شناسهٔ خبر: 21546989 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

درس های قرارداد طارمی با ریزه اسپور برای فوتبال باشگاهی ایران

تهران - ایرنا - باشگاه ریزه اسپورترکیه پس از یک سال و اندی از آنچه که 'قرارداد رسمی با مهدی طارمی مهاجم ملی پوش تیم پرسپولیس' خوانده می شود، در یک اقدام حساب شده حقوقی نسبت به شکایت از این مهاجم و باشگاه ورزشی اقدام کرده و مدیران و طرفداران این باشگاه مطرح فوتبال ایران را در آستانه یک دیدار مهم در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا در بلاتکلیفی و نگرانی فروبرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا؛باشگاه ترکیه ای به استناد قرارداد مکتوبی که با مهدی طارمی در اختیار دارد از این بازیکن و باشگاه پرسپولیس که وی را در اختیار دارد به خاطر آنچه عمل نکردن به مفاد قرار داد خوانده شده،شکایت کرده است و در این شکایت که براساس رای صادر شده اولیه درصورت نداشتن ادله کافی از سوی باشگاه پرسپولیس باید تن به آن داد،مهدی طارمی و باشگاه پرسپولیس به پرداخت جرایم نقدی و محرومیت از جذب بازیکن جدید محکوم شده اند و محرومیت از بازی برای تیم باشگاهی و احتمالا تیم ملی با طولانی شدن پرونده درصورت اعتراض، در انتظار طارمی خواهد بود.
دراین بین ذکر چند نکته حائزاهمیت است که علاوه بر باشگاه پرسپولیس بازیکنان ملی پوش این تیم نیز باید به آن توجه ویژه داشته باشند که عمده آن ها از این قراراست:
1-عقد هرگونه قرارداد با باشگاه ثالث از سوی بازیکنان از آنجایی که تبعات حقوقی دربردارد باید با اطلاع کامل از مفاد قرار داد در مشورت با مشاوران حقوقی آشنا به قواعد بین المللی باشد و درصورت امکان پیش از تنظیم نهایی دریک نسخه فارسی نیز تهیه و تنظیم شده و پس از اطلاع از تمامی مفاد آن نسبت به امضای آن اقدام شود.
2-باشگاه های داخلی پیش از عقد قرارداد با بازیکنانی که شائبه قرارداد آنان با باشگاه دیگری به خصوص باشگاه های خارجی می رود ،باید پیش از عقد قرارداد تمامی استعلام های مورد نظر از باشگاه مبداء درخصوص مفاد قرارداد بازیکن با باشگاه، مدت قرارداد، شرایط فسخ قرارداد، رد و بدل شدن مبلغ قرارداد، سلامت بازیکن و .... اخذ نموده وسپس به تنظیم قرارداد جدید اقدام نمایند.
3-باشگاه های داخلی در ادامه پروسه ثبت نهایی قرارداد،قرارداد جدید را باید به شرط تسویه حساب کامل مالی بازیکن با باشگاه مبداء،دریافت رضایتنامه از باشگاه مبداء مبنی بر قرار دادن نام بازیکن در فهرست بازیکنان آزاد و سایر استعلام های مورد نظر دراین خصوص اقدام نمایند.
4-آگاهی از چگونگی، تهیه و تنظیم قرادادهای بین المللی از دیگر مسایلی است که اهمیت فراوانی درعقد قرارداد با بازیکنان خارجی و یا فسخ قرارداد با باشگاه های خارجی و بین المللی دارد و باید با دانش حقوقی کافی و لازم نسبت به آن اقدام و یا فسخ دراین ارتباط صورت گیرد.
5- باشگاه ها و بازیکنان حرفه ای قبل از نهایی شدن قرارداد خود با باشگاه های متبوع، بهتر است این مساله را رسانه ای ننمایند این موضوع در جایی که طرف قرارداد خارجی است اهمیت بیشتری پیدا می کند، به طورحتم باشگاه ها درخصوص آخرین وضعیت مالی و سایر موارد باشگاه تمامی مسایل را به صورت شفاف به متقاضی ارائه نمی نمایند و این مساله درآینده برای باشگاه ها مشکلات فراوانی را ایجاد خواهد کرد که بهتراست قبل از وقوع به فکر چاره دراین باره باشیم.
و.....
سخنی نیز با مهدی طارمی و سایر بازیکنانی که سودای بازی درخارج از کشور را درسر دارند، بهتراست قبل ازهر اقدامی ضمن احترام به مجموعه باشگاه متبوع داخلی که احترام به خود به شمار می رود، آنان را در جریان ثبت قرارداد با غیر بویژه خارجی ها بگذارند.
به طورحتم، مجموعه مدیریت باشگاه از جمله معاونت حقوقی و بین الملل از یک فرد اطلاعات بیشتری دراین خصوص داشته و می تواند درمواقع حساس به بازیکن مورد نظر خدمات اداری،فنی و حقوقی ارائه نماید از این رو بهتر است قبل ازهرمشاوره ای با باشگاه مبداء وارد مذاکره شده و از آنان به صورت صادقانه درخواست کمک نمایند تا پس از این با مشکلات اینچنینی مواجه نشویم.
ازسوی دیگر، باشگاه های مبداء نیز باید به درخواست بازیکنان به منظور پیشرفت درامور فردی و حرفه ای احترام گذاشته وخود را به عنوان مشاوری صدیق همواره درکنارآنان ببینند و راه را برای کسب موفقیت آنان در این امور هموار نمایند.
از باشگاه بزرگ و پرطرفداری همچون پرسپولیس انتظار این است که در جذب بازیکنان و یا انتقال آنان به دیگر تیم ها بویژه تیم های خارجی، کمی پخته تر با رعایت کامل موازین حقوقی و بین المللی عمل نماید که هر از چند گاهی شاهد چنین اتفاقاتی از جمله جریمه سنگین بازیکن و باشگاه و محرومیت از جذب بازیکن جدید به خاطر عمل نکردن به تعهدات در فسخ یک طرفه قرارداد بازیکن و یا محکوم شدن به پرداخت جریمه نقدی سنگین و خطر کسر امتیاز به خاطر قطع همکاری با سرمربی خارجی بدون پرداخت حقوق قانونی وی که منجر به شکایت در دادگاه بین المللی شد، بسیار بهتر از این ها عمل کند.
برای آگاهی از آخرین اخبار ورزش ایران و جهان با کانال ورزشی ایرنا در تلگرام irnavarzesh@ همراه شوید.
ورزشی.**9144** 1701
خبرنگار:سعید قهرمانی* انتشار: حمید قدیمی

انتهای پیام /*

نظر شما