شناسهٔ خبر: 21544372 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بررسی کارنامه گزینه های خارجی سرمربیگری استقلال

گزینه های خارجی جانشینی علیرضا منصوریان کارنامه قابل توجهی در تیم های قبلی خود داشته اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار  فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان پس از استعفای علیرضا منصوریان از سرمربیگری استقلال تهران، مسئولان این باشگاه برای انتخاب جانشین او عملکرد گزینه های خارجی و داخلی زیادی را بررسی کرده اند و قرار است به زودی از بین آن ها سرمربی جدید آبی ها را انتخاب کنند.

البته به نظر می رسد باشگاه استقلال برای انتخاب سرمربی جدید رویه ثابتی درنظر ندارد و مربیانی که در فهرست این تیم قرار گرفته اند،  سبک های کاملا متفاوتی دارند.

از فاتح تریم، سرخیو فاریاس و والتر زنگا به عنوان جدی ترین گزینه خارجی آبی ها یاد می شود. ضمن اینکه پرویز مظلومی و حسین فرکی هم گزینه های ایرانی اصلی نشستن روی نیمکت سرمربیگری استقلال هستند.

در این گزارش نگاهی  به کارنامه گزینه های خارجی سرمربیگری استقلال در تیم های قبلی آن ها می اندازیم.

فاتح تریم

طبق ادعای رضا افتخاری، مدیرعامل باشگاه استقلال فاتح تریم، محتمل ترین گزینه برای جانشینی منصوریان است و البته در میان نفراتی که بحث حضور آن ها در استقلال شنیده می شود، مطرح ترین فرد است.

تریم 4 سپتامبر 1953 در آدانا ترکیه به دنیا آمد. او در دوران بازی خود یک مدافع بود. تریم از 16 تا 21 سالگی در آدانا دمیراسپور به میدان رفت اما به دنبال جدایی از این تیم 11 سال پیراهن گالاتاسرای، مطرح ترین تیم فوتبال این کشور را تن کرد. 327 بازی و 16 گل آماری است که تریم از سال 1974 تا 1985 در گالاتاسرای به جا گذاشت. او همچنین 51 بازی ملی برای ترک ها انجام داد و 2 گل به ثمر رساند.

دوران مربیگری تریم در سال 1987 با هدایت تیم آنکاراگوچو آغاز شد. پس از 2 فصل حضور روی نیمکت این تیم تریم به قوزتپه رفت و یک فصل در این تیم ماندگار شد. تیم ملی زیر 21 سال ترکیه سومین  تیم دوران سرمربیگری فاتح بود و پس از سه سال هدایت ملی پوشان رده سنی امید این کشور دوران سرمربیگری اش در تیم ملی ترکیه شروع شد. 

ویژه خزاعلی///بررسی کارنامه گزینه های خارجی سرمربیگری استقلال

تریم از سال 1993 تا 1996 روی نیمکت سرمربیگری تیم ملی کشورش نشست و زمانی که از این تیم جدا شد، برای چهار سال هدایت گالاتاسرای را برعهده گرفت. چهار قهرمانی لیگ، 2 قهرمانی جام حذفی، 2 قهرمانی سوپرکاپ ترکیه و قهرمانی جام یوفا سبب شد تا این مربی بزرگ در دوره اول حضورش در گالا روزهای بسیار رویایی ای را سپری کند.

موفقیت تریم همراه با گالاتاسرای این فرصت را برای او ایجاد کرد تا یک فصل و نیم در سری A ایتالیا مربیگری کند و در این مدت هدایت 2  تیم مطرح فیورنتینا و میلان را در دست گیرد. پس از اینکه تریم از میلان اخراج شد بار دیگرتا پایان سال 2004 روی نیمکت سرمربیگری گالاتاسرای نشست اما به هیچ وجه نتوانست موفقیت های دوره اول حضورش در این تیم را تکرار کند.

تریم در سال های اخیر مدام بین گالاتاسرای و تیم ملی ترکیه در رفت و آمد بوده است. 2 قهرمانی لیگ ترکیه و 2 قهرمانی سوپرجام این کشور همراه با گالاتاسرای و صعود به مرحله نیمه نهایی یورو 2008 همراه با تیم ملی ترکیه از افتخارات تریم در این سال ها بود.

