شناسهٔ خبر: 21556801 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

همدانی‌ها در کارآفرینی محافظه‌کارند؟

نمایندگی همدان

تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها بیش از نیاز صنایع و مشاغل موجود بوده و این عدم تعادل نیاز به ایجاد اشتغال را به عنوان مهمترین مشکل استان همدان مطرح کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، کارآفرینی و تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان حلقه ارتباطی صنعت و دانشگاه در کشور مورد تأکید و توجه قرار گرفته که هنوز در استان همدان جایگاه خود را نیافته و نیاز به فرهنگ‌سازی و تغییر نگرش نسبت به ریسک‌پذیری و تمایل به سرمایه‌گذاری وجود دارد.

در این راستا ایسنا اقدام به برگزاری نشست تخصصی کارآفرینی با رویکرد افزایش ارتباط صنعت و دانشگاه در دفتر این خبرگزاری کرد به طوریکه رئیس کانون کارآفرینی استان همدان در ابتدای این نشست انتخاب سوژه و برگزاری این نشست و حضور اساتید و مسئولان مربوطه را ستودنی دانست و دو مقوله کارآفرینی و افزایش ارتباط صنعت و دانشگاه را به عنوان دو موضوع گسترده و دارای مباحث فراوان معرفی کرد.

نصرت‌الله طاقتی‌احسن پیشنهاد داد: با توجه به جنس ترکیبی افراد حاضر در این جلسه بهتر است بیشتر به مقوله دانشگاهی و ارتباط صنعت و دانشگاه پرداخته شود و موضوع وسیع کارآفرینی را در جلسه‌های بعدی پیگیری کنیم.

وی درباره کارآفرینی مقدمه‌ای را مطرح کرد و گفت: مقوله کارآفرینی درست است که با تعریف جدید قدمتی حدود یک 100 ساله دارد اما معتقدیم از زمان خلقت بشریت بحثی با عنوان کارآفرینی وجود داشته است.

طاقتی‌احسن با اشاره به جنگ‌های جهانی اول و دوم خاطرنشان کرد: برخی کشورها با بروز جنگ‌ها زیرساخت‌های خود را به کلی از دست دادند؛ به طور مثال کشورهایی مانند آلمان، انگلیس و فرانسه پس از جنگ جهانی زیرساخت‌های خود را از دست داده و در مدت زمانی معادل چند دهه مدیریت خلاقیت و توسعه جهان را در دست می‌گیرند و این مطلب نشان‌دهنده این است که مفهومی به نام کارآفرینی که تعریف بسیار ساده‌ای دارد، مبتنی بر خلاقیت، نوآوری و ابتکار برای ارائه ایده‌هایی برای برون‌رفت از چالش‌ها و بحران‌هاست که شامل افزایش درآمدها و ثروت در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی بوده و آنچه در این میزگرد مورد توجه قرار گرفته، موضوع صنعتی آن است.

رابطه کارآفرینی با صنعت بسیار نزدیک و ناگسستنی است

وی رابطه کارآفرینی با صنعت را بسیار نزدیک و ناگسستنی دانست و با تأکید بر اینکه رابطه میان کارآفرینی و صنعت می‌تواند منجر به توسعه شود، بیان کرد: کشور ما در حوزه کارآفرینی در حدود 20 سال به صورت جدی ورود پیدا کرده و با تأسیس دانشکده‌ها و جذب اساتید و ایجاد رشته‌های دانشگاهی در این زمینه اقدام کرده اما معتقدم استان همدان در حوزه آموزش و دانشگاهی و توجه به مقوله کارآفرینی نسبت به سطح کشور عقب‌تر است.

رئیس کانون کارآفرینان استان همدان با بیان این مطلب افزود: استان در زمینه رشته‌های دانشگاهی و پرورش نیروی انسانی ولو اینکه در خارج از استان و یا کشور به تحصیل پرداخته باشد، ضعف‌هایی دارد که امیدواریم با حضور بزرگان حاضر در این جلسه شاهد ترقی در زمینه آموزش و توسعه رابطه صنعت و دانشگاه باشیم.

وی در ادامه با اشاره به نقش مسئولان ارتباط صنعت و دانشگاه خاطرنشان کرد: افراد حاضر در این جلسه و مسئولان دفاتر ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها قرار است با ترسیم نقشه‌راه و خط‌شکنی در استان به برنامه‌ریزی در این زمینه بپردازند و خبرگزاری ایسنا به عنوان محور می‌تواند با گردهم آوردن این افراد چالش‌های موجود را به بحث بکشاند.

طاقتی‌احسن، ریسک‌پذیری، توانایی تولید ثروت و خلاقیت را از جمله ویژگی‌های کارآفرینان برشمرد و اظهار کرد: با توجه به مشکل فرهنگی موجود در نظام کارآفرینی استان لازم است در جلسات مربوط به مقوله کارآفرینی که در سایر ارگان‌های مربوطه و دانشگاه‌ها برگزار می‌شود، نمایندگانی از حوزه رسانه برای انعکاس رویدادها، تصمیمات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در این زمینه حضور داشته باشند تا خلأ موجود که به واسطه کم‌کاری در فرهنگ پدید آمده، رفع شود.

10 درصد مردم دنیا ریسک‌پذیر و اهل کارآفرینی هستند

وی 10 درصد مردم دنیا را ریسک‌پذیر و اهل کارآفرینی معرفی کرد و گفت: در ایران به واسطه نگاه‌های ایدئولوژیکی که وجود دارد، می‌خواهیم کل مردم کارآفرین شوند و برای این منظور وام‌های زودبازده تعریف می‌کنیم تا هرکس مغازه‌ای باز و شاگردی را مشغول به کار کند و این کار علاوه بر خطا رفتن در مقوله کارآفرینی، سبب ایجاد تورم هم می‌شود.

طاقتی‌احسن ادامه داد: به همه افراد نباید وام داد و اجازه ورود پول همه به بانک‌ها را هم نباید داد چرا که این روند باعث می‌شود افراد از بانک وام بگیرند و آن را در بانک پس‌انداز کرده و با دریافت سود اقساط وام خود را پرداخت کنند و کسب و کار کاذبی برای خود دارند.

