شناسهٔ خبر: 21552251 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

متن سخنان ترامپ و نتانیاهو را یک گروه نوشته بود؟

عضو هیأت رئیسه فراکسیون مستقلان گفت: واعظی رئیس دفتر روحانی در نشست امروز اعلام کرد که متن سخنان ترامپ و نتانیاهو را یک گروه نوشته بود.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری فارس:غلامعلی جعفرزاده نماینده مردم رشت و عضو هیأت رئیسه فراکسیون مستقلان مجلس شورای اسلامی در تشریح نشست امروز یکشنبه (2 مهرماه 96)  فراکسیون متبوعش، اظهار داشت: نشست امروز با حضور محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور و اعضای فراکسیون برگزار شد.
 
وی افزود: در ابتدای نشست اعضای فراکسیون اعتراضات خود را نسبت به نحوه انتصابات استانداران، اعلام و همچنین رضایتمندی خود را از سخنرانی ریاست جمهوری ابراز کردند.
 
نایب رئیس فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی درخواست تشکیل قرارگاه سرمایه‌گذاری خارجی و جذب سرمایه‌های خارجی از سوی نمایندگان را از جمله موارد مطروحه در نشست مذکور خواند و افزود: در ادامه نیز برخی نمایندگان نسبت به حل نشدن مشکل سرمایه گذاران کاسپین اعتراض کردند.
 
جعفرزاده ایمن‌آبادی با اشاره به اینکه اعضا گله‌مندی خود را از عدم تخصیص اعتبارات حوادث غیرمترقبه به استان‌های حادثه دیده جهت رفع مشکلات مردم بیان کردند، گفت: در ادامه نیز،‌ محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور به بیان موضوعات مختلف و پاسخ سوالات اعضا پرداخت.
 
نایب رئیس فراکسیون مستقلان مجلس همچنین اظهارات مطرح شده از سوی واعظی در این نشست را تشریح کرد و گفت: آقای واعظی در این جلسه عنوان کرد که سفر به سازمان ملل را جهت استفاده حداکثری از ظرفیت این سازمان برای رساندن پیام مردم ایران به جهان، فرصت مناسبی بود، رئیس جمهور دو کشور ایران و آمریکا بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، برای اولین بار در سازمان ملل حضور یافتند که این موضوع عطش خبری را ایجاد کرده بود.
 
وی در ادامه افزود: رئیس دفتر رئیس جمهور همچنین با بیان اینکه دو موضوع برجام و همه پرسی اقلیم کردستان از موضوعات مهم مطرح شده در سازمان ملل بود، تصریح کرد که آقای روحانی به جهت اصرار برای حضور در رژه روز جمعه برنامه سفر خود را کوتاه کرد و در این مدت کوتاه 20 ملاقات مهم را برگزار کرد؛ آنچه که نمود داشت دو سخنرانی ترامپ و نخست وزیر رژیم صهیونیستی بود که وجوهات مشترکی در مورد برجام داشتند.
 
به گفته جعفرزاده، واعظی همچنین اعلام کرد که ما به این اعتقاد رسیدیم که متن دو سخنرانی رئیس جمهور آمریکا و نماینده رژیم صهیونیستی توسط یک گروه نوشته شده است که بعد از سخنرانی ترامپ، جمهوری اسلامی ایران استراتژی جدیدی را برای سخنرانی اتخاذ کرد.
 
عضو هیأت رئیسه فراکسیون مستقلان مجلس شورای اسلامی به جزئیات دیگر سخنان مطرح شده واعظی در نشست مذکور اشاره کرد و یادآور شد: رئیس دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه سابقه نداشته است که این تعداد مقامات بلند پایه نسبت به سخنرانی رئیس جمهور آمریکا اعتراض، گله و نقد داشته باشند، متذکر شد که خانم سوزان رایس، رئیس جمهور فرانسه، لاوروف وزیر خارجه روسیه و رئیس جمهور اتریش نسب به سخنرانی ترامپ علیه ایران ابراز نارضایتی کردند.
 
رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه به دلیل فشارهای این گونه، نماینده آمریکا در سازمان ملل مجبور به واکنش شد و اعلام کرد که آمریکا قصد خروج از برجام را ندارد ولی از اجرای آن ناخرسند است، گفت: با کشورهای مختلف حول محورهای برجام، سوریه، همکاری کشورها برای مبارزه با تروریسمی که مرز نمی‌شناسد و همه پرسی اقلیم کردستان مذاکراتی انجام شد.
 
«واعظی همچنین یکی از اهداف سند برجام را حل مشکلات بانکی و سرعت بخشیدن به آن دانست و ادامه داد: در ادامه دیدارهای رئیس جمهور با یک مقام انگلیسی نیز که بنابر سنتی جدید برگزار شد، این مقام انگلیسی اعلام کرد که آمریکا را متقاعد خواهد کرد که از بازگشایی برجام خودداری نماید.»
 
وی بر همین اساس اضافه کرد: رئیس دفتر روحانی همچنین جلسه وزرای خارجه 1+5 و موگرینی با ظریف را هم تشریح کرد و گفت: در این جلسه ابتدا خانم موگرینی ابتدا گزارش مفصلی را ارائه می‌دهد سپس، تمام وزاری 1+5 با نگاه مثبتی در خصوص اجرای برجام صحبت می‌کنند و نماینده آمریکا در انتها صحبت می‌کند و اظهار می‌دارد، حال که همگی اعتقاد دارید ایران به برجام متعهد بوده است، من باید مواضع مثبت 1+5 را به رئیس دولت آمریکا انتقال دهم. با این شرایط مشخص می‍‌شود که آمریکا در شرایط منفعلی قرار دارد.
 
جعفرزاده ادامه داد: رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه رئیس جمهور در آمریکا نشستی را با هزار و 300 نفر از ایرانیان مقیم آمریکا و نخبگان حاضر در این کشور برگزار کرد، گفت که رئیس جمهور ملاقاتی را نیز با رهبران مسلمانان جوامع مختلف آمریکا برگزار کرد که ابراز ارادت ویژه‌ای به مقام معظم رهبری داشتند؛ در این سفر به دلیل نوع رفتار منطقی ایران و استفاده از تریبون سازمان ملل که انتظار صلح و دوستی می رفت، ایران محبوب و آمریکا منفعل شد و نگاه‌ها به ایران مثبت بود.
 
این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: رئیس دفتر رئیس جمهور همچنین بیان کرد که از دقایقی مانده به صحبت های آقای روحانی موج جمعیت به داخل سالن به منظور استماع سخنرانی ایشان جالب توجه بود؛ آقای رئیس جمهور بر تعامل با مجلس و اخذ نظر مشورتی از مجلس علی الخصوص در موضوع انتصاب استاندارن اصرار دارد. ستاد حمایت از سرمایه گذاران پیشنهاد خوبی است همچنین دستور رئیس جمهور برای حل مشکل کاسپین در کوتاه ترین زمان صادر شده است.
 
وی در خاتمه سخنان خود عنوان کرد که واعظی اعلام کرد که موارد حوادث غیر مترقبه از جمله سیل گیلان پیگیری خواهد شد و در این زمینه دولت موفق نخواهد شد مگر اینکه 3 قوه و سران آن‌ها دست به دست هم داده و درجهت رفع مشکلات عمل کنند.

نظر شما