شناسهٔ خبر: 21543766 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

گزارش تسنیم از روستاهای استان فارس

زیبایی‌های « مروارید» داراب در قاب محرومیت‌ها رنگ می‌بازد

R41382/P1361/S6,61/CT7

روستای مرواید داراب با وجود جاذبه‌های گردشگری و طبیعی زیبا همواره از محرومیت رنج می‌برد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از داراب، روستای "چمن مروارید" که در محاور‌ه‌های عامیانه به آن مروارید می‌گویند از توابع بخش مرکزی شهرستان داراب است. این روستا با فاصله 34 کیلومتر از شهرستان داراب، جاده‌ای زیبا اما سهل و ممتنع دارد. سهل از آن منظر که زیبا و چشم‌نواز  و ممتنع از جهت دشواری عبور و مرور است. 

مسافت زیادی از آن در سال‌های اخیر آسفالت شده اما هنوز بخشی از این جاده زیبا خاکی است. جاده مروارید از جاذبه‌های طبیعی داراب به شمار می‌آید. جاده‌ای پیچ در پیچ با شیبی به سمت ارتفاعات کوه مجاور روستا است. 

اهالی بومی و غیربومی در روزهای ابری و بارانی به جاده مروارید آمده و نظاره‌گر زیبایی‌های بکر طبیعت می‌شوند. روزهای ابری، وجود مه غلیظ در بالادست جاده شعفی مضاعف به جان عابران و مسافران می‌ریزد. «مروارید» در زمینه کشاورزی و سطح زیر کشت گل محمدی نیز از روستاهای مطرح داراب است که در صنایع تبدیلی از گل محمدی این روستا استفاده می‌شود. تاکستان‌ها و انجیرستان‌های مروارید نیز با محصولات ارگانیک خود نزد مردم زبانزد است. 

با وجود 2 هزار و 670 نفر جمعیت در قالب 800 خانوار، روستای مروارید هنوز از گاز برخوردار نیست.دهیار مروارید با بیان این مطلب به خبرنگار تسنیم می‌گوید: گازرسانی از مواردی است که در طرح هادی روستای مروارید در نظر گرفته شده اما از سال 1380 که از تنظیم این طرح می‌گذرد هنوز اعتباری برای گازرسانی مروارید تعیین نشده است.

محمدحسین معتمدی خاطرنشان می‌کند: بازنگری طرح هادی انجام شده و درخواست‌‌های مکرری برای گازرسانی به شرکت گاز داراب ارائه شده است. فرسودگی شبکه آبرسانی از دیگر معضلات مروارید است، بیش از 20 سال از لوله‌کشی آب در این روستا می‌گذرد و به دلیل فرسودگی هدررفت آب وجود دارد.

 وی با اشاره به صعب‌العبور بودن جاده مروارید می‌گوید: آسفالت جاده بریدگی داشته و نیازمند ترمیم است همچنین با وجود راهگشایی، عرض جاده مناسب تردد وسایل نقلیه نیست و تعریض جاده ضرورت دارد. 

دهیار مروارید با بیان وضعیت مدارس ابتدایی و راهنمایی این روستا خاطرنشان می‌کند: بنای مدارس روستا فرسوده شده و ‌چندان مناسب استفاده دانش‌آموزان نیست، برای بهبود این وضعیت گروه‌های جهادی سپاه داراب سال گذشته در مدارس حضور یافته و خدمات عمرانی ارائه کردند.

مدیر شرکت گاز داراب در گفت‌‌وگو با تسنیم از فازبندی روستاهای پرجمعیت داراب در زمبنه گازرسانی خبر داده و می‌گوید: کمیته‌ای در شیراز تشکیل شده که در آن گازرسانی به روستاهای پرجمعیت داراب مورد بررسی قرار می‌گیرد. فاز یک این کمیته مربوط به روستای نوایگان، فاز دو شهرک غدیر(شهرک نوایگان) و فاز سه احتمالا مربوط به روستای مروارید است.

حمید طالبی با اشاره به اینکه پیمانکار فاز یک و دو گازرسانی، تعیین و رایزنی برای همکاری آغاز شده است، بیان می‌کند: برای مناطقی نظیر مروارید که به جهت صعب‌العبور بودن جاده امکان استفاده از تجهیزات فنی متعارف وجود ندارد، از طرح مادر و دختر استفاده می‌شود که جایگزین مناسبی در این مناطق است.

مدیر راه و شهرسازی داراب نیز می‌گوید: برای آسفالت بخش بالادستی جاده مروارید هماهنگی لازم با فرمانداری داراب انجام شده است. خادمی از تخصیص اعتبار برای آسفالت بخش خاکی جاده  مروارید خبر می‌دهد و تاکید می‌کند: روستای مروارید اگر چه شرایط خاصی برای تردد دارد اما امکان تعریض جاده در این منطقه وجود ندارد.

گزارش از سمیه انصاری‌فرد

انتهای پیام/

نظر شما