شناسهٔ خبر: 21555610 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

ویژه‌های مشرق؛

تصویر رئیس دولت اصلاحات را منتشر می‌کنیم، چون در برابر تاریخ مسئولیم!

روزنامه اصلاح طلب همدلی مدعی شده است که در برابر تاریخ سیاسی کشور مسئول است اما با توهین به شعور مخاطب، از روایت اصل ماجرا شانه خالی کرده است. اما اصل ماجرا چیست؟

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

تصویر رئیس دولت اصلاحات را منتشر می کنیم، چون در برابر تاریخ مسئولیم!

روزنامه همدلی در گزارشی با عنوان «شب سیاست در جماران؛ رئیس دولت اصلاحات و علی لاریجانی در یک قاب دیده شدند» نوشت:

«شبکه های اجتماعی روز گذشته شاهد دست به دست شدن تصویری بودند که رییس دولت اصلاحات را در کنار رییس مجلس نشان می‌داد؛سید محمدخاتمی در کنار علی لاریجانی؛آن هم در حسینیه جماران و در مراسم ترحیم آیت‌الله راستی».

در ادامه این گزارش آمده است:

«بی تردید خیلی از رسانه های چاپی که در چارچوب قوانین مصرح کشور کار می کنند ،اگر تکلیفشان با ماجرای ممنوع التصویری یا عدم ممنوع التصویری رییس دولتهای هفتم و هشتم مشخص بود،این عکس را به عنوان عکس اصلی خود در صفحه اول انتخاب می کردند و احتمالا زیر آن می نوشتند:«احتمال بازگشت سید اصلاحات به عرصه سیاست رسمی» یا «لاریجانی در کنار خاتمی به چه می اندیشید» و یا نوشته‌جاتی از این دست.واقعیت اما این است که رسانه‌های چاپی چندان روشن نمی دانند که آیا واقعا سید محمدخاتمی ممنوع التصویر است یا نه؟ما هم این را نمی دانیم؛خبرها در این باره همیشه ضد و نقیض بوده اند. در ماجرای ممنوع الخروج بودن آقای خاتمی هم ،وضع همین طور نامعلوم است. با این وصف اما امروز«همدلی»به رسم ضرورت حرفه ای و برای ثبت در تاریخ این روزها، ناگزیر شد عکس معروف در حال دست به دست شدن در شبکه های اجتماعی را به صورت طرحی که می بینید منتشر کند؛آخر رسانه در برابر تاریخ سیاسی کشور هم مسئولیت دارد».

این روزنامه اصلاح طلب مدعی شده است که در برابر تاریخ سیاسی کشور مسئول است اما با توهین به شعور مخاطب، از روایت اصل ماجرا شانه خالی کرده است.اما اصل ماجرا چیست؟

گفتنی است خاتمی در محافل خصوصی چندین بار تاکید کرده است که تقلب در انتخابات، دروغ بوده است، اما هیچگاه این شجاعت را نداشته است تا این اظهارنظر را به صورت عمومی اعلام کرده و از مردم و نظام برای تحریک به آشوب با این دروغ بزرگ (تهمت خیانت به امانت مردم) عذرخواهی کند.

فتنه‌گران هر چند در آغاز مدعی تقلب در انتخابات بودند، اما به تدریج به سمت حرمت‌شکنی در روز قدس و شعار به نفع رژیم صهیونیستی، هتاکی به حضرت امام در روز ۱۶ آذر، حذف اسلام از «جمهوری اسلامی»، سردادن شعار مرگ براصل ولایت فقیه و سرانجام، هتاکی در روز عاشورای حسینی(ع) پیش رفتند و تأکید کردند «انتخابات بهانه است، اصل نظام نشانه است». این در حالی است که تحریک کنندگان آشوب نیابتی از آن سوی مرزها، در صدد بودند مشابه های داعش را  به ملت ایران غالب کنند.

فتنه سال ۸۸ یک دعوای شخصی یا حزبی و سیاسی نبود بلکه کودتایی علیه نظام اسلامی بود که برخی واقعیت را در آن کتمان کردند و آنچه بیش از هر چیز برای نظام اسلامی اهمیت دارد، دفاع از حیثیت جمهوریت و آرای مردم به عنوان حق الناس است و تنها راه بازگشت کسانی که در حق جمهوریت نظام ظلم کرده اند، توبه، جبران ضررهای وارده و بیان واقعیت است.

