شناسهٔ خبر: 21548963 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

گفت و گوی فردا با حجت الاسلام نقویان:

فروش لوازم آرایشی در ماه محرم بیشتر از ماه های دیگر است/ مداح ها سبک‌های مَن‌درآوردی و غربی را استفاده نکنند/ ماجرای پیشنهاد نجومی به حجت الاسلام نقویان

متاسفانه گاها سبک های مداحی از یک خواننده غربی و یا مجالس لهو و لعب هست. استفاده از این سبک ها باعث می شود وقتی یک نفر این سبک را در مدح اهل بیت می شنود یاد همان آهنگ غربی لهو و لعب بیفتند.

صاحب‌خبر -
سرویس فرهنگی فردا: حجت‌الاسلام ناصر نقویان همواره بواسطه لحن شیرین و خاصش و استفاده از اشعار حافظ و مولوی در منبرهایش مورد توجه بوده است. هرچند در سال های اخیر که به خاطر برخی مواضع سیاسیش انتقادات زیادی را برانگیخته است. با این حال او یکی از چهره‌های فرهنگی و دغدغه‌مند کشور است. به سراغ ایشان رفتیم و در خصوص هیات های عزاداری و شیوه های مختلف عزاداری صحبت کردیم. و از جریانات فکری که در هیات های مذهبی وجود دارد پرسیدیم.

mp4 تعداد بازدید : 152
<div id="video-display-embed-code"> <script src="http://www.fardanews.com/fa/news/play/embed/728099/565289?width=400&height=300" type="text/JavaScript"/> </div>
 
 
فردا: در سال‌های اخیر شیوه‌های عزاداری تغییراتی داشته است هرچند هنوز عزاداری به شکل سنتی در بسیاری از هیئت هات جریان دارد  ما به هر حال تغییرات و نوآوری‌های زیادی را هم شاهد هستیم به نظر شما این سبک مداحی که در جامعه ما جریان دارد و این نوع عزاداری ها با انحرافات مذهبی تلفیق شده است یا به دور از انحراف است؟

باید از چند زاویه وارد بحث شویم. برخی معتقدند که هر کسی که وارد عزاداری امام حسین شود هرطور که عمل کند، هر طور که عزاداری کند و با هر پوششی که باشد مقبول هست؛ و ما وظیفه نداریم که به کسی امر و نهی بکنیم. این عده معتقدند اصلا چیزی به نام نهی از منکر در عزاداری امام حسین وارد نیست.

خب لذا شاهد می شویم که عده ای می گویند در مجالس امام حسین نباید حد و مرزی گذاشت. حتی یک مرد و یا زن با هر ظاهر و انگیزه ای می توانند حضور داشته باشند. این یک نگاه هست.

فروش لوازم آرایشی در ماه محرم بیشتر از ماه های دیگر است

همین جا هم یک خاطره ای عرض کنم. در یک سفر هوایی یک آقایی که در اتحادیه فروش لوازم آرایشی بود گفت که فروش لوازم آرایشی در ماه محرم بیشتر از سال های دیگر است. و این تعجب آور است.

یک نگاه دیگر درست مقابل این نوع نگاه قرار دارد. در این نگاه معتقدند که ما برنامه ها را باید با یک چهارچوب خاصی تنظیم کنیم.هر مداح و یا سخنرانی نمی تواند در مجلس میکروفون دست بگیرد. بایدخیلی حساب شده باشد. مثل ضیافت های بزرگی که مسئولین برگزار می کنند که دارای ضوابط خاصی هست. و مدعوین از قبل تعیین شده هستند و هر کسی دعوت نمی شود و هر کسی پشت تریبون قرار نمی گیرد. خب این افراد معتقدند که مجلس امام حسین کمتر از مجلس مسئولین نیست. کما اینکه با هر پوششی نمی توان کنار مسئولین رفت و خب مسلما امام حسین مقام بالاتری دارد و باید یک چهارچوبی تعریف شود.

یک رویکرد سومی هم وجود دارد که می گوید مجلس امام حسین شبیه این ملاقات با یک مقام مسئول نیست واز طرفی هم مراسمات عزاداری کارناوال عزاداری نباید باشند.

