شناسهٔ خبر: 21549140 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بررسی ابعاد اجتماعی مشکلات مسکن مهر شهر بندرعباس

نمایندگی هرمزگان

به همت مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران (ایسپا) شعبه هرمزگان و با همکاری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خلیج‌فارس، نشست "بررسی ابعاد اجتماعی مشکلات مسکن مهر شهر بندرعباس" با حضور مدیران و کارشناسان حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی، انتظامی، جامعه‌شناسی و روانشناسی و با استقبال جمعی از دانشجویان و فعالین فرهنگی و اجتماعی در جهاد دانشگاهی واحد هرمزگان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، در ابتدای این نشست که به مدیریت محمد دلپسند، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد هرمزگان برگزارش شد، گزارش ویدئویی خبرگزاری ایسنا در خصوص آخرین وضعیت مسکن مهر در بندرعباس برای حضار به نمایش درآمد و پس‌ازآن آقایان دکتر منصور اخلاقی پور، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری هرمزگان، سرهنگ محمد شریفی، معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان هرمزگان، دکتر بیژن خشنود، جامعه‌شناس آسیب‌های اجتماعی و دکتر موسی جاودان، روانشناس و استاد دانشگاه، به بررسی ابعاد اجتماعی مشکلات مسکن مهر شهر بندرعباس پرداختند که مشروح این نشست در ادامه آمده است:

دلپسند، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد هرمزگان پس از توضیح مختصری از ویدئوی پخش‌شده خطاب به مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری هرمزگان اظهار کرد: با توجه به اینکه مشکلات زیرساختی فنی مسکن مهر عوارض اجتماعی بسیاری را در پی خواهد داشت، آیا تحقیق و پژوهشی در خصوص این مشکلات انجام شده و اگر شده در چه ابعادی است؟

اخلاقی پور در پاسخ به این سؤال با بیان اینکه در سطح کشور پژوهش‌های آسیب شناسانه‌ای درزمینهٔ مسکن مهر شده است، افزود: در هرمزگان گزارش‌هایی از دستگاه‌های دولتی ذی‌ربط تهیه شده اما هنوز پژوهش جامعی که به مشکلات فرهنگی اجتماعی و آسیب‌زای این طرح در ابعادی گسترده بپردازد، انجام نشده است.

هراندازه پول بدهی همان‌قدر آش می‌خوری/ مقصر اصلی مسکن مهر، حاکمیت یا دولت؟!

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری هرمزگان با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین ایرادات اجرایی این پروژه جانمایی غلط است، تصریح کرد: هنگام جانمایی بدون در نظر گرفتن تبعات آن تنها به دنبال زمینی برای آغاز پروژه بودند و نتیجه این شد که امروز شهرک پیامبر اعظم بین دو گسل حاشیه‌نشین قرار گرفته است.

اخلاقی پور با بیان اینکه ساختمان‌های این پروژه از استانداردهای فنی لازم برخوردار نیستند، عنوان کرد: هراندازه پول بدهی همان‌قدر آش می‌خوری، آن زمانی که مسکن به‌طور متوسط متری 500 هزار تومان بود وعده مسکن متری 70 هزارتومانی داده شد.

وی با تأکید بر اینکه مقصر اصلی اجرای این پروژه حاکمیت است نه دولت، چراکه تمام دستگاه‌های نظارتی در آن نقش داشتند، خاطرنشان کرد: مشکل دیگر این است که در میان بلوک‌ها تعامل بین انسانی قوی را در نظر نگرفته‌اند.

مردم بی‌گناه‌اند، گناه بی‌فرهنگی بر گردن مسئولین است!

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری هرمزگان با اشاره به اینکه هنوز ارزیابی نشده که مسکن‌ها به چه تیپ آدم‌هایی از چه پایگاه فرهنگی و اجتماعی عرضه شده است، بیان کرد: بخشی از ساکنین از طبقات اجتماعی ضعیفی هستند که هنوز برداشت صحیحی از زندگی آپارتمان‌نشینی نداشته و گناهی هم ندارند، مقصر مسئولی است که مجوز این پروژه را بدون در نظر گرفتن این مسائل داده است.