تقدیر روزنامه اصلاح طلب از بانوی آهنین!

روزنامه ابتکار در گزارشی با عنوان «بانوی آهنین در یک قدمی چهارمین صدارت» نوشت:

«بسیاری از کارشناسان معتقدند که ] آنگلا مرکل[ بانوی آهنین آلمان با توجه به عملکرد دوازده سال گذشته خود در زمینه‌های اقتصادی، مساله مهاجرت، مهار احزاب و جریانات تندرو در آلمان، هدایت و رهبری اتحادیه اروپا و همچنین رویارویی قدرتمندش با دونالد ترامپ، فعلاً بهترین گزینه موجود در آینده روابط میان ایران و آلمان است. مرکل از همان ابتدا طرفدار از سرگیری روابط سنتی میان ایران و آلمان بود و به محض به نتیجه رسیدن توافق هسته‌ای معاون اصلی خود یعنی زیگمار گابریل را در راس هیاتی بلندپایه به تهران فرستاد. طی مدت کوتاهی نیز فرانک والتر اشتاین مایر به عنوان وزیر خارجه سابق و رئیس جمهوری کنونی آلمان به ایران آمد تا فصل جدیدی از همکاری‌های دوجانبه را رقم بزند».

گفتنی است «زیگمار گابریل» معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد آلمان-مهرماه ۹۵- قبل از سفر به کشورمان در مصاحبه با هفته‌نامه آلمانی اشپیگل گفته بود:«آلمان تنها در صورتی با ایران روابط عادی و دوستانه برقرار خواهد کرد که ایران موجودیت اسرائیل را به رسمیت بشناسد». گابریل تاکید کرد:«سفر من در جهت منافع آلمان و اروپا صورت می‌گیرد و با ایران درباره مسائل اخلاقی، حقوق‌بشر، تسلیحات نظامی گفت‌وگو کرده و از نقش ایران در هم‌پیمانی با دولت بشار اسد انتقاد خواهم کرد!».

گابریل پس از ورود به ایران در نشست مشترک تجاری ایران و آلمان که در اتاق بازرگانی ایران تشکیل شده بود، جمهوری اسلامی ایران را به وحشی‌گری!  متهم کرد و گفت:«تمامی نیروهای درگیر در جنگ سوریه باید نقطه پایانی بر اعمال وحشیانه بگذارند که این امر در مورد ایران و روسیه نیز صادق است که از رژیم بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه حمایت می‌کنند!».

در مهرماه ۹۵ خبری در رسانه ها با این عنوان منتشر شد که «نزدیک به یکسال است رئیس‌جمهور کشورمان قصد سفر به آلمان را دارد ولی دولت آلمان به بهانه‌های مختلف که برخی از این بهانه‌ها خالی از تحقیر نیست تاکنون با سفر ایشان موافقت نکرده است!».

از سوی دیگر دولت آلمان در جریان جنگ تحمیلی تامین‌کننده بمب‌های شیمیایی برای صدام بود که پرونده این جنایت هنوز مفتوح است.

غش و ضعف برای مقامات کشورهای غربی در کارنامه اصلاح طلبان به دفعات قابل مشاهده است. برای نمونه، سال گذشته و همزمان با رقابت های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، روزنامه های اصلاح طلب در نقش ستاد فارسی‌زبان هیلاری کلینتون ایفای نقش کرده و روزنامه‌ هایشان را به آگهی‌نامه او تبدیل کردند و هر روز با بهانه و بی‌بهانه، عکسی از مادر داعش را با آراستگی هرچه تمام‌تر در صفحه اولشان چاپ می‌کردند!

نشان ندادن ساز در تلویزیون، دغدغه بزرگ نماینده عضو لیست امید

روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان «۴۰سال است مشکل نشان دادن ساز را حل نکردیم» نوشت:

«[پروانه سلحشوری] رئیس فراکسیون زنان مجلس معتقد است بسیاری از مسائل و مشکلات موجود در فضای فرهنگی کشورمان ناشی از قوانین نانوشته‌ای است که در کتاب قانون وجود ندارند و باید برداشته شوند. ازجمله این قوانین نانوشته؛ نشان ندادن ساز در تلویزیون است».

