شناسهٔ خبر: 21553040 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

چرا چپ را از راست تشخیص نمی‌دهیم؟

- همشهری آنلاین: آیا تا به حال در تشخیص چپ و راست از یکدیگر مشکل داشته‌اید؟ مثلا در حین یادگیری رانندگی زمانی که مربی به شما می‌گوید سمت راست بپیچید و شما به سمت چپ پیچیده‌اید.

صاحب‌خبر -

براساس گزارش ساینس الرت، اگر چنين تجربه‌اي داشته‌ايد بهتر است بدانيد بخش بزرگي از انسان‌ها در تشخيص چپ و راست از يكديگر دچار مشكل هستند.

تشخيص چپ و راست از يكديگر فرايندي عصب-روانشناختي پيچيده‌اي است كه شامل چندين عمليات نورولوژيكي مانند توانايي تلفيق اطلاعات حسي و بصري، زبان و حافظه است. شايد در نگاه اول اين دشواري در تشخيص چپ و راست چندان جدي به نظر نيايد،‌اما موارد زيادي وجود دارند كه ناتواني در تشخيص اين دو جهت از يكديگر عواقب جبران‌ناپذيري در پي داشته‌است كه تراژيك‌ترين اين موارد در علم پزشكي رخ داده‌اند مانند برداشتن كليه چپ به جاي كليه راست.

با وجود اینکه سیستم‌هایی برای پیش‌بینی و به حداقل رساندن این گونه اشتباهات وجود دارد، اما وقتی این اشتباهات رخ می‌دهند، ریشه اغلب آنها در خطاهای انسانی است.

شواهد نشان می‌دهد که ضعف در تشخیص راست از چپ در زنان بیشتر است و مردان سطح بالایی از عملکرد فضایی را از خود نشان می‌دهند. 

در پژوهشي که در نشريه  Medical Education منتشر شده، تأثیر چنین اشتباهاتي در توانایی دانشجویان پزشکی در تشخيص چپ از راست مورد بررسی قرار گرفته‌است. محققان در این پژوهش 234 دانشجوی پزشکی را مورد مطالعه قرار داده‌اند تا توانایی آنها برای تشخیص چپ از راست را ارزیابی کنند.

این در حالی بود که آنها با ایجاد سر و صدا و پرسیدن سوالات پزشکی سعی در پرت کردن حواس این دانشجویان داشتند.

نتايج این پژوهش محققان دانشگاه كوئين را شگفت زده کرد چرا که حتی صداهای ناچيز پس‌زمینه نیز می‌توانست در پرت کردن حواس دانشجویان در زمان تشخیص چپ و راست موثر باشد، به بياني ديگر، اصلي‌ترين دليل مختل شدن تمركز در حين تشخيص چپ از راست، حواس‌پرتي است.

همچنین پرسیدن سوالات پي‌در‌پي به منظور مختل ساختن حواس این دانشجویان، تاثیر بیشتری در گمراهی آنها داشت و این درصد خطا و حواس پرتی در خانم‌ها و همچنین دانشجویانی که سن بیشتری داشتند، بیشتر به چشم می‌خورد.

بسیاری از دانشجويان تصور می‌کردند که در تشخیص این موضوع مهارت دارند و دچار مشکل نخواهند‌شد، اما در مرحله اجرا، متفاوت عمل كردند.

برخی از افرادی که در تشخیص چپ از راست دچار مشکل می‌شوند از ترفندهایی برای رفع آن استفاده می‌کنند که این ترفندها نیز اغلب با مشکل مواجه می‌شود.

معمولا افرادی که در معرض خطر هستند، اغلب فکر نمی‌کنند که ممکن است این مشکل را داشته باشند، اما از طریق انجام تست‌های مختلف مانند آزمون‌های روان سنجی آنلاین می‌توانند خود را ارزیابی کنند.

از مزایای این ارزیابی این است که افرادی که متوجه عدم توانایی خود می‌شوند می‌توانند به هنگام شرایط خاص و حیاتی، بیشتر حواس خود را جمع کرده و بر روی کار خود متمرکز شوند.

نظر شما