اخلاقی پور با بیان اینکه مسکن یکی از نیازهای پایه‌ای بشر بوده اما مسکن مهر نه‌تنها امنیت روانی برای مالکین و ساکنینش نیاورده بلکه همان امنیت نسبی که قبلاً داشته‌اند را هم گرفته است، ابراز کرد: با این روند در آینده شاهد افزایش مسائل و مشکلات فرهنگی و اجتماعی در شهرک پیامبر اعظم خواهیم بود.

مجریان مسکن مهر، درک شفافی از تراکم حسابی و زیستی نداشته‌اند

وی یکی دیگر از اشکالات این پروژه را عدم درک شفاف از تراکم حسابی و زیستی مجریانش دانست و اظهار کرد: رئیس‌جمهور وقت، مساحت ایران را بر جمعیت آن تقسیم می‌کرد و می‌گفت به هر ایرانی هزار متر زمین می‌رسد! هر فردی که الفبای جمعیت‌شناسی و روانشناسی را بداند می‌داند که تراکم زیستی متفاوت از تراکم حسابی است.

در ادامه دلپسند، خطاب به معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان گفت: با توجه به وجود تنها یک کلانتری و حداکثر سه پاسگاه در شهرک پیامبر اعظم و عدم امنیتی که در این شهرک احساس می‌شود به‌گونه‌ای که تاکسی‌ها وارد این منطقه نمی‌شوند، آیا آماری از وضعیت وقوع جرم و امنیت آن منطقه موجود است؟

تشکیل حدود هزار و 350 پرونده در شش ماه

سرهنگ شریفی در پاسخ به این سؤال با بیان اینکه شهرک پیامبر اعظم با وسعت 6 کیلومترمربع و جمعیت حدود 70 هزار نفر، یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های مسکونی در شهر بندرعباس و ازجمله نقاط مهم جهت تأمین نظم و امنیت استان است، اضافه کرد: در سال 93 موضوع تراکم جمعیت این منطقه به معاونت طرح و برنامه ناجا منعکس و درخواست تأسیس یک کلانتری مخصوص این حوزه صادر شد که به همین واسطه کلانتری 12 در این منطقه تأسیس شد که از کلانتری‌های مجری طرح مکنا (مدیریت کیفیت ناجا) شهر بندرعباس به شمار می‌رود.

این مقام انتظامی اولویت وقوع جرائم حوزه کلانتری 12 در سال 96 را نزاع و درگیری فردی، خریدوفروش مواد مخدر، سرقت موتورسیکلت، درگیری زوجین، تصادفات و اختلافات مالی و استفاده مشروبات الکلی خواند و در خصوص فراوانی جرم در شش ماه اول سال جاری در این حوزه خاطرنشان کرد: در این مدت حدود هزار و 350 پرونده در این حوزه تشکیل شده که 61 درصد از پرونده‌ها در حوزه جرائم و 29 درصد در حوزه رخداد بوده است.

وی سرقت موتورسیکلت و داخل خودرو را بیشترین میزان نوع سرقت در این منطقه عنوان کرد و افزود: بیشترین تماسی که مردم این منطقه با پلیس داشته‌اند در خصوص رفع مشکلات آپارتمان‌نشینی بوده است که البته این اتفاقات در خصوص این منطقه  به دلیل تراکم جمعیت طبیعی و متصور است .

خانه خالی‌های شهرک پیامبر اعظم، جولانگاه مجرمین شهر

معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان هرمزگان با بیان اینکه عمده‌ترین مسئله، خالی از سکنه بودن بخش اعظمی از این ساختمان‌ها بوده که موجب استفاده غیرمجاز از فضای ساختمانی آن شده است، ابراز کرد: برخی ساکنین در این ساختمان‌ها مالک نبوده و با سوءاستفاده از فضای خالی و بدون نظارت این منطقه ساکن شده‌اند.

