شناسهٔ خبر: 21551275 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

مرجانه گلچین: عمویم ناخواسته خانه‌نشین شد

فرهنگ > موسیقی - مرجانه گلچین در مراسم تشییع نادر گلچین گفت: «متاسفم که این استاد بزرگوار بخش عمده‌ای از عمر گرانبهایش را ناخواسته خانه‌نشین شد و زمانی را که در سلامتی کامل به سر می‌برد و می‌توانست دیگران را از دریای علم و معرفتش سیراب کند در خانه به سر برد.»

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم تشییع نادر گلچین خواننده آواز اصیل ایرانی صبح امروز یکشنبه دوم مهر در محوطه تالار وحدت برگزار شد.

از جمله هنرمندان حاضر در این مراسم که اجرای آن بر عهده عباس سجادی مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری نیاوران بود، می‌توان به شهرام ناظری، کامبیز روشن‌روان، داود گنجه‌ای، محمدعلی بهمنی، داود فتحعلی‌بیگی و خسرو احمدی اشاره کرد. از میان مسئولان نیز علی مرادخانی، فرزاد طالبی، حمیدرضا نوربخش و بهرام جمالی در این مراسم حضور داشتند.

کامبیز روشن‌روان، آهنگساز و نواپرداز، استاد و مدرس موسیقی و از چهره‌های شاخص در حوزه آموزش موسیقی اولین کسی بود که برای صحبت در مورد نادر گلچین پشت تریبون قرار گرفت و گفت: «مدتی است که هر وقت به محوطه زیبای تالار وحدت می‌آیم برای مراسم تشییع است و امیدوارم پس از این بیشتر برای مراسم‌های تجلیل بیایم. من هیچ وقت ندیدم که نادر از مشکلات و سختی‌های زندگی‌اش بگوید و هر وقت با یکدیگر هم‌صحبت می‌شدیم از خوبی‌ها و خوشی‌ها می‌گفت. او بارها و بارها از کسانی تعریف می‌کرد که من گمان می‌کردم ممکن است با هم مشکلی داشته باشند. امیدوارم همه هنرمندان موسیقی سرزمینم در جایگاهی قرار بگیرند که جایگاه واقعی یک هنرمند است، هنرمندی به معنای واقعی آن طور که نادر بود.»

نفر بعد حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی بود که صحبت‌های خود را با اشاره به برگزاری دو نوبت مراسم تجلیل از نادر گلچین شروع کرد و گفت: «یک بار 10، 12 سال پیش در بزرگداشتی که از طرف شهرداری تهران صورت گرفته بود و یک بار هم سال گذشته در همین تالار، در حضور نادر گلچین، به تفصیل از مختصات و ویژگی‌های کار او صحبت کرده‌ام. گلچین استعدادی کم‌نظیر در زمینه آواز ایرانی داشت و کمتر کسی را می‌توان یافت که چون او علی‌رغم آموزش ندیدن در محضر استادان چندان زیاد، بتواند در آواز به سبکی ویژه خود دست پیدا کند.»

او ادامه داد: «خیلی‌ها هستند که برخلاف او با وجود درک کردن مکاتب آوازی متعدد هیچ گاه به شیوه‌ای خاص خود دست پیدا نمی‌کنند. نکته دیگر طبع بلند و بی‌نیاز نادر گلچین بود. من ندیدم هیچ وقت به چیزی یا کسی انتقادی کند یا درخواست و مطالبه‌ای از کسی داشته باشد یا از کسی بد بگوید. او تنهایی خودخواسته‌اش را دوست داشت و آن را بر حضور در جمع ترجیح می‌داد.»  

عباس سجادی در ادامه با اشاره به آخرین آلبوم گلچین به نام «گریز» که براساس ملودی‌های فریدون شهبازیان تنظیم شده است از رهبر ارکستر ملی ایران درخواست کرد تا پشت تریبون قرار بگیرد. شهبازیان با اشاره به سابقه طولانی رفاقتش با گلچین گفت: «رفاقت ما 50 ساله بود. زمانی که برنامه «گل‌های تازه» را تهیه می‌کردم از او دعوت کردم تا اجرایی در این برنامه داشته باشد. گلچین برنامه شماره 177 «گل‌های تازه» را با نام «گریز» براساس شعری از هوشنگ ابتهاج خواند. دومین همکاری‌مان در این برنامه، مربوط به شماره 16 آن بود براساس غزلی از حضرت حافظ بود باز هم با صدای نادر.»

شهبازیان ادامه داد: «ما دوستانی بسیار صمیمی بودیم و او زمانی که با همراهی همسرش شروع به انتشار آثار موسیقایی در «اوج کاست» کرد باز هم از من کمک گرفت. من بزرگ شدن فرزندان نادر را همزمان با پیر شدن خودم به چشم دیدم و متاسفم که این اواخر به علت تاملات روحی شخصی نتوانستم به دیدنش بروم.»

سپس فاضل جمشیدی خواننده موسیقی ایرانی با حضور پشت تریبون و اشاره به این که «مرغ سحر» را دوشادوش سرود ملی ایران ارزشمند می‌داند و روزی از نادر گلچین شنیده است که گفته چه خوب است اگر در مراسم تشییع‌اش «مرغ سحر» خوانده شود از حاضران خواست این تصنیف را با هم بخوانند.

آخرین سخنران نیز مرجانه گلچین، بازیگر و برادرزاده نادر گلچین بود. او گفت: «خانواده ما از نظر تعداد بسیار کوچک است ولی امروز با حضور دل‌های عاشق شما می‌توانم این اندوه را به خانواده بزرگ گلچین تسلیت بگویم. متاسفم که امروز نغمه و نگین دختران عموی بزرگوارم و منیژه خواهر عزیزم نتوانستند در کنارمان باشند.»

او با بغض ادامه داد: «گمان می‌کنم امروز خوشحال‌ترین ما، زنده‌یاد نادیا دلدارگلچین، دختر نادر گلچین باشد که پذیرای مهمانی عزیز شده است. متاسفم که این استاد بزرگ بخش عمده‌ای از عمر گرانبهایش را ناخواسته خانه‌نشین شد. او در شرایطی که در سلامتی کامل به سر می‌برد و می‌توانست دیگران را از دریای علم و معرفتش سیراب کند در خانه به سر می‌برد و زمانی که دیگر دکتر حتی بلند حرف زدن را هم برایش ممنوع کرده بود، چه برسد به خواندن، سراغش آمدند.»

مرجانه گلچین در پایان از حاضران خواست یک دقیقه نادر گلچین را تشویق و آن طور که مستحقش است روانه خانه ابدی‌اش کنند.

نادر گلچین 31 شهریور، تنها یک روز قبل از تولد 81 سالگی‌اش درگذشت. مراسم یادبود نادر گلچین روز چهارشنبه پنجم مهر از ساعت 17 تا 18:30 در مسجد جامع شهرک غرب برگزار خواهد شد.

عکس از ایلنا/ عکاس: علیرضا رمضانی 

58242

نظر شما