همدانی‌ها محافظه‌کارند

وی محافظه‌کاری را از جمله ویژگی‌های مردم همدان معرفی کرد و افزود: از گذشته تا کنون مردم همدان به تولید و نگهداری میوه‌ها به صورت ترشیجات برای مصرف در زمستان مبادرت می‌کردند بنابراین مشکل کارآفرینی و ریسک‌پذیری و سرمایه‌گذاری به سختی می‌تواند جای خود را میان مردم همدان باز کند.

وی مسیر توسعه کشور را از مردم به سمت دولت و حکومت اعلام کرد و یادآور شد: ابتدا باید فرهنگ مردم دچار تحول شود تا دولت برنامه‌ریزی‌های جدید و سیاست‌گذاری متناسب با فرهنگ مردم را اجرا کند.

طاقتی‌احسن در پایان خاطرنشان کرد: مردم باید طالب توسعه باشند و از میان مردم نمایندگانی به مقام حاکمیت و قانونگذاری برسند و در نهایت در کشور توسعه ایجاد کند.

رئیس دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی همدان نیز در نشست تخصصی ایسنا درباره کارآفرینی هدف از تشکیل دفتر ارتباط با صنعت این دانشگاه را بیان کرد و گفت: این دفتر با هدف کارآفرینی و صنعتی شدن در دانشگاه صنعتی همدان تأسیس شده است.

حسام دهقانی با اشاره به تفاهم‌نامه این دانشگاه با صندوق کارآفرینی امید مبنی بر اعطای وام‌های 100 میلیون تومانی به دانشجویان دارای ایده کارآفرینی افزود: بر همین اساس دوره‌های مختلف کارآفرینی و بازدیدهایی از صنایع را برای دانشجویان برگزار می‌کنیم.

 راه‌اندازی کیلینیک صنعتی در دانشگاه صنعتی همدان

وی از راه‌اندازی کیلینیک صنعتی در دانشگاه صنعتی همدان خبر داد و اظهار کرد: این دانشگاه ارتباط خوبی با ارگان‌های صنعتی مانند شرکت شهرک‌های صنعتی دارد و دانشجویان مستعد ورود به مقوله کارآفرینی در گروه‌هایی با نظارت اساتید به فعالیت در کانون رشد و شکوفایی و همکاری با صنایع می‌پردازند.

دهقانی از عضویت 8 گروه در کانون رشد و شکوفایی دانشگاه صنعتی همدان سخن گفت و اضافه کرد: این گروه‌ها با ایده‌های کارآفرینانه در این مرکز مشغول به فعالیت هستند.

وی برگزاری سه دوره همایش روز ملی مهندس در دانشگاه صنعتی همدان را به عنوان دیگر برنامه‌های اجرایی دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه برشمرد و گفت: 5 اسفندماه به مناسبت بزرگداشت خواجه‌نصیرالدین طوسی همایش روز مهندس در دانشگاه برگزار شده و در این همایش‌ها از تمام صنایع برتر استان و کشور برای حضور دعوت به عمل آورده‌ایم.

رئیس دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی همدان ادامه داد: در این همایش‌ها نیازسنجی صنایع در زمینه‌های مختلف صورت گرفته و در زمینه کارورزی دانشجویان با اتاق بازرگانی استان تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده‌ایم تا دانشجویان بتوانند در قالب تشکل شبه‌دانش‌بنیان فعالیت کنند و با جستجو در صنایع مختلف و یافتن ایده‌های کارآفرینانه و دریافت وام مورد نیاز خود به اهداف مورد نظر دست یابند.

وی از برگزاری دوره‌های HSE برای دانشجویان دانشگاه صنعتی همدان خبر داد و گفت: دانشجویان به محض ورود به دانشگاه در دوره‌های 8 ساعته با مفاهیم مدیریت ایمنی، بهداشت شغلی و زیست‌محیطی آشنا می‌شوند و دانشجویانی که این دوره را نگذرانند اجازه ورود به صنعت را دریافت نمی‌کنند.

دانشگاه‌ها باید به سمت دانشگاه‌های کارآفرین نسل سوم حرکت کنند

مدیر امور پژوهشی دانشگاه بوعلی‌سینا نیز در نشست تخصصی ایسنا درباره کارآفرینی به وظایف تعیین‌شده برای دانشگاه‌ها در برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: طی برنامه ششم به دانشگاه‌ها ابلاغ شده تا به سمت دانشگاه‌های کارآفرین نسل سوم حرکت کنند.

مهدی بیات، دانشگاه بوعلی را به عنوان یکی از دانشگاه‌های جامع کشور معرفی کرد و افزود: این دانشگاه در بین دانشگاه‌های جامع کشور رتبه هشتم را داراست و سعی در داشتن ارتباط با حوزه صنعت و کارآفرینی دارد.
وی ادامه داد: در دانشگاه بوعلی دفتر ارتباط با صنعت و مرکز رشد وجود دارد و 28 شرکت در مرکز رشد مستقر بوده که از این تعداد، سه شرکت دانش‌بنیان هستند.

وی 80 نفر از افراد فعال در شرکت‌های مستقر در مرکز رشد دانشگاه بوعلی را دارای شغل مستمر معرفی کرد و یادآور شد: 60 نفر نیز به صورت پاره وقت با شرکت‌های مستقر در مرکز رشد ارتباط دارند که در مجموع 150 نفر در این مرکز فعال هستند که ارتباط خوبی با صنایع استان و خارج از استان دارند.

وی از انعقاد تفاهم‌نامه‌های خوبی که منجر به درآمدزایی برای شرکت‌های مستقر در مرکز رشد دانشگاه بوعلی شده، خبر داد و گفت: اکثر شرکت‌های مستقر در مرکز رشد در حوزه IT فعالیت دارند و حوزه‌های کشاورزی، برق، سفال و سایر رشته‌ها از دیگر محورهای فعالیت شرکت‌های این مرکز است.

آغاز به‌کار شتاب‌دهنده‌ای در مرکز رشد دانشگاه بوعلی

مدیر امور پژوهشی دانشگاه بوعلی از آغاز به‌کار شتاب‌دهنده‌ای در مرکز رشد دانشگاه بوعلی خبر داد و افزود: از ابتدای مهرماه این شرکت فعالیت خود را آغاز می‌کند.