سرهنگ شریفی با اذعان به اینکه شهرک پیامبر اعظم به‌نوعی جولانگاهی برای افراد غیر شده است، اظهار کرد: برآوردهای اجتماعی و انتظامی حاکی از آن است که مالکین و ساکنین این منطقه افرادی با شخصیت اجتماعی مشخص و به‌دوراز ناهنجاری اجتماعی هستند اما بعضاً افرادی از بیرون منطقه  و ناشناس در بین این‌ها تردد می‌کنند باعث بروز جرائمی چون خفت گیری در این منطقه می‌شوند.

طراحی صحیح محیطی راهی برای پیشگیری از جرم

وی علت وقوع بیشتر جرائم این منطقه را  وضعیت طراحی شهری آن دانست و با اشاره به اهمیت نظریه پیشگیری از جرم از طریق طراحی محیطی، افزود: عدم وجود روشنایی مناسب معابر و دیوارکشی نامناسب از مهم‌ترین مشکلات محیطی این منطقه است.

این مقام انتظامی تصریح کرد: برابر آخرین تصمیم‌گیری که در کمیسیون عملیات استان گرفته شد، افزایش تعداد گشت‌هایی که در بین لاین‌های سایت‌ها گشت زنی می‌کنند و تقویت حوزه انتظامی در دستور کار قرارگرفته و در صورت امکان در آینده تعداد گشت‌ها را برای افزایش احساس امنیت این منطقه بیشتر خواهیم کرد.

دکتر خشنود نیز در ادامه مشکلات مسکن مهر را به دو گروه اجرایی و اجتماعی دسته‌بندی و عنوان کرد: با بررسی‌هایی که انجام دادم متوجه شدم چنین طرح‌هایی قبلاً در کشورهای دیگر اجرا شده است؛ برای مثال مدلی در ایالت شیکاگو آمریکا در سال 1960 اجرا شده که پس از چند سال خود دولت آمریکا مشکلات این ساختمان‌ها را بیش از منافعش دیده و آن را معدوم کرده است.

تا پروژه مسکن مهر تمام نشود، مشکلات اجتماعی‌اش هم بررسی نمی‌شود!

این جامعه‌شناس آسیب‌های اجتماعی با بیان اینکه بر اساس آمار رسمی تاکنون حدود دو میلیون مسکن مهر تحویل داده شده که نیمی از آن در دولت نهم و دهم و نیمی دیگر در دولت یازدهم بوده است، خاطرنشان کرد: تاکنون از مبادی رسمی به‌صورت جدی به مسائل و پیامدهای اجتماعی پروژه مسکن مهر پرداخته نشده و مسائل اجرایی و فنی موضوع بحث‌ها بوده که علت آن تمام نشدن این پروژه است.

وی با اشاره به اینکه اکثریت مالکین مسکن مهر از اقشار ضعیف جامعه بوده و شاید تمام زندگی خود را صرف خرید این خانه‌ها کرده‌اند، بیان کرد: درحالی‌که افراد هنوز قسط وام این ساختمان‌ها را پرداخت می‌کنند، چهارچوب‌ها و زیرساخت‌های آن آماده نیست یا خیلی بد و بدون کیفیت است.

مسکن مهر، کپی‌برداری از یک مدل شکست‌خورده غربی!