ظاهرا پرداختن به حواشی دست چندم و غفلت از مسائل اصلی، به ویژگی ثابت اعضای فراکسیون امید تبدیل شده است. به جرات می توان گفت که مردم، فراموش‌شدگان اصلی فراکسیون امید هستند.

تاکنون چندین بار در خبرها اعلام شده است که فراکسیون امید مجلس دهم، جلسه اضطراری و فوق‌العاده برگزار کرده است. اما نکته مهم علت برگزاری جلسه اضطراری است. برای نمونه یکی از این جلسات پس از لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد با اعتراض به وزیر کشور صورت گرفت.یکی دیگر از جلسات اضطراری نیز پس از دستور دادستانی برای بازداشت محمود صادقی-عضو فراکسیون امید- برگزار شد.نکته قابل تأمل اینجاست که این جلسات «اضطراری» و«فوری» هیچگاه برای مشکلات معیشتی مردم و پیگیری مطالبات عموم جامعه برگزار نشد!

البته از لیستی که با عناوینی چون «لیست رانتی»،«سلفی حقارت»،«زدو بند با وزرا» و...شناخته شده است، بیش از این امید نیست. 

وحشت سایت ضد انقلاب از موشک خرمشهر

سایت ضد انقلاب دویچه وله فارسی- سایت فارسی زبان دولت آلمان- در گزارشی با عنوان «آزمایش موشکی جدید ایران به رغم انتقادها» نوشت:«ایران یک روز پس از رونمایی از موشک بالستیک جدید خود، "خرمشهر"، خبر از آزمایش موفقیت آمیز آن داد. موشکی که توان حمل کلاهک ‌دارد و می‌تواند بسیاری از نقاط خاورمیانه و از جمله اسرائیل را هدف قرار دهد».

این سایت ضد انقلاب در ادامه نوشت:

«در پی انتقادها و اظهارات اخیر دونالد ترامپ در مورد خروج احتمالی آمریکا از توافق هسته‌ای، کارشناسان مسائل صلح جهانی بر این باور بودند که جمهوری اسلامی با احتیاط بیشتری سیاست‌های خارجی خود را پیش خواهد برد. این در حالی است که آزمایش موشکی اخیر خلاف این پیش‌بینی را نشان می‌دهد».

روزنامه آمریکایی «واشنگتن تایمز»-شهریور ۹۵- در گزارشی نوشت:

«مقامات آمریکا می‌گویند ایران به تعهدات خود در توافق هسته‌ای عمل کرده اما رفتار ایران در سایر حوزه‌ها چندان تغییری نکرده است». ژنرال «ژوزف ووتل» رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا نیز-آذر ۹۵- گفت:«توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ علی‌رغم اجرای مناسب، تغییری در رفتار تهران ایجاد نکرده است».

گفتنی است رژه ۳۱ شهریورماه امسال نیروهای مسلح با رونمایی از دستاوردی جدید همراه بود و موشک خرمشهر به عنوان دومین موشک بالستیک بدون بالک و اولین بالستیک دوربرد بدون بالک ایرانی، در نمایش با شکوه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران حاضر شد. موشک بالستیک دور برد خرمشهر، یک روز پس از رونمایی آن که با بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های گروهی جهان روبرو شده بود، با موفقیت آزمایش شد و وحشت صهیونیست‌ها را بیش از پیش برانگیخت.

کانال ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی با نشان دادن تصاویری از آزمایش موشک خرمشهر ایران که بردی دوهزار کیلومتری دارد اعلام کرد:«موشک بالستیک خرمشهر ایران، چالش پیچیده‌تری برای سامانه رهگیری موشک (گنبد آهنین) ما (رژیم صهیونیستی) به شمار می‌رود».

کارنامه روحانی به پای اصلاح طلبان نوشته می شود

عبدالله ناصری از فعالین اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه ایران گفت:

«اصلاح‌طلبان می‌گویند که قسمت اصلی کارنامه آقای روحانی به پای این جریان نوشته خواهد شد و تقریباً ارزیابی درستی است».