وی حوزه ارتباط با صنعت را محدوده استانی و فرااستانی اعلام کرد و ادامه داد: استان همدان صنعتی نیست و واحدهای بزرگ صنعتی در خود ندارد اما دانشگاه بوعلی با داشتن 430 نفر عضو هیئت علمی که بیش 50 نفر از آنان مرتبه استادی، افزون بر 120 نفر مرتبه دانشیاری و بقیه مرتبه استادیاری دارند، پتانسیل بالایی برای دانشجویان محسوب می‌شود.

وی به تفاهم‌نامه‌های منعقد شده دانشگاه با پژوهشگاه نفت، مرکز اکتشاف نفت، پژوهشگاه نیرو و سازمان جغرافیا اشاره کرد و گفت: تمام این تفاهم‌نامه‌ها به مرحله اجرا رسیده و اساتید و اعضای هیئت علمی قراردادهایی را در این زمینه بسته‌اند.

بیات به دبیری دانشگاه بوعلی در کارگروه آموزش و پژوهش استان اشاره و اظهار کرد: این کارگروه با هدف سیاست‌دهی بخش پژوهش و فناوری در سطح استان فعالیت دارد که نظم خوبی به کاربردی و هدفمند شدن بودجه پژوهشی دستگاه‌های اجرایی بخشیده و موجب هماهنگی دانشگاه‌ها، دستگاه‌های اجرایی، استانداری و برنامه بودجه شده است.

برقراری ارتباط دانشگاه بوعلی و اتاق بازرگانی

وی از برقراری ارتباط دانشگاه بوعلی و اتاق بازرگانی سخن گفت و تأکید کرد: قرار است با همکاری این اتاق در اوایل سالتحصیلی جدید همایش جامعی با عنوان ارتباط با صنعت در سطح استانی در زمینه‌های مختلف برگزار و از کارآفرینان برتر استانی دعوت شده و بخش‌های مختلف کارگاهی در حاشیه این همایش اجرا شود.

بیات به بازدیدهای به عمل آمده از شرکت سحر همدان و تعامل‌های انجام گرفته در قالب تفاهم‌نامه با این شرکت به منظور رفع مشکلات موجود در این صنعت با حمایت دانشگاه بوعلی اشاره کرد و افزود: ریاست دانشگاه در برنامه‌های مختلف اعلام کرده که تمام واحدهای مستقر در سطح استان که واحدهای R&D نداشته و مشکلات پژوهشی دارند، با کمک دانشگاه بوعلی و بخش خصوصی مورد حمایت قرار می‌دهد.

وی از برنامه کلی در سالتحصیلی جدید با همکاری معاونت پژوهشی و فرهنگی دانشگاه خبر داد و گفت: در پک کاملی موضوعات کارآفرینی برای اساتید و دانشجویان سطح دانشگاه اجرا خواهد شد.

مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای مفتح همدان نیز در نشست ایسنا دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای استان را نو پا معرفی کرد و گفت: این دانشگاه از سال 90 شکل گرفته و شامل خانواده آموزشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای استان است.

رحیم دائمی‌مژده‌ای، ورودی‌های دانشگاه را شامل هنرجویان هنرستان‌ها اعلام کرد و ادامه داد: مقاطع تحصیلی در این دانشگاه فوق‌دیپلم و کارشناسی است و افراد دارای ماهیت فنی وارد این دانشگاه می‌شوند.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری گفت: دانشجویان این دانشگاه به عنوان پنجه‌های کارآمد معرفی شده‌اند و در زمینه کارآفرینی و ارتباط با صنعت در این دانشگاه حرف‌های زیادی برای گفتن وجود دارد.

وضعیت کارآفرینی در استان هنوز در حد حرف و شعار است

دائمی‌مژده‌ای وضعیت کارآفرینی را در استان هنوز در حد حرف و شعار عنوان و اظهار کرد: موردی که قابل ارائه باشد در این زمینه هنوز در استان دیده نمی‌شود و در مقایسه با سایر استان‌ها که پارک‌های علم و فناوریشان را فعال کرده و به توسعه پرداخته‌اند، در استان ما هنوز فعالیت چشمگیری صورت نگرفته است.

وی ماهیت دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای را مبنی بر تأمین نیروهای تکنسین جامعه تعریف کرد و گفت: با توجه به اینکه سرفصل دروس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای با 30 درصد تئوری و 70 درصد عملی ارائه شده، دانشجویان این دانشگاه نسبت به سایر دانشگاه‌ها آچار به دست‌تر هستند و اتفاق خوبی که در میان دانشگاه‌ها می‌تواند، روی دهد، مکمل بودن این دو گروه با یکدیگر است.

مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای استان ادامه داد: قرار گرفتن دانشجویان تکنسین در کنار دانشجویان دکتری و تلفیق توانایی عملی و تئوری می‌تواند اتفاقات خوبی را رقم بزند.

مرکز رشد دانشکاه فنی‌وحرفه‌ای در حال راه‌اندازی است

وی بیان کرد: در کنار دفتر ارتباط با صنعت این دانشگاه مرکز رشد و شکوفایی مهارتی در حال راه‌اندازی است و با هدف متفاوت بودن با سایر دانشگاه‌ها و متناسب با ماهیت فنی و کاری این دانشگاه اقدامات لازم را در این زمینه پیگیری می‌کنیم.

دائمی‌مژده‌ای بازدید مسئولان این دانشگاه از پارک‌های علم و فناوری یزد و اصفهان را مطرح کرد و افزود: از تجربیات این مراکز دستاوردهای خوبی به دست آورده‌ایم و می‌خواهیم با استفاده از این تجربیات آنچه که در همدان است، را ارتقاء دهیم.

وی بر لزوم فعالیت فراتر از تفاهم‌نامه‌ها تأکید کرد و گفت: آنچه قرار است اتفاق بیفتد باید به بهترین شکل باشد.

جذب سرمایه‌های خصوصی در استان بسیار ضعیف است

وی جذب سرمایه‌های خصوصی در استان را بسیار ضعیف برشمرد و تصریح کرد: موفقیت پارک علم و فناوری استان اصفهان به واسطه عملکرد خوب آن در جذب سرمایه‌گذاران خصوصی بوده و تمایل به سرمایه‌گذاری در استان همدان بسیار کم است.

مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای استان با اشاره به ضعف صنعتی استان همدان خاطرنشان کرد: شرایط و بستر برای صنعتی شدن این استان فراهم است و غیرفعالی شهرک‌های صنعتی نشان می‌دهد می‌توانیم با استفاده از نیروهای تکنسین و کارآموزان به فعالیت صنعتی بپردازیم.

وی بر لزوم انتقال مفاهیم مربوط به کارآفرینی توسط مدرسان و اساتید این رشته تأکید کرد و گفت: اقدامات موثر در راستای فرهنگ‌سازی در زمینه کارآفرینی از طریق برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های کارآفرینی توسط اساتید مجرب امکان‌پذیر است.

دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای دارای خلاقیت‌ها و توانایی‌های خاص خود است

دائمی‌مژاده‌ای، دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای را دارای خلاقیت‌ها و توانایی‌های خاص خود دانست و تصریح کرد: دانشجویان این دانشگاه می‌آموزند چگونه با همکاری و تجمیع سرمایه‌های اندکشان به کارآفرینی بپردازند و اشتغالزایی کنند.

وی از هدایت دانش‌آموختگان دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای به سمت تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان اقدامی در جهت افزایش اعتماد به نفس آنان برشمرد و گفت: دانش‌آموختگان این دانشگاه می‌توانند با اتکاء به دانش و تخصص مهارتی خود در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت کنند.

وی از برگزاری چنین نشست و گردهمایی مسئولان مربوط به حوزه ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها توسط خبرگزاری ایسنا انتقاد کرد و گفت: متولی دیگری با شرح وظایف بزرگ‌تری باید چنین گردهمایی‌هایی را برگزار کند و مسئولان را در کنار هم قرار دهد تا به سمت و سوی برنامه‌ریزی‌های چشم‌انداز دولت حرکت و هدایت شود بنابراین نیاز است جلسات با این شکل و ترکیب در دانشگاه‌های مادر و مراکز رشد تشکیل و هدایت شود.

دائمی‌مژده‌ای، هدف از برگزاری این نشست را برخورد با بحرانی به نام مشکل اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اعلام کرد و افزود: فارغ‌التحصیلان دانشگاهی متناسب با نیاز صنعت نیستند و اگر صنعت به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نیاز داشت آنان در صنعت جذب و مشغول به کار می‌شدند و نیاز به برگزاری چنین جلساتی پیش نمی‌آمد.

وی اضافه کرد: فارغ‌التحصیلانی داریم که خلاق هستند و چنانچه در صنعت جذب نشوند به فرار مغزها مبادرت می‌کنند و از کشور خارج می‌شوند.

هزینه تحصیل هر فارغ‌التحصیل مقطع لیسانس 150 میلیون تومان است

وی هزینه تحصیل هر فارغ‌التحصیل مقطع لیسانس را 150 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: خروج نیروهای تحصیلکرده کشور به معنی از دست رفتن هزینه‌های دولت است که به راحتی از کشور می‌روند و در جاهای دیگر دنیا به کار مشغول می‌شوند.

دائمی‌مژده‌ای، لزوم ایجاد حلقه‌ای میان صنعت و دانشگاه با عنوان شرکت‌های دانش‌بنیان را خوب ارزیابی کرد و گفت: اگر کوتاهی در تناسب ایجاد نیروی تحصیلکرده و نیاز صنعت رخ داده الان راهکاری برای حل آن ارائه شده که همان تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان است.

رئیس مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان نیز در این نشست از 19 قرارداد با بخش صنعت به ارزش تقریبی 640 میلیون تومان سخن گفت و اظهار کرد: در مرکز رشد دانشگاه آزاد اساتید و دانشجویان دارای ایده‌های کارآفرینی در حال فعالیت هستند.

مهدی عسگری‌کیا درباره برگزاری این نشست گفت: در مقوله کارآفرینی فقط خبرگزاری‌ها وارد نشده بودند که این امر هم اتفاق افتاده و ما به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم رسانه‌ها بتوانند مسبب رویدادهای خوبی در این زمینه شوند.

همدان صنعت دارد اما صنعتگر ندارد

وی شهر همدان را کاملا صنعتی دانست و تصریح کرد: همدان صنعت دارد اما صنعتگر ندارد به این جهت که صنعتگر این شهر سوله‌ای را با نصف قیمت از بانک مسکن و حراجی‌ها می‌گیرد و با استفاده از وام‌های طرح آمایش و سرمایه‌گذاری در محل دیگر، ملک صنعتی مذکور را می‌فروشد و این زنجیر همچنان در این شهر تکرار می‌شود.

عسگری‌کیا با تأکید بر اینکه کسی می‌تواند کارآفرینی کند که کارآفرین در اطراف خود دیده باشد، خاطرنشان کرد: فرهنگ ایجاد اشتغال در شهر همدان ضعیف است و صنعتگر و کاسب نمی‌توانند به تولید بپردازند و این شهر حتی دلالان خوبی را هم نتوانسته تولید کند و در همه زمینه‌ها ضعیف عمل کرده است.

باید تعرفمان را از کارآفرینی و اشتغال و تولید همدانیزه کنیم

رئیس مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان خاطرنشان کرد: باید تعرفمان را از کارآفرینی و اشتغال و تولید همدانیزه کنیم و براساس توقع در حد همدان هدف‌گذاری و حرکت کنیم.

وی با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره کارآفرینی در سال گذشته گفت: در این جشنواره از 11 نفر تجلیل شد و امسال هم با بررسی رزومه‌ها در آستانه برگزاری این جشنواره متوجه شده‌ایم که دوباره باید همان منتخبان سال قبل را انتخاب و مورد تجلیل قرار دهیم و این مطلب نشان می‌دهد ظرف یک‌سال هیچ تغییرات شاخصی در شهر نداشته‌ایم.

عسگری‌کیا عدم ایجاد توقع در شاخص‌ها را مطرح کرد و گفت: اکتفا نکردن به طرح‌های دانش‌بنیان قبل لازم است و بسنده کردن به جلسات کارآفرینی در این حد ما را از انجام کار در حوزه‌های کارآفرینی راضی می‌کند.

