شناسهٔ خبر: 21543289 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

آیت‌الله اراکی:

عزاداری‌ها باید در مسیر اطاعت الهی باشد

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: اگر در هیئت‌های مذهبی معرفت نباشد و جهل در کار باشد، نمی‌توانیم به تعظیم شعائر الهی بپردازیم. هیئت‌های ما باید وسیله‌ای برای آگاهی‌بخشی مردم باشد.

صاحب‌خبر -

آیت‌الله محسن اراکی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه برای رفع معضلات و آسیب‌هایی که در هیئت‌های مذهبی وجود دارد، ما باید به آگاه‌سازی مردم بپردازیم، اظهار کرد: امام حسین (ع) یک قیام خدایی داشت و مجالس او نیز باید برای تحکیم و تعظیم شعائر الهی باشد. حسین بن‌ علی (ع) یکی از نمادهای الهی است. ما باید در این رابطه تعریفی از نماد ارائه دهیم؛  این که نماد یعنی چه و چرا چیزی نماد الهی می‌شود؟

وی در توضیح بیشتر اظهار کرد: امام‌حسین (ع) چون نماد اطاعت از خداوند بود، به همین دلیل به نماد الهی برای بندگان تبدیل شد. امام حسین (ع) برای اینکه فرمان خدا را اجرا کند، تمام هستیِ خود را داد و قیام کرد تا از این طریق فرمان الهی اجرا شود. پس حسین‌بن‌علی (ع) در اینجا می‌شود نماد اطاعت الهی. مجالس عزاداری ما هم باید این گونه باشد؛ یعنی ما در آن فرمان‌ها و دستورات الهی را اجرا کنیم. سینه‌زنی ما و اشعاری که مداحان برای مردم می‌خوانند باید در مسیر اطاعت الهی و کاملا آگاهانه باشد. اگر این‌گونه نباشد، در همین مسیر آگاهی شیطان، انسان را فریب می‌دهد و ممکن است انسان با خود فکر کند که دارد در مسیر الهی گام برمی‌دارد، اما نتیجه آن چیز دیگری باشد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تأکید کرد: شیطان، انسان را به شکل‌های مختلفی فریب می‌دهد. اگر ما نتوانیم در هیئت‌های مذهبی به تعظیم شعائر الهی بپردازیم، فریب شیطان را خورده‌ایم. شیطان، انسان را به تنبلی و تن‌آسایی دعوت می‌کند تا از این طریق از اطاعت خدا باز بماند. ما اگر معرفت حسینی را در مجالس‌مان ترویج بدهیم، هرگز در دام شیطان نمی‌مانیم.

آیت‌الله اراکی خاطر نشان کرد: باید اطاعت، ایستادگی و مقاومت را در هیئت‌های مذهبی برای مردم ترویج بدهیم. اگر معرفت و اطاعت الهی در هیئت‌ها حاصل نشود و ما نسبت به ذکر مقام سیدالشهدا (ع) معرفت نداشته باشیم و به فلسفه خودشناسی مجالس نرسیم، در این صورت این مجالس ما آگاهانه نبوده و شیطان ما را به مسیر دیگری برده است. کسی که از راه امام حسین (ع) باز بماند، مطمئنا نمی‌تواند به آن چیزی که می‌خواهد برسد.

وی با اشاره به مثالی از زمان پیامبر اسلام (ص) گفت: حضرت رسول (ص) مسجد ضرار را تخریب کرد، در حالی که مسجد نماد اطاعت الهی است؛ اما در آنجا نمادهایی از اطاعت الهی وجود نداشت و حضرت رسول (ص) به اذن خداوند آنجا را تخریب کرد و آیه‌ای آمد که باید این مسجد را رها کنید و حضرت رسول دستور تخریب را دادند، چون این مسجد که نماد الهی بود به مکانی برای جلوگیری از اطاعت الهی تبدیل شده بود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود:‌ اگر معرفت نباشد و جهل در کار باشد، نمی‌توانیم به تعظیم شعائر الهی در هیئت‌های مذهبی بپردازیم. هیئت‌های ما باید وسیله‌ای برای آگاهی باشد. در کنار مداح و شعرخوانی، علما باید بیایند و از فلسفه قیام حسینی و تعظیم شعائر حسینی و اطاعت الهی برای مردم سخن بگویند و آن‌ها را با این مطالب آشنا کنند.

آیت‌الله اراکی گفت: اگر شور حسینی در مسیر اطاعت الهی نباشد، این شور نیست. ما باید برای شور حسینی یک آگاهی‌بخشی داشته باشیم که این امر از طریق سخنرانی علما انجام می‌شود. بخشی از آگاه شدن مردم مربوط به شعر مداحانی است که انتخاب می‌کنند. مداحان ما باید بدانند که اگر در مجالس حسینی حضور دارند، باید شور و شعور حسینی را با هم ترویج بدهند.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

نظر شما