خشنود با اشاره به اینکه مسکن مهر تقریباً یک کپی‌برداری از طرح‌هایی است که در کشورهایی مثل هلند، آلمان، اتریش  و فرانسه تحت عنوان مسکن اجتماعی اجرا و در این مدل‌ها بحث حداقل زیست رعایت شده است، ابراز کرد: مسکن مهر باید پلی برای افراد باشد که برای یک دوره کوتاه چندماهه یا یک‌ساله در آن ساکن شوند و پس از یک تنفس مالی و اندوختن پس‌انداز از آن گذر کنند؛ وقتی طرحی شکست‌خورده‌ای را از کشوری دیگر کپی‌برداری و اجرا می‌کنیم درحالی‌که متناسب فرهنگ کشورمان نیست، مشکلاتی ازاین‌دست قابل پیش‌بینی است.

مسکن مهر، مسکن بدون لابی!

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در مسکن مهر کالبدی بدون روح و غیراستاندارد ساخته شده است، تصریح کرد: به‌طورکلی در بیشتر مساکن شهر بندرعباس انسان در سازه‌ها در نظر گرفته نشده و هیچ لابی یا فضایی برای گردهمایی ساکنین و حتی پرداخت شارژ تعبیه نشده؛ جالب است که ماشین‌ها فضایی اختصاصی دارند اما برای تعاملات اجتماعی هیچ جایی در نظر گرفته نشده است.

خشنود با بیان اینکه نیازهای امنیتی، ارتباطی، فراغتی و نمادین در مسکن مهر دیده نشده است، عنوان کرد: بلوک‌های شهرک پیامبر اعظم بسیار پراکنده و دور از هم بوده و ارتباط بلوک‌ها با هم و حتی با هسته مرکزی شهر بسیار ضعیف است؛ سیستم‌های ارتباطی چون قطارهای شهری مترو، نیازهای فراغتی و نیازهای نمادین حتی در مرکز بندرعباس هم رعایت نشده و معماری‌ها به‌صورت قوطی‌کبریتی بالا رفته است.

این جامعه‌شناس با اشاره به اینکه زیست شهری خانه‌های مسکونی باید به‌صورت محله باشد و هر محله خود تعریفی دارد و متشکل از افرادی است که بتوانند اشتراکاتی با هم داشته باشند، بیان کرد: به علت در نظر گرفته نشدن نیازها در پروژه مسکن مهر، این پروژه پتانسیل لازم را برای شکستی همچون نمونه‌هایش در کشورهای دیگر دارد.

ارتقاء امنیت اجتماعی با فرهنگ‌سازی مناسب امکان‌پذیر است

در ادامه معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان هرمزگان به بیان راه‌حل‌هایی در حوزه امنیتی مسکن مهر پرداخت و عنوان کرد: استفاده از نگهبان محله که سازمان و ساختار و نحوه انجام مأموریت آن‌ها در پلیس پیشگیری تعریف شده است، تصحیح روشنایی و آسفالت معابر در داخل شهرک‌ها و بلوار شهید رجایی، نصب چراغ‌های راهنما در چهارراه‌های داخل شهرک، نصب دوربین مداربسته که در کاهش جرائم بسیار تأثیرگذار و حائز اهمیت است، آموزش فرهنگ آپارتمان‌نشینی در بلوک‌ها با همکاری شهرداری و سایر نهادهای ذی‌ربط، ساخت باشگاه‌ها، سالن‌های ورزشی، کتابخانه‌ها و مجتمع‌های فرهنگی و اجتماعی در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی در این منطقه از کارهایی است که می‌توان در جهت و ارتقاء امنیت اجتماعی این منطقه انجام داد و با فرهنگ‌سازی مناسب، حداقل احساس ناامنی این منطقه را از بین برد.

دلپسند خطاب به مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری هرمزگان ابراز کرد: آیا منازل مسکن مهر قابلیت بهسازی را دارند؟

اخلاقی پور در پاسخ به این سؤال با اشاره به اینکه هیچ‌چیزی در مدیریت شهری به‌خصوص در کاهش آسیب‌های اجتماعی در شهرها به‌اندازه خیابان و نور اثرگذار نیست، اظهار کرد: همچنین فضای سبز در نشاط‌آفرینی و ایجاد احساس امنیت در ساکنین بسیار تأثیرگذار است.