وی دانشگاه آزاد را به عنوان دانشگاهی که دستش در جیب خودش است، مطرح و اظهار کرد: با توجه به اینکه دانشگاه آزاد در تعداد دانشجو کاهش دارد، در 4 سال اخیر موضوعی با عنوان اقتصاد دانش‌بنیان در آن مطرح شده به همین جهت در مرکز رشد مجبوریم طرح‌ها را با وسواس بیشتری بررسی کنیم و آنهایی را مورد حمایت قرار دهیم که برای دانشگاه بیشترین آورده را داشته باشد که ممکن است این آورده به صورت معنوی باشد.

رئیس مرکز رشد دانشگاه آزاد واحد همدان ادامه داد: به طور مثال از کیت تشخیص سرطان پاپیلوماویروس انسانی حمایت کرده‌ و 30 درصد در آن شریک شده‌ایم و شرکت دانش‌بنیان آن ثبت شده و ما به واسطه مبتنی بر دریافت شهریه ای بودن دانشگاه آزاد مجبوریم از این شرکت کسب درآمد کنیم.

وی به تغییر رویکرد کسب و کار اشاره کرد و گفت: تولید زمانی اتفاق می‌افتد که محصولات تولیدی به فروش برسد و ارزش‌افزوده برای سرمایه‌گذار و تولیدکننده ایجاد کند و اگر غیر از این باشد فقط مشغولیت ایجاد شده و نمی‌توان اسم کسب و کار و تولید را بر چنین روندی گذاشت.

فعالیت شعبه تجاری‌سازی، فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان در استان همدان

مدیر تجاری‌سازی جهاددانشگاهی همدان نیز در سخنانی از فعالیت شعبه تجاری‌سازی، فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان(ستفا) در استان همدان خبر داد و گفت: این نهاد انقلابی در راستای توسعه فعالیت‌های تجاری‌سازی و نوآوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاددانشگاهی در سراسر کشور و افزایش مشارکت واحدهای سازمانی استان‌ها راه‌اندازی شده است.

محمد رضائیان‌پاکیزه، هدف این شعبه را بیان کرد و افزود: بررسی وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان و تجاری‌سازی فناوری‌های استان و اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های موثر بر تجاری‌سازی و اشتغال از جمله برنامه‌های شعبه توسعه فناوری و اشتغال جهاددانشگاهی است.

وی برگزاری دوره‌های آموزشی و مشاوره‌ای، عقدتفاهم‌نامه‌هایی با فنی‌وحرفه‌ای، پارک علم و فناوری و استانداری را از جمله اقدامات این شعبه در استان برشمرد و ادامه داد: ایجاد مرکز رشد سفال، مبل و منبت، کانون خلاقیت و اشتغال زنان خانوار از جمله برنامه‌هایی است که در دست اقدام داریم و امیدواریم با توجه به سابقه‌ای که جهاددانشگاهی در کشور دارد، بتوانیم سهم و دین خود نسبت به انقلاب را ادا کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور واحد همدان نیز درباره ورود رسانه به بحث کارآفرینی اظهار کرد: بنده از سال 83 در مباحث رشد و کارآفرینی حضور داشته‌ام و شاهد انجام اقدامات متفاوتی در این زمینه بوده‌ام.

دکتر علیرضا عقیقی به برگزاری دوره‌های CAP در دانشگاه‌ها و مراکز رشد با حضور اساتیدی از کشور هندوستان اشاره کرد و گفت: دوره‌های 500 ساعته‌ای در استان همدان و تهران شکل می‌گرفت و گواهی‌هایی به اساتید و شرکت‌کنندگان در این دوره‌ها اعطا می‌شد.

مشکل اساسی در حوزه کارآفرینی استان همدان فرهنگ است

وی مشکل اساسی در حوزه کارآفرینی استان همدان را فرهنگ عنوان کرد و افزود: در راستای تغییر فرهنگ بیشترین کمک و تأثیر را رسانه‌ها می‌توانند داشته باشند که فقط خبرگزاری‌ها، رسانه نیستند و این حرکت باید به صورت گسترده‌تر و هدفمندتری ادامه داشته باشد.

عقیقی با اشاره به فرهنگ خریدن ملک و نگهداری از آن به عنوان کاری سودآور، عدم روحیه ریسک‌پذیری در مردم همدان را مطرح کرد و گفت: در استان اصفهان روحیه ریسک‌پذیری بسیاری وجود دارد که این فرهنگ و روحیه که از جمله مهمترین ویژگی برای کارآفرینان است، در این استان وجود ندارد و همدانی‌ها عموما به عنوان سرمایه‌گذاران خوبی در بانک‌ها معروف هستند.

وی با اشاره به بیشترین درصد سپرده‌گذاری در بانک‌های استان ادامه داد: در اصفهان بیشترین استفاده از منابع صورت می‌گیرد و بیشترین صنایع کشور در اصفهان قرار دارد که به واسطه روحیه ریسک‌پذیری است و در همدان با وجود اینکه از نظر دانش فنی و علوم مهندسی هیچ مشکلی نداریم، تنها مشکل در حوزه فرهنگ است.

این مدرس دانشگاه درباره رشته کارآفرینی در استان تصریح کرد: در همدان در مقطع ارشد کسب و کار یک گرایش کارآفرینی داریم که سالی 10 نفر دانشجو می‌پذیرد و در حد گذراندن چند واحد کارآفرینی است هر چند ورود به حوزه کارآفرینی اصولا نیاز به تحصیل دانشگاهی ندارد و مهمترین ویژگی مورد نیاز این مقوله داشتن روحیه خطرپذیری و ریسک است.

رئیس پارک علم و فناوری استان همدان نیز در سخنان خود اظهار کرد: بخش اطلاع‌رسانی و ارتباط صنعت و دانشگاه و فرهنگ‌سازی در حوزه کارآفرینی را خبرگزاری‌ها باید به دوش بکشند به طوریکه در استان همدان خبرگزاری ایسنا در حوزه اجرا از مسئولانی که در حوزه اجرا فعالیت دارند، جلوتر عمل می‌کند.

مجید کزازی از تمام رسانه‌های استان قدردانی کرد و گفت: اگر مشکلی در بخش ارتباط صنعت و دانشگاه‌های استان و کارآفرینی وجود داشته باشد، ناشی از مشکل فرهنگی است و ضعف ارتباط میان صنعت و دانشگاه‌ها به علت عدم نیاز به همکاری این دو بخش نیست بلکه در تشخیص نیاز است و رسانه‌ها نیاز را مشخص کرده و در این مورد خط مشی ارائه می‌کنند.

