شناسهٔ خبر: 21550941 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رییس آزمایشگاه ملی اعلام کرد

برنامه‌های آزمایشگاه نقشه‌برداری مغز برای مهارت‌افزایی محققان

30057

رییس آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز از اجرای طرح توسعه علوم شناختی در کشور خبر داد و گفت: در این طرح از محققان 5 استان برای کار با تجهیزات آزمایشگاه علوم شناختی دعوت به عمل آمد که تا پایان سال 5 استان دیگر تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا دکتر محمدرضا آی امروز در سمپوزیوم تازه‌های نقشه‌برداری مغز ایران با اشاره به برنامه‌های آزمایشگاه ملی مغز ایران برای توسعه علوم مرتبط با علوم شناختی افزود: بر این اساس استادیاران جوان دارای استعداد، شناسایی شدند که برای آنها کارگاه‌های آموزشی سه روزه برگزار کردیم.

به گفته وی، در این دوره آموزشی استادیاران جوان با موضوعاتی چون تحریک مغناطیسی مغز، تصویربرداری مغز و سیگنال‌های مغزی آشنا شدند.

آی، همچنین از اجرای طرح دیگری در این زمینه خبر داد و گفت: بر این اساس، از محققان استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، فارس، یزد و خراسان برای حضور در دوره آموزشی دو روزه در آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز دعوت به عمل آمد.

وی ایجاد ارتباط با سایر مراکز استان‌ها را از اهداف اجرای این طرح ذکر کرد و ادامه داد:‌ تا پایان سال 5 استان دیگر تحت پوشش این طرح قرار خواهند گرفت.

رییس آزمایشگاه ملی نقشه‌ برداری مغز خرید دستگاه‌ میگ و راه‌اندازی آزمایشگاه واقعیت مجازی را از دیگر برنامه‌های این آزمایشگاه نام برد و اظهار کرد:‌ علاوه بر آن از دو ماه قبل پری کلینیکال در دانشگاه علوم پزشکی تهران راه‌اندازی شده تا مطالعات آزمایشگاهی در فاز حیوانی در این آزمایشگاه انجام گیرد.

وی هدف از راه‌اندازی آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز را ارائه خدمات تخصصی به همه محققان ذکر کرد و ادامه داد:‌ محل فیزیکی این آزمایشگاه در دانشگاه تهران است، ولی از لحاظ هویت یک هویت مستقل است که خدمات آن مشمول همه مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی می‌شود.

آی، با بیان اینکه تجهیزات این آزمایشگاه از سال 94 نصب و راه‌اندازی شده است، یادآور شد:‌ تحریک الکتریکی مغز، تحریک مغناطیسی مغز، طیف‌نگاری مادون قرمز و پردازش سیگنال از جمله تجهیزات نصب شده در این آزمایشگاه است.

وی با اشاره به تجهیزات نصب شده در بخش تحریک مغناطیسی مغز، گفت: در این بخش تحریک و تصویربرداری از مغز به طور هم‌زمان انجام می‌شود.

آی با بیان اینکه تا کنون 2600 نفر از محققان و پژوهشگران از این مرکز بازدید کرده‌اند، یادآور شد:‌ 45 هزار نفر ساعت در کارگاه‌های برگزار شده از سوی آزمایشگاه حضور داشتند و به منظور افزایش مهارت‌های محققان تا کنون صد کارگاه آموزشی برگزار شده است.

انتهای پیام

نظر شما