ضریب امنیت عینی بندرعباس از بسیاری کلان‌شهرها بالاتر است

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری هرمزگان با اشاره به اینکه ضریب امنیت عینی استان هرمزگان از بسیاری کلان‌شهرها بالاتر بوده و حتی ضرایب ناامنی در این کلان‌شهرها در تمام سطوح بالاتر اما احساس ناامنی در بندرعباس بیشتر است، افزود: ایجاد فضای سبز، پارک، فواره، استفاده از رنگ‌ها در جهت کاهش استرس‌ها و مشکلات، طراحی و المان‌سازی از کارهایی است که می‌تواند ضمن افزایش تعاملات ساکنین شهرک پیامبر اعظم، پای سایر شهروندان را نیز به آنجا باز کرده و احساس امنیت را بیشتر کند.

مسکن مهر هنوز زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی، درمانی و امنیتی ندارد

این مقام مسئول با بیان اینکه مردم در حالی در مسکن مهر ساکن شده‌اند که هنوز نهادهای حمایت گر اجتماعی، درمانی و امنیتی در این منطقه پایگاهی ندارند، خاطرنشان کرد: با توجه به تذکرات به مقامات کشوری در خصوص جمعیت 70 هزار نفری کنونی مسکن مهر بندرعباس که با تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام 130 هزار نفری می‌شوند، هنوز اقدامی جهت ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی، درمانی و امنیتی نشده است.

وی یکی از آسیب‌های اجتماعی خطرساز و رو به افزایش این منطقه را گسترش کارگران جنسی دانست و افزود: ازاین‌رو که شهرک پیامبر اعظم یکی از راه‌های مواصلاتی خارج از شهر بوده و افراد از اطراف می‌توانند بدون هیچ نظارتی در آن رفت‌وآمد کنند، بستر مناسبی برای ارائه خدمات جنسی و همچنین خرده‌فروشی مواد مخدر شده است؛ افزایش تعاملات انسانی یکی از راهکارهایی است که در کنار اصلاح خیابان‌ها و نور و  فضای سبز می‌تواند تأثیرگذار باشد.

دلپسند در ادامه خطاب به دکتر خشنود اظهار کرد: آیا شما هم‌فکر می‌کنید می‌توان راهکارهای کوتاه‌مدتی برای بهسازی زیست ساکنین آن منطقه ارائه داد؟

استانداردهای پیاده‌سازی شده در مسکن مهر موجب انسانیت‌زدایی شده است

خشنود در پاسخ به این سؤال با بیان اینکه طراحی محیط شهری باید به‌گونه‌ای باشد که تعامل اجتماعی ایجاد کند و در خدمت انسان باشد، افزود: هدف اولیه در ساخت‌وساز این‌گونه مساکن چه در ایران و چه در خارج از ایران به‌طورکلی این بوده که یک نوع مساوات‌طلبی و عدالت اجتماعی ایجاد کند و همه افراد صاحب مسکن شوند اما استانداردهای پیاده‌سازی شده بیشتر موجب انسانیت‌زدایی می‌شود.

این جامعه‌شناس آسیب‌های اجتماعی ادامه داد: ایجاد هویت اجتماعی می‌تواند کنترل غیررسمی را در این منطقه ایجاد کند چراکه همه مشکلات را نمی‌شود با کنترل رسمی هدایت کرد.

مراکز خرید از مهم‌ترین عوامل ایجاد تعامل اجتماعی

وی با اشاره به اینکه ایجاد زیرساخت‌های اجتماعی مثل زمین‌های ورزشی و سینما می‌تواند تعامل اجتماعی را بالا ببرد، اضافه کرد: ایجاد مراکز خرید اهمیت بالایی دارد چراکه خرید به‌خصوص خرید روزانه، یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد تعامل اجتماعی است.

معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان در ادامه با تأکید بر اینکه تفاوت معنی‌داری بین جرائم شهرک پیامبر اعظم با سایر نقاط بندرعباس وجود ندارد، عنوان کرد: میزان وقوع جرم در مدت مشابه در حوزه کلانتری 12 با 70 هزار نفر جمعیت با یکی از حوزه‌های انتظامی ما با همان وسعت و بافت جمعیتی در شهر بندرعباس تقریباً یکسان بوده و این نشان می‌دهد که شهرک پیامبر اعظم خیلی هم ناامن نیست و بیشتر وجود احساس ناامنی در این منطقه جلوه‌گر است که می‌توان با فعالیت‌های فرهنگی، آموزش و فضاسازی ضریب امنیتی و احساس امنیت را بالا خواهد برد.

با توجه به متمرکز شدن گفت‌وگو به مسئله احساس ناامنی، دلپسند از دکتر جاودان خواست تا تجربیات و پژوهش‌هایی که در این خصوص داشته است را بیان کند.

احساسات واکنش‌های ما را می‌سازند

جاودان ضمن عذرخواهی بابت تأخیر در حضور در جلسه خاطرنشان کرد: این انسان است که به احساسات خود معنی می‌دهد، بر اساس برخی باورها، عقاید، تجارب و شناخت‌ها، باور عمومی بر این است که شهرک پیامبر اعظم جای مناسبی نیست؛ برای مثال شاید سقف در حال ریزش نباشد اما اگر ما احساس کنیم که دارد می‌ریزد پا به فرار می‌گذاریم، بنابراین این احساس است که باورها، رفتارها و واکنش‌های ما را در آن زمینه پرورش می‌دهد.

این روانشناس ادامه داد: در جلسه‌ای با یکی از مقامات امنیتی اظهار شد که همه افرادی ساکن در مسکن مهر، کارگر نیستند و در میان آن‌ها مدیرکل و همه تیپ آدمی در لباس کارگر زندگی می‌کنند ولی اصالت و هویتشان چیز دیگری است، شناسایی هویت همه ساکنان راحتی امکان‌پذیر نیست و نیاز به ایجاد تعاملات و زیرساخت‌های بسیاری دارد.

حاشیه‌نشینی برچسبی بر پیشانی ساکنین مسکن مهر

این استاد دانشگاه حاشیه‌نشینی را یک برچسب و بسیار یک آسیب‌زا خواند و ابراز کرد: وقتی به شخصی می‌گویند حاشیه‌نشین احساس تحقیرآمیزی را تجربه می‌کند، علاوه بر آن مسکن مهر 16 درصد از مسکن کشور را پوشش می‌دهد و افرادی از طبقات اجتماعی خاص با خرده‌فرهنگ‌های متفاوت را در کنار هم قرار داده که بسیار آسیب‌زاست؛ آن‌هم بندرعباس که خود شهری با قومیت‌ها و خرده‌فرهنگ‌های متعدد است.

در کشوری با 16 میلیون پرونده جرم، مسکن مهر جای خیلی بدی هم نیست!

جاودان با اشاره به اینکه در کشوری با 16 میلیون پرونده جرم، مسکن مهر جای خیلی بدی هم نیست، اظهار کرد: موضوع دیگری که مسکن مهر را در این شرایط تاریخی، فرهنگی و اجتماعی آسیب‌زا کرده انقلاب جنسی است؛ انقلاب جنسی از مهم‌ترین مسائلی است که در حال حاضر به جهان به‌خصوص به کشوری چون ایران آسیب می‌زند، مسائل آسیب‌زا افراد ضعیفی مثل ساکنین مسکن مهر را بیشتر تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی یکی دیگر از آسیب‌های تأثیرگذار بر قشر ضعیف ساکن در مسکن مهر را فضای مجازی دانست و تصریح کرد: وقتی سرگرمی، پارک، فضای سبز و ... نباشد چاره‌ای جز استفاده از فضای مجاز برای گذر زمان نیست؛ مدیریت اوقات فراغت یکی از مسائلی است که در پروژه مسکن مهر پیش‌بینی ‌نشده است.

