شناسهٔ خبر: 21555613 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در گفت‌وگو با فارس:

توسعه فرهنگ دفاع مقدس از رویکردهای جدى در مدیریت سینما است

علیرضا تابش گفت: بنیاد سینمایی فارابی، بخشی از بودجه خود را در تأمین منابع مالی به فیلم‎های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اختصاص داده است و توجه لازم به توسعه فرهنگ دفاع مقدس از رویکردهای جدى در مدیریت سینما است.

صاحب‌خبر -

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با گرامیداشت هفته دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، گفت: در چارچوب «طرح جامع سینما» یکی از سیاست‌های مهم بنیاد سینمایی فارابی حمایت از فیلم‌هایی با موضوع انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، مقاومت و پایداری است که بنیاد فارابى با توجه به میزان منابع مالی خود در هر سال برنامه‌ریزى و از این‌گونه سینما حمایت مى‌کند.

«علیرضا تابش» مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به اقدامات بنیاد سینمایی فارابی در خصوص حمایت از فیلم‌هایی با مضمون مقاومت یادآور شد: حماسه مقاومت سرشار از قصه‌ها و سوژه‌هاى مهمى است که هرکدام ظرفیت تبدیل به فیلمنامه و فیلم سینمایى را دارند و بنیاد سینمایی فارابی علاوه بر حمایت از تولید و نگارش فیلم‌نامه، همواره در سبد حمایت خود، تولیداتی با مضمون انقلاب اسلامی و دفاع مقدس داشته است.

وی افزود: بنیاد فارابى در سال‌های دورتر فیلم‌هایی با مضمون هشت سال دفاع مقدس و در چند سال اخیر همسو با مسائل و بحران‌های منطقه و جهان، موضوعات متنوعی از نهضت‌های مقاومت، داعش، شهدای غواص و شهداى مدافع حرم را در فیلم‌نامه‌های مصوب و در آثار تولیدشده پوشش داده است.

علیرضا تابش با شرح برنامه‌های بنیاد سینمایی فارابی در این حوزه گفت: در هفته‌های گذشته کارگروه سینماى مقاومت در بنیاد با هدف برنامه‌ریزی تولید محصولات سینمای ایران در حوزه سینمای مقاومت تشکیل شد که اعضای این کارگروه، ترکیبی از کارشناسان فرهنگی خبره، هنرمندان فرهیخته و مسئولان نهادهاى ذیربط هستند. اطمینان دارم با همگرایی و هم‌افزایی نهادهای سینمایی در حمایت از آثار سینمای انقلاب اسلامی، مقاومت و دفاع مقدس مى‌توانیم نسبت به گذشته با ساخت آثار ارزشمند، حمایت بیشتری از فیلمسازان این حوزه انجام دهیم.

تابش با تاکید بر لزوم تقویت متن و ارتقاى فیلمنامه، ادامه داد: یکی از اولویت‎‌های بنیاد سینمایی فارابی حمایت از فیلمنامه‌هایی با موضوع انقلاب اسلامی، پایداری، مقاومت و دفاع مقدس است که بخشی از آنها برای ساخت و برخی برای نگارش فیلمنامه مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وی اظهار داشت: بنیاد سینمایی فارابی در چند سال اخیر سعی کرده با حمایت خود از فیلم‌های دفاع مقدس، گوشه‌هایى از حماسه مقاومت مردم ایران را بر پرده سینما معرفی کند. طی سال‌های ۹۲ تا ۹۶ بنیاد فارابى از ١٧ فیلم سینمایی با مضمون انقلاب اسلامی، مقاومت و پایداری حمایت کرده که از آن جمله می‌توان به فیلم‌های «امکان مینا»، «ماجراى نیمروز»، «ویلایی‌ها»، «حکایت عاشقی»، «تا آمدن احمد»، «نفس»، «پنجاه قدم آخر»، «ماهور»، «دریاچه ماهی» و... اشاره کرد که برخی از آنها نیز افتخارات و جوایز داخلى و خارجی را کسب کرده‌اند.

