شناسهٔ خبر: 21543242 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تسنیم گزارش می‌دهد

تجارت پرندگان زینتی و نگرانی‌‌ مردم مشهد‌ از فروش سنتی

R41347/P1361/S6,1188/CT6

با توجه به درخواست‌های ارائه شده در مورد ساماندهی فروشندگان پرندگان زینتی شهرک صنفی برای این شغل در مشهد مقدس در دست احداث است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، پرندگان زینتی جزو حیوان‌های خانگی هستند که تعداد زیادی از مردم به نگهداری آنها علاقه دارند اما حالا ما شاهد این هستیم که خرید و فروش آنها نگرانی‌هایی را در شهر مشهد مقدس ایجاد کرده است.

در حوالی سه راه فلسطین و از میدان توحید به سمت حرم مطهر رضوی مناطقی است که بیشتر واحدهای تجاری فروش پرندگان زینتی در آنها دایر شده‌اند و به همین علت بیشترین اعتراضات از ساکنان و کسبه همین مناطق به دست خبرنگار خبرگزاری تسنیم در مشهد مقدس رسیده است.

نظافت و بهداشت نامناسب واحدهای فروش پرندگان زینتی 

حامد یکی از شهروندان مشهدی است که در گفت‌وگویی با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس می‌گوید: نظارت درستی بر روی این نوع از واحدهای تجاری وجود ندارد و برخی اوقات صاحبان این مغازه‌ها در نظافت واحد تجاری خود به قدری اهمال کاری می‌کنند که بوی تعفن ناشی از آن تمام عابران را آزار می‌دهد و این به غیر از مشکلاتی است که سر و صدای این پرندگان برای مغازه‌های مجاور ایجاد می‌کند.

مهدی از دیگر شهروندان مشهدی است که در این حوزه می‌گوید: متأسفانه هیچ اطمینانی به رعابت بهداشت در این واحدهای تجاری وجود ندارد و به همین علت نگرانی‌هایی بین ساکنان منطقه و سایر کسبه وجود دارد.

وی ادامه می‌دهد: این نگرانی بیشتر از بزرگسالان برای کودکان است زیرا آنها نسبت به بیماری‌های مشترک بین انسان و طیور حساسیت بیشتری دارند و ممکن است نبود نظارت بر این واحدها خطراتی را برای سلامت آنها ایجاد کند به ویژه جذابیت این پرندگان معمولا سبب می‌شود که کودکان برای دیدن آنها نزدیک شوند. 

الزام به رعایت استانداردهای در نظر گرفته شده 

نگرانی این شهروندان کاملا به جا است و به همین علت خبرنگار تسنیم به سراغ مقام مسئول در اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی رفته و از علی شرقی و رئیس اداره بهداشت طیور این اداره کل در مورد نظارت بر واحدهای فروش پرندگان زینتی سوالاتی پرسیده که وی در پاسخ به آنها می‌گوید: شهرداری مشهد نیز از این واحدها دل خوشی نداشته و به همین علت بخش نظارت بر اماکن اداره کل دامپزشکی گشت‌هایی را به اتفاق مأموران شهرداری برای این واحدها در نظر گرفته است.

این مقام مسئول ادامه می‌دهد: تمام واحدهای پروانه‌دار باید استانداردهای بهداشتی را در مورد واحد صنفی و سلامت پرندگان رعایت کنند و در گشت‌های برگزار شده، به تعدادی که این اقدامات را انجام نداده بودند اخطارهایی داده شده است.

وی خاطرنشان می‌کند: البته بخشی از فروشندگان این پرندگان به صورت غیرمجاز فعالیت می‌کنند که برای جمع آوری آنان نیز اقداماتی در دستور کار قرار گرفته است.

ساخت شهرک صنفی فروشندگان پرندگان زینتی 

مجتبی جاودانی رئیس اتحادیه فروشندگان پرندگان زینتی مشهد مقدس در این زمینه می‌گوید: مشکلات زیادی توسط ادارات مختلف برای کسب و کار ما به وجود آمده و به همین علت اعضای اتحادیه در توس 97 و در محدوده کال زرکش زمینی به مساحت 15 هزار متر ابتیاع کرده‌اند تا همه اعضا بتوانند در آن ساماندهی شوند.

وی ادامه می‌دهد: این زمین توسط بخش خصوصی خریداری شده و شهرداری برای ساخت و ساز آن 3 میلیارد تومان مطالبه کرده و به همین علت خود اعضا برای ساخت آن نیز اقدام کرده‌اند.

رئیس اتحادیه فروشندگان پرندگان زینتی مشهد مقدس خاطرنشان می‌کند: از مجموع 15 هزار متر مربع زمینی که ابتیاع شده 5000 متر مربع آن برای پارکینگ و مابقی برای ساخت واحدهای تجاری شهرک صنفی در نظر گرفته شده و به این ترتیب این واحدها همه از محدوده شهری بیرون می‌روند.

جاودانی تأکید می‌کند: هم اکنون 74 واحد فروش پرندگان زینتی مجاز در شهر مشهد فعالیت دارند اما در ازای این تعداد واحد مجاز در حدود 200 واحد نیز به صورت غیرمجاز فعالیت می‌کنند که باید اقداماتی برای ساماندهی آنها در نظر گرفته شود.

این مسئله که حرفه‌ای مانند فروش پرندگان زینتی همچنان به صورت سنتی و با استفاده از ساز و کارهای قدیمی در مشهد انجام می‌شود جای نگرانی دارد و در واقع باید سختگیری‌های بیشتری در مورد آنها نشان داده شود.

همچنین قرار گرفتن واحدهای آنها در مسیرهای پرتردد شهری مشکلات بیشتری را ایجاد می‌کند و با توجه به وجود برخی از بیماری‌های مشترک بین انسان و پرندگان رسیدگی به مسائل این شغل باید در دستور کار عاجل دستگاه‌های زیربط قرار گیرد.

به نظر می‌رسد راه‌اندازی یک شهرک صنفی اقداماتی بسیار کارآمد در این حوزه است چرا که با تجمیع واحدهای فروش پرندگان زینتی در یک مکان امکان در نظر گرفتن یک دامپزشک برای سرکشی و بررسی سلامت پرندگان موجود در فروشگاه‌ها وجود داشته که با این روش می‌توان بسیاری از مشکلات آنها را رفع کرد.

تجارت پرندگان زینتی یکی از تجارت‌هایی است که سود زیادی به همراه داشته و علاوه بر آن برای تعداد زیادی از مرم دارای جذابیت است و به همین علت توسعه آن به هیچ عنوان نباید مخدوش شود اما ادامه روند توسعه آن به ویژه توسط واحدهای بدون پروانه و غیرمجاز مسائلی فراتر از بهداشت محیط و یا آلودگی صوتی ایجاد می‌کند که باید به آن توجه ویژه داشت.

نظارت و بررسی مکان نگهداری پرندگان و وضعیت سلامتی این موجودات هم از نظر  حفظ حقوق حیوانات دارای اهمیت بوده و هم برای پیشگیری از شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و طیور ضرورت دارد که باید به آن به صورت جدی نگاه کرد تا علاه بر حفظ این حرفه دارای جذابیت از مشکلات آن نیز کاسته شود.

انتهای پیام/

نظر شما