شناسهٔ خبر: 21543248 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

علی ارشد ریاحی، مجید یاریان

بررسی تأثیر مبانی هستی‌شناختی ملاصدرا بر عشق‌شناسی وی

صدرالمتالهین شیرازی براساس مبانی هستی­ شناختی خود در حکمت متعالیه عشق را مساوق هستی شمرده و آن را برحسب مراتب وجود در تمامی ذرات عالم جاری و ساری دانسته است.

صاحب‌خبر -

چکیده

صدرالمتالهین شیرازی براساس مبانی هستی­شناختی خود در حکمت متعالیه عشق را مساوق هستی شمرده و آن را برحسب مراتب وجود در تمامی ذرات عالم جاری و ساری دانسته است. او عشق را نحوه­ ی وجود آدمی و از نهاده ­های الهی در ذات آدمی برمی­ شمارد و آن را آکنده از حکمت و مصلحت می ­داند. گرچه حکماء و عرفاء پیش از ملاصدرا در باب عشق قلمفرسایی ­های فراوان کرده ­اند اما وی حکمت متعالیه­ ی خود را بر پایه­ ی مبانی و اصول متمایزی استوار کرده که پیش از او کمتر به عنوان زیربنای یک نظام فلسفی مورد توجه قرار گرفته است و از این رو در تبیین این حقیقت شگرف سخنان تازه­ای دارد. اصالت وجود، تشکیک وجود، مساوقت وجود با علم و حیات و خیر، حرکت جوهری، اتحاد عاقل و معقول و وجود رابط و مستقل بخشی از این اصول اساسی در نظام حکمت صدرایی به شمار می ­رود. در این نوشتار، به بررسی جایگاه این اصول و مبانی و تأثیرات اساسی آن­ها در عشق­ شناسی ملاصدرا پرداخته شده است.

کلیدواژه ها: عشق؛ اصالت وجود؛ تشکیک وجود؛ اتحاد عاقل و معقول؛ حرکت جوهری؛ وجود رابط

نویسندگان:

علی ارشد ریاحی: استاد گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهان

 مجید یاریان: دانشجوی دکتری حکمت متعالیه دانشگاه اصفهان  

دو فصلنامه پژوهش های هستی شناختی - دوره 6، شماره 11، بهار و تابستان 1396.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

نظر شما