شناسهٔ خبر: 21546715 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

کارشناسان مذهبی:مجالس عزاداری محرم بهترین مکان برای معرفت افزایی است

بدون شک، فلسفه نهضت حضرت امام حسین (ع) که درسال 61 هجری قمری و به گفته این امام همام با هدف امر به معروف و نهی منکر و اصلاح امت جدش نبی مکرم اسلام (ص) انجام

صاحب‌خبر - بدون شک، فلسفه نهضت حضرت امام حسین (ع) که درسال 61 هجری قمری و به گفته این امام همام با هدف امر به معروف و نهی منکر و اصلاح امت جدش نبی مکرم اسلام (ص) انجام شد، علاوه بر احیای اسلام، به این دین الهی نیز حیات جاودانه ای بخشید.
با بررسی کلی تاثیرات نهضت عاشورایی سیدالشهدا (ع) در حفظ و تداوم حیات اسلام ناب محمدی (ص) در وهله اول و تاسی مظلومان و آزادیخواهان جهان به این نهضت در قیام علیه حاکمان ستمگر از جمله انقلاب ملت ایران به درستی می توان فهمید که این نهضت هنوز زوایای آشکار و پنهان زیادی برای معرفت افزایی اقشار مختلف مردم و جلوگیری از انحرافات در دین اسلام دارد.
معرفت افزایی که می توان آن را درسایه برگزاری صحیح و اسلامی مجالس و محافل عزاداری امام حسین (ع) و صد البته بیان صحیح فلسفه و اهداف قیام این امام همام توسط خطیبان و مداحان آموخت و در زندگی فردی و اجتماعی به کار بست.
بدون شک توجه جدی به فلسفه قیام امام حسین (ع) برای ادامه حیات طیبه اسلام و در نهایت وصل شدن این قیام به قیام آخرین اختر آسمان امامت و ولایت یعنی مهدی موعود (عج)، جز با برگزاری همراه با شور و شعور مجالس عزاداری سید الشهدا میسر نمی شود.
بر این اساس برخی کارشناسان امور مذهبی معتقدند که مجالس و محافل عزاداری حضرت امام حسین (ع) فارغ از هرگونه گرایش و عقیده ای، از بهترین مکان ها برای معرفت افزایی نسبت به اسلام و آموزه های آن است به شرط آنکه درس های بیشمار این نهضت جاودانه در زندگی فردی و اجتماعی مورد استفاده عملی قرار گیرد.
نکته مهم دیگری که کارشناسان مذهبی با توجه به اثرگذاری نهضت اباعبدالله الحسین (ع) درحوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، به آن اشاره دارند، انجام برخی رفتارها و حرکات خارج از شئون اسلامی در عزاداری ها و نیز تلاش دشمنان اسلام برای وارد کردن برخی آسیب ها به این محافل عزاداری است که باید توسط هیات های مذهبی مورد توجه جدی قرار گرفته و از انجام آن بشدت پرهیز شود.
امام جمعه گنبدکاووس در این خصوص معتقد است که مراسم های عزاداری محرم و امام حسین (ع) از مهمترین ابزارهای تحول اجتماعی و انتقال فرهنگ مذهبی و انقلابی به نسل جدید است که باید نسبت به صیانت و مراقبت از این مراسم حساس بود.
حجت الاسلام و المسلمین محمود ترابی با تاکید برضرورت برگزاری پرشور همراه با شعور مراسم های عزاداری امام حسین(ع) برای اثرگذاری آن، می گوید: هرگونه سهل انگاری در برگزاری این محافل مذهبی ممکن است همچون دیگر رسوم اجتماعی، در گذر زمان با ورود برخی عناصر دچار تغییر شده و اثرگذاری آن کم شود.