اختلالات هویتی در فرهنگ، زمینه‌ساز رفتارهای پرخطر

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ساکنین مسکن مهر به علت نداشتن مشارکت و همیاری در کمک، نوع‌دوستی و همدردی، هویت تعریف شده و احساس تعلق‌خاطری ندارند، تصریح کرد: اختلالات هویتی در فرهنگ، احتمال خطر را بیشتر و زمینه‌های آن را محیا می‌کند؛ نقش اداره کل مراکز آموزشی بسیار مهم و غیرقابل‌انکار است، ایجاد یک مرکز آموزشی فنی حرفه‌ای یا یک مدرسه کارآفرینی و یا یک مرکز آموزش خود مراقبتی و همچنین برگزاری جشنواره‌های فرهنگی ورزشی در این منطقه می‌تواند قدم مؤثری باشد.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری هرمزگان در واکنش به سخنان دکتر جاودان، نقش صداوسیما را در ایجاد تعاملات انسانی و پویایی جامعه در شهرک پیامبر اعظم بسیار مهم و تأثیرگذار دانست و عنوان کرد: برای مثال صداوسیما می‌تواند برنامه‌هایی مثل شو بندر را به‌خصوص در نیمه دوم سال به آن منطقه ببرد.

دلپسند در پایان سخنان کارشناسان از خبرنگاران، دانشجویان، فعالان فرهنگی و سایر حاضرین در جلسه خواست سؤالات خود را در خصوص موضوع نشست مطرح کرده تا کارشناسان بنا به ‌ضرورت پاسخگو باشند.

ایجاد تعاملات انسانی باید عملی باشد، نه در گفتار

یکی از بانوان فعال فرهنگی حاضر در جلسه که خود ساکن شهرک پیامبر اعظم نیز بود اظهار کرد: اگر جلسه در شهرک برگزار می‌شد و یا از فعالین آن منطقه دعوت می‌شد می‌توانست بسیار مؤثرتر بوده و بیان مشکلات اجتماعی و ارائه راه‌حل‌ها دوسویه باشد؛ ایجاد تعاملات در این منطقه باید عملی باشد و نه در گفتار و اگر با همین جلسه شروع می‌شد بازتاب خیلی خوبی داشت.

سالاری با اشاره به ظرفیت انسانی بالای شهرک پیامبر اعظم افزود: اگر در این منطقه کار شود و به فعالان آن بها داده و پرداخته شود شکوفا می‌شوند؛ بنده به همراه برخی فعالان شهرک به دنبال ثبت یک ان‌جی‌اوی خیریه زیر نظر کمیته امداد تا بتوانیم از ظرفیت جوانان آنجا استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه با پیگیری‌های انجام شده در چند روز گذشته جشنواره‌های فرهنگی ورزشی در حدود 10 سایت برگزار شده که شورونشاط خاصی را ایجاد است، اضافه کرد: اخیراً فعالین فرهنگی و اجتماعی شهرک پیامبر اعظم دیداری با رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هرمزگان داشتیم که قول دادند برای حل مشکلات این منطقه با ادارات ذی‌ربط صحبت کنند.

پایش ساکنین مسکن مهر از دغدغه‌های اصلی نیروی انتظامی

سرهنگ شریفی در واکنش به سخنان این فعال فرهنگی با اذعان به اینکه نیروی انتظامی نیز آمادگی خود را در اجرای هر کاری در حوزه فرهنگی انتظامی اعلام می‌کند، تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی ما این است که ساکنین این منطقه از طریق مبادی ذی‌ربط پایش شوند، که همین مسئله تأثیر مهمی در حل مشکلات ساکنین خواهد داشت.

