شناسهٔ خبر: 21543799 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

اولین‌های دفاع مقدس/ 25

پیامی که «بنی صدر» به مردم مخابره کرد

«بنی صدر» رییس جمهور وقت در بخشی از پیام خود که به مناسبت آغاز جنگ تحمیلی صادر کرد، نوشت: آنچه من خواسته‌ام این است که نیروهای مسلح ما جز حقیقت به شما نگویند. ارقام و اطلاعاتی را که می‌دهند حتما عین حقیقت باشد.

صاحب‌خبر -
پیامی که «بنی صدر» به مردم مخابره کرد

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، با آغاز رسمی جنگ تحمیلی، ابوالحسن بنی صدر رییس جمهور وقت، طی پیامی که بلافاصه از رادیو تلویزیون پخش شد، مسائل بسیار مهمی را با مردم کشورمان، با نیروهای مسلح جمهوری اسلامی و با مردم مسلمان عراق و دنیا در میان گذاشت.

متن پیام به این شرح است:

من امشب می خواهم به کوتاهی، نخست با مردم عراق و مسلمان جهان و آنگاه با هموطنان عزیز خود و دست آخر با نیرو های مسلح صحبت بکنم.

مردم عراق؛ مردم مسلمان دنیا، رژیم بعثی عراق جز دروغ تبلیغ نمی کند. ما از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تا این لحظه هیچ گاه خواهان نبودیم که درگیری نظامی با دولت بعث عراق پیدا کنیم. با این تصور و باور که نیروهای مسلح عراق نیروهایی هستند که باید دوش به دوش نیروهای مسلح ما روزی برای آزادی سرزمین های ما بجنگند. ما با این ملاحظه و توجه به این امر حتی المقدور از برخوردهای نظامی احتزاز می کردیم و نمی خواستیم وضعی پیش آمد کند که درگیری در مرزهای ما به افزایش فشار اسرائیل بر مرزهای خود بیانجامد.

اما بر ما روشن بود که دولت بعث عراق در تابعیت کامل از ابرقدرت آمریکا عمل می کند و هدفی جز این ندارد که به انقلاب اسلامی ما صدمه بزند و دولت و رژیم انقلابی ما را هر روز با مشکلات تازه ای رو به رو سازد. تا اینکه اطلاعات ما از یک ماه و نیم پیش به این طرف واقعیت پیدا کرد و رژیم بعث عراق تجاوز در مرزها را آغاز کرد.

به شما مردم عراق می گوید که نیروهای ایران به عراق حمله کردند و دولت بعث عراق کاری جز دفاع نکرده است و این یک دروغ آشکاری است، نه تنها در مرزها تجاوز را دولت بعث عراق آغاز کرد بلکه از روز نخست پیروزی انقلاب در داخل مرزهای ما خرابکاران رژیم بعث عراق هیچ از فساد و خرابکاری فروگذار نکردند.

چند روز پیش از این به توسط سفیر فلسطین گفته بودند که ما می خواهیم آنچه را که در قرارداد الجزیره به ما داده شده است باز پس بگیریم. هدف دیگری نداریم. ما همان وقت گفتیم که دروغ می گویند، کار آن ها جزیی از یک توطئه گسترده بر ضد جمهوری ما است و ما از پیش آگاه بودیم و برای مقابله با این توطئه آماده ایم.

این مختصر برای اینکه شما برادران عراقی و مسلمانان دنیا متوجه بشوند که چگونه یک رژیمی به ظاهر با رنگ انقلابی ولی در واقع به عنوان دستیار آمریکای سلطه گر، تجاوزی را به خاک ما آغاز کرده و امروز بدان ابعاد تازه ای بخشیده است. صدام حسین امروز کوشید که به عنوان مقلد موشه دایان، فرودگاه های ما را مورد حمله قرار دهد، به تصور اینکه ما خام و بی خیالیم و هواپیماهای او می توانند فرودگاه های ما را بزنند و نیروی هوایی ما را فلج کنند، چیزی که شد هواپیماهایی بود که از دست داد و به هیچ کدام از پایگاه های ما کمترین آسیبی نتوانست وارد کند.

