی و بیان ضرورت حفاظت ازغارها به عنوان چشم‎اندازهای طبیعی و زیستگاه‎های منحصر به فرد انجام می‎شود.

معاون محیط زیست لرستان، شعار امسال این روز را «گردشگری مسئولانه، حفاظت از منابع آب‎های زیرزمینی» عنوان کرد و گفت: غارها علاوه بر اهمیت حفظ نمونه‌ها، جلوه‌ها و مناظر کارستی به عنوان بخشی از راهبرد حفاظت تنوع جهانی زمین و مخازن آب‎های زیرزمینی محسوب می‎شوند.

وی با بیان کارکردهای مختلف غارها از جمله کارکرد توریستی، گردشگری طبیعی، توانمندسازی اقتصاد محلی و سکونت است، افزود: از این مکان‎ها بعضاٌ می‎توان به عنوان محل‎هایی برای درمان بیماری‎های تنفسی خصوصاٌ غارهایی که دارای چشمه‌های آب گرم هستند استفاده کرد.

قائدرحمتی به برگزاری کارگروه غارشناسی ویژه این روز در غار کوگان پلدختر اشاره کرد و گفت: این جلسه با محوریت غارهای دست‌کن برگزار می‎شود و هدف آن واگذاری غارها برای اهداف گردشگری مسئولانه و حفاظت و نگهداری از آنها است.
 
 


انتهای پیام

نظر شما