شناسهٔ خبر: 21547899 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مرمت ارسی‌های تالار خانه نصیرالملک رو به اتمام است

بیش از ۵۰ درصد تثبیت و مرمت اُرسی‌های منحصر به فرد تالارخانه نصیرالملک شیراز با بکارگیری بهترین استادکاران مرمتی انجام شد.

صاحب‌خبر -
به‌گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ حسین عباسی مهر سرپرست پایگاه میراث فرهنگی بافت تاریخی شیراز گفت: تثبیت و مرمت اُرسی‌های منحصر بفرد تالار منزل نصیرالملک شیراز با اعتبارات امانی پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی شیراز با به‌کار‌گیری بهترین استادکاران مرمتی آغاز شده بود و هم اکنون نیز در حال انجام است.

وی تاکید کرد: هم‌اکنون بیش از ۵۰ درصد پروژه مرمت تالارخانه نصیرالملک شیراز به انجام رسیده است که با اختصاص اعتبارات این پروژه امسال به اتمام خواهد رسید.

عباسی مهر با بیان اینکه اُرسی‌هاری تالار منزل نصیرالملک (دوره قاجار) از نظر وسعت سطح بازشو‌ها و میزان جزئیات به‌کار رفته در گره‌ها در میان خانه‌های شیراز و سایر شهر‌های تاریخی کشور بی‌نظیر است گفت: به همین دلیل تلاش کردیم با استفاده از استادکاران و مرمت‌گران زبده به مرمت این بنای ارزشمند تاریخی بپردازیم.

وی با اشاره به اینکه خانه نصیرالملک یکی از بناهای ارزشمند و تاریخی استان فارس محسوب می‌شود که نماسازی و گچ‌کاری بنا از شیوه ساسانی بهره گرفته شده است افزود: این بنای تاریخی که مربوط به حاجی میرزا حسنعلی خان نصیر‌الملک پسر سوم حاجی قوام‌الملک، از حکام فارس در دوره قاجاریه است هم اکنون به شماره ۱۰۶۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

عباسی مهر گفت: درحال حاضر نیز آنچه از منزل نصیر‌الملک باقی مانده شامل تالار اصلی، قسمتی از حیاط اندرونی، بخش بیرونی و زیرزمین می‌شود که با توجه به تزئینات گچ و آینه که عمده‌ترین تزئینات این بنای تاریخی را تشکیل می‌دهد مرمت‌گران ماهر برای حفاظت بهتر به مرمت تالار خانه نصیرالملک پرداختند.

نظر شما