علیرضا تابش همچنین با اشاره به اولویت‌هاى سازمان سینمایى در حمایت از سینماى مقاومت گفت: دولت تدبیر و امید نیز به ‌اندازه دولت‌های پیشین، دغدغه حمایت از سینمای دفاع مقدس و گفتمان انقلاب اسلامی را دارد، اما به خاطر پرهزینه بودن این حوزه درصددیم با جلب بیشتر مشارکت سایر نهادها، مجال تولید این فیلم‌ها را بیش از گذشته فراهم‌ کنیم، چرا که در دو سال گذشته تجربه ساخت فیلم‌هاى «ماجراى نیمروز» و «سرو زیر آب»، انیمیشن «فیلشاه» و... نشان داد نهادهاى سینمایى که دغدغه حمایت را دارند می‌توانند در کنار هم در تولید و توزیع این آثار به صورت حرفه‌اى و هدفمند همکارى کنند.

تابش با تقدیر از همراهی همه نهادها و سازمان‌هاى حامى سینماى مقاومت با فیلمسازان افزود: همه ما اذعان داریم مشارکت بخش خصوصی و نهادهای فرهنگی مثل حوزه هنرى، ستاد کل نیروهاى مسلح، بسیج، سپاه پاسداران و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در پشتیبانی از تولید و نمایش آثار ارزشمند سینمایی بسیار حائز اهمیت است.

مدیرعامل بنیاد سینمایى فارابى با اشاره به تفاهم‌نامه های منعقده بین بنیاد سینمایی فارابی و نهادهاى حامى سینماى مقاومت گفت: طى دو سال گذشته این تفاهم‌نامه ها امضاء و اجرائى شده است که امیدواریم ثمرات آن همچنان در تولید و نمایش آثار ارزشمند سینمایی دیده شود. بنیاد سینمایی فارابی، بخشی از بودجه خود را در تأمین منابع مالی به فیلم‎های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اختصاص داده است و توجه لازم به توسعه فرهنگ دفاع مقدس از رویکردهای جدى در مدیریت سینما است.

وى توزیع و پخش خارجى فیلم‌هاى مقاومت را از دیگر موضوعات مهم این حوزه برشمرد و گفت: علاوه بر اکران فیلم‌هاى مقاومت در سینماها و نمایش خانگى، پخش و توزیع بین‌المللى این آثار بسیار با اهمیت است که بنیاد فارابى این مهم را با تعامل تهیه‌کنندگان انجام داده است و فیلم‌هاى این حوزه علاوه بر حضور در جشنواره‌هاى خارجى به شبکه‌هاى تلویزیون خارج، شبکه‌هاى کابلى، سامانه‌هاى اینترنتى و هواپیمایى عرضه شده‌اند.

علیرضا تابش در خاتمه یادآور شد: دفاع مقدس برای همه ما موضوع ارزشمندی است و به‌عنوان یک مدیر سینمایی اذعان دارم که بخش مهمى از بزرگداشت حماسه دفاع مقدس به دوش سینماست که جلوه‌هایى از رشادت‌های رزمندگان، جانبازان، آزادگان و شهدای دفاع مقدس و خانواده‌هاى معزز و معظم آنان را بر پرده سینما به نمایش درآورد. وى با اظهار خشنودى از اقبال «جوانان» و «زنان» فیلمساز طى چند سال اخیر به سینماى مقاومت، گفت: با ترغیب و تشویق هرچه بیشتر فیلمنامه‌نویسان و کارگردانان به‌خصوص جوانان فیلم‌ساز، مى‌توان به تولید آثار ممتاز سینمایی در این زمینه پرداخت و شاهد فیلم‌های موفق بیشتری در این حوزه باشیم.

اتتهای پیام/

نظر شما