اما صحبت من با مردم ایران، نخست چند رقم درباره برخوردهای مسلحانه ای که از روز شروع تا امروز بیان کننده چگونگی حوادث نظامی است که رخ داده است. این اطلاعات، اطلاعاتی نیست که نیروهای مسلح ما آن را ادعا کرده باشند، بلکه اطلاعاتی است که ما از منابع خود رژیم بعث عراق به دست آورده ایم. تا پیش از امروز نیروهای بعث عراق 244 کشته داده اند، 11 نفر به ما پناهنده شده اند. 11 هواپیمای میگ آن ها سرنگون شده، شش بالگرد نیز از دست داده اند، و 21 تانک.

تا پیش از امروز دو یگان شناور، یک ناوچه که ظاهرا از12 یا 13 ناوچه بسیار قوی آن ها بوده است از دست رفته؛ اما ما 22 اسیر داریم، سه هواپیما از دست دادیم، یک بالگرد، 11 تانک و سه قایق، اطلاعاتی که من به شما می دهم، امیدوارم کاملا با حقیقت منطبق باشد. اما امروز آن‌ها به فرودگاه های ما حمله کردند به گمان اینکه ما غافلیم و آن‌ها می توانند همان بلایی که ارتش موشه دایان، نیروی هوایی اسرائیل به کمک سیا بر سر فرودگاه های مصر آورد، بر سر فرودگاه های ما بیاورد.

اما تا آن جا که سعی کرده ام اطلاعاتی که به شما می دهم دقیق باشد تا این لحظه چهار فروند ناوچه موشک انداز عراق در 15 مایلی یا حدود 25 کیلومتری بوشهر غرق شده اند. به طور قطع چهار هواپیما از دست داده اند. البته ارقامی که می گویند بیشتر از این است ولی مسلم اش این است ما هم دو هواپیما در فرودگاه مهرآباد و یک هواپیما در حین عملیات از دست داده ایم. دو پایگاه هوایی عراق توسط نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران عصر امروز مورد حمله قرار گرفته است و تا آنجایی که نیروی هوایی به من گزارش کرده است این حمله موفقیت آمیز بوده است. بدین ترتیب ابعاد تجاوز آمریکا از طریق رژیم بعث عراق گسترده تر می شود و بدیهی است که ما باید هم از انقلابمان و هم از میهن اسلامی مان با تمام قوت دفاع بکنیم.

ما به آنچه به ما تحمیل کرده اند راضی نبودیم اما اینک زمان آن است که دشمنان ما، ما را استوار، نستوه و توانا بیابند. مردم ما طی قرن ها در میدان نبرد زیسته اند ایران چهار راهی است که مهاجمان از هر سو بدان حمله آورده اند و تاریخ ما تاریخ همین جنگ ها با مهاجمان بیگانه است و ما ملتی هستیم که زندگی را در میدان نبرد به دست آورده ایم و شایستگی زنده ماندن را در نبردها نشان داده ایم و اینک نیز زمان منتظر بروز این شایستگی شگرفی است که همواره انقلاب ما، انقلاب دایمی ما برای ایجاد یک جامعه اسلامی در طول تاریخ بدان زنده مانده است.

و اما نیروهای مسلح ما روزی که من از سوی امام به فرماندهی نیروهای مسلح منصوب شدم صحبت از بین رفتن ارتش جمهوری اسلامی بود و صدام حسین به خود نوید می داد که نیروی هوایی ما دوسال طول می کشد تا نیروی هوایی بشود. در این مدت کوشش من بر این بود که ارتش جمهوری ما هم انسجام بیابد، هم روحیه بیابد، روحیه اسلامی پیدا کند، و این روحیه در او تقویت بشود و نیرومند بشود برای دفاع از مرزها و امروز مردم ما می توانند شاهد فداکاری های این ارتش باشند. امروز روزی است که هم میهن ما هم مردم میهن اسلامی ما و هم تاریخ، از شما انتظار دارند و چشم به شما دوخته اند تا ارزش خود را نشان بدهند. بی تزلزل، بدون دغدغه خاطر، از جمهوری اسلامی و میهن اسلامی خودتان دفاع کنید. این دفاع باید با چنان قاطعیتی انجام بگیرد که برای همیشه فکر توطئه گر قدرت های خارجی را از توطئه درباره سرنوشت ایران منصرف بسازد.