وی یکی از آسیب های عزاداری مجالس امام حسین (ع) را برخی خط کشی ها و ممانعت از ورود همه اقشار در این مجلس دانست و گفت: محافل عزاداری سیدالشهدا مربوط به یک قشر خاص نیست بلکه همه اقشار می توانند از آن بهره ببرند و هیات های مذهبی برای اثر بخشی اجتماعی عزاداری ها نباید مانع ورود آنان شوند.
حجت الاسلام ترابی، گرایش صرف به سمت شور و احساس را از دیگر آسیب های عزاداری ماه محرم دانست و اضافه کرد: مجالس عزاداری امام حسین (ع) بایستی همراه با شور و شعور و به عبارت دیگر، اشک ریختن همراه با معرفت افزایی باشد.
وی، تحقق این مهم را منوط به حضور پررنگ روحانیت در مجالس عزاداری سیدالشهدا از ابتدا تا انتها دانست و تصریح کرد: وظیفه یک روحانی تنها منبر رفتن نیست بلکه باید باحضور خود به عنوان یک مدیر، نظارت کاملی بر مداحی ها و رفتار هیات ها داشته و آسیب های احتمالی را گوشزد نماید.
امام جمعه گنبدکاووس همچنین انجام برخی رفتارها در عزاداری ها مثل صدمه زدن به بدن با قمه، زنجیرهای تیغ دار و ناخن را خلاف شئون اسلامی و عزاداری امام حسین (ع) ذکر کرد و یادآور شد، امروز دشمنان اسلام با پررنگ کردن چنین حرکاتی در رسانه های بیشمار خود، چهره ای خشن از شیعه و عزاداری های آنان به جهان نشان می دهد.
حجت الاسلام ترابی انجام چنین حرکاتی را مصداق اسلام آمریکایی و موجب خوشحالی دشمنان می داند و می گوید: مداحی با سبک ترانه از دیگر آسیب های عزاداری محرم است که مداحان بایستی بشدت از آن پرهیز و بجای آن از سبک های با اصالت و وزین مثل سبک محتشمی استفاده نمایند.
وی با اذعان به ضرورت نوآوری در عزاداری ها، افزود: این نوآوری باید متناسب با رعایت شان و منزلت امام حسین (ع) و نیز بیان کننده حزن و اندوه باشد تا اشکی که عزاداران می ریزند همراه با معرفت و سوز دل باشد.
حجت الاسلام ترابی با تاکید برضرورت توجه جدی به محتوای مطالب در عزاداری ها تصریح کرد: شان امام حسین (ع) شان رستم و سهراب نیست بلکه شان یک امام معصوم است ، بنابراین محتوا و کیفیت مطالب و نیز سبک های عزاداری باید بدور از هرگونه مطالب شادی و شهوانی باشد.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی گنبدکاووس نیز با ابراز گله مندی از ورود برخی خرافه ها و بدعت ها به مراسم عزاداری امام حسین(ع) و یا انجام برخی حرکات و رفتارها دراین مجالس، گفت: متاسفانه این خرافه ها توسط برخی مداحان که صرفا صدای خوبی دارند اما اطلاعات و مطالعه کافی نسبت به فلسفه قیام سیدالشهدا ندارند، وارد این مجالس شده و زمینه ساز آسیب می شود.
حجت الاسلام و المسلمین علی فتحی می گوید که استفاده از طبل و سنج به گونه ای که برای همسایگان مساجد و حسینیه ها ایجاد مزاحمت کند و یا هرگونه لطمه زدن به بدن با قمه و زنجیر با اصل عزاداری های امام حسین (ع) منافات داشته و زمینه ساز آسیب است.
وی باتاکید برضرورت جلوگیری از ورود خرافه ها، بدعت ها و رفتارهای خارج از عرف و اسلام به مجالس عزاداری امام حسین (ع)، گفت: نخستین اقدام دراین خصوص آن است که تمام هیات های مذهبی بایستی برای فعالیت خود از تبلیغات اسلامی مجوز بگیرند.