روند افزایشی در حوزه تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان مدیون فعالیت رسانه‌ها است

وی روند افزایشی در حوزه تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان را مدیون فعالیت رسانه‌ها دانست و تأکید کرد: ارتباط دانشگاه و صنعت حدود 70 سال است که در کشور ما وجود دارد و همه می‌دانند که این ارتباط نتایج خوبی در پی دارد.

کزازی لزوم تغییر نگرش و فرهنگ موجود در دانشگاه‌ها را مطرح کرد و افزود: دانشگاه‌های ما معمولا یکسری مسائل عمومی و جامع را در پیش گرفته‌اند و شعار نسل سوم را می‌دهند اما عملا تغییری ایجاد نمی‌کنند.

عدم مأموریت‌گرایی دانشگاه‌های استان

وی از عدم مأموریت‌گرایی دانشگاه‌های استان سخن گفت و تصریح کرد: با مأموریت‌گرا شدن دانشگاه‌ها از جامع و عمومی بودن دانشگاه‌ها به سمت تخصصی شدن پیش خواهیم رفت و این موضوع به نحوه نگرش ما بستگی دارد.

کزازی با اشاره به مشکلات موجود در صنعت گفت: تولید یک کالا در صنعت با مباحث مفهومی و پایه‌ای مواجه است و پذیرفتن دانش در قالب یک شرکت خارجی و انتقال فناوری بدون اشراف به زوایای مختلف آن صورت می‌گیرد و در صنعت بدون توجه به مفاهیم و علمی که براساس آن کالای مورد نظر را تولید می‌کند، به راحتی از یک شرکت داخلی یا خارجی تنها وظیفه مونتاژ کالا را بر عهده می‌گیریم.

وی خلاقیت را از جمله ملزومات پیشرفت صنعت اعلام کرد و با بیان اینکه فرهنگ کارآفرینی در استان نهادینه نشده است، اضافه کرد: از بین 138 کشور دنیا، ایران در حوزه آموزش عالی دارای رتبه 49 است و در حوزه فناوری رتبه 97 را دارد.

وی افزود: در شاخص ارتباط صنعت و دانشگاه کشور ترکیه رتبه 63 را دارد و ایران دارای رتبه 105 است و در زمینه ثبت اختراعات به ازای هر یک میلیون نفر رتبه 100 را داریم و ترکیه رتبه 42 است و از نظر میزان دسترسی به دستاوردهای پژوهشی و تحقیقاتی ایران رتبه 78 است و ترکیه در رتبه 95 قرار دارد و این ناهمگامی که وضعیت 100 ساله اخیر را نشان می‌دهد، نیاز به تغییر فرهنگ دارد.

کزازی، اکوسیستمی که براساس آن فناوری‌های نوآورانه و تجاری‌سازی محصولات مبتنی بر دانش شکل می‌گیرد را دارای دو قطب معرفی کرد و گفت: صنعت و دانشگاه به عنوان دو قطب مهم در ایجاد اکوسیستم مطرح است اما پیچ و مهره‌هایی که این دو مقوله را با هم به خوبی درگیر می‌کند را مورد توجه قرار نداده‌ایم.

وی موضوع کارآفرین را به عنوان مبحث دقیقی که امروزه به آن نیازمندیم، دانست و بیان کرد: کارآفرین لزوما یک شخص خلاق، نخبه یا استاد دانشگاه نیست بلکه یک فرد خلاق، نخبه و یا بی‌سواد هم می‌تواند یک کارآفرین باشد.

کارآفرین باید جسارت و ریسک‌پذیری داشته باشد

رئیس پارک علم و فناوری استان همدان ویژگی مهم را برای فرد کارآفرین عنوان کرد و افزود: کارآفرین باید جسارت و ریسک‌پذیری داشته باشد و بتواند در عرصه اجرا وارد شود همچنین دسترسی به منابع مالی و سرمایه‌گذاری از دیگر ملزومات کارآفرینی است.

وی تأکید کرد: حمایت‌های حاکمیتی باید به موضوع کارآفرینی ورود پیدا کند و فرهنگ کارآفرینی اگر در جامعه ما پیاده شود هم دانشگاه و هم صنعت می‌دانند دقیقا چگونه باید عمل کنند.

کزازی در پاسخ به این سوال که چه کمبودهایی در دستیابی به اکوسیستم کارآفرینی استان وجود دارد، اظهار کرد: فرهنگ مقوله بسیار مهمی است که سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر را خلق می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بیش از 23 صندوق پژوهش و فناوری در کشور ما شکل گرفته است، افزود: در استان همدان هنوز صندوقی با این عنوان شکل نگرفته و در این راستا با همکاری استانداری با شرکت‌های بزرگ استان جلساتی را برگزار کرده و از آنان برای تشکیل صندوق پژوهش و نوآوری دعوت کرده‌ایم اما تا کنون هیچ خروجی نداشته است.

کزازی با اشاره به استان ایلام و شرکت‌هایی با گردش مالی 3 میلیارد تومان و مقایسه آن با شرکت‌هایی در استان همدان که گردش مالی 100 میلیارد تومانی دارند، بیان کرد: در ایلام حمایت‌های 300 میلیون تومانی از صندوق پژوهش و نوآوری می‌شود اما در همدان پس از رایزنی به پیشنهاد 10 میلیون تومانی برای کمک به راه‌اندازی چنین صندوقی در استان رسیده‌اند.

وی با اشاره به دستگاه‌های دولتی که می‌توانند از صندوق پژوهش و فناوری استان حمایت کنند، گفت: تا زمانی‌که نوع نگاه و فرهنگ استان را در این‌باره عوض نکنیم هیچ تغییری در حوزه کارآفرینی شکل نمی‌گیرد.

وی بحث ارزش‌آفرینی و تولید ثروت را به عنوان مشکلات استان اعلام کرد و افزود: تمام راه‌هایی که دنیا رفته را نباید در این مقوله امتحان کنیم اما می‌توانیم راه‌های آزموده و موفقیت‌آمیز را در استان پیاده کنیم.