«علی تاجرنیا»‌ از نمایندگان مستعفی مجلس ششم و از فعالان ستادی اصلاح‌طلب چندی پیش در مصاحبه با روزنامه آرمان گفته بود:

«به صورت طبیعی حمایت اصلاح‌طلبان در شرایط کنونی و در دوسال آینده ادامه خواهد داشت. با این وجود پس از دو سال و در نیمه پایانی دولت همراهی نقادانه اصلاح‌طلبان با دولت آغاز می‌شود و کم‌کم به سمت نقدهای جدی‌تری پیش خواهد رفت».

گفتنی است دولت دوازدهم برآمده از دولت یازدهم است و ترکیب کابینه با اندکی تغییر که تعیین‌کننده به نظر نمی‌رسد همان ترکیب قبلی است. ۱۱ تن از وزرای کابینه جدید، در کابینه‌قبلی نیز حضور داشته‌اند، ۵ تن از وزرای جدید هم در کابینه قبلی معاون وزیر بوده‌اند و طبیعی است که در جایگاه وزارت نیز  ادامه‌دهنده مواضع و عملکرد وزیری باشند که در دولت قبلی معاون او بوده‌اند. ۲ سرپرست که برای وزارتخانه‌های نیرو و علوم انتخاب شده‌اند نیز به ترتیب، قائم‌مقام و معاون وزیران نیرو و علوم دولت یازدهم بوده‌اند.

ترامپ،تصویر بدون سانسور آمریکا است

روزنامه شرق در یادداشتی نوشت:

«دنیا امروز شاهد بازآفرینی دو برند ازسوی دو کشور کلیدی در عرصه مناسبات بین‌المللی است که مسیر تحولات و مناسبات آینده را با تکیه بر مزایای رقابتی برند ملی خود تغییر خواهند داد؛ ایران و آمریکا. در کمتر از یک سال قبل پیش‌بینی‌هایی از چشم‌انداز پیش‌روی برند آمریکا با روی‌کارآمدن ترامپ از گوشه‌وکنار جهان شنیده می‌شد. ترامپ مانند ساختمانی شیشه‌ای متصور شده بود که با روی‌کارآمدنش تمام معادلات برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران ایالات متحده را برهم می‌زند و تصویر واقعی آمریکا را با سرعت و شفافیتی باورنکردنی به دنیا مخابره می‌کند؛ آمریکایی خودخواه، فرصت‌طلب، سودجو و بی‌منطق. نمایش بدون‌سانسور تصویر آمریکا و سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی این کشور از سوی ترامپ به‌عنوان شخص اول ایالات متحده، جایگاه این کشور را به‌عنوان کشوری حامی رشد و توسعه ملت‌ها به کشوری فرصت‌طلب و سودجو تغییر داد و واکنش‌های ترامپ و اظهارنظرهای وی در موضوعات مختلف نگرانی دنیا را نسبت به سیاست‌های نابخردانه و بحران‌آفرین آمریکا افزایش داد».

اعتراف این روزنامه اصلاح طلب درخصوص نمایش بدون سانسور چهره آمریکا توسط ترامپ قابل تامل است.

روزنامه های اصلاح طلب با ارائه‌ دو گانه‌ خیر و شر از چهره‌ آمریکا،تلاش دارند تا نظام سلطه را از لوث وجود ترامپ مبرا سازند، آنها معتقدند «باور به نمایندگی آمریکا از سوی ترامپ یک اشتباه است، این دوره‌ای گذرا است و ترامپ نمی‌تواند دوام بیاورد».

اما برخلاف این دیدگاه باید گفت ترامپ به‌عنوان یک روایت، واقعی‌ترین نماینده‌ آمریکاست. تصویری که در طول سال‌های گذشته به‌ویژه در عصر اوباما از آمریکا به جهان ارائه می‌شد، تصویری بود که تلاش داشت آمریکا را فراتر از یک کشور و در قالب یک منجی معرفی کند. اما اکنون نمایان شدن چهره‌ واقعی آمریکا، خیلی‌ها را در غرب دچار آشفتگی کرده است. رسانه‌های- سهل اندیش و یا مأموریت دار- غربگرا که به بزک آمریکا مشغولند، این روزها چاره‌ای جز این نمی‌بینند که ترامپ را یک بیگانه و دور از ارزش‌های آمریکایی معرفی کنند و البته گاهی نیز ناچارند که به اصل مسئله اعتراف کنند.

نظر شما