شناسهٔ خبر: 21546801 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نادر گلچین با نوای «مرغ سحر» به منزل ابدی بدرقه شد

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی ایرنا، در این مراسم علی مرادخانی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرزاد طالبی مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی، شهرام ناظری، کامبیز روشن روان، فریدون شهبازیان و جمعی از هنرمندان حضور داشتند.

** مرحوم گلچین از مشکلات گلایه نکرد
کامبیز روشن روان آهنگساز در این مراسم گفت: مرحوم گلچین جز معدود شخصیت های موسیقیایی بود که هیچگاه از مشکلات گله نکرد و مدام سخنان خوب بر زبان می راند.
وی افزود: امیدوارم هنرمندان در جایگاهی قرار گیرند که منزلت و جایگاه واقعی یک هنرمند باشد.

** گلچین، بهترین الگو برای نسل خواننده
مدیر عامل خانه موسیقی به عنوان سخنران بعدی به جایگاه رفت و گفت: نادر گلچین از استعدادهای کم نظیر آواز ایران بود و آنقدر مکاتب آوازی را طی نکرده بود اما به مرحله ای از آواز رسیده بود که سبک و سیاق خود را داشت.
حمیدرضا نوربخش امثال نادر گلچین را بهترین الگو برای نسل خواننده دانست و افزود: راهی را که او رفت و ظرافت هایی که درک کرد، بسیار مهم است؛ بسیاری مکاتب زیادی را طی می کنند اما کارشان قابل توجه نیست.
وی ادامه داد: شاید کلاس های متعدد رفتن چندان کمک نکند اما این درک و دریافت بسیار از آواز مهمتر است و مهمتر از آن نیز مدیریت صداست، کاری که استاد انجام می داد.
مدیر عامل خانه موسیقی با بیان اینکه نادر گلچین باوقار بود و طبع بسیار بی نیازی داشت، اظهار داشت: هرگز ندیدم خواسته ای داشته باشد یا اینکه از کسی بدگویی و انتقاد کند، این ویژگی ها باید برای ما درس باشد.

** گلچین با تمام وجود می خواند
سپس رهبر ارکستر ملی در جایگاه قرار گرفت و گفت: دومین کاری که روی شعر نو ساخته و پرداختم گلهای تازه شماره 177 به نام «گریز» با صدای نادر گلچین بود. نادر خواننده ای بود که با همه وجود می خواند و از ماخوذات و سواد ادبیات بسیاری انباشته بود.
فریدون شهبازیان اظهار داشت: در گلهای تازه، دو اثر با نادر گلچین دارم. مرد بزرگی که از بین ما رفت، با اخلاق ترین، نجیب ترین و صمیمی ترین دوست و خواننده ای بود که من می شناختم.
وی ادامه داد: فرزندان نادر با من بزرگ شدند، من به میانسالی می رفتم و آنها به نوجوانی و جوانی و هفته ای چند بار آنها را می دیدم.
شهبازیان گفت: متاسفم این اواخر به دلیل تالمات روحی خودم نتوانستم در کنارش باشم.

** نوای «مرغ سحر» در مراسم تشییع گلچین
فاضل جمشیدی خواننده نیز به عنوان سخنران بعدی بالای جایگاه آمد و گفت: «مرغ سحر» در کنار سرود ملی ما به نوعی سرود ملی است، نادر گلچین به من می گفت که خوب است در مراسم تشییع، «مرغ سحر» را بخوانند، اکنون به یاد نادر گلچین آن را می خوانیم.
جمشیدی سپس «مرغ سحر» را خواند و مردم نیز با او همنوا شدند.
مجری سپس از مرجانه گلچین بازیگر سینما و تلویزیون که برادر زاده نادر گلچین است، خواست که به جایگاه بیاید، این بازیگر با بیان اینکه خانواده شان به لحاظ تعداد بسیار کوچک و کم جمعیت است، گفت: اما امروز با وجود دل های عاشق شما، خودمان را خانواده کوچکی نمی دانم و جای دختران استاد در این جمع خالی است.
وی افزود: فکر می کنم در این جمع از همه خوشحالتر نادیای عزیز (دختر مرحوم نادر گلچین و بازیگر تلویزیون) است که امروز مهمانی را در خانه ابدی پذیرایی خواهد کرد.

** تاسف برادرزاده از خانه نشینی عمو
مرجانه گلچین ادامه داد: متاسفم که استاد بزرگ، بخش بزرگی از عمر گرانبها را ناخواسته خانه نشین شد، صدای استاد زمانی بخش شد که پزشکان دیگر اجازه خواندن و حتی بلند صحبت کردن را به او ندادند.
این بازیگر سینما و تلویزیون اظهار داشت: امروز عمو جان بزرگوارم از صحنه تالار وحدت، جایی که بارها از سوی شما مردم مورد تشویق قرار گرفت، راهی خانه ابدی می شود. می خواهم که با صدای کف زدن های شما برای آخرین بار استاد گلچین به خانه ابدی بدرقه شود.
مردم سپس برای لحظاتی طولانی برای استاد نادر گلچین دست زدند.
مجری در پایان اعلام کرد که مراسم ترحیم نادر گلچین ساعت 17 تا 18:30 در مسجد جامع شهرک غرب برگزار خواهد شد.
نادر گلچین روز جمعه ٣١ شهریور ماه، پس از مدتها مبارزه با بیماری ریوی در 81 سالگی درگذشت.
فراهنگ ** 9012 ** خبرنگار: زهرا امیری * انتشار: امید غیاثوند

انتهای پیام /*

نظر شما