وی در ادامه به برگزاری بازار تبادل فناوری در استان اشاره کرد و یادآور شد: در نظر داریم هر ساله 4 بار چنین بازاری را برگزار کنیم و تا پایان سالجاری دوبار دیگر چنین رویدادی را در استان خواهیم داشت.

فصل مشترک و خروجی بین دانشگاه و صنعت در بازار تبادل فناوری است

کزازی فصل مشترک و خروجی بین دانشگاه و صنعت را در بازار تبادل فناوری دانست و تأکید کرد: انتظار نداشتیم که در نخستین بازار تبادل فناوری اتفاقات خوبی بیفتد و تعداد زیادی قرارداد بین صاحبان ایده و سرمایه‌گذاران منعقد شود.

وی از حضور ایده‌هایی که قابلیت عرضه و تجاری‌سازی را دارند، در بازار تبادل فناوری سخن گفت و اظهار کرد: حضور نخبگان و مخترعان در چنین رویدادهایی می‌تواند بسیار مثبت باشد اما لزوما فقط به حضور آنان بسنده نمی‌کنیم و صرفا افراد دارای ایده‌های عملی و تجاری می‌توانند در این رویداد حضور یابند و با سرمایه‌گذاران مذاکره کرده و ایده‌های خود را به تولید انبوه و کسب و کار تبدیل کنند.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان نیز در سخنانی به اقدامات پیش‌رو در زمینه فرهنگ‌سازی اشاره کرد و گفت: در حوزه اشتغالزایی همدان موضوعاتی مانند صنعت، کشاورزی و به تازگی گردشگری را مطرح می‌کنند.

حمید بادامی‌نجات بر لزوم توسعه صنعت، کشاورزی و گردشگری تأکید کرد و با بیان اینکه در کنار این موضوعات نباید از حوزه فناوری غفلت کنیم، به‌گفته‌های رئیس جمهور جدید کشور فرانسه اشاره کرد و افزود: فرانسه که دارای توسعه صنعتی است، قصد دارد به کشور استارتاپ‌ها تبدیل شود و در کشور ما تازه می‌خواهیم به توسعه صنعتی برسیم.

وی با تأکید بر لزوم جهش در این مسیر اعلام کرد: ما هم باید با توجه و حمایت از استارتاپ‌ها و تغییر نوع نگرش‌ها نسبت به حوزه فناوری زمینه جهش و پیشرفت را فراهم کنیم.

وی رشد استان اصفهان در حوزه فناوری را به واسطه نوع نگاه مثبت آنان به این حوزه دانست و اظهار کرد: در این استان چندین هزار نیرو در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها مشغول به فعالیت هستند.

خروجی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای کارآفرینانه‌تر از سایر دانشگاه‌های استان است

بادامی‌نجات خروجی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای را کارآفرینانه‌تر از سایر دانشگاه‌های استان ارزیابی کرد و گفت: در زمینه ارتباط صنعت و دانشگاه همایش‌ها و برنامه‌های زیادی در استان شکل گرفته اما نکته اینجاست که صنعت استان ما اصلا به دانشگاه نیازی ندارد و مونتاژمحور است. کدام یک از واحدهای صنعتی ما دارای بخش تحقیق و توسعه هستند که به دانشگاه نیاز داشت باشند؟

وی خاطرنشان کرد: تا صنایع ما نیاز به توسعه نداشته باشند هیچ‌گاه دانشگاه در صنایع راه پیدا نخواهد کرد و به طور قطع در جایی‌که نیاز به تحقیق و توسعه باشد، دانشگاه ، اساتید و دانشجویان در آن محل حضور پیدا می‌کنند.

وجود 55 شرکت دانش‌بنیان فعال در مرکز رشد پارک علم و فناوری

بادامی‌نجات به وجود 55 شرکت دانش‌بنیان فعال در مرکز رشد پارک علم و فناوری اشاره کرد و گفت: در این جمعیت ما فردی را که دارای تحصیلات دانشگاهی نباشد را نداریم و حضور افراد غیردانشگاهی در چنین شرکت‌هایی امکان‌پذیر نیست و اگر صنایع ما نیز دانش‌بنیان شود به طور قطع حلقه مفقوده جبران می‌شود.

وی درباره برنامه‌های فرهنگ‌سازی در زمینه کارآفرینی خاطرنشان کرد: نخستین برنامه را در حوزه کسب و کار تدوین کرده‌ایم، بحث شهر دوستدار کسب و کار است که طرح آن در حال مطالعات و بررسی‌های لازم است و با انجام کارهایی در استان اصفهان و بازدیدهایی که در پیش داریم، این طرح را به صورت جامع برای شهر همدان اجرا خواهیم کرد.

مدیر مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان ادامه داد: برای اجرای این طرح به همه متولیان امر کسب و کار استان نیاز داریم و امیدواریم این طرح پس از آماده شدن و اعلام در صحن شورا تصویب شود و در همدان به اجرا درآید.

وی با تأکید بر مشکل فرهنگی در حوزه سرمایه‌گذاری اظهار کرد: وقتی کارشناس جزء در هرجای این شهرستان برای سرمایه‌گذاری که به استان آمده، مشکل‌تراشی می‌کند نشان‌دهنده مشکل فرهنگی در زمینه کارآفرینی و سرمایه‌گذاری این شهر است.

تعداد نخبگان استان 55 نفر است

وی تعداد نخبگان استان را 55 نفر اعلام کرد و گفت: در مرکز رشد پارک علم و فناوری استان 138 نفر فناور حضور دارند و مشغول به کار هستند، بررسی کنید که چند نفر از این فناوران عضو بنیاد علمی نخبگان استان هستند؟

معاون بنیاد علمی نخبگان استان همدان نیز مقوله فرهنگ کارآفرینی را به چالش کشید و گفت: وقتی به موضوع فرهنگ اشاره می‌کنید باید استدلالی برای آن ارائه کنید.

کشور بهشتی برای دلالان

دکتر اسماعیل فیضی، کشور را به عنوان بهشتی برای دلالان معرفی کرد و افزود: سیستم دولتی است و پول زیادی با گردش خوبی در بانک‌ها وجود دارد و این کشور هیچ‌گاه کارآفرین نخواهد شد و موضوعات ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت فقط نمایشی است.