ببینید ما محدود هستیم به قانون. قانون اصلی نفس قانون عزاداری در جهان بشر هست که خب می بینید در همه مراسماتی که در دنیا برگزار می شود.  حتی در خارج از کشور هم مراسم های عزاداری یک چهارچوب و رسم و رسومی دارند و برنامه های مراسمات متناسب با مجلس عزاداری شان هست. ولی باید دید در مجالس عزاداری که برای اهل بیت این مسائل مراعات می شود و همه برنامه ها متناسب با مجلس عزاداری ست؟ خب حتی در فیلم های هالیوودی در بخش عزاداری نمی آیند یک ارکست شاد بگذارند. ما هیچ جا چنین چیزی ندیدیم. لذا ما از یک طرف محدود هستیم به قوانین بشری که باید در آن چهارچوب پیش برویم.

لذا بزرگان جامعه، مراجع اعظام و شخصیت های فرهیخته علی الخصوص رهبر انقلاب بارها روی سبک های مداحی نکات و تذکراتی را داده اند.

می دانیم که در اشعار مداحان یک محتوا داریم و یک سبک. متاسفانه گاها سبک های مداحی از یک خواننده غربی و یا مجالس لهو و لعب هست.  استفاده از این سبک ها باعث می شود وقتی یک نفر این سبک را در مدح اهل بیت می شنود یاد همان آهنگ غربی لهو و لعب بیفتند. ما حق نداریم از این نوع سبک ها که در آهنگ های غربی با حال و هوای لهو و لعب هست استفاده کنیم.

و اگر فقط نیت مهم است به داعش هم حرفی نمی توانیم بزنیم. داعش هم می گوید من قربه الی الله می جنگم پس هر کاری می کنم درست است. در مبارزه با داعش مواجه هستیم با مسئله ای که هم قاتل می گوید الله اکبر و هم مقتول. و این تنها جایی ست که این اتفاق نادر رخ می دهد. خب قاتل شهید حججی که انسان فاسدی هست هم می گوید من برای خداوند می جنگم و از زندگی م زده ام. ولی خب به انحراف رفته است.

 
 
برخی مداحان به انحراف کشیده شده اند

فردا: پس معتقدید که در برخی از موارد برخی  از مداحان و سخنرانان پا را فراتر از مسیر درست گذاشته اند و در برخی موارد ممکن است حتی وارد انحرافات شده باشند؟

ببینید وقتی سفیر امام حسین می خواهد در دربار ابن زیاد آب بخورد و آب با خون آمیخته می شود می گوید آب نجس شده و من این آب را نمی خورم و در نهایت تشنه از دنیا می رود. خب حضرت مسلم نمی گوید چون در راه امام حسین شهید می شوم خون پاک است. ولی برخی از مداحان ما لطمه می زنند و خون جاری می کنند و بعد هم آن خون را هم پاک می دانند چون در راه امام حسین ریخته شده است. خب این مسیر قطعا به انحراف کشیده شده است. چراکه اساس مبانی خود سیدالشهدا بر این اصول نیست.

لذا نباید هر چیز من در آوردی که به قول بعضی ها اقتضای روز هست و هر نوع آوا و سبکی، و هر نوع تمثالی را از خودمان بسازیم و به اهل بیت نسبت بدهیم. یک مدتی تمثال هایی ساختند از اهل بیت که واقعا عجیب و غریب بود و برخی از این تمثال ها مضحک و مسخره بود. خب نمی توانیم بگوییم که چون دستگاه سیدالشهداست به هیچ کس مربوط نیست.

عزادارای باید در چارچوب شرع، عرف شیعی و مقبول جامعه جهانی باشد

ما باید با یک چهارچوب هایی که هم شرع، هم عرف جامعه و هم مجامع دنیا بپسندد در راستای ترویج فرهنگ عاشورا قدم بردایم. حتی  در برخی مراسمات در ایام محرم که در خارج از کشور بودم عده ای آمدند که نه ایرانی بودند و نه مسلمان ولی عاشق امام حسین بودند. خب باید نوع مراسم های ما با یک نگاه بین المللی بخواند. اگر اینطور نباشد نه تنها به امام حسین خدمت نکرده ایم، بلکه باعث شده ایم عده ای از این مسیر دور شویم.