آنچه تا به حال شما کرده اید برابر گزارشی که من اینک به مردم ایران دادم خوب است. اما مردم از شما انتظار دارند که کار شما عالی باشد. نیروهایی که در دوران انقلاب پدید آمدند، سپاه پاسداران ما، کمیته های ما دوش به دوش به عنوان بیانگران هیجان اسلامی انقلابی خواهند جنگید و این جنگ که دشمن آن را به ما تحمیل کرده است باید سرنوشت رژیم تبهکاری را معلوم کند که از سوی دشمنان ما مامور شده است به ما ضربه بزند.

مردم ما باید با خونسردی کامل بدون نشان دادن کمترین علامت دلهره و اضطراب و ناراحتی با اطمینان خاطر به توانایی شما در دفاع از مرزهای کشور عمل بکند.

امام هر زمان لازم بشود که شما مردم وارد عمل بشوید طی پیامی این طور که امروز فرمودند شما را بدین کار خواهند خواند پیش از آن انتظار ما این است خونسرد باشید، آرام باشید، مطمئن باشید.

و ما به دفاع از مرزهای شما، دفاع از انقلاب شما مصمم و بدون تزلزل این کار را خواهیم کرد.

امروز روزی است که نیروهای مسلح ما هم به مردم خود ما و هم به مردم دنیا و هم به توطئه گران بگویند نیرویی هستند وفادار به انقلاب اسلامی- نیرویی هستند که میهن اسلامی خود را دوست می دارند و نیرویی هستند که توطئه گر را رها نمی کنند تا سرنگونی.

امیدوارم که شما نیروهای مسلح و شما مردم آن چه را که وظیفه دینی اقتضا دارد با توانایی انجام دهید.

از شما خونسردی، هیچ هراسی نداشته باشید، هراس کلمه زیاده از حد نارسایی است. مردم ما مردمی نیستند که هراس بکنند. نگرانی نداشته باشید. ما به خواست خداوند در این جنگی که به ما تحمیل کرده اند پیروز می شویم و امیدواریم که در آینده گزارش این پیروزی به اطلاع شما مردم برسد.

آنچه من خواسته ام این است که نیروهای مسلح ما جز حقیقت به شما نگویند. ارقام و اطلاعاتی را که می‌دهند حتما عین حقیقت باشد. چیزی را غلو نکنند. اضافه نگویند. تلفات خودشان را اگر این تلفات واقع می شوند همان طور که هست به شما بگویند و آنچه که از دشمن می زنند نیز عینا به شما گزارش کنند.

هم اکنون یادداشتی برای من آورده اند که بنا بر آن تنها در ایلام شش میگ عراقی سرنگون شده است.

اگر به این ترتیب که دیروز به شب رسید در روزهای آینده پیدا کند و ما آن درسی که صدام حسین می خواست بدهد به خود او خواهیم داد.

یک مطلب می ماند به عنوان پایان بیان و آن اینکه از بین بردن نیروهایی که می توانست بر ضد دشمن مشترک ما اسرائیل به کار برود کار صحیحی است؟ در صورتی که رژیم عراق متعلق به مردم عراق رژیمی بود که متعلق به مردم عراق! خیر، ما از آنجایی که این نیرو ها هیچ گاه بر ضد اسرائیل به کار نرفته و همواره در جهت توطئه از آن ها استفاده شده اند اینک چاره ای جز این نیست که با قاطعیت بزنیم.

از خداوند قادر متعال بخواهید شما مردم با صفای دل بخواهید که به نیروهای مسلح شما پیروزی بدهد و ما از این جنگ تحمیلی پیروز درآییم و این پیروزی به دشمنان ما بیاموزد که دست از توطئه شان در ایران بردارند.

امیدوارم که شما همواره این دولت را در انجام وظیفه سنگین دفاع از استقلال کشورتان یاری کنید. شاد و پیروز باشید.

انتهای پیام/

نظر شما