حجت الاسلام فتحی اضافه کرد: دراین شهرستان 160 هیات مذهبی فعالیت دارند که اکثر آنان مجوز لازم را از تبلیغات اسلامی گرفته اند، علاوه بر این تبلیغات اسلامی گنبدکاووس با ساماندهی و راه اندازی کانون مداحان، آموزش های لازم را به آنان می دهد.
معاون فرهنگی اداره کل تبلغیات اسلامی استان گلستان نیز با اشاره به ورود برخی خرافات و بدعت ها در مجالس عزاداری امام حسین (ع)، خاطرنشان کرد: در سال های اخیر وضعیت بهتر شده ولی برای پایان دادن به این مسائل لازم است مداحان و سخنرانان به عنوان سکانداران مجالس سیدالشهدا از افراطی گری، خرافه گویی، هجویات و مطالب غلو آمیز در مجالس عزاداری سیدالشهدا بشدت پرهیز نمایند.
حجت الاسلام علی اکبر سایری افزود: بیان این گونه مطالب که بعضا کفرآمیز نیز است، در مجالس عزاداری امام حسین (ع) تنها بهانه به دست دشمن می دهد.
وی با اشاره به برگزاری مجالس عزاداری توسط بانوان، گفت: یکی از آسیب ها در این نوع مجالس که بیشتر مجلس خواب نماها است تا عزاداری این است که برخی بانوان به بیان خواب ها و یا نمایش تجملات زندگی یکدیگر می پردازند.
حجت الاسلام سایری اضافه کرد: در برخی از مجالس عزاداری بانوان، اسراف های زیادی با پذیرایی چندین نوع میوه و غذا انجام می شود که اصل عزاداری ها را زیرسوال می برد.
وی تصریح کرد: مجالس عزاداری امام حسین(ع) جای سیاست زدگی، اسراف و بیان خواب نیست بلکه مجلس معرف افزایی است و این وظیفه هیات های مذهبی و مداحان است که با برگزاری مطلوب مجالس اهداف و فلسفه قیام سیدالشهدا را بیان نمایند.
مدیرکل تشکل های دبنی و مراکز فرهنگی سازمان تیلیغات اسلامی کشور نیز که چندی پیش در همایش آموزشی هیات های مذهبی شرق گلستان به گنبدکاووس سفر کرده بود، تاکید کرد: مجالس عزاداری امام حسین (ع) نباید محلی برای اهانت و توهین به مقدسات سایر مذاهب اسلامی باشد.
رضا معممی مقدم بابیان اینکه نهضت عاشورا عبرت های زیادی دارد که باید به آن توجه و به جامعه منتقل شود، گفت که امروز آسیب عزاداری ها از جنس مجالس عزاداری است و متاسفانه برخی اقشار مذهبی ما اعم از مداحان و سخنرانان دانسته و ندانسته با مطالب سخیف، غلوآمیز و خلاف شرع خود و یا اهانت به مقدسات دیگر مذاهب اسلامی، آب در آسیاب دشمن می ریزند.
وی افزود: دشمن نیز با استفاده از این مطالب و برجسته سازی آنان در رسانه های بیشمار خود، از آن به خوبی برای تخریب شیعه استفاده می کند و توسط عوامل خود که همان گروهک های تروریستی، وهابی و داعشی است، مسلمانان را قتل عام می کنند.
معممی مقدم به تلاش دشمن برای ایجاد جنگ فرهنگی و آسیب رساندن به اعتقادات دینی و مذهبی اشاره کرد و اظهار داشت: آنان پس از ناکامی در جنگ نظامی و تحریم های اقتصادی، از طریق جنگ نرم به دنبال ایجاد تزلزل و انحراف در عزاداری های امام حسین (ع) و تضعیف مرجعیت شیعه هستند.
وی، وحدت جهان اسلام را مهم دانست و اضافه کرد: عزاداری های امام حسین (ع) نباید به محلی برای توهین به دیگر مذاهب اسلامی و مقدسات آنان تبدیل شود بلکه باید از این محافل با بیان و تبیین اهداف فلسفه نهضت عاشورا، درجهت تقویت وحدت امت اسلام گام برداشت.