باید سبک های عزاداری و سینه زنی هم درست باشد. ببینید وقتی یک عده بیننده بی غرض این نوع عزاداری ما را می بینند چه واکنشی نشان می دهند؟ گر از نوع عزاداری ما اندوه حاصل نشود و شبیه بلاتشبیه سیرک باشد یا خنده دار باشد خب نتیجه عکس داده است. اگر واقعا به این اهداف نرسیم واقعا جای تامل دارد.

عزادارای برای اجر و پاداش کودکانه و انحرافی است

فردا: سوال اساسی اینجاست که هدف از عزاداری چیست؟

مسئله همین جاست. یک حزن و اندوه و ابراز همدردی با انسان های بسیار نازنینی ست که در راه هدف جان شان را فدا کرده اند.آیا کسانی که در این مراسمات را اقامه می کنند، بانی می شود، سخنران و یا مداح و یا هر قدمی که بر می دارد صرفا برای این هست که اجر و پاداش ببرد؟ اگر فقط برای این مسائل باشد مثل ساعت کاری زدن می شود و نوعی کاسبی کردن محسوب می شود. این نوع عزاداری که صرفا برای اجر و پاداش باشد یک نوع تفکر کودکانه و مضحک و انحرافی ست.

یک عده می گویند این زنده نگه داشتن نام سید الشهدا ست و ما برای این مسئله اقامه عزا می کنیم. در عید غدیر بود که یکی از خطبا گفته بود که ما باید غدیر را مثل عاشورا شلوغ کنیم. بعد خاطره ای نقل می کنند که با یک مسلمان مصری در مکه برخورد کردم و پرسیدم غدیر را می شناسید و گفت که نه. خب من هم گفتم تقصیر ماست که شما غدیر را نمی شناسید.

خب پس انکیزه  عده ای از حضور در این مراسمات و اقامه عزا این هست که این یاد و نام اهل بیت زنده نگه داشته شود( ابتر مانده این قسمت)

چرا روحانیون و مداحان صله دریافت می کنند؟


فردا: برخی مطرح می کنند چرا عده ای از روحانیون و یا مداحان باید در قبال منبر رفتن و مداحی کردن مبلغی را دریافت کنند؟ و نباید این مهارت تبدیل به یک شغل و منبع درآمد شود. پاسخ جنابعالی چیست؟

ببینید این پول را ما می گیریم؟ و یا کسی که بانی عزاداری شده با احترام تقدیم می کند به مداح و سخنران؟ خب از جهتی هم وقتی یک مداح و یا سخنران وقتی می گذارد برای آماده کردن و مطالعه و عمر خود را صرف می کنند برای ارتقای جامعه می بایست از یک مسیر درستی تامین مالی شوند. کما اینکه  کسی که مسافر کشی می کند، پول هم می گیرد. مثلا به شما که خبرنگار هستید بگویندکه برای این فعالیت فکری که انجام می دهید نباید حقوق بگیرید. خب مسلم است که باید تامین شوید. حتی خداوند در قرآن کریم خمس را تعیین می فرمایند که یک پنجم از درآمد مازاد سالانه ست. خب اینجا به شوخی بگوییم خدایا تو دیگر چرا پول می گیری؟ البته موافق تعیین کردن مبلغ نیستم.

به یک بانی خداوند امکانات داده است و او هم هدیه ای می دهد به سخنران. خب چه اشکالی دارد؟ در یک جایی رفتم سخنرانی و یک جوانی آمد و گفت که امکانش هست برای سخنرانی به مجلس ما بیایید؟ پرسیدم مجلس تان کجاست؟ گفت در فلان نقطه از پایین شهر هست. گفتم مقدور نیست. آن جوان عزیز گفت شما هم برای پول منبر می روید. هر جا پولدار تر باشند می روید منبر. من به او گفتم که شما هم برای اینکه فخرفروشی کنید و پز بدهید که اقای نقویان را در مجلس ما حضور دارد من را دعوت می کنید. شما واقعا برای رضای خدا می خواهید من به مجلس شما بیایم؟ خب من حاضرم هر کسی که می خواهد از سمت شما به مجلس ما بیاید و هر میزان هزینه ایاب و ذهاب باشد را تامین کنم و شما بیایید اینجا. اگر واقعا قصدتان این است که صحبت های من را گوش دهید. ولی شما هم برای پز دادن من را دعوت کردید. که اگر برای پز دادن هست که اصلا مراسم گرفتن شما هم درست نیست.