والتر زنگا 

زنگا یکی از بهترین دروازه بان های تاریخ فوتبال ایتالیا است که در سال های اخیر حضور فعالی در کشورهای حاشیه خلیج فارس داشته است. زنگا 28 آوریل 1960 در میلان ایتالیا به دنیا آمد. او فوتبالش را در اینترمیلان شروع کرد و بین سال های 1978 تا 1994 در 328 بازی وظیفه حراست از دروازه این تیم را برعهده گرفت. البته زنگا در زمان قراردادش با اینتر به صورت قرضی برای تیم های سالرنیتانا، ساوونا و سامبندتسه هم به میدان رفت. او پس از جدایی از اینتر تا سال 1996 برای سمپدوریا بازی کرد و آخرین تیمی که در ایتالیا، پیراهن آن را تن کرد پادووا بود. زنگا در سال های آخر دوران بازیگری اش به آمریکا رفت و پس از 2 سال حراست از دروازه نیوانگلند روولوشن در سال 1999 کفش هایش را آویخت. یک قهرمانی لیگ و یک قهرمانی سوپرجام اروپا همراه با 2 قهرمانی جام یوفا افتخاراتی است که والتر در دوران حضورش در اینترمیلان کسب کرد. 

زنگا از سال 1987 تا 1992 در 58 بازی درون دروازه تیم ملی ایتالیا قرار گرفت و با این تیم مقام سوم جام جهانی 1990 را به دست آورد.

او همچنین سه جایزه برترین دروازه بان جهان و یک جایزه برترین دروازه بان اروپا را هم در کارنامه دارد. 

ویژه خزاعلی///بررسی کارنامه گزینه های خارجی سرمربیگری استقلال

زنگا دوران سرمربیگری خود را در تیم نیو انگلند آمریکا شروع کرد و اولین تیم ایتالیایی که این چهره شاخص فوبتال سرزمین چکمه روی آن نشست هم تیم گمنام بررا بود.

طلایی ترین دوران سرمربیگری او بین سال های 2002 تا 2006 رقم خورد. جاییکه او با نشستن روی نیمکت تیم های ناسیونال و استوا بخارست رومانی و همچنین ستاره سرخ بلگراد یک قهرمانی لیگ رومانی همراه با استوا و یک قهرمانی لیگ و یک قهرمانی جام حذفی صربستان به همراه ستاره سرخ را کسب کرد.

گازیانتپ اسپور ترکیه، العین امارات، دینامو بخارست رومانی، کاتانیا، پالرمو، النصر امارات(2 دوره) الجزیره امارات، سمپدوریا، الشباب امارات و ولورهمپتون انگلیس تیم هایی هستند که والتر زنگا در 10 سال اخیر هدایت آن ها را در دست داشته است اما جالب اینجاست که او هیچ افتخاری با این تیم ها کسب نکرده است.

سرخیو فاریاس

فاریاس برخلاف 2 گزینه خارجی دیگر استقلال کارنامه روشنی در دوران بازیگری ندارد.

او 9 ژوئن 1967 در برزیل به دنیا آمد و دوران مربیگری اش را هم از سال 1993 یعنی در 26 سالگی با حضور در تیم سائو ماتئوس آغاز کرد. پس از فعالیت در تیم های نه چندان مطرح  داهرا و سرانو، فاریاس در سال 1998 هدایت تیم ملی زیر 20 سال برزیل را در دست گرفت و پس از یک سال به تیم یووونتوس برزیل رفت. 

تیم های  زیر 17 سال سانتوس (2 دوره) زیر 17 و زیر20 سال برزیل و یونیائو باربارنسه تیم هایی بودند که فاریاس از سال 2000 تا2004 در آن ها سرمربیگری کرد. قهرمانی رقابت های زیر 17 سال آمریکای جنوبی در سال 2000 مهم ترین افتار سرخیو در این سال ها بود.

ویژه خزاعلی///بررسی کارنامه گزینه های خارجی سرمربیگری استقلال

او در سال 2005 برای نخستین بار از فوتبال برزیل خارج شد و به مدت چهار فصل هدایت تیم پوهانگ استیلرز کره جنوبی را در دست گرفت. فاریاس در پوهانگ عملکردی عالی داشت و توانست با این تیم یک قهرمانی جام حذفی، یک قهرمانی جام اتحادیه کره جنوبی، یک قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا و رتبه سوم جام جهانی باشگاه ها در سال 2009 را کسب کند.

الاهلی عربستان، الوصل امارات، گوانگ ژو چین، دوکه ده کاکسیاس برزیل، سوفانبوری تایلند(2 دوره) و نورث ایست یونایند هند تیم دیگر تیم هایی هستند که فاریاس تجربه مربیگری در آن ها را چشیده است اما افتخاری با آن ها کسب نکرده است.

انتهای پیام/

3 گزینه خارجی برای جانشینی منصوریان

نظر شما