یکی از دانشجویان حاضر در جلسه نیز خطاب به سرهنگ شریفی عنوان کرد: آیا نیروی انتظامی برای افزایش احساس امنیت مسکن مهر تدبیری اندیشیده و یا صرفاً با افزایش نیروهای گشت زنی خود فضا را به سمت امنیتی شدن برده است؟

احساس امنیت شهروندان بندرعباس از میانگین کشوری بالاتر است

معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان هرمزگان با اشاره به اینکه احساس امنیت شهروندان بندرعباس از میانگین کشوری بالاتر است، ابراز کرد: در این منطقه بیشتر از ناامنی، احساس عدم امنیت وجود دارد و در این رابطه خلط موضوع شده چراکه ایجاد احساس امنیت در حوزه وظایف نیروی انتظامی نیست.

وی ادامه داد: روشنایی آسفالت معابر، نصب دوربین، جذب نگهبان محله، ایجاد فضای تعاملی و زیرساخت‌های فرهنگی اجتماعی از کارهایی است که این احساس عدم امنیت را کاهش داده و رفته‌رفته از بین می‌برد و این کارها در حوزه وظایف دستگاه‌های دیگری است؛ وقتی نهادهای دیگر هنوز اقدامات لازم را انجام نداده‌اند تنها کاری که از نیروی انتظامی برمی‌آید افزایش گشت است که همین اقدام باعث کاهش 37 درصدی جرائم نسبت به شش‌ماهه اول سال گذشته شده است.

مشاورین کلانتری 12، مأمورین فرهنگ‌سازی‌ در پیامبر اعظم

این مقام انتظامی اظهار کرد: نیروی انتظامی در حوزه اداره آموزش و مشارکت معاونت اجتماعی شورایی تحت عنوان شورای معتمد پلیس تشکیل داده است که به نظر بنده با تقویت این بخش در شهرک‌ها و مجموعه‌های مسکونی بزرگی همچون پیامبر اعظم می‌توان به نتایج بسیار خوبی رسید، همچنین هم‌اکنون در حوزه کلانتری 12 مرکز مشاوره و مددکاری با حضور کارشناس روانشناس داریم که  شهروندان این منطقه می‌توانند به آنجا مراجعه و مسائل و مشکلات خود را مطرح و راهنمایی لازم را کسب کنند و درواقع می‌توان گفت این مجموعه یک نهاد سازمان‌یافته در حوزه فرهنگ‌سازی در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی به شمار می‌آید.

یکی دیگر از دانشجویان حاضر در جلسه عنوان کرد: آیا این نشست رویکردی عمل‌گرایانه خواهد داشت یا صرفاً قرار است همه‌چیز به یک جلسه ختم شود؟

مطالبه گری راه رسیدن به حق است/بی‌تفاوتی مسئولین چیزی از رسالت ما کم نمی‌کند

جاودان در پاسخ به سؤال این دانشجو عنوان کرد: مطالبه گری یکی از مهم‌ترین ابزاری است که می‌تواند افراد را به حق‌وحقوقشان برساند، اگر همه دست‌به‌دست هم دهیم و از همین امروز مصرانه مسئله مسکن مهر را پیگیری کنیم، دیر یا زود متولیان مجبور به کار می‌شوند، بی‌تفاوتی مسئولین چیزی از رسالت ما کم نمی‌کند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد هرمزگان با بیان مصرعی از دفتر پنجم مثنوی معنوی مولانا مبنی بر اینکه "تا نگرید طفل کی نوشد لبن" اظهار کرد: تا زمانی که مطالبه گری صورت نگیرد از سوی مسئولین و متولیان نیز پاسخگویی صورت نخواهد گرفت.

دلپسند در پایان به‌عنوان حسن ختام جلسه ابراز کرد: امیدوارم این نشست مقدمه‌ای برای رفع مشکلات مسکن مهر بندرعباس باشد.

تهیه و تنظیم از لیدا رضائی، خبرنگار ایسنا، منطقه خلیج‌فارس

انتهای پیام

نظر شما