خب عده ای هستند که امکانات مناسبی دارند و بانی خیر شده اند و حمایت مالی می کنند از مداحان و سخنران هایی که وقت شان را صرف مطالعه و تمرین کرده‌ اند. مگر شخصیت های علمی که در سراسر دنیا تحقیق و پژوهش می کنند و یک مقاله ای ارائه می دهند و سخنرانی می کنند در نهایت یک مبلغی به عنوان هدیه به آنها داده نمی شود؟ خب چه اشکالی دارد؟ البته تاکید می کنم نباید از طریق هیات و سخنرانی یک جیب گشاد دوخت و تجارت کرد.

 
 
ماجرای پیشنهاد عجیب به حجت الاسلام نقویان

فردا: متاسفانه این مساله تبدیل به یک جور چشم و هم چشمی در میان هیاتی ها  شده است حتما شما هم با این مسئله مواجه شده اید؟

سراغ دارم کسی را که برای حضور در جلسه ای قول داده بود ولی در جلسه دیگری که پول بهتری می دادند شرکت کرد. و برای پول زیر قول و شرف و شرافت خود زد. و آن بنده خدایی که دعوت کرده بود مانده بود چه کار بکند. بنده همین امسال از 6 ماه پیش حدودا وعده کردم. از یکی از کشورهایی اروپایی زنگ زدند و مبلغی را گفتند که حدودا 3 برابر مبلغی ست که معمولا در هیات های تهران مرسوم هست پرداخت می کنند پیشنهاد دادند. البته من مبلغ را تعیین نمی کنم. ولی حدودا 3 برابر مبلغی بود که مرسوم هست. ولی خب من قول داده بودم و زیر قول خودم نزدم. چرا که معتقدم امام حسین به خاطر بدقولی مردم کوفه شهید شد.
 
در خصوص آن کلیپی هم که علیه من پخش شد ماجرا همین خلف وعده بود. عده ای آن را برداشتند و تقطیع کردند و آن اتفاقات افتاد. خب من از چند ماه قبل وعده می دهم. شما از خود رهبری بپرسید که اگر کسی جایی دیگری وعده داده باشد شرعا و اخلاقا اجازه می دهید برای سخنرانی در بیت رهبری خلف وعده کند؟ خب قطعا ایشان هیچ وقت چنین چیزی را نمی گویند.

واقعا ما سخنرانان و مداحان و شاعران و مدعوان باید حریم و حرمت سیدالشهدا را حفظ کنیم و طی کردن های بی معنا و قول و قرار ها را به هم زدن و چشم و هم چشمی ایجاد کردند در کارمان نباشد. چه بسا در یک مجلس ساده در میان کارگران ساده افغانی مقبول خداوند باشد ولی مجلس اعیان و پولداران در بالای شهر قبول نشود.

بین خود ما سخنرانان باید یک آسیب شناسی صورت بگیرد

فردا: در میان سخنرانان هم انتقادات زیادی مطرح است.

بله فکر می کنم باید میان خودمان یک آسیب شناسی جدی صورت بگیرد. گاهی اوقات به هم لباسی های خودمان انتقاد داریم. حرفهایی زده می‌شود که من نمی‌توانم با مبنای عقلی تحلبلش کنم. البته در این صحیح نیست که بگوییم این افراد کاملا منحرف هستند. ادامه صحبت ها را بعدا در فرصت مصاحبه دیگری عرض خواهیم کرد. ان شا الله.

</div> </div> <br/> </div> <br/> </div> </div> </div>

نظر شما