مدیرکل تشکل های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تیلیغات اسلامی کشور، تصریح کرد: برای تحقق این مهم، مدیران هیات های مذهبی به عنوان پرچمداران فرهنگی سرور و سالار شهیدان، حضرت امام حسین (ع) باید با یک برنامه ریزی و مدیریت صحیح مانع از بیان خرافات و یا اهانت ها درمجالس عزاداری شوند.
معممی با اشاره به ورود برخی آسیب ها به مجالس مذهبی و عزاداری ها، باز مهندسی این مجالس را براساس محکمات دینی ضروری دانست و گفت: گفتمان نهضت عاشورای امام حسین (ع) از بهترین گفتمان ها برای انسان سازی است و هیات های مذهبی به دلیل مقبولیت اجتماعی شان، درصف مقدم تحقق گفتمان عاشورا قرار دارند.
وی یادآور شد: هدف عزاداری ها نباید تنها برانگیختن احساسات باشد بلکه باید وسیله ای برای بیان حقایق نهضت کربلا و تبیین و ترویج درس های آن از جمله 'امر به معروف و نهی از منکر، اقامه نماز و قرائت قرآن همراه با تدبر در آن' به جامعه باشد.
این مقام مسئول همچنین با اشاره به افزایش آمار برخی آسیب های اجتماعی درجامعه از جمله افزایش آمار طلاق، زندانیان و مصرف مشروبات الکلی، تصریح کرد: اگر افراد جامعه به امر به معروف و نهی از منکر توجه و عمل کنند، بسیاری از این آسیب ها، کاهش می یابد.
معممی مقدم، تبیین، تبلیغ و ترویج شعائر دینی بر اساس محکمات اسلامی را عمده ترین وظیفه هیات های مذهبی دانست و با تاکید بر آن، گفت: مناسبت های مذهبی زیادی در طول سال وجود دارد که اوج آن ها محرم و صفر است که باید از آن برای ترویج شعائر دینی استفاده شود.
وی بابیان اینکه 91 هزارو 628 هیات مذهبی در کشور فعال هستند که 20 هزار هیات آن ویژه بانوان است، افزود: هیات های مذهبی به دلیل مقبولیت اجتماعی که دارند باید در جامعه نقش آفرین باشند.
معممی مقدم اضافه کرد: انتقال صحیح پیام های عاشورا می تواند در تربیت انسان های معتقد به سلام و عامل به احکام دینی و نیز کاهش آسیب های اجتماعی موثر باشد.
وی تصریح کرد: برای انتقال صحیح پیام های نهضت امام حسین (ع) هرساله سازمان تبلیغات اسلامی حدود یک هزار همایش و دوره آموزشی و توجیهی برای مسئولان هیات های مذهبی برگزار می کند و در آنها تذکرات و هشدارهای لازم برای جلوگیری از ورود خرافات و ناهنجاری ها در مجالس عزاداری امام حسین (ع) داده می شود.
معممی مقدم بابیان اینکه با اقدامات انجام شده، عزاداری ها و سخنرانی های مجالس امام حسین (ع) ارتقا یافته و مورد تقدیر رهبری قرار گرفته است، افزود: فلسفه مجالس عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) ارتقای معرفت و شناخت در بین آحاد جامعه است.
مدیرکل تشکل های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی همچنن از واگذاری امور صدور مجوز برای هیات های مذهبی و مداحان ازسوی دولت انحصارا به سازمان تبلیغات اسلامی خبر داد و تصریح کرد: هیات های مذهبی باید در قالب سامانه اینترنتی طوبی نیز ثبت نام کنند.
/3039/1860
گزارش : علی لکزانوری ** انتشار دهنده: تاج محمد شیری
انتهای پیام

نظر شما