وی از همه حاضران در این نشست خواست تا به دنبال موضوع کارآفرینی و ارتباط با صنعت نروند و تأکید کرد: سیستم ما به صورت دلالی تعریف شده که هر چه در این سیستم قرار گیرد، به سمت کارآفرینی نخواهد رفت.

وی با صنعتی شدن استان همدان ابراز مخالفت کرد و ادامه داد: مزیت استان همدان صنعتی نیست که ما به دنبال ارتباط صنعت و دانشگاه باشیم.

فیضی تعریف اقتصاد در جمهوری اسلامی را بیان کرد و یادآور شد: باید با توجه به تعریف اقتصاد از دیدگاه نظام جمهوری اسلامی ایران به برنامه‌ریزی برای تولید و اشتغال بپردازیم و نباید در مورد نظام کارآفرینی کشورهای فرانسه و انگلیس صحبت کنیم و کشور را با سیستم آنها بسنجیم چرا که نظام حاکم بر کشور ما نظام دلالی است و بهترین نظام سیاسی را داریم.

وی مدل کارآفرینی را به عنوان علم معرفی کرد و گفت: هر علم برای خود شاخص‌ها و تعاریفی دارد که براساس آن باید میزان پیشرفت‌های استان را بسنجیم.

همدان در ساخت اپلیکیشن موفق‌تر است

وی همدان را در ساخت اپلیکیشن موفق‌تر ارزیابی کرد و افزود: بعد از قرن هفدهم و انقلاب صنعتی واژه‌ها به سمت عملگرایی رفت اما در کشور ما بعد از 300 سال هنوز واژه‌ها، هیچ‌گونه تعریفی در خود ندارند.

وی بر لزوم تبعیت از الگوریتم و سیستم از بالا به پایین در کشور تأکید کرد و گفت: باید دولت سیستم اشتغال را تغییر دهد تا مردم هم تغییر کنند و فرهنگ همان الگوریتمی است که دولت باید آن را تغییر دهد.

فیضی از برگزاری نشست با موضوع اپلیکیشن در آبان‌ماه توسط بنیاد علمی نخبگان استان خبر داد و اظهار کرد: از تمامی دستگاه‌های دولتی و دانشگاه‌ها دعوت می‌کنیم ما را در اجرای این مسابقه دو روزه که نهایت به نشست تخصصی پیرامون اپلیکیشن ختم می‌شود، حمایت کنند.

وی ادامه داد: این نشست با ورود افراد و دانش‌آموزان به فضاهای خارج از تئوریک می‌تواند عملکرد بسیار مثبت در پی داشته باشد چنان‌که از همان زمان دانش‌آموزان می‌توانند با ساخت اپلیکشین به کسب درآمد بپردازند.

وی در ادامه افراد حاضر در نشست را به نظر دادن درباره مطلبی که اطلاعی در مورد آن ندارند، محکوم کرد و افزود: کارآفرینی مقوله‌ای است که هیچ یک از ما که در این جمع حضور داریم، درباره آن اطلاع نداریم و در حال اظهارنظر در موردش هستیم.

فیضی علت عدم ارتباط گیری و حضور مخترعان در رویدادهای استان را رجوع چندین باره و نتیجه نگرفتن و در نهایت سرخوردگی آنان از پیگیری اهداف خود و تجاری‌سازی اختراع ثبت شده خود مطرح کرد و گفت: اغلب مخترعان استان در منازل خود نشسته‌اند و در پاسخ به تماس‌های بنیاد علمی نخبگان، تمایلی به حضور در مجامع عمومی ندارند.

قرار نیست همه فارغ‌التحصیلان کارآفرین شوند

مدیر پژوهشی دانشگاه صنعتی همدان نیز در سخنانی اظهار کرد: قرار نیست همه فارغ‌التحصیلان کارآفرین شوند و هر کسی می‌تواند کارآفرین باشد به طوریکه تعریف کارآفرین این نیست که فارغ‌التحصیلان در مراکز R&D کارخانجات مشغول به کار شوند بلکه کارآفرینی به معنای ایجاد نیاز به محصول خاص است و به طور مثال کسی که موبایل را اختراع کرد، محصولی ارائه داد که به عنوان نیاز مشتریان مطرح شد و همه دنیا به آن نیاز پیدا کردند و همین مثال به عنوان تعریفی از کارآفرینی مطرح است.

مژگان نجفی با بیان اینکه اگر از هر هزار نفر 10 نفر کارآفرین شوند کافیست چرا که هریک از آنان نیاز به کارمندانی دارند، افزود: فضای دانشگاهی به تنهای نمی‌تواند کارآفرین تربیت کند، 99 درصد کارکنان دانشگاه‌ها کارآفرین نیستند چرا که از دولت حقوق می‌گیرند و کار می‌کنند و به کارآفرینی فکر نکرده و به حداقل حقوق دریافتی خود راضی‌اند.

وی راضی نبودن به حقوق‌های معمولی را از جمله ویژگی‌های کارآفرینان برشمرد و گفت: کارآفرینان به دریافت سود بانکی و سپرده‌گذاری در بانک راضی نمی‌شود.

نجفی هدف از این گردهمایی را رایزنی و هموار کردن راه کارآفرینی برای 5 درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و کارآفرین شدن آنها اعلام کرد و ادامه داد: در دانشگاه تربیت کارآفرین کار بسیار مشکلی است چرا که دانشجویی که از ابتدا وارد دانشگاهی می‌شود، با هدف استخدام در بدنه دولت و یا رفتن به خارج از کشور تحصیل خود را آغاز می‌کند.

وی به برگزاری کارگاه‌ها کارآفرینی در دانشگاه اشاره کرد و گفت: کارگاه‌های آموزشی آشنایی با کسب و کار که این روزها در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود، خوب است و دانشجویان را با مفاهیم کارآفرینی آشنا می‌کند.

نجفی بر لزوم تغییر نگرش‌ها و فرهنگ‌سازی از زمان پیش از دانشگاه تأکید و اظهار کرد: در رنج سنی پایین‌تر بهتر می‌توان افراد را با مقوله کارآفرینی آشنا کرد و ادامه آن در دانشگاه هدفمندتر پیش خواهد رفت.

تهیه از: حدیث علیمحمدی، خبرنگار ایسنا، منطقه همدان


انتهای پیام

نظر شما