شناسهٔ خبر: 21552565 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تهاتر ماهی قزل آلا با گونه تیلاپیا ، خلاف قوانین حفاظت از محیط زیست

تهاتر ماهی قزل آلا با گونه تیلاپیا بر خلاف قوانین حفاظت از محیط زیست و موجب تهدید سلامت انسان است

صاحب‌خبر -

به گزارش خبر گزاری صدا و سیما،مرکز خراسان رضوی، معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت:گونه غیربومی تهاتر ماهی قزل آلا با گونه تیلاپیا ، خلاف قوانین حفاظت از محیط زیستماهی تیلاپیا تهدید جدی برای طبیعت، ساختار اکولوژیکی و نیز سلامت انسان است.

محمد عرفانی افزود: این در حالی است که خبر تهاتر این گونه از کشور چین با ماهی قزل آلای ایران که با موافقت سازمان شیلات ایران، سازمان دامپزشکی و اتحادیه مرکزی ماهیان سردآبی در شرف انجام است بسیار نگران کننده است .

او با بیان اینکه قزل آلا ماهی شاخص آبهای سالم و پاک است، گفت: این ماهی بسیار حساس و در محیط عاری از هرگونه آلودگی قابلیت زیست دارد در حالی که گونه تیلاپیا در فاضلاب ها و آبهای آلوده و با کیفیت بسیار نامطلوب هم می تواند زندگی کند.

عرفانی افزود: در این تهاتر غذای سالم از مردم گرفته می شود و غذای ناسالم به آنان داده می شود در حالی که طبق اصل 50 قانون اساسی فعالیت های اقتصادی که با تخریب و آلودگی محیط زیست باشند ممنوع است.

اوگفت: در این تهاتر ماهی تیلاپیا به عنوان گونه ای مورد تهاتر است که از سوی اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) جزو 100 گونه آبزی مهاجم و مخرب طبیعت شناخته و معرفی شده است.

وی با تاکید بر اینکه افرادی که اقدام به انجام این تهاتر می کنند در قبال صدمات و خساراتی که به مردم و طبیعت وارد می شود مسئول هستند و باید پاسخگو باشند، افزود: با توجه به اطلاع رسانی و هشدارهای داده شده این افراد نمی توانند بگویند که از عواقب و پیامدهای انجام این تهاتر برای کشور و طبیعت ناآگاه بوده اند.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی اظهار کرد: تجربه های تلخ کشور در مواردی همچون وارد کردن گیاه آزولا در شمال کشور، گونه ماهی شانه دار ژله ای در دریای خزر و ماهی آمور در تالاب هامون باید درس عبرت و تجربه ای برای تکرار نشدن این وقایع باشد .

او تاکید کرد: واردات زنده یا مرده ماهی تیلاپیا برای کشور و سلامت مردم خسارت هایی دارد که متولیان آن باید پاسخگوی نسل آینده و امروز باشند.

عرفانی گفت: صرفه جویی 50 میلیارد تومانی ناشی از واردات تیلاپیا، ظاهر مساله است و خسارات ناشی از این واردات به مراتب چند برابر این صرفه جویی خواهد بود.

معاون پایش و نظارت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: تیلاپیا گونه ای مهاجم است و به دلیل رشد سریع، دامنه وسیع غذایی و تولیدمثل آسان می تواند به سرعت در منابع آب گسترش یافته و سایر گونه های آبزی و بومی را دچار مخاطره جدی نماید.

ماهی تیلاپیا دوره بلوغ جنسی و تکثیر بسیار کوتاه دارد و از سرعت زیاد افزایش جمعیت برخوردار است بطوری که در هر دوره 2700 تخم می گذارد و تخم ‌ریزی آن هر 2 ماه یکبار تکرار می شود.

تیلاپیا توانایی تحمل سخت‌ ترین شرایط محیطی مانند اکسیژن بسیار اندک، طیف وسیع شوری آب و حرارت را داشته و همه ‌چیزخوار است.

ماهی تیلاپیا که زیستگاه اصلی آن شرق آفریقا است قدرت بسیار در انتقال به منابع آب طبیعی، سدها و سازه ‌های آبی دارد و با سرعت زیاد می ‌تواند تنوع زیستی آب را با خطر جدی مواجه کند.

خبر تهاتر ماهی قزل ‌آلای ایران با تیلاپیای چین اخیرا به نقل از مدیرعامل اتحادیه مرکزی ماهیان سردآبی کشور در رسانه ها منتشر شده است.

نظر شما